Ερευνητική εργασία Β2 Λυκείου Σάμης σχ. Έτος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Advertisements

ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ Ο ΓΝΩΜΩΝ Eίναι ένα μέσον με το οποίο Γνωρίζουμε κάτι: ένας Δείκτης. Αρχικά εμφανίζεται ως αστρονομικό όργανο μέτρησης χρόνου.
Κανονικά πολύγωνα Τουρναβίτης Στέργιος.
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
<<Ο ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ>>
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Δημιουργία Παρουσίασης
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ.
ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ Από τις μαθήτριες: Αναστασούλη Μυρσίνη Γκέκα Μαρία
Γ. Ματσαρίδης, Γλωσσολόγος, M.Sc.
Τα Μαθηματικά την Αρχαία Ελλάδα.
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
Ένα σύντομο ταξίδι στην ιστορία του π
Όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία Μαντώ Γεωργούλη A’2 Αναστασία Κασαπίδη A’3 Ρήγας Διονυσόπουλος A’2.
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Π λ ύ γ ω ν α Γρηγόρης Τάσιου.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΤΑΝΙΑ ΤΙ.
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΙΣ ΑΚΡΙ.
Η Εκτίναξη της Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας κατά την Αλεξανδρινή Περίοδο Ν. Καστάνη.
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
Λόγος εμβαδών Όμοια τρίγωνα Όμοια πολύγωνα Τρίγωνα με Α = Α΄
Επιμέλεια: Ιρίνα Σάντου Β5
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
ΠΛΑΤΩΝΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ.
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
ΚΥΚΛΟΣ B4XP20 Σχολικό Έτος:
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ.
Ο Διπλασιασμός του Κύβου για Μαθητές
Η ευκλειδeια και οι μη ευκλειδειεσ γεωμετριεσ
από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής
Κουλέτου Ελεάννα Μαργέτη Ευαγγελία Μυζήθρα Γεωργία Πιτσογιάννη Χριστίνα.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΑΞΗ κ. ΝΑΚΗ ΧΡΗΣΤΟΥ.
Ο ΚΥΚΛΟΣ. Θυμάμαι ότι: Κύκλος είναι μια κλειστή καμπύλη γραμμή της οποίας όλα τα σημεία απέχουν εξίσου από το κέντρο Ο. Ο Ακτίνα (α) είναι ένα ευθύγραμμο.
ΣΤΑΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ. Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή.
1 Δημιουργία Παρουσίασης Ms PowerPoint ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ & ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Εισηγητής: Στυλιάδη Στέλλα ΜΒΑ.
Επιμέλεια: Κουρτέση Γεωργία Μαθηματικός. Στα έργα των αρχαίων Ελλήνων μαθηματικών, όπως των Ευκλείδη, Αρχιμήδη, Απολλώνιου και άλλων, υπήρχαν δύο ειδών.
Εξορθολογισμός της ύλης για την Γεωμετρία Α΄ & Β΄ Λυκείου Ηρακλής Νικολόπουλος Εκπαιδευτικός ΠΕ 03.
Εξορθολογισμός της ύλης για την Γεωμετρία Α΄ & Β΄ Λυκείου Ηρακλής Νικολόπουλος Εκπαιδευτικός ΠΕ 03.
Περίμετρος- Εμβαδόν: Διάκριση με τη χρήση ψηφιακού γεωπίνακα ( Μαθηματικά Δ΄ τάξης, Ενότητα 33 «Υπολογίζω Περιμέτρους κι Εμβαδά»)
Ο μαγικός αριθμός π.
ΕρευνητιΚΗ εργασια ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΓΙΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Κύκλος.
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γιάννης Ρίζος Κών/νος Βελαλής.
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΤΡΙΓΩΝΑ.
Ζώα και μαθηματικά.
Ξέρουν οι μέλισσες μαθηματικά ; Για ποιο λόγο κατασκευάζουν εξαγωνικά κελιά στις κηρήθρες ; ? Βασίλης Παπαθεοδοσίου Μαθηματικός Γυμνασίου Ψαχνών.
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Εξορθολογισμός της ύλης Μαθηματικά Α και Β Λυκείου
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΣ ΚΑΙ ΕΜΒΑΔΟΝ ΟΡΘΟΓΩΝΙΟΥ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΓΡΑΜΜΟΥ
Πι.
Μια μικρή παρουσίαση Επιμέλεια : Κοσόγλου Ιορδάνης , μαθηματικού
Άλυτα προβλήματα από την αρχαιότητα
Ωχ… Πως θα τα λύσω;.
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Μαθηματικά: Γεωμετρικοί τόποι
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΓΩΝΙΑ ΣΤΟΧΟΙ: Με τη συμπλήρωση του διδακτικού στόχου αυτού θα μπορείτε να: (α) δίνετε τον ορισμό της γωνίας (β) χαρακτηρίζετε γωνίες (γ) διχοτομείτε γωνία.
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ερευνητική εργασία Β2 Λυκείου Σάμης σχ. Έτος 2015-2016 Τα τρία άλυτα μαθηματικά προβλήματα της αρχαιότητας

