Επιστημονικές παραδόσεις σε σύγχρονα κείμενα επιστήμης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ειδικότερα ζητήματα Πρόσβασης τρίτου
Advertisements

ΜΑΚΙΓΙΑΖ.
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ
Nacionalno računovodstvo
KVANTITATIVNE METODE U GRAĐEVINSKOM MENADŽMENTU
«Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΤΑΞΙΜΙΟΥ»
2. VAJA – sile ob dotiku in na daljavo
RADAR ZA PLOVILO ESMO Laboratorij za Sevanje in Optiko
תנועה הרמונית מטוטלת – חלק ב'.
Pasiruošimas “Elektros” skyriaus laboratoriniams darbams
הסקה על פרופורציה באוכלוסייה
ΧΡΗΣΤΟΓΛΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΕΝ
Κοινωνία, παραβατικές συμπεριφορές, πολιτική καταστολή
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΤΗΣ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΞΕΟΒΑΣΙΚΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ
Επανάληψη.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ Εισαγωγή.
ΑΡΙΘΜΟΔΕΙΚΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Διαχείριση Κινδύνου* *Η σειρά παρουσιάσεων για το μάθημα «Διαχείριση Κινδύνου» βασίζεται στο σύγγραμμα των Σχοινιωτάκη, Ν., και Συλλιγάρδου Γ., «Διαχείριση.
ΣΑΕ ΙΙ – ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ & ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Εργασία στο μάθημα της Βιολογίας της Ά λυκείου του μαθητή Γεώργιου Μ.
Κεφάλαιο 6 οι φίλοι μας, οι φίλες μας
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
Επαγγέλματα στο Βυζάντιο
Μορφές & Διαδικασίες Αξιολόγησης
ΗΛΕΚΤΡΟΜΥΟΓΡΑΦΗΜΑ.
Εισαγωγή στη Ρομποτική
Λέκτορας Κώστας Κορδάς Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Κάνε κλικ σε κάθε λέξη για να δεις τη σημασία
Μεσαιωνικό Κάστρο Λεμεσού
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ 5Ο ΚΕΦ.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Δρ. ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Καδράκι ‘‘Ο Χριστός σώζει τον Πέτρο από τον καταποντισμό στα κύματα’’
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T3: Κ. Κορδάς & Χ. Πετρίδου Μάθημα 4 Mέγεθος πυρήνα Κώστας.
Η προβληματική των γενικών σκοπών και των ειδικών στόχων:
Σχεδιασμός και Οργάνωση του μαθήματος
Διαφορές και Ομοιότητες Κερδοσκοπικών και Μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών
Put Options.
Χονδρός Παναγιώτης Σοφού Ειρήνη Μυρογιάννη Χρύσα Καλαϊτζή Κατερίνα
Εισηγητής: Ιωάννης Χρήστογλου Γεν. Διευθυντής Δ.Ε.Υ.Α. Κατερίνης
Καλαματα Η ιστορία της.
Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι
Ψηφιακές Τηλεπικοινωνιές
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Η Γαλλική Επανάσταση.
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ.
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
Απέκκριση Οι δυο κύριες οδοί απομάκρυνσης των φαρμάκων από τον οργανισμό, είναι αφ ενός ο μεταβολισμός τους στο ήπαρ, που μόλις εξετάσαμε, και αφ ετέρου.
ΜΥΕ003-ΠΛΕ70: Ανάκτηση Πληροφορίας
Τα πολιτικά κόμματα Ορισμός: α) η κατάκτηση της πολιτικής εξουσίας, β) μόνιμη οργάνωση σε όλη την επικράτεια, γ) λαϊκή στήριξη Λειτουργίες: -α) ενοποίηση-εναρμονισμός.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μύκητας Κεφίρ και Σπόροι Κεφίρ είναι το ίδιο πράγμα.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ.
Το παιδί που πεθαίνει.
ΤΟ ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΥΛΗ
Οργανική Χημεία Ενότητα 1: Χημεία του Άνθρακα Χριστίνα Φούντζουλα
Πεντηκονταετία π.Χ..
Ψηφιακές Τηλεπικοινωνιές
Σύντομη Παρουσίαση Τόμος 2. Κεφάλαιο 2 «Στοιχεία Επικοινωνίας»
Αρχαία Ολυμπία Μυρσίνη Μαλίογκα Ε΄
3.
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΥΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΤΟ ΦΩΣ ΩΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΦΥΣΙΚΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Εισαγωγή στη Διοικητική Λογιστική
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επιστημονικές παραδόσεις σε σύγχρονα κείμενα επιστήμης 10ο Μάθημα Διδάσκει: Βασίλης Τσελφές

