Διακυτταρική επικοινωνία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Γεωργική Χημεία, Ανόργανη ποιοτική ανάλυση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
Advertisements

Αισθητήρια Όργανα και Αισθήσεις 1.  Σύστημα αισθητηρίων οργάνων: αντίληψη μεταβολών εξωτερικού & εσωτερικού περιβάλλοντος  Ειδικά κύτταρα – υποδοχείς.
1 Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας - Ένζυμα: όξινη φωσφατάση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιοχημεία.
1 Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας - Ένζυμα: υπεροξειδάση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιοχημεία.
ΧΡΩΜΙΟ Μ. ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ-ΛΟΥΤΣΙΔΟΥ Καθηγήτρια Τοξικολογίας.
1 ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ Ι ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΑΞΗΣ 10η ΘΥΡΕΟΕΙΔΗΣ ΑΔΕΝΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ, ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΘΥΡΕΟΕΙΔΟΥΣ.
ΤΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δρ Αποστολίδου Ευτέρπη ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2011, ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ.
1 Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας - Ένζυμα: υπεροξειδάση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιοχημεία.
1 Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας - Απομόνωση DNA από σπέρμα σιταριού, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ (Κ)ΚΕΦ.3: 3.5 ΝΟΜΟΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ, ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Για την αντίδραση 2Α + 3Β  2Γ +Δ έχει προοσδιορισθεί.
Κεφάλαιο 2 Ροπή Φυσικές έννοιες & Κινητήριες Μηχανές ΣΑΛΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ MSc in Management and Information Systems Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός 1 ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας.
Άσκηση 1η Παρασκευή – Αραίωση διαλύματος Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 1.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΖΩΩΝ 36-37/26-30 Μαΐου 2016 Π.Παπαζαφείρη ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ 1. Ενδιάμεσοι μεταβολίτες ATP, φωσφογόνα 2. Αναερόβιος.
1 Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας - απεικόνιση μικρών μορίων και μακρομορίων, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Βιοχημεία - Αρχές Βιοτεχνολογίας
Η έννοια του συστήματος σωμάτων – Εσωτερικές και εξωτερικές δυνάμεις
Αισθητήρια όργανα – αισθήσεις
Τι είδαμε την περασμένη φορά…
Σχεδιασμός μαθήματος στο Λύκειο
Φωτοσύνθεση Συμβαίνει στους αυτότροφους οργανισμούς
ΔΙΠΛΟΘΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Περιεχόμενα Εισαγωγή Είδη κίνησης Αρχή λειτουργίας μηχανισμών
Project για την κολύμβηση για όλες τις ηλικίες και κατηγορίες ατόμων
Ερωτήσεις 1. Στην ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση: α. η ταχύτητα είναι σταθερή β. ο ρυθμός μεταβολής της ταχύτητας είναι σταθερός γ. ο ρυθμός μεταβολής.
ΧΠΕ - ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΣΤΟ MS PROJECT
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΑ
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Το φάσμα του λευκού φωτός
Βιοτεχνολογία Τεχνολογία του DNA
Πρόγραμμα «Οδυσσέας»  Η Διαδραστική Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία του Σύγχρονου Σχολείου  Ομάδα…. Μέλη Ομάδας 1.Βαθρακογιάννη Μαρία: εκπαιδευτικός.
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010
Βιολογία Ενότητα 11: Κυτταρική επικοινωνία Αναστασία Κανέλλου,
Ιστορία και εικονογραφημένο βιβλίο
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Κρούσεις σωμάτων.
Θεοδώρα Μπάφα Ε2 1ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νικης
Υπολογιστικό φύλλο Microsoft Excel.
Συγχώνευση.
5ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
3ο Γυμνάσιο Τούμπας Θεσσαλονίκης Προκοπίου Αικατερίνη Φιλόλογος
Βασικες Εννοιες Φυσικης
Οικοδομώντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού
Καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων
Κινητική θεωρία των αερίων
Διακυτταρική επικοινωνία
ΑυτοχθονεΣ λαοΙ Δημοτικό Σχολείο Αγίων Τριμιθιάς Στ΄
5. Προσδιορισμός της έντασης της βαρύτητας με τη βοήθεια του απλού εκκρεμούς 13/11/2018 Μιχαήλ Μ.
Равномерно убрзано праволинијско кретање
ΑΡΙΣΤΕΙΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Για να προσθέσετε αυτήν τη διαφάνεια στην παρουσίαση
Γαριπίδης Ιορδάνης Βιολόγος 3ο ΓΕΛ Χαϊδαρίου
ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ (χρήση αντισταθμιστή)
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
انتشار موجة ضوئية Propagation d’une onde lumineuse
У циљу обезбеђења полазног момента статори једнофазних асинхроних мотора увек су снабдевени са двофазним намотајима. Принципијелна шема извођења једнофазних.
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΜΥΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ.
Ευθύγραμμη Ομαλά Μεταβαλλόμενη Κίνηση
Για να εισαγάγετε αυτή τη διαφάνεια στην παρουσίασή σας
Ανατομια καρδιασ προβατου
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013
Για να προσθέσετε αυτήν τη διαφάνεια στην παρουσίαση
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013
Πρόβλημα 6. Να σχεδιάσετε τις υποθετικές γραμμές υδραυλικής και ενεργειακής κλίσης στον αγωγό του παρακάτω σχήματος. Να υποθέσετε ότι υπάρχουν τριβές κατά.
Ядзерныя рэакцыі Ядзерныя рэакцыі Дзяленне ядзер
Για να εισαγάγετε αυτή τη διαφάνεια στην παρουσίασή σας
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διακυτταρική επικοινωνία Πώς επικοινωνούν μεταξύ τους γειτονικά κύτταρα απομακρυσμένα κύτταρα Με α. διαμεμβρανική επαφή β. μηνυματοφόρα μόρια, όπως ορμόνες νευροδιαβιβαστές (μεταξύ νευρώνων,νευρώνων-μυών, νευρώνων-άλλων ιστών) κυτταροκίνες (κυτοκίνες), κυτοκινίνες

