Ο ελληνικός κόσμος κατά τις παραμονές του απελευθερωτικού αγώνα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΒΑΔΙΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Advertisements

Η Οθωμανική αυτοκρατορία
Ιστορία Στ’ Δημοτικού! THOMAS63004
13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία
Η ανατολη υπο την οθωμανικη κυριαρχια
Παλαιών Πατρών Γερμανός Η παρουσίαση δημιουργήθηκε από τον Τάσο Λαζαρίδη.
Τα απελευθερωτικά οράματα ο Ρήγας Φεραίος
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Νεοελληνικός Διαφωτισμός
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 1821.
Εργασία για την 25η Μαρτίου
Η θρησκευτική και πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Η επέμβαση των Μεγάλων Δυνάμεων
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Ο Αγώνας για την Μακεδονία
Ιστορία Άννα Στεργιανούδη ΣΤ’2.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ (1844 – 1880) ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1844
 To 19o αιώνα είχε ωριμάσει η ιδέα της απελευθέρωσης των Ελλήνων.  Στην Οδησσό της Ρωσίας το 1814 συναντήθηκαν τρεις έμποροι και αποφάσισαν να ιδρύσουν.
Ρήγας Βελεστινλής.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Η ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
Η πτώση του Βυζαντίου.
Ποιος από τους παρακάτω είναι Φυσικό Πρόσωπο; (Φ.Π)
Η ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Η Φιλική Εταιρεία ιδρύθηκε επτά χρόνια πριν από την έναρξη της Μεγάλης Επανάστασης του 1821 , με σκοπό να συντονίσει τις προσπάθειες.
Η ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Νικόλαο Σκουφά Νικόλαο Σκουφά Άρτα 1779 Ήταν δική του ιδέα η ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας αλλά δεν μπόρεσε να δει το όνειρό του να.
Ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας
Ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΩΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (1828 – 1831)
4. Οι Οθωμανοί, 17ος και 18ος αι..
Μάθημα 5 Οι Μεγάλες Δυνάμεις στη Μεσόγειο, 17ος - 19ος αι. -Ανάπτυξη εμπορίου στη Μεσόγειο με πρωτεργάτες τη Βρετανία και την Ολλανδία -Ανταγωνισμός Βρετανίας-Γαλλίας.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
Δημοτικό Σχολείο Π απαδιανίκων Η 25 η Μαρτίου είναι μέρα αργίας που έχει διπλή σημασία για τους Έλληνες. Είναι θρησκευτική και εθνική γιορτή. Είναι.
Το Αστικό Φαινόμενο. Πριν το 900 Πόλεις Επισκοπικές πόλεις με Οχυρωμένες πόλεις θρησκευτικό χαρακτήρα γύρω από ένα πύργο. και όχι οικονομικό. Αμυντικός.
O ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου Επιμέλεια παρουσίασης: Βάσω Ραμπαούνη
Ν ΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ Σ ΥΓΧΡΟΝΗ Ε ΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣ ΤΟΡΙΑ 18 ΟΣ – 20 ΟΣ ΑΙΩΝΑ Σ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τομέας Κοινωνικών.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Οι εθνοσυνελεύσεις και η πολιτική οργάνωση του Αγώνα
Β. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Ήρωες και ηρωίδες του 1821 ΑΝΝΑ Επιμέλεια εργασίας: ΜΑΡΙΑ ΚΩΝ/ΝΑ ΣΤ2
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ( )  α. Πλαίσιο διαμόρφωσης Τι είναι ο διαφωτισμός 
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
16/11/ η συνάντηση Η ελληνική Επανάσταση ( )
ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΑΡΟΙΚΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΙΚΙΑ ΤΗΣ ΤΕΡΓΕΣΤΗΣ.
Από την κρίση της βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην οθωμανική κυριαρχία
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΤΟΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΟΥΡΙΑ
Η εμπορική ναυτιλία Ιστιοφόρα σε ελληνικό λιμάνι.
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
Η δημιουργία τραπεζικού συστήματος
ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ 1821.
Ο Αγώνας για την Μακεδονία
Η ανάπτυξη του εμπορίου και της βιοτεχνίας στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας Pax Ottomana, 15oς.
Τα κυριότερα επαναστατικά κινήματα
Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862)
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Ηλίας Μπουναρτζής/ Η ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Η Φιλική Εταιρεία ιδρύθηκε επτά χρόνια πριν από την έναρξη της Μεγάλης Επανάστασης.
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
Ηλίας Μπουναρτζής/ Η οικονομική ζωή Η σταδιακή παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έδωσε τη δυνατότητα στους υπόδουλους.
H ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΔΥΣΗΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΙΔΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ.
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
Η εξέγερση στη Μολδοβλαχία
ΑΠΟ ΤΗΝ 3η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1843 ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΞΩΣΗ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1862)
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1833) ΕΩΣ ΤΗΝ 3η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1843
Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων. ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο ελληνικός κόσμος κατά τις παραμονές του απελευθερωτικού αγώνα