Η φυσιοκρατική/ ανιμιστική παράδοση Το φυσικό άλλο ως «κοινωνικό» Κάθε είδους σχέση (από συναισθηματική, εξάρτησης κ.λπ.) Κατηγοριοποιήσεις: αξιολογικές Με επίθετα (όπως καλό-κακό, όμορφο άσχημο κ.λπ.) Αιτιότητα: τελεολογική (του σκοπού) Χώρος: κλειστός και πεπερασμένος Χρόνος: κυκλικός

Η μηχανοκρατική παράδοση Το φυσικό άλλο ως αδιάφορο προς το «εγώ», μη νοήμον, περιβάλλον Σχέση νοήμονος παρατηρητή προς μη νοήμον παρατηρούμενο Κατηγοριοποιήσεις: μέσω μετρίσιμων κατηγοριών που αναπαριστούν σχέσεις εντός του φυσικού άλλου (π.χ. θέση, δύναμη, ταχύτητα κ.λπ.) και μέσω της «πρακτικής» κατηγοριοποίησης επιστημονικό - μη επιστημονικό Αιτιότητα: αιτιοκρατική (τα γεγονότα, είτε ως αίτια, είτε ως αποτελέσματα αιτίων ή νόμων) Χώρος: άπειρος, ανοιχτός, ομογενής κ.λπ. Χρόνος: άπειρος και γραμμικός

Η τεχνοκρατική παράδοση Το φυσικό άλλο ως ενδιαφέρον για το «εγώ», μη νοήμον επίσης περιβάλλον Σχέση νοήμονος παρατηρητή προς μη νοήμον παρατηρούμενο αλλά και Σχέση νοήμονος κατασκευαστή προς μη νοήμον «υλικό» Όλα τα άλλα μηχανοκρατικά

Η ολιστική προσέγγιση της πολυπλοκότητας Μια μηχανοκρατική προσέγγιση που περιλαμβάνει και τον ανθρώπινο νου στην κοσμική «μηχανή» Η λειτουργία των νόμων παραμένει μόνο στο υπόβαθρο των συστημάτων αλλά όχι στη συνολική εξέλιξή τους η οποία καθίσταται «ιστορική» και μη προβλέψιμη με αξιώσεις Αιτιότητα: αμφίδρομη Πραγματικότητα/ αλήθεια: μια ακόμη γνωστική κατασκευή

Η ολιστική προσέγγιση της πολυπλοκότητας Ο κόσμος συγκροτείται από συστήματα, τα οποία χαρακτηρίζονται από τη δυναμική τους: εσωτερικές αμφίδρομες αιτιακές σχέσεις στις οποίες, όμως, δύσκολα κάποιος μπορεί να αναγνωρίσει αιτίες και αποτελέσματα Τα συστήματα προσεγγίζονται ως περισσότερο ή λιγότερο ανοικτά: δέχονται και αποβάλλουν ροές ενέργειας, ύλης, πληροφορίας. Με τον τρόπο αυτό η εσωτερική δυναμική τους καθίσταται ευάλωτη. Τα συστήματα πια είναι περισσότερο ή λιγότερο ευσταθή και ποτέ δεν είναι αιώνια. Η ευστάθεια ή η αστάθεια αποτελούν το ζητούμενο

Η ολιστική προσέγγιση (παράδοση) της πολυπλοκότητας Οι ολιστικές προσεγγίσεις θεωρούν τον άνθρωπο ως ισοδύναμο μέρος των συστημάτων που ερευνά. Δίνει έμφαση στις δυναμικές περιγραφές και κυρίως στις ισορροπίες που διατρέχουν τα συστήματα. Αν και η οποιαδήποτε αποσταθεροποίηση δεν μπορεί να αξιολογείται (ως καλή ή κακή), τα ανθρώπινα ενδιαφέροντα τείνουν να την αντιμετωπίζουν ως ανησυχητική («πίσω πόρτα» για την ουσία της φυσιοκρατίας). Στις ολιστικές προσεγγίσεις οι βεβαιότητες είναι λίγες.

