Η Γη ωσ τμημα του Ηλιακου συστηματοσ - Η εναλλαγη ημερασ και νυχτασ 23/05/2016 Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στη Προσχολική Ηλικία Μάθημα: Δραστηριότητες από το Κόσμο της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο Ονομ/μο φοιτητριών: Αρμένη Άννα, Δαγρέ Μαρίνα, Παπανικολάου Ευαγγελία
Εισαγωγικά: Τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας έχουν εμπειρίες, αλλά είναι αδιαφοροποίητες Στις βιωματικές νοητικές παραστάσεις των παιδιών υπάρχουν συχνά δυσκολίες κατανόησης: - του σφαιρικού σχήματος της Γης - της περιστροφής της Γης γύρω από τον εαυτό της και τον ήλιο
Σκοπός δραστηριοτήτων: Να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά με το ηλιακό σύστημα (Γη, πλανήτες) Να προσεγγίσουν γνωστικά την εναλλαγή ημέρας και νύχτας μέσω παρατηρήσεων και πειραμάτων Να περιγράφουν τη διαδικασία της εναλλαγής ημέρας και νύχτας
Τα παιδιά να κατανοήσουν: Το σφαιρικό σχήμα της Γης Τη κίνηση της Γης Η Γη και ο ήλιος είναι πλανήτες ανάμεσα σε άλλους πλανήτες (ηλιακό σύστημα) Στη Γη ζουν και αναπτύσσονται οι οργανισμοί (άνθρωποι, ζώα, φυτά) Η εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας οφείλεται στη περιστροφή της Γης γύρω από τον εαυτό της
1η Δραστηριότητα: «Η γνωριμία με τη Γη» Τα παιδιά συγκεντρώνονται στη γωνιά της παρεούλας Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει στο κάθε παιδί από μία φωτογραφία της Γης Δίνει χρόνο στα παιδιά να παρατηρήσουν τη φωτογραφία Ένα-ένα παιδί με τη σειρά λεει τί βλέπει
Τα παιδιά συζητούν μεταξύ τους για όσα παρατηρούν στη φωτογραφία Ο/Η εκπαιδευτικός επικεντρώνει σταδιακά τη συζήτηση σε: - σφαιρικό σχήμα της Γης - μέγεθος της Γης - γεωφυσικά στοιχεία της Γης - περιστροφή γύρω από τον εαυτό της
Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε παιδί άλλη μία φωτογραφία, η οποία απεικονίζει το ηλιακό σύστημα Δίνει χρόνο στα παιδιά να παρατηρήσουν τη φωτογραφία Ένα-ένα παιδί με τη σειρά λεει τί βλέπει
Ο/η εκπαιδευτικός επικεντρώνει τη συζήτηση σε: - ηλιακό σύστημα γενικά - πλανήτες ειδικά Ζητά από τα παιδιά να εντοπίσουν ανάμεσα στους πλανήτες της φωτογραφίας τον ήλιο και τη Γη Οδηγεί τη σκέψη των παιδιών στη περιφορά της Γης γύρω από τον ήλιο
Στη συνέχεια... Ο/Η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ένα αντι-κολλητικό ταψί, στη μέση του οποίου έχει τοποθετημένο ένα κομμάτι πλαστελίνης σε σχήμα ήλιου. Εξίσου, φτιάχνει τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος με πλαστελίνη στο ανάλογο χρώμα που τους αντιστοιχεί. Ακουμπάει τους πλανήτες με τη σειρά στο ταψί, κάνοντας κυκλικές κινήσεις με τα χέρια.
2η Δραστηριότητα: «Η υδρόγειος σφαίρα» Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσίαζει στα παιδιά μια υδρόγειο σφαίρα Δίνει χρόνο στα παιδιά να παρατηρήσουν την υδρόγειο σφαίρα και να τη χειριστούν με όποιο τρόπο θέλουν (πχ περιστροφή) Επισημαίνει το σφαιρικό σχήμα της Συζητούν με τον/την εκπαιδευτικό ότι είναι ένα αντικείμενο που αναπαριστά τη Γη Την επεξεργάζονται ψάχνοντας στεριά, θάλασσες, κτλ
3η Δραστηριότητα: «Ξημερώνει και νυχτώνει» Ο/Η εκπαιδευτικός συζητά με τα παιδιά το φαινόμενο της εναλλαγής ημέρας και νύχτας Παρακολουθούν ένα σχετικό βίντεο κινούμενων σχεδίων https://www.youtube.com/watch?v=4J46Z7WTY5w. Ένα-ένα παιδί με τη σειρά λεει τί κάνει την ημέρα και τη νύχτα. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει όσα λένε σε ένα πίνακα Τα παιδιά κάνουν ένα πείραμα χρησιμοποιώντας την υδρόγειο σφαίρα από τη προηγούμενη δραστηριότητα και ένα φακό Ο φακός είναι ο «ήλιος»
Ένα παιδί κρατάει το φακό και φωτίζει ορισμένα σημεία στην υδρόγειο σφαίρα Ένα παιδί περιστρέφει την υδρόγειο σφαίρα Τα υπόλοιπα παιδιά καλούνται να βρουν τί επικρατεί στις χώρες που φωτίζονται και τί επικρατεί στις χώρες από την άλλη πλευρά της σφαίρας Με ανάλογο τρόπο, τα παιδιά θα κατανοήσουν την εναλλαγή ημέρας και νύχτας σε διάφορες χώρες της Γης.
4η Δραστηριότητα: «Αναπαράσταση της εναλλαγής ημέρας και νύχτας» Οργάνωση ενός παιχνιδιού ρόλων Κάθε ένα παιδί αναλαμβάνει ένα ρόλο Παιδί-ήλιος Παιδί-φεγγάρι Παιδί-Γη Παιδί-πλανήτης Παιδί-αστέρι Κινούνται στο χώρο Οι ρόλοι εναλλάσονται
Δραστηριότητα Αξιολόγησης: Δραστηριότητα Αξιολόγησης: Τα παιδιά μαζεύονται στη γωνιά της παρεούλας Ο/Η εκπαιδευτικός τους μοιράζει φύλλο εργασίας Αναγνωρίζουν σε ποιό τμήμα της Γης επικρατεί η ημέρα και σε ποιό τμήμα επικρατεί η νύχτα σύμφωνα με τη θέση του ήλιου Ζωγραφίζουν κάτι που κάνουν τη νύχτα και κάτι που κάνουν την ημέρα
Τέλος...