Η Γεωμετρία και τα Μαθηματικά έχουν μια ξεχωριστή θέση Η Γεωμετρία και τα Μαθηματικά έχουν μια ξεχωριστή θέση. Στον κόσμο των ιδεών τα μαθηματικά αντικείμενα έχουν την τέλεια μορφή. Στον κόσμο των αισθήσεων τα αντικείμενα προσπαθούν να μοιάσουν την τέλεια μορφή τους.

Άλυτο Πρόβλημα Είναι γνωστό ότι η Ευκλείδια Γεωμετρία θεμελιώνεται θεωρητικά πάνω στα αξιώματά της και χρησιμοποιεί σαν όργανα τον κανόνα και τον διαβήτη, για να επιτύχει γεωμετρικές κατασκευές με την απόλυτη ακρίβεια. Όταν λέμε λοιπόν πως ένα γεωμετρικό πρόβλημα είναι άλυτο, εννοούμε πως δεν είναι δυνατή η επίλυσή του με τη αποκλειστική χρήση του κανόνα και του διαβήτη.

Τα 3 άλυτα προβλήματα Τα γνωστά από την αρχαιότητα άλυτα προβλήματα της Ευκλείδιας Γεωμετρίας είναι: Ο διπλασιασμός του κύβου Η τριχοτόμηση της γωνίας Ο τετραγωνισμός του κύκλου

Ο διπλασιασμός του κύβου (Δήλιον πρόβλημα) Για  την προέλευση του προβλήματος  υπάρχουν δύο σημαντικές μαρτυρίες. Η  πρώτη προέρχεται από τον Ευτόκιο, τον σχολιαστή του Αρχιμήδη, ο οποίος, δίχως να αναφέρει τις πηγές του, παραθέτει μια επιστολή του Ερατοσθένη προς τον βασιλιά Πτολεμαίο. Η έρευνα έχει αποδείξει ότι η επιστολή δεν είναι γνήσια, αλλά δεν υπάρχει λόγος να αμφιβάλλουμε ότι οι πληροφορίες που περιέχει είναι αξιόπιστες.

Η  επιστολή αυτή αρχίζει ως εξής.     «Λέγεται ότι κάποιος αρχαίος τραγωδοποιός εισήγαγε στη σκηνή τον Μίνωα, ο οποίος είχε διατάξει να κατασκευασθεί τάφος για τον [γιο του] Γλαύκο και  όταν αυτός πληροφορήθηκε ότι ο τάφος ήταν σε όλες του τις διαστάσεις εκατό πόδια, είπε: ‘’Μικρή παράγγειλες τη χωρητικότητα του βασιλικού τάφου. Να διπλασιαστεί αυτή γρήγορα, αφού διπλασιαστεί κάθε πλευρά χωρίς, όμως, ο τάφος να χάσει το κομψό σχήμα του’’.   Φαινόταν δε ότι έκανε λάθος. Διότι, όταν διπλασιάζονται οι πλευρές, η μεν επιφάνεια τετραπλασιάζεται, ο δε όγκος οκταπλασιάζεται. Ζητήθηκε δε και από τους γεωμέτρες να βρουν, με ποιον τρόπο, ένα δεδομένο στερεό θα διπλασιαζόταν, χωρίς να χάνει το σχήμα του, και ονομαζόταν αυτό το πρόβλημα διπλασιασμός του κύβου. Διότι, υποθέτοντας ότι [το δεδομένο στερεό]   ήταν κύβος, ζητούσαν να τον διπλασιάσουν. …»

