ΣΥΝΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ.
Advertisements

ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Συναλλακτική Ανάλυση και Συμπεριφορά
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Ο Τροχός Σταδιοδρομίας –Προσωπικό Στυλ (βιωματική άσκηση)
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
Κάποιες πληροφορίες Η αποτελεσματική αντιμετώπιση προβληματικών συμπεριφορών των παιδιών δεν συνδέεται με την αύξηση των ψυχολογικών υπηρεσιών, αλλά με.
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε» Διασχολικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Όταν το ΕΓΩ συναντά το ΕΜΕΙΣ.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου Τομέας Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
Εκπαιδευτικός και Παιδί με Διαβήτη
PIAGET AND Kohlberg ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΕΦΗΒΟ ΑΓΟΡΙ - ΚΟΡΙΤΣΙ 5o γενικό λύκειο Ηρακλείου ΔΙΔ. ΕΤΟΣ: Β. ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Ομάδα εργασίας Μάριος.
Τι είναι ; Πρόκειται για μια δραστηριότητα αρκετών χιλιάδων ετών. Κάποιος στοιχηματίζει χρήματα στο αποτέλεσμα κάποιου συμβάντος, το οποίο μπορεί να ελέγχεται.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: Γ΄ Τρίμηνο
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
Σχεσιοδυναμική και προσωποκεντρική συμβουλευτική Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Θ. Καλλινικάκη, Θεωρία κοιν. εργ: "η προσέγγιση της επίλυσης προβλημάτων" 1 ΘΕΩΡΙΑ ΚΟΙΝ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ ενότητα H προσέγγιση της επίλυσης προβλημάτων (problem.
ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 7 ΕΞΑΜΗΝΟ
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Θεωρία επικοινωνίας Υπεύθυνη σεμιναρίου Δρ. Γεωργία Ψαρρά.
1.4 Καθορισμός απαιτήσεων Είναι η διαδικασία κατά την οποία πρέπει να κάνουμε: ✗ τον επακριβή προσδιορισμό των δεδομένων που παρέχει το πρόβλημα ✗ την.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τηλ.:
O Ρόλος της Θεραπευτικής Σχέσης στη Γνωσιακή- Συμπεριφοριστική Προσέγγιση Ντιάνα Χαρίλα Ψυχολόγος- Δρ.Κλινικής Ψυχολογίας.
Πέτρος Ροδακινιάς, Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας, ΜΟΚΕ ΠΘ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (ΜΟΚΕ) Συμβουλευτική Επιχειρηματικότητας.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑ. Ως κοινωνικό ον ο άνθρωπος σε όλη την πορεία της ζωής του συνάπτει σχέσεις. Στάση πρώτη, οι καθρέφτες του, οι γονείς. Έπειτα, το ευρύτερο.
ΕΦΗΒΕΙΑ - Η ΑΓΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑ Γιώργος Δούλαλας ΠΕ04.01.
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Παράθυρο Johari.       Ψυχοδυναμική των σχέσεων βοήθειας και ανάπτυξης οικογενειακών σχέσεων (Παράθυρο Johari)
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
«Ελπίδα Ζωής» Αγγελική Μπαβέλλα- Επιστημονικά Υπεύθυνη-ψυχολόγος
Μορφολογική Συμβουλευτική Ψυχολογία (Gestalttherapy)
ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ & ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Μάθημα: Συμβουλευτική στη Δια Βίου Ανάπτυξη
ΟΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΘΡΗΝΟΥ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
H τηλεόραση και το παιδί
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
Γονικά Χαρακτηριστικά Αναπληρωτής Καθηγητής
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Επικίνδυνα παιχνίδια και επίδραση στην ψυχολογία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΥΝΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Η μέθοδος αυτή της Συνδιαλεκτικής Ανάλυσης θεμελιώθηκε από τον Έρικ Μπερν, ήδη από τη δεκαετία του '50. Το καινούριο που έφερε στο χώρο της ψυχοθεραπείας ήταν ότι μπορούσε να εφαρμοστεί με απλό και κατανοητό τρόπο, τόσο σε άτομα όσο και σε ομάδες.

