ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Πνευματική κίνηση που συνδέθηκε στενά με το ερώτημα: «Είναι σωστό να προσκυνούν οι χριστιανοί τις εικόνες ή όχι;» και συγκλόνισε το Βυζάντιο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΕΙΡΗΝΗ Η ΑΘΗΝΑΙΑ.
Advertisements

«Η ΚυριακΗ τηΣ ΟρθοδοξιαΣ»
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ 726 – 843 μ.Χ.
Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΕΙΧΕ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 726 ΩΣ ΤΟ 843.
Καλοτίνα Κορφιά Β2 ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ
Εικονομαχία Με τον όρο Εικονομαχία εννοείται μεγάλη μεταρρυθμιστική κίνηση που ξέσπασε στο Βυζαντινό Κράτος τον 8ο και 9ο αι. που από θρησκευτική εξελίχθηκε.
5. Η Εικονομαχία ( ).
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
20. Η αποσαφήνιση της αλήθειας για τις εικόνες
Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα.
Εικονομαχία Δυναστεία Ισαύρων Δυναστεία του Αμορίου
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ
Εικονομαχία:μια τραγωδία που συγκλόνισε την Εκκλησία
Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Εικών= απεικόνιση, προσωπογραφία (είκω, έοικα= μοιάζω) Η εικόνα, το εικονιζόμενο, δηλ. το αρχέτυπο και ο εικονίζων βρίσκονται μεταξύ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ:ΧΡΕΠΠΑ ΛΙΑΝΑ &ΑΔΑΜΟΥ ΝΑΤΑΣΑ
Γρήγορη επανάληψη.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Τον 8ο αι. άρχισε να συζητείται έντονα.
EIKONOMAXIA( ) Γκεντζογλάνη Μαρία 02/12/2014.
ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ 1η,2η,3η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ ( ).
Ζωή Τσαγκαδοπούλου, μαθήτρια Β΄4 Β΄τάξης του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
1ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
Η εικονομαχία Φανή Λαζάρου –Τρανού Ε2 2015
36. Το Άγιον Όρος Η μοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους ως «Κιβωτός» της Ορθοδοξίας και του πολιτισμού Η οργάνωση της μοναστικής πολιτείας του Αγίου Όρους.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
Βυζαντινή Αγιογραφία Κώστας Μπάρτζης 1 Ο Πρότυπο Πειραματικό Δμητικό Σχολείο Θεσ/νικης Ε2.
Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο.
Μονή Στουδίου.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
Τσεκούρας Γιώργος Β΄  Ο όρος Εικονομαχία αναφέρεται στην θεολογική και πολιτική διαμάχη που ξέσπασε στο Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος κατά το.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Η πάλη της ορθοδοξίας με τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
1 Η ενετική οικονομική διείσδυση και το σχίσμα των Εκκλησιών 11 ος αιώνας Βενετοί έμποροι στις προκυμαίες της Κων/λης.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Οικονόμου Νικολέτα Β1.
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ 13Κ3: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Εικονομαχία Δυναστεία Ισαύρων Δυναστεία του Αμορίου
Β΄ φαΣη τηΣ εικονομαχιαΣ
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Η τέχνη της Αγιογραφίας
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εικονομαχία Δυναστεία Ισαύρων Δυναστεία του Αμορίου
Εικονομαχία Α’ Φάση
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Χρονολογικός πίνακας των Βυζαντινών χρόνων
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι. Κεφ 10 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Πνευματική κίνηση που συνδέθηκε στενά με το ερώτημα: «Είναι σωστό να προσκυνούν οι χριστιανοί τις εικόνες ή όχι;» και συγκλόνισε το Βυζάντιο από τις αρχές του 8ου ως τα μέσα του 9ου αι.

Πρωτεργάτες της εικονομαχικής κίνησης Αυτοκράτορας Λέων Γ’ (717-741) Κωνσταντίνος Ε’ (741-775) Επηρεάστηκαν και οι δύο από τις ανεικονικές αντιλήψεις των Ιουδαίων και των Μωαμεθανών.

Λόγοι που οδήγησαν στην απαγόρευση των εικόνων (1) ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΙ-ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΙ,όπως οι δεισιδαιμονίες και οι υπερβολές που είχαν εκδηλωθεί γύρω από τη λατρεία των εικόνων. Οι πρώτοι χριστιανοί ξέρουμε πως δεν είχαν εικόνες. Με την εξάπλωση του χριστιανισμού χρησιμοποιήθηκαν εικόνες και άρχισε η προσκύνησή τους. Στις αρχές του 8ου αι., όμως, οι «θαυματοργές εικόνες», τα διάφορα κειμήλια της Εκκλησίας και τα λείψανα των αγίων λατρεύονταν με τρόπο που καμία σχέση δεν είχε με το περιεχόμενο και το νόημα της χριστιανικής πίστης. Πλήθος πιστών βυζαντινορωμιών προσκυνούν, φιλούν κι αγγίζουν την εικόνα τής «Αχειροποιήτου», για να θεραπευτούν.

Λόγοι που οδήγησαν στην απαγόρευση των εικόνων (2) ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ, όπως η ανάγκη αντιμετώπισης των Αράβων. Η υπερβολή στη λατρεία των εικόνων έκανε τους Άραβες να διακηρύχνουν ως οι Χριστιανοί είναι ειδωλολάτρες και πολυθεϊστές, κάτι που αποτελούσε μια επικίνδυνη για το Βυζάντιο προπαγάνδα. Παράσταση χρήσης του υγρού πυρός σε ναυμαχία. Μικρογραφία από το χρονικό του Ιωάννη Σκυλίτζη. Εθνική βιβλιοθήκη, Μαδρίτη

Λόγοι που οδήγησαν στην απαγόρευση των εικόνων (3) ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ, όπως ο περιορισμός της δύναμης των μοναχών. Τα μοναστήρια πλήθαιναν συνεχώς, αποκτούσαν περιουσίες από δωρεές και καθώς ήταν απαλλαγμένα από φόρους ζημίωναν την οικονομία του κράτους. Ο αριθμός των μοναχών αυξανόταν συνεχώς και η επιρροή τους στις λαϊκές τάξεις εμπόδιζε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια. Αναπαράσταση Μονής Στουδίου στην Κωνσταντινούπολη. Η Μονή ήταν προπύργιο των εικονολατρών.

ΦΑΣΕΙΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ Α’ Φάση Β’ Φάση (726-787) (815-843) Αυτοκράτειρα Ειρήνη η Αθηναία Αυτοκράτειρα Θεοδώρα, σύζυγος του αυτοκράτορα Θεόφιλου και μητέρα του Μιχαήλ Γ’

Η Α’ Φάση της Εικονομαχίας (726-787) Περνά από τα εξής στάδια: Αρχικά απομακρύνεται η εικόνα του Χριστού από τη Χαλκή Πύλη της Κων/πολης, πράξη που προκαλεί τις διαμαρτυρίες του λαού της πρωτεύουσας. Αναπαράσταση Χαλκής Πύλης, η κύρια είσοδος του Μεγάλου Παλατιού της Κωνσταντινούπολης, που ονομάστηκε έτσι είτε λόγω των επιχρυσωμένων ορειχάλκινων κεραμιδιών της σκεπής της, είτε λόγω των χάλκινων πυλών της.

Η Α’ Φάση της Εικονομαχίας (726-787) (2) Το 730 δημοσιεύεται το πρώτο αυτοκρατορικό διάταγμα κατά της λατρείας των εικόνων. Τιμωρούνται οι εικονόφιλοι (:οπαδοί των εικόνων) με εξορίες, φυλακίσεις και δημεύσεις περιουσιών. Καταστρέφονται μονές που αποτελούσαν προπύργια εικονολατρίας και διώκονται μοναχοί. Κατά τη Α' φάση της εικονομαχίας (726-787), οι μοναχοί είναι οι πρώτοι που δέχονται τις συνέπειες της διαμάχης. Στην εικόνα, διωγμοί μοναχών, λεπτομέρεια από το Χρονικό του Ιωάννη Σκυλίτζη, τέλη 12ου-αρχές 13ου αιώνα. Madrid, Biblioteca Nacional

Η Α’ Φάση της Εικονομαχίας (726-787) (3) Τερματίζεται η α’ φάση με την αποκατάσταση των εικόνων από την Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο, που συγκλήθηκε με πρωτοβουλία της αυτοκράτειρας Ειρήνης της Αθηναίας, διευκρινίζοντας ότι στις εικόνες απονέμεται μόνο τιμητική προσκύνηση. Αυτοκράτειρα Ειρήνη η Αθηναία Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος

Η Α’ Φάση της Εικονομαχίας (726-787) (4) Θεωρητικός και υπερασπιστής της Εικονολατρίας υπήρξε ο Ιωάννης Δαμασκηνός. Σφοδρότερος πολέμιος της εικονολατρίας ήταν ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Ε’.

Η Β’ Φάση της Εικονομαχίας (815-843) Ήταν μικρότερης έντασης και διάρκειας. Άρχισε με τον Λέοντα Ε’ τον Αρμένιο, ο οποίος απέδωσε στην εικονολατρία τις ήττες των Βυζαντινών στα πεδία των μαχών. Αυτοκράτορας Λέων Ε’ ο Αρμένιος

Η Β’ Φάση της Εικονομαχίας (815-843) (2) Η Εκκλησία γιορτάζει την οριστική αναστήλωση των εικόνων την πρώτη Κυριακή της Σαρακοστής, την Κυριακή της Ορθοδοξίας. Τελείωσε με την οριστική αποκατάσταση και αναστήλωση των εικόνων (σύνοδος του 843) από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα.

Σημασία της ήττας των εικονοκλαστών Η ελληνική πνευματική παράδοση, που ευνοούσε την απόδοση της θείας μορφής, νίκησε την ασιατική, που ήταν ανεικονική. Τερματίστηκαν οι θρησκευτικές διαμάχες. Εγκαινιάστηκε γόνιμη συνεργασία Κράτους και Εκκλησίας. Η Εκκλησία αφοσιώθηκε στο ιεραποστολικό της έργο. Τα μοναστήρια αρχίζουν να ακμάζουν. Περιορίστηκαν οι υπερβολές στη λατρεία.

Συνέπειες της Εικονομαχίας Προκλήθηκε διχασμός του λαού. Η Εκκλησία της Ρώμης στράφηκε στους Φράγκους ηγεμόνες και χάθηκε για το Βυζάντιο. Καταστράφηκαν πολλές εικόνες και άλλα έργα τέχνης. Στυλιζαρισμένα εικονομαχικά μοτίβα από εκκλησία της Καππαδοκίας. Ανεικονικές παραστάσεις με λουλούδια και γεωμετρικά θέματα. Άγιος Αρτέμιος στο Σαγκρί της Νάξου (9ος αι.). Λεπτομέρεια από τη διακόσμηση και την επιγραφή στην καμάρα του Ιερού

Συνέπειες της Εικονομαχίας (2) Περιορίστηκε η ενασχόληση με τα γράμματα. Καταστράφηκαν κείμενα εικονομάχων (μετά τη νίκη των εικόνων το 843). Παράδειγμα εικονοκλαστικής διακόσμησης στο ναό της Αγ. Ειρήνης. Εικονομάχοι που καλύπτουν την εικόνα του Χριστού με ασβέστη.

Αξίζει να θυμάσαι… Η Εικονομαχία σήμερα θεωρείται ότι στη βάση της είχε θρησκευτικό και πνευματικό χαρακτήρα. Οι δύο παρατάξεις προχώρησαν σε ακραίες ενέργειες λόγω του θρησκευτικού φανατισμού που τις διέκρινε. Οι αρχαιότερες χριστιανικές ζωγραφικές απεικονίσεις ανάγονται στον 3ο αι. και σώζονται σε κατακόμβες της Ιταλίας. Ο Kαλός Ποιμένας ( β΄ μισό 3ου αι.) στην κατακόμβη της Αγίας Πρισίλης που βρίσκεται στη Via Latina  της Ρώμης. Στους τοίχους της σώζονται πολλές τοιχογραφίες από τον 3ο και 4ο αιώνα.

Τέλος Επιμέλεια: Ελένη Νασιώτη ΠΕ02