Η δεύτερη μαρτυρία, προέρχεται από το Θέωνα το Σμυρναίο και βασίζεται σε ένα χαμένο διάλογο με τίτλοΠλατωνικός. Ένα απόσπασμα είναι : «Διότι στο βιβλίο του που επιγράφεται Πλατωνικός, ο Ερατοσθένης αφηγείται ότι , όταν ο θεός ανήγγειλε διά χρησμού στους Δηλίους ότι για να απαλλαγούν από τον λοιμό έπρεπε να κατασκευάσουν βωμό διπλάσιο του ήδη υπάρχοντος, οι αρχιτέκτονες περιέπεσαν σε μεγάλη αμηχανία ζητώντας με ποιον τρόπο μπορεί να διπλασιαστεί ένα στερεό και πήγαν να ρωτήσουν τον Πλάτωνα σχετικά με αυτό. Αυτός τους απάντησε ότι ο θεός έδωσε αυτόν τον χρησμό στους Δηλίους, όχι επειδή είχε ανάγκη ενός διπλάσιου βωμού, αλλά για να κατακρίνει και να επιπλήξει τους Έλληνες; επειδή αμελούν τα μαθηματικά και περιφρονούν τη γεωμετρία.»

Πιο κοντά στη λύση βρέθηκε ο Ιπποκράτης ο Χίος ο οποίος απέδειξε το 460 ή 430 π.Χ. ότι το πρόβλημα ανάγεται στην εύρεση δύο μέσων αναλόγων όταν δοθούν δύο ευθύγραμμα τμήματα το ένα διπλάσιο του άλλου. Σε αυτό το ζητούμενο στηρίζονται όλες οι λύσεις που δόθηκαν, όλοι οι γεωμέτρες προσπάθησαν να κατασκευάσουν τα μέσα ανάλογα τμήματα και στην προσπάθεια τους αυτή ανακάλυψαν σπουδαίες καμπύλες και μας κληροδότησαν ευφυείς λύσεις. Κατά την ελληνική αρχαιότητα, δόθηκαν λύσεις στο πρόβλημα από τον Αρχύτα τον Ταραντινό, τον Εύδοξο, τον Μέναιχμο, τον Πλάτωνα, τον Ερατοσθένη, τον Νικομήδη, τον Απολλώνιο, τον Ήρωνα, τον Φίλωνα τον Βυζάντιο, τον Διοκλή, τον Σπορο και τον Πάππο.

Η τριχοτόμηση της γωνίας Οι αρχαίοι είχαν από πολύ νωρίς κατορθώσει να διχοτομήσουν μια τυχαία γωνία με χρήση του κανόνα και του διαβήτη, συνεχίζοντας μπορούσαν να διαιρέσουν μια γωνία σε 4, 8, 16 και γενικά σε ίσα μέρη. Μπορούσαν επίσης να κατασκευάζουν με κανόνα και διαβήτη: το ισοσκελές τρίγωνο, το τετράγωνο, το κανονικό πεντάγωνο, το κανονικό εξάγωνο, το κανονικό δεκάγωνο και το κανονικό δεκαπεντάγωνο. Από τον τρόπο κατασκευής των κανονικών πολυγώνων που αναπτύσσεται στα στοιχεία του Ευκλείδη, προκύπτει ότι μπορούσαν να κατασκευάζουν κανονικά πολύγωνα με πλήθος πλευρών 2ν , ν≥2 και 2ν ·3, 2ν ·5, 2ν ·3·5, ν=0,1,2,….

 Στην προσπάθεια τους να κατασκευάσουν το κανονικό 9-γωνο ίσως να προσπάθησαν να τριχοτομήσουν την  κεντρική γωνία ΑΟΒ  ενός ισοπλεύρου τριγώνου και να προέκυψε έτσι το πρόβλημα  της τριχοτόμησης μιας γωνίας . Ακριβώς κάτω από ποιες συνθήκες τέθηκε το πρόβλημα δεν γνωρίζουμε. Από την κατασκευή των κανονικών πολυγώνων προκύπτει ότι μπορούσαν να τριχοτομούν τις γωνίες των 360ο , 180ο και 90ο, φυσικό ήταν όμως να προσπάθησαν να ανακαλύψουν μια γενική μέθοδο για την τριχοτόμηση τυχαίας γωνίας.     Όταν οι προσπάθειες τους  να τριχοτομήσουν μια γωνία με κανόνα και διαβήτη απέτυχαν, στράφηκαν σε άλλες καμπύλες  πιο πολύπλοκες από τον κύκλο, οι οποίες είναι δυνατόν να οδηγήσουν στη λύση του προβλήματος.