"Οι άνθρωποι δεν έχουν ανάγκη απ'άλλο τίποτα, παρά μόνον από άλλους ανθρώπους ικανούς να τους προσέξουν, πράγμα σπάνιο, πολύ δύσκολο, πρόκειται σχεδόν... για θαύμα." Simon Veil Φιλόσοφος

Δίνει έμφαση στην επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και στα «παιχνίδια που αρέσκονται να παίζουν οι άνθρωποι στις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Ο άνθρωπος θεωρείται υπεύθυνο ον για τη συμπεριφορά και τις επιλογές της ζωής του.

. Βασικό σημείο αποτέλεσε η σεναριογραφική θεωρία όπου ο άνθρωπος είναι ο προσωπικός σεναριογράφος της ζωής του από τα πρώτα χρόνια του, και κατόπιν επιχειρεί να ζήσει όλη του τη ζωή σύμφωνα με αυτό το σενάριο. Αυτό έχει τις ρίζες του στις εμπειρίες της παιδικής του ηλικίας, εμπεριέχει ποικίλους ρόλους στα «παιχνίδια» δηλαδή τις συνήθεις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ανθρώπων. Η συνδιαλεκτική ανάλυση αποσκοπεί να προχωρήσει σε ανάλυση αυτού του σεναρίου ώστε όχι μόνο να γίνει γνωστό στον άνθρωπο αλλά να τον απελευθερώσει ώστε να διαλέγει αυτός το τι ρόλους θα παίξει στη ζωή του.

Για να συμβεί αυτό το άτομο πρέπει να φτάσει σε ένα επίπεδο αυτογνωσίας που θα είναι σε θέση να λαμβάνει ουσιαστικές αποφάσεις αλλά και θα έχει στοχοθέτηση για το μέλλον. Η συνδιαλεκτική ανάλυση θεωρεί ότι υπάρχουν 3 προσωπικότητες που παραπέμπουν και σε αντίστοιχους τρόπους συμπεριφοράς (Μαλικιώση-Λοΐζου, 1992β):

Ο Γονέας Είναι οτιδήποτε θα είχε κανείς στο μυαλό του για το γονιό σε σχέση με συναισθήματα, και συμπεριφορά. Περιέχει γεγονότα που έχουν λάβει χώρα τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής του ανθρώπου όπως κανόνες και συμβουλές που έγινε αποδέκτης όταν ήταν μικρός και είδε στην πορεία ότι επαληθεύτηκαν. Μπορούμε να πούμε ότι είναι σαν να μιλάει ο Γονέας μέσα μας. Ο Γονέας είναι μία τεράστια συλλογή καταγραφών που έχουν γίνει στον εγκέφαλο μας εξαιτίας εξωτερικών γεγονότων. Οι καταγραφές αυτές έχουν εντυπωθεί πάνω στο άτομο τα πρώτα χρόνια της παιδικής του ζωής χωρίς να έχουν περάσει από κάποιου είδους εξέταση ή επιβεβαίωση. Ονομάζουμε το σύνολο των καταγραφών αυτών Γονέα, επειδή οι πιο σημαντικές από αυτές τις καταγραφές έχουν γίνει από δηλώσεις – παραδείγματα των γονιών του ατόμου ή εκείνων των ατόμων που έπαιζαν το ρόλο του γονέα κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας.