Παραδείγματα

Παραδείγματα

Παραδείγματα Τα χρώματα στη φύση έχουν πολύ μεγάλη σημασία ακόμη και για την επιβίωση. Τα έντονα χρώματα των λουλουδιών τραβούν την προσοχή των εντόμων. Οι πεταλούδες ανοίγουν τα πολύχρωμα φτερά τους, για να προσελκύσουν το ταίρι τους, ενώ τα κλείνουν, όταν θέλουν να περνούν απαρατήρητες. Σε κάποια ζώα τα χρώματα του σώματος έχουν μία διαφορετική σημασία. Το έντονο κόκκινο, κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα μπορεί να είναι μία προειδοποίηση για τους εχθρούς του ζώου ότι αυτό έχει δηλητήριο, δαγκώνει ή έχει πολύ πικρή γεύση....

Παράδειγμα Η ενέργεια στη φύση αλλάζει διαρκώς μορφή. Κάποιες φορές τα αποτελέσματα των αλλαγών αυτών είναι ευεργετικά, όπως στη βροχή, στον άνεμο, στην ανάπτυξη των φυτών και των ζώων, ενώ κάποιες άλλες είναι καταστροφικά, όπως στις πυρκαγιές, στους σεισμούς, στους τυφώνες.

Παραδείγματα Τα διάφορα «πρόσωπα» της ενέργειας τα ονομάζουμε μορφές ενέργειας. Την ενέργεια που περιέχουν τα ορυκτά καύσιμα και οι τροφές την ονομάζουμε χημική, την ενέργεια που μεταφέρεται μέσα από τα ηλεκτρικά κυκλώματα ηλεκτρική, την ενέργεια που προκύπτει από την πυρηνική σχάση πυρηνική, ενώ την ενέργεια του φωτός φωτεινή. Την ενέργεια που μεταδίδεται από ένα θερμότερο σε ένα άλλο ψυχρότερο σώμα την ονομάζουμε θερμότητα...

Παραδείγματα

Παραδείγματα Πολλές φορές αποθηκεύουμε εμείς ενέργεια, για να τη χρησιμοποιήσουμε αργότερα. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι, για να αποθηκευτεί η ενέργεια. Η αποθηκευμένη χημική ενέργεια της μπαταρίας, για παράδειγμα, μπορεί να μετατραπεί σε ηλεκτρική σε πολλές συσκευές, που χρησιμοποιούμε καθημερινά, ενώ η αποθηκευμένη χημική ενέργεια του πετρελαίου μπορεί να μετατραπεί σε θερμική και κινητική ενέργεια στον κινητήρα ενός αυτοκινήτου...

Παραδείγματα Με τις δραστηριότητές μας η ενέργεια μετατρέπεται διαρκώς σε μορφές που δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Όπως λέμε διαφορετικά, η ενέργεια υποβαθμίζεται. Η ενέργεια από το πετρέλαιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα. Όταν όμως χρησιμοποιούμε το πετρέλαιο για την κίνηση του φορτηγού, η ενέργεια υποβαθμίζεται. Μετατρέπεται σε θερμική ενέργεια στη μηχανή του αυτοκινήτου ή στα ελαστικά, καθώς αυτά τρίβονται στο οδόστρωμα. Την ενέργεια αυτή δεν μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε εύκολα...

Παράδειγμα

Παράδειγμα Στις ανθρώπινες δραστηριότητες, οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με κομμάτια του φυσικού κόσμου που τους περιβάλλει. Στο πλαίσιο αυτών των αλληλεπιδράσεων, φύση και άνθρωπος ανταλλάσσουν ενέργεια, ύλη και πληροφορία. Όλες αυτές οι ανταλλαγές συνοδεύονται από μετατροπές της ενέργειας. Πολλές απ’ αυτές τις μετατροπές συνοδεύονται από υποβάθμιση της ενέργειας... πολλές επίσης από την αναβάθμισή της...