Οι γνωστότεροι αρχαίοι γεωμέτρες που ασχολήθηκαν με το πρόβλημα της τριχοτόμησης της γωνίας είναι: Ο Ιππίας ο Ηλείος (περίπου 430 π.Χ.) Ο Αρχιμήδης (287-212 π.Χ.) Ο Νικομήδης (περίπου 200 π.Χ.) Ο Πάππος ο Αλεξανδρινός (3ος αιώνας μ.Χ)

Ο τετραγωνισμός του κύκλου Η μέτρηση του εμβαδού που περικλείεται από κάποιο σχήμα ήταν από τις κυριότερες επιδιώξεις των γεωμετρών. Ως μονάδα μέτρησης του εμβαδού διάλεξαν το τετράγωνο με πλευρά τη μονάδα μήκους, έτσι τέθηκε το πρόβλημα του τετραγωνισμού των διαφόρων σχημάτων, δηλ της κατασκευής ενός τετραγώνου που να έχει το ίδιο εμβαδόν με το δοσμένο σχήμα. Μετά τον τετραγωνισμό του ορθογωνίου, του τριγώνου, του παραλληλογράμμου και γενικά των πολυγώνων, στράφηκαν στον τετραγωνισμό σχημάτων που ορίζονται από καμπύλες γραμμές. Έτσι αρχικά, τέθηκε το πρόβλημα του τετραγωνισμού του κύκλου: η κατασκευή με κανόνα και διαβήτη ενός τετραγώνου με εμβαδόν ίσο με το εμβαδό δοσμένου κύκλου.

Στα τέλη του 5ου π. Χ αιώνα το παραπάνω πρόβλημα ήταν πολύ δημοφιλές Στα τέλη του 5ου π.Χ αιώνα το παραπάνω πρόβλημα ήταν πολύ δημοφιλές. Ακόμα και ο κωμικός ποιητής Αριστοφάνης έκανε ένα αστείο σχετικά με αυτό. Στις Όρνιθες, φέρνει στη σκηνή τον αστρονόμο Μέτωνα, ο οποίος λέει: «με το ορθό ραβδί αρχίζω να μετρώ ώστε να γίνει ο κύκλος τετράγωνος για χάρη σου˙ και στο κέντρο του θα είναι η αγορά στην οποία θα οδηγούν όλοι οι δρόμοι συγκλίνοντας στο κέντρο, όπως σ’ ένα αστέρι, που ενώ είναι κυκλοτερές στέλνει παντού ευθείες ακτίνες λαμπρές». «Αλήθεια, ο άνθρωπος είναι Θαλής!», χλευάζει ο Πεισθέταιρος, ο αρχηγός των Ορνίθων και οδηγεί μακριά τον Μέτωνα κακήν κακώς.

Ο πρώτος που αναφέρεται ότι ασχολήθηκε με τον τετραγωνισμό του κύκλου είναι ο Αναξαγόρας ο Κλαζομένιος (500-428 π.Χ), δάσκαλος και φίλος του Περικλή. Ο πρώτος που τετραγώνισε μεικτόγραμμα χωρία είναι ο Ιπποκράτης ο Χίος (470-400 π.Χ).

