Μουσικά Σύνολα Τα είδη τραγουδιών και η θρησκευτική μουσική στον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΙΚΡΟΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΙΤΛΟΣ ΜΙΚΡΟΟΜΑΔΑΣ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχ. Έτοσ.
Advertisements

Η ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ Ο λόγος που επέλεξα να ασχοληθώ με αυτό το είδος μουσικής είναι γιατί μετά από πολλά χρόνια αναζήτησης κατάφερα επιτέλους να βρω τη.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πα. Μακ.
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Ερευνητική εργασία Α’ Λυκείου Μουσικού Σχολείου Χίου
Σχέδια μαθημάτων μουσικής
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΧΟΡΟΣ ΤΣΑΜΙΚΟΣ
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
Amelie Amelie.
Σάγγου Ασημίνα Παπαδημητρίου Σοφία Παπαδοπούλου Βασιλική Σίμου Αναστασία Παπαδόπουλος Σάββας.
Εκπαιδευτικο προγραμμα Συμφωνικησ Ορχηστρασ Κυπρου 20 Νοεμβριου, 2014
… από την αρχή της μέχρι σήμερα ...
ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΟΝΟΜΑ: ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΑΜΠΑ.
Εντεχνο (συγχρονο) λαικο τραγουδι
Σχέδιο μαθήματος “Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου) Τσερπέ Γεωργία Μαρία Δρ. ιστ. Μουσικολόγος Σχ. Σύμβουλος μουσικών ΠΕ16 Κεντρικής.
2ο Γενικό Λύκειο Κέρκυρας Σχ. έτ
Χορός είναι η ρυθμική κίνηση ενός ή περισσότερων προσώπων που εκτελείται με συνοδεία μουσικής ή τραγουδιού. Στην αρχαιότητα λεγόταν χορός και το άσμα των.
Η σκηνή στον κινηματογράφο
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΘΕΜΑ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ (ΑΙΓΥΠΤΟΣ)
Παραδοσιακή μουσική Λέσβου Χριστίνα Δρόσου. Ιστορία της μουσικής της Λέσβου-Επιρροές Η κύρια επιρροή της μουσικής της Λέσβου βρίσκετε ανατολικά στην Μ.
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Μελοποίηση-Παρουσίαση Κοντακίου Αγίου Ρωμανού του μελωδού π. Θεόδωρος Τσαμπατζίδης-Κωνσταντίνος Κεντρωτής, ΠΕ16.01 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Βυζαντινή μουσική Με τον όρο βυζαντινή μουσική εννοούμε την μουσική της Ανατολικής Ορθόδοξης εκκλησίας που δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε στο Βυζάντιο.
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
O ΧΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ
1η Επιστημονική - Επιμορφωτική Συνάντηση Εκπ/κων Μουσικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης 2015 θέμα: ''Διαχείριση εκπαιδευτικού υλικού- παρτιτούρας και εξαγωγή.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 3 η : ΟΙ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΙ ΣΥΝΘΕΤΟΙ ΦΟΡΕΙΣ Διάλεξη: Σύνθετοι φορείς – δοκός Gerber – τριαρθρωτό τόξο – νόμοι μόρφωσης. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι CARL ORFF - ORFF SCHULWERK.
Τότε και τώρα. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιλογή του θέματος του Project έγινε από εμάς τους μαθητές, που επικράτησε ανάμεσα σε 3 θέματα. Οι λόγοι που επιλέξαμε το θέμα.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 2: Το εσωτερικό του Υπολογιστή Το εσωτερικό της Κεντρικής Μονάδας.
Μάθημα 4ο Ο 14ος αιώνας: Ars nova και Trecento. Ars Nova - 1 Ο όρος 1320, Philippe de Vitry Κυρίως σε σχέση με αλλαγές στη μετρική σημειογραφία: σταδιακά.
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Στ’ Sandro Botticelli, H Άνοιξη.
Τα μουσικά φθογγόσημα (τέταρτα-όγδοα-μισό) Τάξη: Γ’ Δημοτικού Ανδρέας Σκιαδάς.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Μουσικά Σύνολα Η Συμφωνική Ορχήστρα.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
O ΧΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ
Μουσική αγωγή - Δυνατότητα για προσωπική έκφραση, και έκφραση συναισθηματικού κόσμου - Επαφή με μουσικές έννοιες και οικοδόμηση μουσικών γνώσεων (παλμός,
Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Αναγέννηση και χριστιανισμός
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΤΟ ΠΙΟ ΩΡΑΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Μουσικά σύνολα Μουσική δωματίου.
Φωνητικά μουσικά σύνολα Ι
Η τέχνη του δρόμου. Η τέχνη του δρόμου Τι ονομάζουμε τεχνη; Τέχνη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να εκφράζεται χρησιμοποιώντας δεξιότητα, εμπειρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Σκηνική μουσική - Η όπερα
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
Ισπανική Μουσική & Χορός
ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β2 Σχολική χρονιά: Σχολείο: Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Μαριάννα Αδαμάκη.
Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ/ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Γυμνάσιο Αγίου Νεοφύτου Σχολική Χρονιά
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Η δυτική ζωγραφική τον 14ο -18ο αιώνα
ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Ι Εισαγωγή.
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μουσικά Σύνολα Τα είδη τραγουδιών και η θρησκευτική μουσική στον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση

Είδη τραγουδιών Μορφή καντιλένας → επωδικές μορφές Μπαλάντα Έχει εισαγωγή και τρεις στροφές με επωδό Ροντώ Κυκλικό τραγούδι Μονοφωνική μορφή Με χορωδιακή επωδό Σχήμα: Α-Β Virelai Μορφή ΑΒΒΓΑ. Α και Γ μπορεί να έχουν την ίδια μελωδία

Φρότολα (frottola= μικρό φρούτο) Σύντομο ερωτικό τραγούδι για 4 φωνές Κυριαρχεί η αντίστιξη Η μελωδία βρίσκεται στη σοπράνο Καλλιεργήθηκε στην Β. Ιταλία Ως μορφή έχει πιθανόν προέλευση από το λαϊκό χορευτικό τραγούδι Συνθέτες: Marco Cara, Bartolomeo Tromboncino.

Βιλανέλλα (Villanella Villano=χωρικός) Παρουσιάζεται ως αντίστοιχο είδος της Φρότολα στην Ν. Ιταλία. Τρίφωνη ομοφωνική σύνθεση. Παράλληλες τρίφωνες συγχορδίες που σχηματίζουν 5ες και 8ες παράλληλες. Αργότερα γίνεται πιο περίτεχνο, προστίθεται μια 4η φωνή και έρχεται πιο κοντά στο μαδριγάλι.

Chanson - Vaudeville Γαλλία αρχές 16ου αιώνα Τετράφωνη σύνθεση τύπου μοτέτου με την κύρια μελωδία στον tenor Κυρίως ομοφωνικό Το Vaudeville αποτελεί παραφθορά του Chanson

Ballata Έχει 2-3 φωνές Κυριαρχεί του μαδριγαλιού Έχεις τρεις τύπους: 2 φωνές cantus και tenor με οργανικό contratenor 3 φωνές φωνητικές Ένας τραγουδιστής που συνοδεύεται από 2 οργανικές φωνές

Μαδριγάλι Στην Ιταλία εισήχθη από τους Γαλλοφλαμανδούς συνθέτες (Adrian Willaert, Jacques Arcadelt) Είναι κομμάτι σύντομο με ερωτικό και σαρκαστικό περιεχόμενο. Αργότερα επεκτάθηκε και σε άλλα θέματα θρησκευτικά και ηθικοπλαστικά. Έχει περίτεχνη μορφή. Δεν χρησιμοποιεί cantus firmus. Είναι στην πιο συνηθισμένη του μορφή πεντάφωνο. Ο συνθέτης που συνέβαλε στην καθιέρωση της μορφής του μαδριγαλιού ήταν ο Jacques Arcadelt.

