ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Advertisements

Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ημι-κλασσική θεωρία – ηλεκτρόνια σε περιοδικό δυναμικό
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ηλεκτροτεχνία Εργαστήριο Ι
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Φυσική Στερεάς Κατάστασης Ημι - κλασσική θεωρία. Ηλεκτρόνια σε περιοδικό δυναμικό Διδάσκων: Καθηγητής Γεώργιος Α. Ευαγγελάκης

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

Ημι-κλασσική θεωρία – ηλεκτρόνια σε περιοδικό δυναμικό Η θεωρία Bloch γενικεύει τη θεωρία του ελευθέρου ηλεκτρονίου (Sommerfeld) για τα μέταλλα θεωρώντας περιοδικό δυναμικό. Θεωρήσαμε μέχρι τώρα τη δυναμική των ελευθέρων ηλεκτρονίων μέσω κλασικής μηχανικής και κβαντικής μηχανικής. Τα ηλεκτρόνια Bloch, δηλαδή ηλεκτρόνια σε ένα περιοδικό δυναμικό, θεωρούνται σαν ενδιάμεση προσέγγιση, ικανή για ικανοποιητικές απαντήσεις (ημικλασσικό μοντέλο), ακόμα σε συνθήκες εκτός ισορροπίας (παρουσία εξωτερικού πεδίου).

Ηλεκτρόνια Bloch και αγωγιμότητα Drude  τα ηλεκτρόνια συγκρούονται με τα σταθερά ιόντα Προβλήματα σχετικά με τις μεγάλες ελεύθερες διαδρομές (πειραματικά) και την εξάρτησή τους με τη Τ. Bloch  Τα επίπεδα Bloch = στάσιμες καταστάσεις της εξίσωσης Schroedinger, παρουσία του περιοδικού δυναμικού των ιόντων. Αν ένα ηλεκτρόνιο έχει μία μη μηδενική ταχύτητα αυτή διατηρείται. Η αλληλεπίδραση ηλεκτρονίου ιόντος είναι μέσα στη λύση του Schroedinger (μέσω του περιοδικού δυναμικού), άρα δεν μπορούμε να επικαλεστούμε απώλειες μέσω κρούσεων με ιόντα. Η αντίσταση ενός τέλειου περιοδικού κρυστάλλου είναι μηδέν. Τα εφαρμοζόμενα εξωτερικά πεδία τα αντιμετωπίζουμε κλασσικά, αλλά το περιοδικό πεδίο των ιόντων κβαντικά.

Κυματικά μεγέθη στο ημι-κλασσικό Ένα ηλεκτρόνιο περιγράφεται πλήρως γνωρίζοντας τη θέση του και το κυματάνυσμά του. Αυτό είναι ένα κυματοπακέτο. Η πρόβλεψη της κίνησής του σε ένα πεδίο βασίζεται στη γνώση των

Εξωτερικά εφαρμοζόμενο πεδίο Ο δείκτης ζώνης, n, είναι μια σταθερά της κίνησης. Το ημικλασσικό μοντέλο αγνοεί την πιθανότητα μετάβασης του ηλεκτρονίου από μια ενεργειακή ζώνη σε άλλη. Η χρονική εξέλιξη της θέσης και του κυματανύσματος ενός ηλεκτρονίου με ζώνης n προσδιορίζονται από τις κλασικές εξισώσεις κίνησης

παρατηρήσεις Σε κατάσταση ισορροπίας (ή κοντά σε ισορροπία) οι ενεργειακές ζώνες με ενέργεια αρκετά μεγαλύτερη από την ενέργεια Fermi , θα είναι άδειες και μπορούν να αγνοηθούν. οι ενεργειακές ζώνες που βρίσκονται αρκετά κάτω από την ΕF δηλαδή ενεργειακές ζώνες που είναι πλήρως γεμάτες μπορούν επίσης να αγνοηθούν! Άρα, μόνο ένας μικρός αριθμός ενεργειακών ζωνών χρησιμοποιείται για την περιγραφή ενός μετάλλου ή ημιαγωγού. Η ορμή δεν είναι η ορμή του ηλεκτρονίου Bloch Πράγματι:

