γ) Αναφέρει εφαρμογές των σύγχρονων κινητήρων. ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΤΡΙΦΑΣΙΚΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να α) Διακρίνει τους κινητήρες Ε.Ρ. σε σύγχρονους και ασύγχρονους ανάλογα με την κατασκευή και τη λειτουργία τους β) Εξηγεί τη λειτουργία του σύγχρονου κινητήρα και υπολογίζει την ταχύτητα περιστροφής του. γ) Αναφέρει εφαρμογές των σύγχρονων κινητήρων.
Οι ηλεκτροκινητήρες Εναλλασσόμενου Ρεύματος, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Τους Μονοφασικούς κινητήρες και τους Τριφασικούς κινητήρες. Οι τριφασικοί κινητήρες χωρίζονται σε άλλες δύο κατηγορίες. (α) Τους Σύγχρονους Επαγωγικούς Κινητήρες και (β) Τους Ασύγχρονους Επαγωγικούς κινητήρες
Στο μάθημα αυτό θα εστιάσουμε την προσοχή μας στους Συγχρόνους Τριφασικούς Επαγωγικούς Κινητήρες. Η κατασκευαστική διαφορά του σύγχρονου τριφασικού κινητήρα από τον τριφασικό επαγωγικό κινητήρα με βραχυκυκλωμένο δρομέα εντοπίζεται στο δρομέα όπου στο σύγχρονο τριφασικό κινητήρα ο δρομέας εκτός από τον βραχυκυκλωμένο κλωβό έχει επάνω του και μιαν άλλη περιέλιξη που σε κάποιο στάδιο της λειτουργίας του τροφοδοτείται με Συνεχόμενη Τάση. Η περιέλιξη αυτή ονομάζεται "Περιέλιξη DC".
Η εκκίνηση ενός σύγχρονου κινητήρα, γίνεται όπως η εκκίνηση ενός επαγωγικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου κλωβού. Αυτό σημαίνει, ότι η περιέλιξη του βραχυκυκλωμένου κλωβού είναι η περιέλιξη εκκίνησης. Το περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο του στάτορα δημιουργεί τάση εξ' επαγωγής στις βραχυκυκλωμένες ράβδους του ρότορα και λόγω της βραχυκύκλωσης των ράβδων παρατηρείται ροή ηλεκτρικού ρεύματος δια μέσου των ράβδων του κλωβού. Το ηλεκτρικό ρεύμα που κυκλοφορεί στις ράβδους του κλωβού κατ' επέκταση δημιουργεί γύρω από τις ράβδους μαγνητικό πεδίο, το οποίο αντιδρά με το περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο του στάτη και έτσι έχουμε την περιστροφή του ρότορα. Ωστόσο επαγωγική τάση δημιουργείται και στα άκρα της Περιέλιξης DC λόγω του περιστρεφόμενου μαγνητικού πεδίου του στάτορα. Λόγω του ότι τα τυλίγματα της Περιέλιξης DC είναι συνδεδεμένα σε σειρά, αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία πολύ υψηλών τάσεων στους δακτυλίους ολίσθησης που το τύλιγμα αυτό είναι ενωμένο.
Για αυτό το λόγο, κατά την εκκίνηση του κινητήρα, ένας αντιστάτης αποφόρτισης συνδέεται με την Περιέλιξη DC για να την προστατεύει από υπερφόρτιση.
Αφού εκκινήσει ο κινητήρας και επιταχύνει σε ποσοστό 95 με 98% της σύγχρονης ταχύτητας τότε γίνεται παροχή συνεχούς τάσης στη Περιέλιξη DC του ρότορα και το ηλεκτρικό ρεύμα που διαρρέει το τύλιγμα (ρεύμα διέγερσης) κάνει διαμόρφωση των βόρειων και νότιων πόλων του ρότορα. Επομένως με τη δημιουργία του ισχυρού μαγνητικού πεδίου στο ρότορα κλειδώνει το μαγνητικό πεδίο αυτό του ρότορα με το μαγνητικό πεδίο του στάτη, με αποτέλεσμα την έναρξη της περιστροφής του ρότορα με σύγχρονη ταχύτητα.