Οθωμανικό Διοικητικό Πλαίσιο Οθωμανική Αυτοκρατορία Εγιαλέτι Σαντζάκι – Πασαλίκι Καζάς – Επαρχία Κοινότητα Σουλτάνος – Μεγάλος Βεζίρης Μπεηλέρμπεης Σαντζάκμπεης – Πασάς Βοεβόδας Δημογέροντες 2

Κοινωνική δομή και κοινωνικές τάξεις Εκκλησιαστικοί αρχηγοί Φαναριώτες Προεστοί Οπλαρχηγοί Έμποροι κεφαλαιούχοι 3

Φαναριώτες Οσποδάροι Βλαχίας Μολδαβίας Δραγουμάνοι Πύλης Στόλου

Οπλαρχηγοί Αρματωλοί Κλέφτες Κάποι

Λαός Αγρότες Βοσκοί Ναυτικοί Αγωγιάτες Μικρέμποροι Κατώτερος Κλήρος Μοναχοί

Προσανατολισμός προς την Ευρώπη Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός και η αγάπη για την πνευματική πρόοδο ως προϋπόθεση ελευθερίας. Ο Ρήγας και το όραμα της απελευθέρωσης: η συζήτηση για την «Ελληνική Δημοκρατία». Ήταν η «Ελληνική Δημοκρατία» του Ρήγα ένα ελληνικό κράτος ή μία βαλκανική ομοσπονδία; Αδαμάντιος Κοραής: η διάθεση να δημιουργηθεί σύγκλιση με την Ευρώπη. Διαφοροποίηση του «ασιατικού δεσποτισμού» από το «ευρωπαϊκό πνεύμα». 7

Συνθήκη Κιουτσούκ-Καϊναρτζή 10/21 Ιουλίου 1774 Η Pωσία εξασφάλιζε (α) το δικαίωμα προστασίας της Ορθοδοξίας στο χώρο της οθωμανικής αυτοκρατορίας, (β) την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στις οθωμανικές θάλασσες όσων πλοίων έφεραν τη ρωσική σημαία και (γ) το δικαίωμα να διορίζει προξένους και υποπροξένους σε διάφορα μέρη της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Λίγα χρόνια μετά την υπογραφή της συνθήκης, ο Eύξεινος Πόντος γέμισε από πλοία ρωσικής σημαίας, αλλά ελληνικής ιδιοκτησίας. Έτσι, οι Έλληνες, χρησιμοποιώντας ρωσικά ναυτιλιακά έγγραφα, μπορούσαν να καταπλέουν σε όλα τα λιμάνια της οθωμανικής αυτοκρατορίας και της Mεσογείου διεξάγοντας εμπόριο. Mεγάλη ανάπτυξη γνώρισαν οι ελληνικοί εμπορικοί στόλοι και κυρίως εκείνοι της ΄Yδρας, των Σπετσών και των Ψαρών. Την πλειοψηφία των προξενικών θέσεων καταλάμβαναν ΄Eλληνες, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις επενέβαιναν για να προστατέψουν τους ομοεθνείς τους από κρατικές αυθαιρεσίες.

Εξευρωπαϊσμός και πολιτιστικό ρήγμα ΕΞΕΥΡΩΠΑΪΣΜΕΝΟΙ Ελληνικές εμπορικές κοινότητες της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης Φαναριώτες Απόφοιτοι Δυτικών Πανεπιστημίων και επαγγελματίες (γιατροί, δικηγόροι, γραμματείς, συγγραφείς, κ.α.) AΥΤΟΧΘΟΝΕΣ Πρόκριτοι Οπλαρχηγοί Έμποροι

Στόχοι εξευρωπαϊσμένων Ελλήνων Συνταγματικό κράτος: το Σύνταγμα θα εγγυώνταν τις ατομικές ελευθερίες και το κοινό καλό, ενώ Εθνοσυνέλευση, αιρετή από το λαό, θα εξέφραζε τη βούληση του Έθνους. Κοσμικό κράτος: η Εκκλησία θα εξυπηρετούσε τις θρησκευτικές ανάγκες του Έθνους και θα αποτελούσε έναν από τους κρατικούς θεσμούς. Κράτος δικαίου: η δικαιοσύνη θα λειτουργούσε σύμφωνα με δυτικούς νομικούς κώδικες. Κράτος με τακτικό στρατό.

Αυτόχθονες Αρκετοί από τους προεστούς, οπλαρχηγούς και ανώτερους κληρικούς της οθωμανικής αυτοκρατορίας είχαν αποκτήσει κάποια επαφή με τη Δύση. Ωστόσο, οι μηχανισμοί του οθωμανικού κράτους θεωρούνταν ικανοποιητικοί αν ελέγχονταν από Έλληνες ή τουλάχιστον από μια ομάδα Ελλήνων. Πίστη στην παράδοση: ο συντηρητισμός αυτού του τμήματος ήταν συντηρητισμός με την κυριολεκτική του έννοια, δηλαδή επιθυμία να συντηρηθεί ένας τρόπος ζωής, που φαινόταν να απειλείται από την επικράτηση νέων ιδεών.

