Εννοιολογική Χαρτογράφηση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Το Μοντέλο κατανόησης κειμένου
Χαρούλα Αγγελή-Βαλανίδη Πανεπιστήμιο Κύπρου
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Concept Maps - Inspiration
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
ΚΠΕ Δραπετσώνας – Τροιζήνας- Μεθάνων
Ορισμός εννοιολογικού χάρτη
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Semantic Overlay Networks in P2P systems A. Crespo, H. Garcia-Molina Κρεμμυδάς Νίκος Σκυβαλίδας Πάνος Παππάς Θεοχάρης.
Resource Description Framework
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Εννοιολογικοί Χάρτες.
Κεφάλαιο 2ο Πεπερασμένα αυτόματα.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Σεμινάριο Εννοιολογικής Χαρτογράφησης – Αθήνα, Σεπτέμβριος 2010
Χαρτογραφώ- Κατανοώ- Δημιουργώ
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ 1. 2 Χρήστης Στόχος Ταμίας διενέργεια πώλησης διενέργεια ενοικίασης εισαγωγή ταμείου εξαγωγή ταμείου * 1 Μοντέλο Πεδίου Προβλήματος.
CmapTools – Διδακτική ενότητα «Νευρικό Σύστημα»
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ευθυγράμμιση Στόχων – Διδασκαλία – Αξιολόγηση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου.
Πρόγραμμα Kidspiration
Εννοιολογική αναπαράσταση δεδομένων. Οντότητα Είναι κάθε αντικείμενο, πρόσωπο, γεγονός κατάσταση ή και αφηρημένη έννοια που προσδιορίζεται από την ανεξάρτητη.
Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Ιφιγένειας Γεωργάκη. Βαθμολογία Πρωταθλήματος ΟΠΑΠ.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
Η αξιοποίηση των Εννοιολογικών χαρτών στην Εκπαιδευτική πράξη…
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Η αξιοποίηση των Εννοιολογικών χαρτών στην Εκπαιδευτική πράξη…
Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία
Κεφάλαιο 1ο Ανάλυση προβλήματος.
Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 09 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εννοιολογική Χαρτογράφηση- Εννοιολογικοί Χάρτες Βασίλειος.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα»
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Διαγράμματα Πακέτων (Package Diagrams)
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Το Σχεσιακό Μοντέλο Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά.
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Συνεδρία 8 Εννοιολογική Χαρτογράφηση
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Το Σχεσιακό Μοντέλο Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά.
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Κεφάλαιο 7: Διαδικτύωση-Internet
Σύνδεση κρίσιμου συμβάντος με το μοντέλο Van Hiele
Διδακτική της Πληροφορικής
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Αρχές Πλοήγησης.
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ (Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ.
Χαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες (concept maps)
Εννοιολογικοί χάρτες στην εκπαιδευτική διαδικασία
Ερωτήματα Επιλογής σε ACCESS
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Το Σχεσιακό Μοντέλο Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά.
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Καλές πρακτικές πληροφορικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εννοιολογική Χαρτογράφηση Author: Bear Sunderland Editors: Paul King and Joan Walker This is joan’s edit of bear’s original tutorial.

Τι είναι ένας εννοιολογικός χάρτης Όπως όλοι οι χάρτες, οι εννοιολογικοί χάρτες είναι αναπαραστάσεις χωρικών σχέσεων. Πέρα από απεικόνιση της φυσικής δομής του χώρου, οι εννοιολο- γικοί χάρτες αντανακλούν δομές της γνώσης ενός ατόμου Ένας εννοιολογικός χάρτης αποτελεί μια διαγραμματική αναπαρά-σταση συνδέσεων μεταξύ δύο ή περισσοτέρων εννοιών με τη μορφή προτάσεων (propositions), προβάλλοντας και αναδεικνύ- οντας τις συνδέσεις και τις σχέσεις μεταξύ των εννοιών Η διαδικασία κατασκευής ενός εννοιολογικού χάρτη καλείται εννοιολογική χαρτογράφηση (concept mapping)  

Δομή Γνώσης Θεωρητικά, η γνώση δομείται ως σημασιολογικό δίκτυο (Collins & Quillian, 1969). Έτσι η μάθηση δεν είναι μόνο η απόκτηση νέων εννοιών αλλά και η οικοδόμηση σημασιολογικών συνδέσμων μεταξύ των εννοιών (Ausubel, 1968). Οι εννοιολογικοί χάρτες δείχνουν τι ξέρει το άτομο και με ποιον τρόπο είναι δομημένη η γνώση του.

