ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
Πρώιμες ενδείξεις ΕΓΔ Περίπου 8% των νηπίων παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λεξιλογίου (<50 λέξεις στους 24μ.) Η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται σε νοητική αναπηρία, ΔΑΦ, νευρολογική διαταραχή ή προβλήματα ακοής Πού οφείλεται;
Μοντέλο κατάκτησης λεξιλογίου (Scofield & Behrend, 2011) προσοχή ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙ διυποκειμενική επίγνωση μάθηση λέξης προσοχή ΟΜΙΛΗΤΗΣ ΝΕΑ ΛΕΞΗ
Ο ρόλος της διυποκειμενικής επίγνωσης στην ανάπτυξη του λεξιλογίου Η διυποκειμενική επίγνωση δεν αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για την εκμάθηση του λεξιλογίου. Ωστόσο, συμβάλει στη διαμόρφωση μίας βέλτιστης συνθήκης για την ανάπτυξη του λεξιλογίου. Διευκολύνει τη διαμόρφωση υποθέσεων για το νόημα των λέξεων μέσω της κατανόησης των προθέσεων του επικοινωνιακού συντρόφου.
Διυποκειμενικη επίγνωση Αλληλοσυντονισμός προσοχής εναρμόνιση Λεξιλόγιο Λειτουργικό παιχνίδι Συμβολικό παιχνίδι
Κατά την ανάπτυξη οι μορφές παιχνιδιού προϋποθέτουν πιο περίπλοκες ικανότητες διυποκειμενικής επίγνωσης Αλληλοσυντονισμός της προσοχής Λειτουργικό παιχνίδι Συμβολικό παιχνίδι
ΜΕΛΕΤΗ 1 ΓΚ ΤΑ p Ηλικία (μήνες) 31.7 14.1 <.001 MSEL – οπτική αντίληψη 25 28 .608 MSEL – λεπτή κινητικότητα 22 .639 MSEL – κατανόηση γλώσσας 24 23 .972 MSEL – έκφραση γλώσσας 16 18 .779 LDS 14 17 .645
Συμπεριφορές νηπίων κατά τη διάρκεια εκφώνησης μίας λέξης – στόχου από τη μητέρα
Εναρμόνιση (χρονικές στιγμές συντονισμού) της συμπεριφοράς νηπίου – μητέρας
Είδη λέξεων σε παιδιά με καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λεξιλογίου ΓΚ TΑ Άνθρωποι μαμά, μπαμπάς, γιαγιά, παππούς Ζώα γαβ-γαβ Είδη διατροφής Αντικείμενα αυτοκίνητο μπάλα Ενέργειες γεια Λειτουργικές λέξεις ναι
ΜΕΛΕΤΗ 2 ΕΓΔ (Ν = 5) ΤΑ (Ν = 5) p Χρονολογική ηλικία (μ.ο) 67.0 61.7 0.452 Οπτική αντίληψη (μ.ο.) 81.8 74.6 0.631 Κατανόηση προτάσεων 23.7 24.7 0.292 Παραγωγή προτάσεων 9.3 13.7 0.046 Ανάκληση προτάσεων 43.7 49.2 0.007
Είδη παιχνιδιού
Περιεχόμενο συμβολικού παιχνιδιού
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Τα παιδιά με καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη εκδηλώνουν ελλείμματα σε συμπεριφορές όπως η εναρμόνιση με τον επικοινωνιακό σύντροφο και το λειτουργικό και συμβολικό παιχνίδι. Τα ελλείμματα αυτά υποδηλώνουν περιορισμένη ικανότητα διυποκειμενικής επίγνωσης. Διυποκειμενική επίγνωση: η ικανότητα αναγνώρισης των προθέσεων και των συναισθημάτων των άλλων. Η διυποκειμενική επίγνωση διαμορφώνει βέλτιστες συνθήκες για την ανάπτυξη του λεξιλογίου.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ άρα….. Η καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη στα παιδιά με ΕΓΔ ενδεχομένως να οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είναι σε θέση να συμβάλουν στη διαμόρφωση βέλτιστων συνθηκών για την κατάκτηση του λεξιλογίου, στο οποίο βασίζεται και η κατάκτηση της γραμματικής. με
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας!