Μάθημα VI. Πληκτροφόρα χορδόφωνα (νυσσόμενα). Οργανολογία ΙΙ Μάθημα VI. Πληκτροφόρα χορδόφωνα (νυσσόμενα).
Πληκτροφόρα χορδόφωνα Συνδυασμός χορδών και συστήματος πλήκτρων. Δύο κατηγορίες με βάση τον τρόπο παραγωγής του ήχου: νυσσόμενα, κρουόμενα.
Νυσσόμενα πληκτροφόρα Μηχανισμός: κάθε πλήκτρο συνδέεται με ένα ξύλινο ραβδάκι που φέρει στο πλάι μια προεξοχή. Όταν πιέζεται το πλήκτρο, το ραβδάκι υψώνεται και τσιμπάει την χορδή. Για κάθε φθόγγο υπάρχει ιδιαίτερη και ορισμένου μήκους χορδή.
Τσέμπαλο Κατά την περίοδο της Αναγέννησης υπήρχε μια σειρά πλήκτρων και μια χορδή για κάθε πλήκτρο. Στην μπαρόκ περίοδο είχε δύο σειρές πλήκτρων και δύο, τρείς ή και τέσσερις χορδές για κάθε πλήκτρο. Δεν είχε δυναμικές. Το πάτημα του πλήκτρου δεν επηρέαζε την ένταση. Αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις γινόταν με κλειδιά (χειροκίνητα ή ποδοκίνητα). Σε καμία περίπτωση, όμως δεν υπήρχε δυνατότητα σταδιακής αυξομείωσης της έντασης.
Ιστορία των νυσσόμενων πληκτροφόρων Προέρχονται από το γένος του ψαλτηρίου Τα πρώτα νυσσόμενα πληκτροφόρα κατασκευάστηκαν στα 1500, ύστερα από πειραματισμούς 200 περίπου ετών. Εκτός του τσέμπαλου υπήρχε το βίρτζιναλ (κυρίως στην Αγγλία) και το σπινέτο.
Ιστορία των νυσσόμενων πληκτροφόρων Στο βίρτζιναλ και το σπινέτο οι χορδές είναι παράλληλες με το πληκτρολόγιο. Το τσέμπαλο είχε ιδιαίτερη θέση κατά την μπαρόκ εποχή. Κατά την προκλασική και κλασική περίοδο άρχισε να χάνει την δημοτικότητά του και κατά τον 19ο αιώνα αντικαταστάθηκε από το πιάνο.