Το σύστημα των πελατειακών σχέσεων Για να κατανοήσει κανείς τη φύση του συστήματος των πελατειακών σχέσεων [...] πρέπει να κατανοήσει σε ποιά κατάσταση είχαν αφήσει την κοινωνία στην Ελλάδα οι αιώνες, οι χιλιετίες ίσως. Αφού δεν υπήρχε κεντρική εξουσία ικανή να ελέγχει και να υπερασπίζεται τους ανθρώπους, καθένας ήταν αναγκασμένος να αναζητεί αλλού στήριγμα και προστασία. Το φυσικότερο και το ασφαλέστερο στήριγμα βρισκόταν στην οικογένεια, της οποίας τα μέλη, αλλά και οι συγγενείς ως τον δεύτερο βαθμό, πουθενά δεν ήταν τόσο στενά συνδεδεμένα και τόσο έτοιμα να αλληλοβοηθούν όσο στην Ελλάδα. Ύστερα, ο απομονωμένος άνθρωπος έπρεπε να εξασφαλίσει μια θέση ανάμεσα στους άλλους. Ανάλογα με το πόσο αδύνατος ή δυνατός αισθανόταν, γινόταν οπαδός κάποιου ισχυρού, ή συγκέντρωνε ο ίδιος οπαδούς γύρω του. Με τον τρόπο αυτό, κάθε επιφανής έχει γύρω του έναν λίγο πολύ σημαντικό αριθμό από υποτακτικούς, που τον συναναστρέφονται, τον ακούνε, ζητούν τη συμβουλή του, εκτελούν τις επιθυμίες του και υπερασπίζουν τα συμφέροντά του, προσέχοντας πάντα να είναι αντάξιοι της ευνοίας του και να κερδίζουν την εμπιστοσύνη του. Αυτή είναι η φύση και η προέλευση των αναρίθμητων φατριών από τις οποίες είναι γεμάτη η Ελλάδα. Οι αρχηγοί τους, όταν δεν αισθάνονται αρκετά δυνατοί ώστε να είναι, οι ίδιοι και οι οπαδοί τους, αυτοδύναμοι, μπαίνουν στην υπηρεσία ενός ισχυρότερου αρχηγού, αυξάνοντας με την προσχώρησή τους τη δύναμη και την επιρροή του. Αυτοί λοιπόν συνδυάζουν το ρόλο του προστάτη απέναντι στους πελάτες τους με το ρόλο του πελάτη απέναντι στον προστάτη που βρίσκεται σε υψηλότερη βαθμίδα. Με τη συνένωση ακριβώς αυτών των ομάδων σχηματίζονται τα κόμματα. (Fredrich Thiersch, De l’ état actuel de la Grèce, Λιψία, 1833, σσ. 181-182)

Φιλική Εταιρεία 1814: ίδρυση Φιλικής Εταιρείας στη Οδυσσό (Ν. Σκουφάς, Αθ. Τσακάλωφ, Εμ. Ξάνθος). Σκοπός της Εταιρείας → «ελευθέρωσιν της πατρίδος». 1814-1817: περίοδος βραδείας εξάπλωσης (42 μέλη). 1817: μεταφορά της έδρας στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί αποκρυσταλλώνεται η σύνταξη του κανονισμού των φιλικών με την πολύπλοκη τελετουργία κατήχησης των μελών, την ερμηνεία των «γνωστικών μέσων» (συμβολισμοί) και τους βαθμούς ιεράρχησης. «Ανώτατη ή Αόρατος Αρχή». 1818-1820: περίοδος εξάπλωσης. «Απόστολοι» και «Εφορείες». Μυούνται αρχιερείς, πρόκριτοι, Επτανήσιοι και Φαναριώτες. 1815-1819: διεύρυνση «Αρχής» → Γ. Λεβέντης, Άνθιμος Γαζής, Π. Σέκερης, Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Δίκαιος (Παπαφλέσσας), Αλ. Μαυροκορδάτος, Μητροπολίτης Ουγγαροβλαχίας Ιγνάτιος, κ.α. 1820: το ηγετικό σώμα της «Αρχής» αναθέτει την αρχηγία των Φιλικών σε ένα πρόσωπο: τον Ι. Καποδίστρια, ο οποίος, όμως, αρνείται. Τον Ιούνιο, η ηγεσία προσφέρεται στον Αλ. Υψηλάντη, που μαζί με τους Παπαφλέσσα και Λεβέντη συντάσσoυν το «Σχέδιον Γενικόν».