Πώς μελετάμε τη λατινική λογοτεχνία; Litterae latinae Πώς μελετάμε τη λατινική λογοτεχνία;
ΑΠΑΓΓΕΛΙΑ ΑΠΟ ΣΤΗΘΟΥΣ nam quaecumque sedens modo legerat, haec eadem stans perferet atque eadem cantabit uersibus isdem. Δηλαδή οτιδήποτε έχει μόλις διαβάσει καθιστός, αυτά τα ίδια στέκοντας θ’ απαγγείλει και τα ίδια θα τραγουδήσει με τους ίδιους στίχους. Γιουβενάλης, Σάτιρες 7.152-53. Ανάγλυφο από ταφικό μνημείο (π. 200 μ.Χ.) Rheinisches Landesmuseum, Trier →
OREMVS
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΜΕ ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΩΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΙΧΟ
M. Φάβιος Κοϊντιλιανός Institutio Oratoria 1.11.14 Ceterum cum legere orationes oportebit, cum virtutes earum iam sentient, tum mihi diligens aliquis ac peritus adsistat, neque solum lectionem formet verum ediscere etiam electa ex iis cogat et ea dicere stantem clare et quem ad modum agere oportebit, ut protinus pronuntiati- onem vocem memoriam exerceat. Επιπλέον όταν θα πρέπει (ενν. οι μαθητές) να διαβάσουν λόγους, όταν πια θα αντιλαμβάνονται τις αρετές τους, τότε ας με επικουρήσει κάποιος επιμελής και έμπειρος· και να μην τους προπονεί μόνο στην ανάγνωση αλλά να τους εξαναγκάζει να μαθαίνουν κάποια επιλεγμένα κομμάτια από αυτούς (τους λόγους) και να τα λένε όρθιοι καθαρά και να τα απαγγέλλουν όπως πρέπει, ώστε να ασκεί την εκφορά, τη φωνή (και) τη μνήμη.
Η διαμάχη παραδοσιακών και (μετα)μοντερνιστών
Μελέτη από το πρωτότυπο ή από μετάφραση;
Αρχαιογνωσία ή Ανθρωπιστική παιδεία;