Το φύλο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
CULT-RURAL Η κοινωνικό-πολιτισμική συγκρότηση της ταυτότητας των αγροτικών κοινωνιών: από το υλικό στο συμβολισμό.
Advertisements

Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
HENRI MATISSE
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
«Γυναίκες εσμεν αθλιώτατον φυτόν»
Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ ΦΥΡΚ 295: ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ Παπαγεωργίου Γ. Εαρινό
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ.
Γλώσσα & Φύλο Μύθος ή πραγματικότητα ; Επιμέλεια : Νάσος Σπετσιέρης.
O ταν κάποιος σκέφτεται χωρίς να θέτει απαραβίαστα σύνορα σε θέματα που αφορούν τους ρόλους των δύο φύλων, μπορεί πιο εύκολα να φανταστεί έναν άνδρα να.
Η Ζωγραφική του 20ου αιώνα
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Ο ρατσισμός επιστρέφει Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και από το 2000 όλο και εντονότερα η Ευρώπη ξαναβλέπει μπροστά της εφιάλτες ενός παρελθόντος,
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Υπεύθυνοι ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Παπακίτσος Ευάγγελος Θεολογής Ευάγγελος
Η ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ
 Τέχνη – Έκφραση - Αντίδραση.  Η Street Art αναπτύσσεται σε δημόσιους χώρους και κυρίως σε τοίχους, περιλαμβάνοντας μια μεγάλη ποικιλία τεχνικών. 
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
 Ο όρος « μοντερνισμός » αρχικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα και αναπτύχθηκε πλήρως στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.
 ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ  Οικονομικός Λόγος  Φιλοσοφικός Λόγος  Λόγος των ενδιάμεσων.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Β1, Β2 Ιστορία. Ύλη διαγωνίσματος για το α΄ τρίμηνο  Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη (σελίδες 7 – 9)  Ο Ιουστινιανός και το έργο του (σελίδες 16 – 18)  Οι.
ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ. Την κατάληξη –ισμός, την συναντούμε σε πολλές λέξεις όπως ρατσισμός, Βουδισμός,παραλογισμός κ.α.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Ι Διάλεξη 4η Πολιτισμός και κοινωνικοποίηση του ατόμου Αναπ. Καθηγητής Γιώργος Πλειός.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Alain Touraine (Γαλλία)
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Τζων Λοκ Λήδα Ευαγγελινού Β1.
Ιστορία του γυναικείου κινήματος
ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΟΥ!!! Είναι δικαίωμά μου;
Φουτουρισμός και γυναίκες
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
Κοινωνική Οργάνωση και Κοινωνική Μεταβολή
Διάλεξη 10η Ο εξεικονισμός των σχολικών εγχειριδίων και ο ρόλος των πλάγιων τυπογραφικών στοιχείων Επικ. Καθ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΛΕΙΟΣ.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΦΥΛΛΟ.
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
Ο ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
Το πιο ανατρεπτικό κίνημα αντι-τέχνης.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗ τεχνη Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Καπετανάκης Παρασκευή Πυρπιρή Β2 Σχ. Έτος:
«πάνω ή πέρα από την πραγματικότητα»
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΔΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β2 Σχολική χρονιά: Σχολείο: Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Μαριάννα Αδαμάκη.
Η δυτική ζωγραφική τον 14ο -18ο αιώνα
Οι Φυσιοκράτες και ο Quesnay
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Το Νέο Γενικό Λύκειο Μια ανάλυση για τις επιλογές στο Νέο Λύκειο …
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /2 Χειμερινό εξάμηνο
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το φύλο

Βιολογικό/κοινωνικό φύλο Το βιολογικό φύλο [sex] ενός ατόμου είναι γενετικά καθορισμένο, ενώ το κοινωνικό φύλο[gender] είναι πολιτισμικά και κοινωνικά κατασκευασμένο. Υπάρχουν επομένως δύο βιολογικά φύλα (το αρσενικό και το θηλυκό) και δύο κοινωνικά φύλα (το ανδρικό και το γυναικείο). Στην ελληνική γλώσσα αυτή η διάκριση είναι εμφανής στους προσδιορισμούς που χρησιμοποιούνται για το βιολογικό φύλο (αρσενικό και θηλυκό) και το κοινωνικό φύλο (ανδρικό και γυναικείο)

Η πρωτοπορία: μία ανδρική έννοια?? πρώτο μισό του 20ού αιώνα: μιλάμε για μοντέρνα τέχνη, μοντερνικότητα σε αντίθεση με τον ακαδημαισμό και το σύστημα ιεράρχησης των ειδών, που ίσχυε ως τον 19ο αι. στην εθνική Σχολή Καλών Τεχνών. πρωτοπορεία= 20 μισό του 20ού αιώνα, όταν προβάλλεται ως μια νέα αρχή/κανόνας και έννοια που προσδίδει κύρος στα διάφορα ρεύματα μετά τον ιμπρεσιονισμό. Μήπως είναι μια επινόηση των ιστορικών της τέχνης που να μπορεί να σκιαγραφήσει την εξαιρετική πληθώρα και τον υπέρμετρο πλούτο ερευνών και δημιουργιών πριν από το 1914 και στον μεσοπόλεμο?

Συνέχεια… πόλεμος και πρωτοπορία ο πόλεμος είναι άμεσα συνυφασμένος με την έννοια της πρωτοπορίας, με την στρατιωτική/στρατευμένη σημασία του όρου αλλά και με την έννοια της καταστροφής και της διάρρηξης.

