Ενεστώτας του εἰμι ἐστιν νῆσος. οἱ ἄνδρες ἀνδρεῖοι. ἡ Δῆλος εἰσιν Επόμενη διαφ. Να σχηματιστούν προτάσεις με το συνδυασμό των λέξεων ή φράσεων των δυο στηλών με τη χρήση τύπων του ενεστώτα του ρήματος ειμί: Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του ενεστ. του ρ. ειμί: εἰμι ἐγώ………ὁ ποιμήν ὁ καλός Οὗτος ἐκ Λακεδαίμονος………. Σύ……ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός Οὐχ ὑμεῖς………κατήγοροί μου, ἀλλ’ ἐγώ κατήγορος ὑμῶν…….. Ἡμεῖς πάντες………..φίλοι και σύμμαχοι Οἱ δειλοί………προδόται ταῆς πατρίδος Ὑμεῖς………το ἅλας τῆς γῆς Σύ…..προδότης τῆς πόλεως Ἡμεῖς……….ἄποικοι Κορινθίων Ἐγώ……..ὁ φύλαξ τοῦ οἴκου Σύ…..ὁ βασιλεύς τῶν Ἰουδαίων Οἱ παῖδες………τῶν ἀρίστων πολιτῶν ἐστιν νῆσος. ἀνδρεῖοι. πολίτης τῶν Ἀθηνῶν. εὐρεῖς. οἱ δολοφόνοι τοῦ ἀνδρός. σύμμαχοι τῶν Λακεδ/νίων. ἡ ἔνδοξος τῶν πόλεων. πόλις τῆς Πελοποννήσου. θυγάτηρ τῆς Δήμητρος. ποταμός τοῦ Ἄδου. οἱ ἄνδρες ἡ Δῆλος οἱ ποταμοί ἐγώ ὑμεῖς οὗτοι ἡ Κόρινθος αἱ Ἀθῆναι ὁ Ἀχέρων Σύ, ὦ Περσεφόνη, ἐστιν εἰσιν εἶ ἐστέ εἰμι εἰμι ἐσμέν εἰσιν εἰσιν ἐστέ ἐστέ εἰσιν εἶ εἰσιν ἐσμέν ἐστιν εἰμι εἶ εἶ ἐστιν εἰσιν συνέχεια συνέχεια Αγαπητός Γιώργος
Προσωπικές αντωνυμίες προηγούμενη Προσωπικές αντωνυμίες Επόμενη διαφ. Στις παρακάτω προτάσεις να υπογραμμιστούν και να αναγνωριστούν οι προσωπικές αντωνυμίες: Να συμπληρωθούν οι προτάσεις με τους κατάλληλους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας ή της δεικπκής (όπου χρειάζεται για το γ'πρόσωπο). α) ὁ στρατηγός τήν ἀνδρείαν ὑμῶν βραβεύσει.................................. β) Πλούσιος εἶ σύ καί κάτοχος θησαυροῦ μεγάλου............................... γ) ἀδικία οὐ πρέπει ὑμῖν τοῖς δικασταῖς....................................... δ) Πέμψας κήρυκα ἐκέλευσε μή προδιδόναι σφᾶς................................ ε) Οὐκ ἔχουσι τήν αὐτήν γνώμην περί ἐμοῦ..................................... στ) Ὁρῶ καί ὑμᾶς ταύτῃ τῇ γνώμῃ χρωμένους.................................. ζ) Οὔτε σε ἀποκρύψω την ἐμήν οὐσίαν........................................ η) Αἰσχρόν ἐστι ξενίζεσθαι ἐμέ ὑπό σοῦ …………………………. θ) Χάριν οὖν ἕξομεν ᾧτινι συμβουλεύσει ἡμῖν τά ἄριστα........................... ι) Οὐ δυνατόν ἐστίν οἷ ἔτι φεύγειν ............................................ ια) Αἱ ἄλλαι πόλεις σύν τῇ τύχῃ ἀπεοτράφησαν ἡμῶν............................. ιβ) Ἡμεῖς ἐσμεν ἀεί μεθ' ὑμῶν............................................... β΄ προσ.γεν.πληθ. β΄ προσ.ονομ.ενικ. α)........μέν παιδείας ἐπιθυμεῖς,..........δέ παιδεύειν ἄλλους ἐπιχειρῶ. β).......... διαβαίνομεν τόν ποταμόν καί.............διώκετε τούς πολεμίους. γ).............ἀγαπᾶτε τους ἐχθρούς..............(συ, γεν. ττληθ.). δ)..........λέγω..........(σύ, δοτ. ενικ.) ταῦτα. ε)............ ἐστε νέοι καί............ἐσμεν πρεσβύτεροι............(σύ, γεν. πληθ.). στ).............ἀκούετε τούς λόγους............(ἐγώ, γεν. πληθ.). ζ)...............ἐστι συγγενής τοῦ Κύρου. η)............. παῖδες ἐστε. θ)............. ἐσμεν πιστοί φίλοι. ι)............. οὐ σοφοί εἰσιν. ια) ἄγε..... ..(εγώ, αιτ. εν.) καί μή..........(ἐγώ, αιτ. εν.) λεῖπε. Ιβ) ἄνευ γαρ...........(σύ, γεν. ενικ.) οὐ διαφέρω τῶν τυφλῶν. ιγ) καί αὐτόν τόν λέοντα..........(σύ, δοτ. εν.) δείξω. σύ ἐγώ ἡμεῖς ὑμεῖς β΄ προσ.δοτ.πληθ. ὑμεῖς ὑμῶν γ΄ προσ.αιτ.πληθ. ἐγώ σοι ὑμεῖς ἡμεῖς α΄ προσ.γεν.ενικ. ὑμῶν ὑμεῖς ἡμῶν β΄ προσ.αιτ.πληθ. αὐτός ὑμεῖς β΄ προσ.αιτ.ενικ. ἡμεῖς α΄ προσ.αιτ.ενικ. β΄ προσ.γεν.ενικ. οὗτοι με ἐμέ α΄ προσ.δοτ.πληθ. σοῦ γ΄ προσ.δοτ.ενικ. σοι α΄ προσ.γεν.πληθ. α΄ προσ.ονομ.πληθ. β΄ προσ.γεν.πληθ. συνέχεια Αγαπητός Γιώργος
Οι προσωπικεσ αντωνυμιεσ και ο ενεστωτασ του ειμι προηγούμενη Επόμενη διαφ. Οι προσωπικεσ αντωνυμιεσ και ο ενεστωτασ του ειμι Οι παρακάτω προτάσεις να μεταφερθούν στον άλλο αριθμό: Να συμπληρωθούν τα κενά των παρακάτω προτάσεων με το σωστό τύπο της αντωνυμίας που βρίσκεται στην παρένθεση: ὁ ἀγαθός ἐστι συνετός. Σύ εἶ κατήγορος μου. ὑμεῖς ἐστε κόπων ἐλεύθεροι. ἡμεῖς ἐσμεν Ἀθηναῖοι Καί οἱ θεοί εἰσι μεθ' ἡμών. ὁ Λακεδαιμόνιος ἐστι πολέμιος οἱ διδάσκαλοι οὐ σοφοί εἰσιν ὑμεῖς στρατιῶταί ἐστε ἱκετεύεις ἡμᾶς ὑμεῖς ἐστε οἱ προδόται τῆς πόλεως Δεινός ἐστιν ὁ ἄνθρωπος ἀγαθοί ἐστε ὑμεῖς και δίκαιοι. οἱ δικασταί δίκαιοι εἰσιν οἱ ἀγαθοί εἰσι συνετοί ὑμεῖς ἐστε κατήγοροι ἡμῶν. σύ εἶ κόπου ἐλεύθερος. ἐγώ εἰμι Ἀθηναῖος Καί ὁ θεός ἐστι μετ‘ ἐμοῦ. οἱ Λακεδαιμόνιοι εἰσι πολέμιοι ὁ διδάσκαλος οὐ σοφός ἐστιν σύ στρατιώτης εἶ ἱκετεύετε ἐμέ σύ εἶ ὁ προδότης τῶν πόλεων Δεινοί εἰσιν οἱ ἄνθρωποι ἀγαθός εἶ σύ καί δίκαιος. ὁ δικαστής δίκαιος ἐστιν ἡμεῖς .........ἐσμεν ἐλεύθεροι Ἀθηναῖοι (ὑμεῖς, ἡμεῖς, ἐγώ). .........ἐστε οἱ δολοφόνοι τοῦ ἀνδρός (ήμεῖς, ὑμᾶς, ὑμεῖς). .........εἰσιν οἱ κάλλιστοι ρήτορες (ὑμεῖς, οὗτοι, ἡμεῖς .........εἰμι ἀνήρ πεντήκοντα ἐτῶν (ἐγώ, σύ, οὗτος). .........εἶ ἀνήρ δοῦλος καί κακοδαίμων (ἐγώ, ἐκεῖνος, σύ). .........ἐστιν ὁ πρεσβύτερος τῶν ἀνδρῶν (ἐγώ, οὗτος, σύ). ἱκετεύω.........ποιεῖν τά δέοντα (ἡμᾶς, ὑμᾶς, ἡμῶν). Θεοτόκε Παρθένε,........ἡ Μήτηρ ἡμῶν εἶ (σύ, ἐγώ, ἡμεῖς). καλῶ.......εἰς τόν οἶκον ἡμῶν (με, σε, ὑμεῖς). ὀνομάζουσιν..........Ἕλληνας (ἡμεῖς, ἡμᾶς, ὑμεῖς). μνήσθητί.........., Κύριε (σου, μου, ἡμεῖς). δός........τόν ἄρτον τον ἐπιούσιον (μοι, σοι, ὑμεῖς). ἄφες.........τά ὀφειλήματα (ὑμῖν, ὑμεΐς, ἡμῖν). ἡμεῖς οὐκ ἀρέσκομεν ..........(ὑμῖν, ἡμῖν, ὑμεῖς); ὑμεῖς οὗτοι ἐγώ σύ οὗτος ὑμᾶς σύ σε ἡμᾶς μου μοι ἡμῖν ὑμῖν συνέχεια
Β΄ κλιση ουσιαστικων συνέχεια… προηγούμενη Επόμενη διαφ. Να τεθούν οι λέξεις της παρένθεσης στον κατάλληλο αριθμό και πτώση. α) ἐν ταῖς............(νῆσος) οἱ.......................(ἀμπελουργός) ἐν ταῖς...............(ἄμπελος) τά.............(δένδρον) ττερικλείουσι ταῖς............(βάτος) καί ταῖς.................(ἀτραπός). β) Πολλάκις οἱ.............(κάπρος) τούς................(καρπός) τῶν.............(ἀγρός) καί τῶν.................(ἄμπελος) διαφθείρουσιν. γ) 0ἱ...........(λύκος) καί οἱ.............(ἄρκτος) τά…...............(πρόβατον) ἁρπάζουσι. δ) ἔργον τοῦ...............(γεωργός) ἐστί σπείρειν καί φυτεύειν. ε) ὁ θεός αὐξάνει τόν......... (σῖτος) καί τούς.................(καρπός) τῶν.................(δένδρον). στ) ἄνευ τοῦ............(ἥλιος) καί τοῦ.......... …(ὄμβρος) οὐκ ἐστι τούς...............(καρπός) φέρειν ἐκ τῶν............(φυτόν). ζ) Διό παρά τοῦ Διός αἰτοῦσι τόν...........(ἥλιος) ἤ τόν.............(ὄμβρος) ἤ τήν.............(δρόσος). η) Νόμος τοῖς............. ..(γεωργός) ἐστι θεραπεύειν τούς............(θεός) τοῖς..............(καρπός) τῶν...........(ἀγρός) καί τῶν..............(ἄμπελος). νήσοις ἀμπελουργοί ἀμπέλοις δένδρα βάτοις ἀτραποῖς κάπροι καρπούς ἀγρῶν ἀμπέλων λύκοι ἄρκτοι πρόβατα γεωργοῦ σῖτον καρπούς δένδρων ἡλίου ὄμβρου καρπούς φυτῶν ἥλιον ὄμβρον δρόσον συνέχεια… γεωργοῖς θεούς καρποῖς ἀγρῶν ἀμπέλων Αγαπητός Γιώργος
Να συμπληρωθεί ο πίνακας με τις πτώσεις των ουσιαστικών που λείπουν προηγούμενη Επόμενη διαφ. Β΄ κλιση ουσιαστικων Β΄ κλιση αναγνωριση πτωσεων Να συμπληρωθεί ο πίνακας με τις πτώσεις των ουσιαστικών που λείπουν Η αναγνώριση τύπων της β΄ στήλης να αντιστοιχισθεί με τους τύπους της α΄ στήλης. Κάνοντας κλικ το βλέπετε Ενικός αριθμός ον. ὁ πόλεμος ἡ ἄμπελος κῆπος το βραβεῖον γεν. τοῦ τῆς δοτ. τῷ τῇ αιτ. τόν πόλεμον τήν τό κλητ. ὦ κῆπε Πληθυντικός αριθμός οἱ πόλεμοι αἱ τά τῶν τοῖς ταῖς ἀμπέλοις τούς τάς κήπους βραβεῖα 1.χρόνων 2. βίον 3.νόμους 4.ἀνθρώποις 5.ὄγκου 6.τρόπῳ 7.ὦ φίλοι 8.ὦ θεέ 9.οἱ βωμοί 10.ψῆφος δοτική πληθυντικού δοτική ενικού γενική ενικού γενική πληθυντικού αιτιατική ενικού αιτιατική πληθυντικού κλητική ενικού κλητική πληθυντικού ονομαστική ενικού ονομαστική πληθυντικού πολέμου ἀμπέλου κήπου βραβείου πολέμῳ ἀμπέλῳ κήπῳ βραβείῳ ἄμπελον κῆπον πόλεμε ἄμπελε βραβεῖον ἄμπελοι κῆποι βραβεῖα πολέμων ἀμπέλων κήπων βραβείων πολέμοις κήποις βραβείοις πολέμους ἀμπέλους βραβεῖα πόλεμοι ἄμπελοι κῆποι συνέχεια… κάνε κλικ Αγαπητός Γιώργος
Ουσιαστικα β΄κλισησ-η χρηση της δοτικησ προηγούμενη Επόμενη διαφ. Ουσιαστικα β΄κλισησ-η χρηση της δοτικησ Διαβάζοντας πρώτα εδώ, να συμπληρωθούν οι καταλήξεις και όσοι τόνοι λείπουν από τα ουσιαστικά των παρακάτω προτάσεων. Στη συνέχεια να μεταφρασθούν στη Ν.Ε.: α) Πιστεύω τῷ φίλ… β) Πιστόν φίλ…. ἐν τοῖς κινδύν…. γιγνώσκεις. γ) Τοῖς τῶν φίλων λόγ…. ἀεί (= πάντοτε) πιστεύομεν. δ) Οἱ γάρ ἄπιστοι φίλ… οὐ μετέχουσι τοῦ κινδύν…. ε) Τούς τῶν ἀνθρώπ…. τρόπ…. γιγνώσκετε. στ) Τοῖς θε…. οὐ πιστεύουσιν. ζ) ὦ φίλ…, ὁ θε..ς τούς ἀγαθούς ἄνθρώπ….. οὐ λείπει. η) ἐν τῷ οἴν… καί τοῖς παιδί….. ἡ ἀλήθεια ἐστίν. θ) τά τῶν γεωργ…. τέκν… εἰσί πολύτιμοι βοηθ… τῶν γονέων. ι) Οἱ Ἀθηναῖ… ἱδρύουσιν βωμ….. τοῖς θε…. α) ἐν τοῖς πόν…. οἱ φίλ… συμπράττουσι τοῖς φίλ…. ιβ) ὁ μυθοποιός Αἴσωπ…. ἔδωκεν φωνήν τοῖς ζῴ…. ῳ Κάντε τη μετάφραση Πιστεύω στον φίλο ον οις Τον πιστό φίλο στους κινδύνους γνωρίζεις Κάντε τη μετάφραση οις Κάντε τη μετάφραση Πάντοτε πιστεύομε στους λόγους των φίλων οι Διότι οι άπιστοι φίλοι δεν συμμετέχουν στους κινδύνους Κάντε τη μετάφραση ου ων ους Τη συμπεριφορά των ανθρώπων γνωρίζετε Κάντε τη μετάφραση οῖς Δεν πιστεύουν στους θεούς Κάντε τη μετάφραση ε ό ους Φίλε, ο θεός δεν εγκαταλείπει τους καλούς ανθρώπους Κάντε τη μετάφραση ῳ οις Στο κρασί και στα παιδιά υπάρχει η αλήθεια Κάντε τη μετάφραση ῶν α Τα παιδιά των γεωργών, είναι πολύτιμοι βοηθοί των γονιών τους Κάντε τη μετάφραση οί οι ούς οῖς Οι Αθηναίοι ιδρύουν βωμούς στους θεούς Κάντε τη μετάφραση οις οι Στα κόπους οι φίλοι συμπράττουν με τους φίλους Κάντε τη μετάφραση οις ος Ο μυθοπλάστης Αίσωπος έδωσε φωνή στα ζώα Κάντε τη μετάφραση οις συνέχεια... Αγαπητός Γιώργος
Η δοτικη σε εκφρασεις της ν.ε. προηγούμενη Επόμενη διαφ. Η δοτικη σε εκφρασεις της ν.ε. Αντιστοιχίστε τις λέξεις της β΄στήλης με τις λέξεις της α΄στήλης. Κάνοντας κλικ το βλέπετε. ἐν τάφῳ Δόξα δέκα ἐπί ἴσοις σύν γυναιξί ἐν πάσῃ ἐν βρασμῷ ἅλμα ἡ ζωή λόγῳ τῷ ἀγνώστῳ ἐνώπιος ὡς ἐν οὐρανῷ ἐν αρχῇ ἐν μέσῳ ἐπί κοντῷ ψυχῆς τῷ θεῷ ὅροις τοῖς ἑκατόν καί τέκνοις περιπτώσει θεῷ τιμῆς καί ἐπί τῆς γῆς ἐνωπίῳ τοῦ πελάγους ἦν ὁ λόγος επόμενο Αγαπητός Γιώργος
Η χρηση της δοτικησ στην αρχαια ελληνικη προηγούμενη Επόμενη διαφ. Η χρηση της δοτικησ στην αρχαια ελληνικη Η δοτική ήταν μια πτώση, που σήμερα έχει εξαφανιστεί. Την θυμίζουν μερικές στερεότυπες εκφράσεις, που χρησιμοποιούμε σε διάφορες περιστάσεις. ἐν + δοτική ἐν τάξει ἐν πάσῃ περιπτώσει ἐν συνεχείᾳ ἐν τῷ μεταξύ ἐν βρασμῶ ψυχῆς ἐν τούτοις ἐπί+ δοτική ἐπί τῇ βάσει ἐπί πιστώσει ἐπί ἴσοις ὅροις ἅλμα ἐπί κοντῷ σύν + δοτική σύν τῷ χρόνῳ σύν γυναιξί και τέκνοις σύν Θεῷ σύν τοῖς ἄλλοις σύν Ἀθηνᾷ και χείρα κίνει αττρόθετες δοτικές δόξα τῷ Θεῷ τῷ ὄντι λόγῳ τιμής δέκα τοῖς ἑκατόν μέσῳ συνεχίζουμε Τη δοτική την χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι, ως αντικ. ρημ. όταν ήθελαν να δώσουν απάντηση στην ερώτηση «σε ποιον» ή «με ποιον» και όχι μόνο… π.χ. λέγω τινι(δοτ.): ερώτηση:σε ποιον λέω; Απάντηση:λέω σε κάποιον ὁμοιάζω τινι= ερώτηση:με ποιον ομοιάζω; Απάντηση:ομοιάζω με κάποιον Όμως η χρήση της ήταν πολύ περισσότερο διαδεδομένη. Την χρησιμοποιούσαν κυρίως με τις προθέσεις, «σύν», «ἐν», «ἐπί», «παρά», αλλά και με τις προθέσεις «περί», «μετά», «πρός», «ὑπό», για να εκφράσουν διάφορες επιρρηματικές σχέσεις: τον τόπο, το χρόνο, την αιτία, τη συνοδεία, τον τρόπο, το όργανο ή το μέσο κ.λ. Παραδείγματα
Η χρηση της δοτικησ στην αρχαια ελληνικη παραδειγματα προηγούμενη Η χρηση της δοτικησ στην αρχαια ελληνικη παραδειγματα Με διαδοχικά κλικ βλέπετε παραδείγματα ὁ στρατός ἔτι ἐν ταῖς Ἀθήναις ἦν= ο στρατός ήταν ακόμα στην Αθήνα(τόπος) ἐν σπονδαῖς ἐπειρῶντο καταλαβεῖν την πόλιν= σε καιρό ειρήνης ….(χρόνος) ἐν πυρί ἐνέπρησαν την πόλιν= με φωτιά(τρόπο ή όργανο) έκαψαν την πόλη ἐπαιδεύετο σύν τῷ ἀδελφῷ….=εκπαιδευόταν μαζί με τον αδερφό του(συνοδεία) ἔστι βασιλικά ἀνάκτορα ἐπί ταῖς πηγαῖς τοῦ ποταμοῦ=υπάρχουν ανάκτορα στις πηγές του ποταμοῦ(τόπος) ἠσχύνετο ἐπί τοῖς κοινοῖς ἁμαρτήμασι=ντρεπόταν για τα κοινά σφάλματα(αιτία) ἐπί κακῷ ἀνθρώπου σίδηρος εὕρηται=για το κακό (σκοπός) του ανθρώπου…. Οὐ παρά μητρί σιτοῦνται οἱ νέοι, αλλά παρά τῷ διδασκάλῳ=τα παιδιά δεν τρέφονται κοντά στη μητέρα, αλλά κοντά στο δάσκαλο.(τόπο) Δεδιότες περί τῷ χωρίῳ=ἐπειδή φοβήθηκαν για την περιοχή(αναφορά) ὑπό Χείρωνι τεθραμμένος=αναθρεμμένος από τον Χείρωνα(ποιητικό αίτιο) οι παραπάνω επιρρηματικές σχέσεις εκφράζονταν και με απλή δοτική Οἱ Ἕλληνες ἔστησαν τρόπαια Μαραθώνι=…..τρόπαια στο Μαραθώνα(τόπος) Δειλίᾳ ἔλιπον τήν τάξιν=από δειλία (αιτία)εγκατέλειψαν την παράταξη κ.λ. επιστροφή Αγαπητός Γιώργος τέλος