Ο σοφιστής Αντιφών ο Αθηναίος (430 π Ο σοφιστής Αντιφών ο Αθηναίος (430 π.Χ) σκέφτηκε πως, αν εγγράψει στον κύκλο κανονικά πολύγωνα με 4,8,16,32,64,… πλευρές και προχωρήσει μέχρι οι πλευρές του πολυγώνου «ταυτιστούν» με την περιφέρεια του κύκλου, τότε αφού τα πολύγωνα τετραγωνίζονται θα τετραγωνιστεί και ο κύκλος. Ο Βρύσων ο Ηρακλειώτης ασχολήθηκαν επίσης με το πρόβλημα και διατύπωσε την άποψη ότι «το εμβαδόν του κύκλου είναι μέσο ανάλογο των εμβαδών του εγγεγραμμένου και περιγεγραμμένου τετραγώνου » ή ότι «το εμβαδόν του κύκλου είναι το ημιάθροισμα των εμβαδών των εγγεγραμμένων και περιγραμμένων κανονικών πολυγώνων ». Οι ιδέες αυτές του Αντιφώντα και Βρύσωνα χαρακτηρίστηκαν από τον Αριστοτέλη «ανάξιαι συζητήσεων ως αντικείμεναι προς τα αρχάς της Γεωμετρίας » χρησιμοποιήθηκαν όμως από τον Αρχιμήδη ως αφετηρία για τον τετραγωνισμό του κύκλου.

Οι Έλληνες γεωμέτρες μετά τις επανειλημμένες προσπάθειες τους να τετραγωνίσουν τον κύκλο με κανόνα και διαβήτη, στράφηκαν στην χρησιμοποίηση άλλων καμπύλων πολυπλοκώτερες του κύκλου. Ο Πάππος (3ος αι. μ.Χ) στο έργο του «Μαθηματική συναγωγή» αναφέρει ότι ο Δεινόστρατος και ο Νικομήδης χρησιμοποίησαν την τετραγωνίζουσα για τον τετραγωνισμό του κύκλου. Ο Ιάμβλιχος (250-325 μ.Χ ) αναφέρει ότι τον τετραγωνισμό του κύκλου κατόρθωσαν: ο Αρχιμήδης (287-212 π.Χ) με τη βοήθεια της έλικας, ο Νικομήδης (200 π.Χ) με την τετραγωνίζουσα, ο Απολλώνιος (265-170 π.Χ) με μια καμπύλη που ονόμαζε ο ίδιος «αδελφή της κοχλιοειδούς» και ο Κάρπος με μια καμπύλη την οποία ονομάζει απλά «εκ διπλής κινήσεως προερχομένη»

Η απαίτηση του προβλήματος είναι να κατασκευαστεί τετράγωνο ισοδύναμο με δοσμένο κύκλο, αν δηλαδή είναι ρ η ακτίνα του κύκλου και x η ζητούμενη πλευρά του τετραγώνου, πρέπει να αληθεύει η σχέση x2=πR2, όπου π ο λόγος του μήκους της περιφέρειας προς το μήκος της διαμέτρου του κύκλου ο οποίος, όπως αποδείχτηκε, είναι άρρητος.

Παρόλο που εμπειρικά είχε διαπιστωθεί ότι ο λόγος π της περιφέρειας προς τη διάμετρο διατηρείται σταθερός, ωστόσο η κατασκευή αυτού του λόγου και όταν ακόμη η Γεωμετρία, εφοδιασμένη με την απόδειξη, είχε γίνει επιστήμη, στάθηκε αδύνατη. Υπήρξαν κατασκευές του π μεγαλοφυείς κατά τη σύλληψη όχι όμως πραγματοποιημένες σύμφωνα με την απαίτηση του "χάρακα και του διαβήτη" που έθεταν τότε. Παράλληλα έγιναν μεγαλειώδεις προσπάθειες υπολογισμού της τιμής του π, οι οποίες με πρωτεργάτη τον Αρχιμήδη, έδωσαν καταπληκτικά αποτελέσματα.

Τελειώνοντας: Ο διπλασιασμός του κύβου ανάγετα στην κατασκευή τμήματος με μήκος Η τριχοτόμηση της γωνίας ανάγεται στην κατασκευή τμήματος με μήκος συνθ Ο τετραγωνισμός του κύκλου ανάγεται στην κατασκευή τμήματος με μήκος

Οι μαθηματικοί έδωσαν κάποιες εξαιρετικές λύσεις σε αυτά τα προβλήματα, βρίσκοντας και χρησιμοποιώντας όμως εργαλεία πέραν του κανόνα και του διαβήτη. Η επίλυση των τριών προβλημάτων με κανόνα και διαβήτη αποδείχθηκε πως είναι αδύνατη…