Πρωτοπορία και τέχνη η πρωτοπορία στην τέχνη καλύπτει πολλούς τομείς και πεδία: Ρήξη με το παρελθόν Με τους δασκάλους Με την αρχή του κύρους και της εξουσίας των παλαιών και έγκριτων συγγραφέων/καλλιτεχνών Με τον πατέρα Με την πατριαρχία συνεπώς Με κάθε σύστημα ιεραρχίας/ιεράρχησης αξιών Με κάθε σχέση κυριαρχίας΄(πατέρας/γιος, γυναίκα/άντρας)

Ρήξεις?? ρήξη με τον Πατέρα άρα ρήξη με καθετί κυριαρχικό?? Άνοιγμα νέων προοπτικών για τις γυναίκες…?? δυνατότητα απελεύθερωσης της δημιουργικής ενέργειας των γυναικών??? Σίγουρρα καταστροφή των παλιών απόψεων: ιμπρεσιονισμ΄ςο, κυβισμός, νταντά!!! Αναδιανομή των κριτηρίων καλλιτεχνικής νομιμότητας Ανεξαρτησία της τέχνης

Πρωτοπορίες και γυναίκες! πώς οι γυναίκες βρίσκουν τη θέση τους μέσα σ’ αυτήν την καινούργια οργάνωση κι αναδιανομή αξιών? Πώς θα επιβάλουν την άποψή τους και τη δημιουργία τους σ’ ένα καθ’ όλα αντρικό περιβάλλον? 18ος αι. = πολιτικός παράγοντας νομιμότητας: Βασιλική Ακαδημία ζωγραφικής και γλυπτικής 20ός αι. = κοινωνικός παράγοντας: ζευγάρι και κυρίως γάμος με έγκριτο καλλιτέχνη. Βλ. κοινωνικό γεγονός/παράγοντα και απορρέουσα καταστροφική κατάληξη στην Καμίλ Κλωντέλ!!! Ρήξη με τον Ροντέν με την ελπίδα να αναγνωριστεί η ίδια και από μόνη της για τις δικές της ικανότητες!!

Πρωτοπορίες και γυναίκες… Ελλιπής αναγνώριση και καταξίωση: βλ. Μπωμπούρ και γυναίκες/καλλιτέχνιδες: όλες παντρεμένες με καλλιτέχνη!! εκτός από τις εφαρμοσμένες και διακοσμητικές τέχνες: Eileen Gray, Claude Cahun (αναγνωρίστηκε υπό την πίεση του φεμινιστικού κινήματος τη δεκαετία του ‘90!) Πρωτοπορία = νέο κριτήριο νομιμοποίησης των ρευμάτων του πρώτου μισού του 20ού αιώνα. Κριτήριο διαχωρισμού για τις γυναίκες αφού παραπέμπει σε κοινωνιολογικά βαρίδια, σε μια ιδεολογία δημιουργικής αδυναμίας, σχεδόν φυσικής: οι γυναίκες που ανανεώνουν την τέχνη είναι εξαιρέσεις (Valadon) ή …. ξένες… στη Γαλλία!!!

Γυναίκες και Γαλλία Sonia Delaunay Natalia Gontcharova Sophie Taeuber Arp άλλες γυναίκες όπως η Florence Henri και η Gisèle Freud έχουν επίσης αναγνωριστεί, αλλά σε τομείς που θεωρούνται κατώτεροι/δευτερεύοντες, όπως η φωτογραφία, για παράδειγμα!!!

Καίρια ερωτηματικά!!! υπάρχει μια ‘γυναικεία» πρωτοπορία? Πρόκειται για μια ‘γυναικεία» τέχνη και γραφή? θα τα προσεγγίσουμε με τη λογική της ιδιαιτερότητας των υλικών, ίδιον των γυναικών? νέο βλέμμα στον κόσμο, στα φύλα, στον έρωτα, στη φύση, στην ομορφιά? Νέος ερευνητικός τομέας, εν εξελίξει, σε διαμόρφωση, ελάχιστα μελετημένος, εκρηκτικός, σχεδόν περιθωριακός…

Marcel Duchamp (Rrose Sélavy=Eros c’est la vie) και αναταραχή του φύλου

Marcel, 1921

Marcel Duchamp,  "Belle Haleine (Beautiful Breath)" Perfume Bottle, with a photograph of Rrose Sélavy (alias Marcel Duchamp) by Man Ray pasted on, 1921

Claude Cahun: ερωτηματικά για τα φύλα!!

Η μεγάλη καλλιτεχνική μοναξιά: Claude Cahun ή πώς να “μιλήσω ουδέτερα”… «Να ανακατέψω τα χαρτιά. Γυναικείο? Ανδρικό? Εξαρτάται από την περίπτωση. Ουδέτερο είναι το μόνο φύλο που μου ταιριάζει πάντα. Αν υπήρχε στη γλώσσα μας, δεν θα είχα αυτήν την παλινδρόμηση στη σκέψη μου. Θα ήμουν για τα καλά μια μέλισσα εργάτρια» (Aveux non avenus, 1930).

Valentine de Saint-Point Manifeste de la femme futuriste, 1912 απέχθεια για τη θηλυκότητα, προεικονίζει την «αρρενωπότητα» γι’ αυτή τη «φυλή που την έχει καταπιεί η θηλυκότητα» (=γυναίκες)