Ο Ενήλικας είναι η επεξεργασία των στοιχείων της τωρινής πραγματικότητας. Αυτή η πραγματικότητα περιέχει στοιχεία που ο ίδιος συλλέγει, όσα σαν Παιδί έχει και όσα σαν Γονέας. Ο Ενήλικος Ο Ενήλικος διαφοροποιείται και από το Παιδί καθώς στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα και πληροφορίες κι όχι στις επιθυμίες του και βλέπει τη ζωή ρεαλιστικά, όπως είναι και όχι όπως θα ήθελε να είναι. Με την πάροδο του χρόνου ο Ενήλικος αξιολογεί τα όνειρα του Παιδιού και επιλέγει αυτά που κρίνει ρεαλιστικά και εφαρμόσιμα. Επιλέγει ακόμη και ποιες από τις διαταγές – νουθεσίες του Γονέα θα ακολουθήσει, καθώς τις εξετάζει και βλέπει αν επιβεβαιώνονται στην πράξη. Στην πορεία ενσωματώνει τα κομμάτια του Γονέα και του Παιδιού που έχει θεωρήσει συμβατά με την πραγματικότητα. Στη διαδικασία αυτή είναι σημαντικό να διαπιστώσει ότι οι διαταγές των γονέων αποδείχτηκαν σωστές στην πράξη. Όταν οι οδηγίες των γονέων ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, τότε αισθάνεται κι εκείνος ασφάλεια κι αυτοπεποίθηση και αισθάνεται ότι μπορεί να προχωρήσει με σιγουριά στη ζωή του.

Το Παιδί εμπεριέχει ό,τι έχει απομείνει από την παιδική ηλικία, και περιέχει σκέψεις, ενέργειες και συμπεριφορές. Αποτελείται από τρεις διαφορετικές μορφές: το Φυσικό Παιδί, το Προσαρμοσμένο Παιδί και το Μικρό Καθηγητή.

Το Φυσικό Παιδί είναι το παρορμητικό, αυθόρμητο και χαρούμενο μέρος του εαυτού μας. Είναι αυτό που μπορεί να κάνει την επανάσταση εναντίον του Γονέα. Το Προσαρμοσμένο Παιδί είναι το προσαρμοσμένο στη γονεϊκή επίδραση. Ο Μικρός Καθηγητής είναι η προσπάθεια χρησιμοποίησης της λογική σκέψης εκ μέρους του παιδιού και σχετίζεται με την δημιουργικότητα (το πιο αξιόλογο μέρος της ανθρώπινης προ­σωπικότητας) Ο άνθρωπος ενεργεί με βάση μια από τις τρεις προσωπικότητες του.

Οι πιθανές συνδιαλέξεις που μπορούν να υπάρξουν μεταξύ δύο ανθρώπων είναι εννέα: Πιθανές συνδιαλέξεις μεταξύ δυο ανθρώπων (από Μαλικιώση-Λοίζου, 1998, σελ 73)

Γενικά, δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις και σύγχυση ή σύγκρουση δημιουργείται όταν δύο άνθρωποι επικοινωνούν σε διαφορετικές καταστάσεις του Εγώ ( π.χ Ενήλικας με Παιδί)

Με βάση τους πιο πάνω παράγοντες οι τέσσερις θέσεις που μπορεί να καταλήξει ο άνθρωπος σε αυτό το πρώιμο στάδιο της ζωής του είναι οι εξής: Σχετίζονται με το ρόλο που το κάθε άτομο καλείται να παίξει στη ζωή. 1. Είμαι εντάξει - είσαι εντάξει Η πιο υγιής θέση απέναντι στη ζωή, συνδέεται με αποδοχή του εαυτού και των άλλων ανθρώπων. 2. Είμαι εντάξει - δεν είσαι εντάξει. Φανερώνει εγωκεντρικά στοιχεία (έχω πάντα δίκιο και οι άλλοι άδικο). 3. Δεν είμαι εντάξει - είσαι εντάξει. υποτίμηση του εαυτού τους, οι άλλοι θεωρούνται καλύτεροι. 4. Δεν είμαι εντάξει - δεν είσαι εντάξει. Φανερώνει απόρριψη από γονείς (συναίσθημα απόγνωσης και κατάθλιψης).

ε. Συμβουλευτική Δύο μεγάλες ομάδες παθολογίας έχουν διακριθεί από τον Berne: δομική (η κατάσταση όπου η μία κατάσταση του Εγώ επικρατεί των άλλων και ψυχικές ανωμαλίες συμβαίνουν σε μια από τις 3 καταστάσεις: Γονέας, Ενήλικας, Παιδί.) λειτουργική παθολογία. (το πόσο εύκολα το άτομο περνάει από την μια κατάσταση στην άλλη.