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Επικοινωνία μεταξύ βακτηρίων Αίσθηση απαρτίας

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010

Αυτοκρινής και παρακρινής διακυτταρική επικοινωνία Ένα κύτταρο εκκρίνει παράγοντες που επηρεάζουν το ίδιο (αυτοκρινής επικοινωνία) και τα διπλανά του (παρακρινής επικοινωνία). Στα ζώα αυτοί οι παράγοντες ονομάζονται κυτταροκίνες, ενώ στα φυτά κυτοκινίνες Μπορεί επίσης να υπάρξει και επικοινωνία μέσω της παρουσίας συγκεκριμένων πρωτεϊνών στη μεμβράνη του οι οποίες αναγνωρίζουν και αναγνωρίζονται από δομικά στοιχεία σε γειτονικά κύτταρα.

Χαρακτηριστικά των κυτταροκινών και κυτοκινινών Κυτταροκίνες, πρωτεΐνες διαλυτές στο αίμα και άλλα φυσιολογικά υγρά. Δραστικές σε συγκεντρώσεις από nΜ έως pΜ!!* Κυτοκινίνες, μικρού μοριακού βάρους οργανικές ουσίες, επίσης δραστικές σε επίπεδα nM. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3894907/ ελεύθερα προσβάσιμο άρθρο *Για μια κυτταροκίνη ΜΒ 17,000 g (τυπικό), αν είναι όντως δραστική σε επίπεδο συγκέντρωσης από 1 nM έως 1 pM αντίστοιχα, αυτό σημαίνει ότι θα έχει δράση σε συγκεντρώσεις από 17 ng/mL έως 17 pg/mL (17 ppb έως 17 ppt).

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Τρόπος δράσης πρωτεϊνικών μηνυματοφόρων μορίων (π.χ. κυτταροκινών και ορμονών)

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Εξειδίκευση των τρόπων δράσης, 1 (προαιρετικό)

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Εξειδίκευση των τρόπων δράσης, 2 (προαιρετικό)

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Εξειδίκευση των τρόπων δράσης, 3 (προαιρετικό)

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Εξειδίκευση των τρόπων δράσης, 4 (προαιρετικό) Αυτός ο τρόπος αφορά στεροειδείς ορμόνες και Κυτοκινίνες.

Καταρράκτης αντιδράσεων Ενίσχυση του σήματος Σκεφτείτε ότι σε κάθε αντίδραση το σήμα Πολλαπλασιάζεται κατά 100 φορές. Στις Δύο αντιδράσεις γίνεται 10.000 ισχυρότερο, Στις τρεις 1.000.000 φορές και στις 4 Γίνεται 100.000.000 φορές ισχυρότερο!

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Μια από τις πιο συνήθεις συνέπειες της επίδρασης κυτταροκινών σε κύτταρα είναι η παροδική ( ms - s) αύξηση της συγκέντρωσης ασβεστίου στο διαλυτό τμήμα του κυτταροπλάσματος

Ο ρόλος του Ιόντος ασβεστίου μέσα στο κύτταρο (προαιρετικό)

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Απόπτωση: προγραμματισμένος κυτταρικός θάνατος Καιρός του τεκείν, καιρός του αποθανείν, Εκκλησιαστής

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Απόπτωση (συνέχεια) Προγραμματισμένος κυτταρικός θάνατος. Μεσολαβείται από τα μιτοχόνδρια: ο τερματισμός της λειτουργίας των στερεί το κύτταρο από ενέργεια, και συνάμα ενεργοποιεί καταλύτες που τεμαχίζουν το γενετικό υλικό, οπότε το κύτταρο δεν έχει τη παραμικρή ελπίδα σωτηρίας.

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010 Απόπτωση: ο θαυμαστός τρόπος ανάπτυξης του οργανισμού με τον προγραμματισμένο θάνατο κυττάρων που δεν χρειάζονται πια.

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013 Το καλαμάρι, Ο πολύ βολικός οργανισμός μελέτης των νευρώνων 19

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013 Μεταβίβαση ερεθισμάτων μεταξύ δύο νευρώνων 21

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013 Γιατί είναι σημαντικό να διατηρούνται οι ιοντικές συγκεντρώσεις νατρίου, καλίου, χλωρίου κλπ. σταθερές 22

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013 Γραμμωτοί μύες, Μυικές ίνες, Μυικά ινίδια 23

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013 Μυική συστολή και χάλαση (προαιρετικό) 24

CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜ ΙΙΙ, ΠΕΚ 2013 25