Τρία συστατικά Οι κόμβοι αναπαριστούν τις έννοιες (αντικείμενα, συμβάντα ή γεγονότα). Για την αναπαράσταση των κόμβων χρησιμοποιούνται σχήματα κύκλων, ελλείψεων ή παραλληλογράμμων. Κάθε κόμβος έχει μια ετικέτα που τον χαρακτηρίζει Οι σύνδεσμοι προσδιορίζουν τις σχέσεις μεταξύ των εννοιών. Ένας σύνδεσμος περιγράφει πώς μια έννοια συνδέεται με μια άλλη Η τριάδα Έννοια-Σύνδεσμος-Έννοια δημιουργεί μια πρόταση (proposition) Grounded in a constructivist perspective of learning, concept maps have 3 elements: nodes or concepts, lines representing links and directional relations among concepts, and labels that describe the nature of the relationship. These 3 elements combine to create propositions, or meaningful statements. Such as “concept maps represent organized knowledge.” and “concepts are perceived regularities.”

Η δομή των χαρτών μπορεί να διαφέρει Οι έννοιες γίνονται αντιληπτές με διαφορετικό τρόπο από άτομο σε άτομο, έτσι τα άτομα μπορεί να έχουν διαφορετική εννοιολογική κατανόηση του ίδιου θέματος Έτσι οι εννοιολογικοί χάρτες μπορεί να διαφέρουν χωρίς απαραίτητα να είναι λανθασμένοι Οι επόμενες δύο διαφάνειες δείχνουν δύο τρόπους δόμησης εννοιολογικών χαρτών.

Χαρακτηριστικά ενός εννοιολογικού χάρτη η ιεραρχική δομή τους οι έννοιες αναπαρίστανται σε μια ιεραρχική δομή με τις πιο γενικές, σημαντικές, και αόριστες έννοιες στην κορυφή του χάρτη ενώ σε κατώτερα επίπεδα τοποθετούνται οι έννοιες που τις αναλύουν /συγκεκριμενοποιούν και οι οποίες είναι πιο ειδικές και λιγότερο γενικές Η ιεραρχική δομή σε ένα χάρτη για ένα συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο εξαρτάται πολλές φορές από το ίδιο το περιεχόμενο του πεδίου αυτού η ύπαρξη παραδειγμάτων η ύπαρξη παραδειγμάτων αντικειμένων ή γεγονότων ουσιαστικά συγκεκριμενοποιεί/διευκρινίζει το νόημα της συγκεκριμένης έννοιας η ύπαρξη σύνθετων συνδέσεων (cross-links) μεταξύ των εννοιών οι σύνθετες συνδέσεις αναπαριστούν τις σχέσεις μεταξύ εννοιών που βρίσκονται σε διαφορετικές περιοχές/πεδία του εννοιολογικού χάρτη και δείχνουν πώς μια έννοια ενός γνωστικού πεδίου που απεικονίζεται στο χάρτη συνδέεται με μια άλλη έννοια ενός διαφορετικού πεδίου γνώσης που απεικονίζεται στο χάρτη

Η δομή ενός ενδεικτικού εννοιολογικού χάρτη

Κεντρική Έννοια (central concept) του απεικονιζόμενου εννοιολογικού χάρτη είναι η έννοια «Εννοιολογικός χάρτης» Κόμβοι είναι οι έννοιες «Συνδεόμενες φράσεις ή λέξεις», «Σχέσεις» και «Έννοιες» Σύνδεσμοι είναι «αποτελείται από», «αναγνωρίζει», «ορίζονται ανάμεσα σε» Προτάσεις (propositions) είναι «Εννοιολογικός χάρτης αποτελείται από Συνδεόμενες φράσεις ή λέξεις», «Εννοιολογικός χάρτης αναγνωρίζει Σχέσεις», «Σχέσεις ορίζονται ανάμεσα σε Έννοιες», «Εννοιολογικός χάρτης αποτελείται από Έννοιες»

Παράδειγμα αναπαράστασης των βασικών στοιχείων ενός «εννοιολογικού χάρτη»

Βήματα κατασκευής (1) 1ο Βήμα: Αναγνώριση των σημαντικότερων εννοιών που θα συμπεριληφθούν στο χάρτη - Στόχος είναι η εύρεση των «εννοιών-λέξεων κλειδιών» ενός κειμένου ή ενός γνωστικού πεδίου ή γενικότερα του προς εξέταση θέματος. Επομένως, αρχικά θα πρέπει να προσδιοριστούν οι έννοιες που συνδέονται με το προς εξέταση θέμα. Το θέμα του οποίου ζητείται να κατασκευαστεί ο εννοιολογικός χάρτης είναι η κεντρική έννοια. Δεν μπορεί να υπάρχουν έννοιες σε ανώτερο επίπεδο από την κεντρική έννοια. 2ο Βήμα: Ομαδοποίηση των εννοιών - Οι έννοιες που έχουν αναγνωριστεί στο 1ο βήμα θα πρέπει να ομαδοποιηθούν σε γενικές κατηγορίες και να ταξινομηθούν από τις πιο γενικές και αόριστες στις πιο συγκεκριμένες και ειδικές. Θα πρέπει για κάθε «έννοια-λέξη κλειδί» να εντοπιστούν εκείνες οι έννοιες που τη συγκεκριμενοποιούν και την αναλύουν. Η ομαδοποίηση των εννοιών εναλλακτικά μπορεί να γίνει βάσει της σχέσης που έχουν – οι πιο σχετικές έννοιες περικλείονται στην ίδια ομάδα. Θα πρέπει να αποφεύγετε ο μεγάλος αριθμός εννοιών κάτω από μια έννοια.

Βήματα κατασκευής (2) 3ο Βήμα: Καθορισμός των σχέσεων μεταξύ των εννοιών - Μετά την ομαδοποίηση των εννοιών θα πρέπει να καθοριστούν οι σχέσεις που συνδέουν τις διάφορες έννοιες μεταξύ τους. Επειδή κάθε έννοια ορίζεται από τις σχέσεις της με τις άλλες έννοιες μέσα στο θέμα, χρήζει ιδιαίτερης προσοχής η «κατεύθυνση» των σχέσεων (τόξων) και η ετικέτα που περιγράφει τη σχέση. Η σχέση μεταξύ δύο εννοιών μπορεί να δηλώνει: ότι η μία έννοια περικλείει την άλλη, ή ότι η μία έννοια αποτελεί στιγμιότυπο της άλλης, μία αιτία/ένα αποτέλεσμα, μία διαδικασία, μία ιδιότητα/χαρακτηριστικό της έννοιας, την ομοιότητα/ ανομοιότητα μεταξύ των εννοιών, την ποσοτική τους σχέση, κ.α.

Βήματα κατασκευής (3) 4ο Βήμα:Χρήση οπτικών σχημάτων - Για την οπτική αναπαράσταση των εννοιών χρησιμοποιούνται κύκλοι ή σχήματα ελλείψεων (ένα σχήμα περικλείει μια έννοια). Για την οπτική αναπαράσταση των σχέσεων χρησιμοποιούνται γραμμές με τόξα (μιας κατεύθυνσης ή χωρίς κατεύθυνση). Κάθε γραμμή συνδέει μόνο δύο έννοιες. Δεν υπάρχει περιορισμένος αριθμός συνδέσεων που προέρχονται από μια έννοια. 5ο Βήμα:Αναπαράσταση συγκεκριμένων παραδειγμάτων - Συχνά στο τέρμα της διακλάδωσης χρησιμοποιούνται παραδείγματα που επεξηγούν την τελευταία έννοια. 6ο Βήμα:Έλεγχος εννοιολογικού χάρτη

Ιεραρχική Δόμηση This map is hierarchically structured. The superordinate concept “Concept maps” is followed by tiers of increasingly subordinate concepts and examples.

Μη Ιεραρχική Δόμηση Example of how a non-hierarchical concept map can be constructed. No superordinate concept, but an interrelated network of ideas.

Συμβολισμός Σχέσεων Σχέση Μονής Κατεύθυνσης Σχέση Διπλής Κατεύθυνσης

Εργαλεία Εννοιολογικής Χαρτογράφησης Εμπορικά Εργαλεία Inspiration (http://www.inspiration.com ) SMART Ideas (Smart Technologies) (http://www.smarttech. com/products/smartideas/index.asp ), LifeMap (http://www.robertabrams.net/conceptmap/lifemaphome.html) Ερευνητικά Εργαλεία CmapTools από την IHMC Concept Connector του πανεπιστημίου Michigan State University COMPASS του Τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών

Εργαλείο Δημιουργίας Εννοιολογικών Χαρτών CMapTools http://cmap.ihmc.us/