Caccia Έχει θέμα το κυνήγι. Αργότερα χρησιμοποιήθηκαν και ερωτικά και άλλα ποιήματα. Έχει δύο μέρη και ένα μικρό ριτορνέλλο. Βασίζεται στον κανόνα. Οι δύο φωνές απαντούν η μία στην άλλη, ενώ η τρίτη αποτελεί το μπάσο.

Θρησκευτική μουσική - Λειτουργία (ordinarium) Τα μέρη της λειτουργίας: Kyrie Gloria Credo Sanctus Agnus Dei Αρχικά χρησιμοποιούσαν κοινό cantus firmus σε όλα τα μέρη. Σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούσαν ως cantus firmus κοσμικό τραγούδι σε μεγάλες αξίες. Χρησιμοποιούσαν ακόμα και κοσμικό κείμενο ταυτόχρονα με το θρησκευτικό.

Παλεστρίνα Η εξέλιξη των θρησκευτικών φωνητικών ειδών φτάνει στο απόγειο της με τον Παλεστρίνα (Giovanni Pierluigi da Palestrina 1525-1594). Καθιερώνεται το στυλ Παλεστρίνα που συνδέεται με την a capella πολυφωνική μουσική. Εκφράζει μια νεωτερική αντίληψη για την αρμονία (συγχορδίες). Έγραψε 93 Λειτουργίες και 179 μοτέτα.

Τεχνική του coro spezzato Εναλλαγή δύο τετράφωνων χορωδιών Η αλλαγή αυτή συμβαίνει: Σε κάθε στίχο Σε κάθε εννοιολογική ενότητα ή λέξη μέσα στο στίχο Ο Willaert ανέπτυξε αυτή την τεχνική. Επέκταση ακουστικού χορού Χρησιμοποιήθηκαν έως και 4 χορωδίες → Αρχή κοντσερτάντε: 1ος χορός (concertante), 2ος κύριος, 3ος υψηλός, 4ος χαμηλός

Πολύπλοκη πολυφωνία Η φωνητική μουσική φτάνει στα άκρα με πολύπλοκες συνθέσεις: Ο Φλαμανδός Ζακ Όκεγκεμ γράφει για 36 φωνές στο έργο Deo gratias. Ο Ζοσκεν ντε Πρε για 24 στο Qui habitat. Στη Βενετία καθιερώνεται η γραφή για 8, 12 ή και περισσότερες φωνές.

Πολύπλοκη πολυφωνία Η πολύπλοκη αντιστικτική επεξεργασία των φωνών προκάλεσε την αντίδραση της εκκλησίας που με Σύνοδο θέλησε να απαγορεύσει την πολυφωνία από την εκκλησία. Ο Πάπας Παύλος Δ΄ ανέθεσε στον Παλεστρίνα να συνθέσει μια λειτουργία που θα σέβεται το κείμενο. Ο Παλεστρίνα συνέθεσε τη Λειτουργία του Πάπα Μαρκέλου, η οποία εγκρίθηκε δίνοντας τη δυνατότητα συνέχισης της ύπαρξης της πολυφωνικής μουσικής στην εκκλησία.

Χορικό (Choral) Β΄μισό 16ου αιώνα στην Γερμανία. Βασιζόταν στο λαϊκό τραγούδι. Ακολουθεί το πρότυπο του Ιταλικού Μαδριγαλιού. Το έψαλλε μονοφωνικά το εκκλησίασμα ή πολυφωνικά το έψαλλαν οι ψάλτες. Ο Λούθηρος πληθαίνει τα Χορικά που προορίζονται για τους πιστούς και τα οποία ερμήνευαν μονοφωνικά.