Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Μορφοποίηση παλμων.
Advertisements

Δίκτυα Απευθείας Ζεύξης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ  Βασικές Έννοιες  Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων  Δειγματοληψία  Θεώρημα Nyquist  Κβαντισμός  Κωδικοποίηση  Παραδείγματα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Ψηφιακές Τηλεπικοινωνιές Ενότητα 9: Διαμόρφωση Παλμών κατά Πλάτος Καθηγητής Κώστας Μπερμπερίδης Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 10: Κωδικοποίηση ψηφιακών ακουστικών σημάτων Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ψηφιακή Μετάδοση Αναλογικών Σημάτων Τα σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας σε πολύ μεγάλο ποσοστό διαχειρίζονται σήματα ψηφιακής μορφής, δηλαδή, σήματα που.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 4: Ήχος Διδάσκων: Γεώργιος Ξυλωμένος Τμήμα: Πληροφορικής.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Συστήματα Επικοινωνιών
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πλατφόρμα Δήλος (Delos)
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Θέματα προς συζήτηση ... Ερωτήσεις απο τα προηγούμενα lectures ...
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Κωδικοποίηση Γραμμής Ψηφιακές Διαμορφώσεις M-PSK, M-QAM, FSK
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι Ενότητα 2: Μορφοποίηση και Διαμόρφωση Βασικής Ζώνης Επίκουρος Καθηγητής Βασίλης Στυλιανάκης Πολυτεχνική Σχολή Πανεπιστημίου Πατρών Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών 1

Διαμόρφωση και Μετάδοση σήματος βασικής ζώνης Το πρώτο βασικό βήμα: Μετασχηματίζουμε την πηγή πληροφορίας σε συμβατή με το ψηφιακό μας σύστημα Ψηφιακή Πληροφορία. Πληροφορία Κειμένου Μορφοποίηση πηγή Διαμόρφωση Παλμών Μετάδοση Δειγματοληψία Κβαντισμός Κωδικοποίηση Αναλογική Πληροφορία Κυματομορφές Παλμών Δίαυλος Bit stream Αναλογική Πληροφορία Μορφοποίηση Βαθυπερατό Φίλτρο Αποκωδικοποίηση Αποδιαμόρφωση/ Έλεγχος Λήψη δέκτης Πληροφορία Κειμένου. Ψηφιακή Πληροφορία. 2

Μορφοποίηση των αναλογικών σημάτων Για να μετασχηματίσουμε μια αναλογική κυματομορφή σε συμβατή μορφή με ένα σύστημα ψηφιακών επικοινωνιών πρέπει να κάνουμε τα ακόλουθα: Δειγματοληψία Κβαντισμό και κωδικοποίηση Μετάδοση βασικής ζώνης 3

Δειγματοληψία Πεδίο Χρόνου Πεδίο Συχνότητας 4

Φαινόμενο Αναδίπλωσης (Aliasing Effect) Κατωδιαβατό Φίλτρο Συχνότητα Nyquist Παραμόρφωση(aliasing) 5

Θεώρημα Δειγματοληψίας(Sampling theorem) Διαδικασία Δειγματοληψίας Αναλογικό Σήμα Σήμα Διαμόρφωσης παλμών κατά πλάτος (Pulse amplitude modulated signal- PAM) Θεώρημα Δειγματοληψίας:Ένα σήμα περιορισμένης ζώνης χωρίς άλλα φασματικά στοιχεία, μπορεί να καθοριστεί μοναδικά με δειγματοληψία σε καθορισμένα χρονικά διαστήματα όπως φαίνεται: Η συχνότητα δειγματοληψίας καλείται και Nyquist. 6

Κβαντισμός (Quantization) Κβαντοποίηση Πλάτους (Amplitude quantizing): Απεικόνιση δειγμάτων κυματομορφών συνεχούς πλάτους σε συγκεκριμένο σύνολο τιμών πλάτους. Out In Μέση Ισχύς Κβαντοποίησης Θορύβου Μέγιστη Ισχύς Σήματος Ισχύς Σήματος προς Μέση Ισχύ Κβαντοποίησης Θορύβου Κβαντισμένες τιμές 7

Κωδικοποίηση(PCM) Ένας τύπος γραμμικού κβαντιστή είναι και η Παλμοκωδική Διαμόρφωση [Pulse Code Modulation (PCM)] PCM: Κωδικοποιεί τα κβαντισμένο σήμα σε ψηφιακή λέξη-κωδικολέξη (PCM word ή codeword) Κάθε κβαντισμένο δείγμα κωδικοποιείται σε l bits κωδικολέξης (codeword) όπου L είναι ο αριθμός των επιπέδων κβαντισμού 8

Σφάλμα Κβαντισμού Η διαφορά μεταξύ εισόδου και εξόδου σε έναν κβαντιστή: 9

Μετάδοση Βασικής Ζώνης (Baseband transmission) Για τη μετάδοση πληροφορίας σε ένα φυσικό μέσο, ακολουθίες PCM (κωδικολέξεις-codewords) μετασχηματίζονται σε παλμούς(κυματομορφές-waveforms) Κάθε κυματομορφή (waveform) μεταφέρει ένα σύμβολο από ένα σύνολο μεγέθους Μ. Κάθε μεταδιδόμενο σύμβολο αναπαριστά k= log2 M bits PCM κωδικολέξεων. Οι PCM κώδικες γραμμής (line codes) χρησιμοποιούνται συνήθως για δυαδικά σύμβολα(M=2). Παλμοί πολλαπλής διαμόρφωσης (Μ-αδική διαμόρφωση παλμών, M-ary pulse modulation) χρησιμοποιούνται για μη δυαδικά σύμβολα (M>2). 10

Παλμοί PCM (κυματομορφές) Κατηγορίες παλμών PCM (waveforms): Nonreturn-to-zero (NRZ)‏ Return-to-zero (RZ)‏ Phase encoded Multilevel binary 1 0 1 1 0 1 0 1 1 0 +V -V +V -V NRZ-L Manchester +V +V -V Unipolar-RZ Miller +V -V +V -V Bipolar-RZ Dicode NRZ 0 T 2T 3T 4T 5T 0 T 2T 3T 4T 5T 11

Παλμοί PCM (κυματομορφές) Χαρακτηριστικά Φάσματος (Ισχύς Φασματικής Πυκνότητας και επίδραση εύρους ζώνης)‏ Ικανότητα συγχρονισμού των Bit Ικανότητα Διάγνωσης Σφάλματος Απομόνωση από φαινόμενα Παρεμβολής και θορύβου Κόστος Υλοποίησης και πολυπλοκότητας 12

Πολλαπλή Μ-αδική Διαμόρφωση Παλμών (M-ary pulse modulation) Κατηγορίες M-ary pulse modulations: Μ-αδική διαμόρφωση πλάτους,M-ary pulse-amplitude modulation (PAM)‏ Μ-αδική διαμόρφωση θέσης, M-ary pulse-position modulation (PPM) Μ-αδική διαμόρφωση θέσης, M-ary pulse-duration modulation (PDM)‏ Η Μ-αδική PAM είναι πολυεπίπεδη όπου κάθε σύμβολο λαμβάνει ένα από τα Μ επιτρεπόμενα επίπεδα πλάτους όπου αναπαρίστανται από k= log2 M bits από PCM λέξεις. Για ένα ρυθμό δεδομένων,η Μ-αδική PAM (M>2) απαιτεί λιγότερο εύρος ζώνης από την δυαδική PCM. Για δοθείσα μέση ισχύ παλμού, η δυαδική PCM αποδίδει καλύτερα (detect) από την πολλαπλή Μ-αδική PAM (M>2). 13

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 15

Σημειώματα

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ. 17

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιον Πατρών, Βασίλης Στυλιανάκης. «Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι.Μορφοποίηση και Διαμόρφωση Βασικής Ζώνης». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/modules/document/document.php?course=EE899 18

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. [1] http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ 19

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους. 20