Οι στόχοι της συμβουλευτικής διαδικασίας είναι οι εξής: 1. Να διαγνώσει και να διορθώσει το επίπεδο του Εγώ που ένα άτομο βρίσκεται και είναι παραμορφωμένο. 2. Γνώση της χρήσης όλων των καταστάσεων του Εγώ 3. Απελευθέρωση του Ενήλικα, χρησιμοποίηση της λογικής σκέψης 4. Αλλαγή μιας μη θετικής στάσης απέναντι στη ζωή και μετατροπή σε «Είμαι εντάξει - είσαι εντάξει».

Η συμβουλευτική διαδικασία περνά από πέντε στάδια: 1. Δομική ανάλυση (αναγνώριση από τον πελάτη στις καταστάσεις του Εγώ του και κατανόηση λειτουργίας τους). 2. Συνδιαλεκτική ανάλυση (κατανόηση των συνδιαλλαγών πελάτη-άλλων). 3. Ανάλυση παιχνιδιών=συνδιαλέξεις που ο άνθρωπος προσποιείται ότι κάνει κάτι, ενώ πραγματικα κάνει κάτι άλλο. (τα παιχνίδια αντικαθίστανται από ουσιαστικότερες σχέσεις με τους άλλους. 4. Ανάλυση σεναρίου. Απαιτεί αυτο­γνωσία 5. Ανάλυση σχέσης. ( τελευταίο στάδιο) = ανάλυση διαπρο­σωπικών σχέσεων πελάτη με τον/την σύντροφο και φίλους.

Επιπλέον: Ο συμβουλευτικός ψυχολόγος ενεργεί ως δάσκαλος, προτείνει εναλλακτικές λύσεις. κάνει συμφωνία για το στόχο με τον πελάτη αναπτύσσεται σχέση συναδελφική παρά θεραπευτική

στ. Τεχνικές 1. Η βιβλιοθεραπεία: ενθάρρυνση του πελάτη να: 1. Η βιβλιοθεραπεία: ενθάρρυνση του πελάτη να: διαβάσει βιβλία σχετικά με τη συνδιαλεκτική ανάλυση παρακολουθήσει ενημερωτικά σεμινάρια και συνέδρια,

2. Η καταδίωξη (προσπάθεια να αντιμετωπίσει ο πελάτης μία δυσάρεστη κατάσταση). Περιέχει τα στάδια: αναγνώριση του δυσάρεστου συναισθήματος αναγνώριση της κατάστασης του Εγώ που συνδέεται με αυτό το συναίσθημα. προσπάθεια να ελεγχθεί το «Παιδί» και, κατά συνέπεια, και το δυσάρεστο αυτό συναίσθημα. 3. Η τεχνική της άδειας καρέκλας, που προέρχεται από τη μορφολογική θεραπεία, (το άτομο καλείται να συνδιαλεχθεί με μια προβληματική κατάσταση του Εγώ, η οποία κάθεται νοητά στην άδεια καρέκλα απέναντί του) 4. η πρόβα του σεναρίου (ο θεραπευτής είναι ο διευθυντής «παράστασης», και ο πελάτης είναι ο πρωταγωνιστής και «παίζει» με ένα άλλο άτομο

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Γαλανουδάκη-Ράπτη, Α., & Κοσμίδου-Hardy, X. (1996). Συμβουλευτική: Θεωρία και Πρακτική. Αθήνα: Εκδ. Ασημάκης. Δημητρόπουλος, Ε. (2000). Συμβουλευτική Προσανατολισμός. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη. Μαλικιώση-Λοϊζου, Μ. (1993). Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Χάρις Τ. (1977). Είμαι Ο’Κεϋ – Είσαι Ο’Κεϋ. Αθήνα: Εκδ. Καστανιώτη.