Αν Εφαρμογή του τελεστή της ορμής δίνει όπου

περιορισμοί περιοδικό δυναμικό = μηδέν  ημικλασσικό μοντέλο αποτυγχάνει. Στο όριο αυτό το ηλεκτρόνιο θα είναι ένα ελεύθερο σωμάτιο και η κινητική του ενέργεια, σε ένα σταθερό εξωτερικό ηλεκτρικό πεδίο, μπορεί να αυξάνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα να μεταπηδά από μια ενεργειακή ζώνη σε άλλη. ημικλασσικό μοντέλο  ΟΧΙ μεταβάσεις σε άλλη ζώνη. Η ενέργεια όλων των ηλεκτρονίων είναι περιορισμένη στην περιοχή της ενεργειακής ζώνης στην οποία βρίσκονται. Η απαίτηση αυτή παραβιάζεται κάθε φορά που το κυματάνυσμα του ελευθέρου ηλεκτρονίου διαπερνά ένα επίπεδο Bragg, γιατί τότε το ηλεκτρόνιο πηδάει από τη χαμηλότερη ενεργειακή ζώνη στην υψηλότερη.

Η αδρανοποίηση των γεμάτων Ενεργειακών ζωνών Γεμάτη ενεργειακή ζώνη  εi < ΕF Ημικλασσικό μοντέλο  καμία μετάβαση ηλεκτρονίων από μια ενεργειακή ζώνη σε άλλη  μια γεμάτη ενεργειακή ζώνη παραμένει γεμάτη σε όλους τους χρόνους, ακόμη και παρουσία χωρικά και χρονικά εξαρτώμενων ηλεκτρικών και μαγνητικών πεδίων.

Τα ολοκληρώματα αυτά είναι μηδενικά πιθανότητα κατάληψης ενός ενεργειακού επιπέδου δίνεται από τη κατανομή Fermi-Dirac: Οπότε η πυκνότητα ηλεκτρονίων σε ένα όγκο dk3 Θα είναι Ηλεκτρικό ρεύμα με και άρα πυκνότητα ρεύματος από μία γεμάτη ζώνη όπου ολοκλήρωμα της κλίσης μιας περιοδικής συνάρτησης πάνω σε κάθε θεμελιώδη κυψελίδα , άρα Τα ολοκληρώματα αυτά είναι μηδενικά

Κίνηση Ηλεκτρονίου σε DC Ηλεκτρικό Πεδίο Λύση της ημικλασσικής εξίσωσης Ταχύτητα θέση Όταν το εξωτερικό πεδίο είναι παράλληλο προς ένα άνυσμα του αντιστρόφου πλέγματος η ταχύτητα θα είναι ταλαντούμενη!

Οπές Θεωρούμε μισογεμάτη ζώνη και στατικό εξωτερικό πεδίο. Σε ένα στοιχειώδη όγκο γύρω από κ Τα ηλεκτρόνια αυτά συνεισφέρουν στη πυκνότητα ρεύματος κατά Συνολικά Αφού μία γεμάτη ζώνη δεν μεταφέρει ρεύμα

επομένως το ρεύμα που δημιουργείται από τα κατειλημμένα με ηλεκτρόνια επίπεδα είναι ακριβώς το ίδιο με το ρεύμα που παράγεται από τα μη-κατειλημμένα αν θεωρήσουμε ότι αυτά καταλαμβάνονται από σωματίδια θετικού ηλεκτρικού φορτίου (αντίθετο του φορτίου των ηλεκτρονίων). Τα φανταστικά αυτά σωματίδια, που θεωρούμε ότι βρίσκονται στα μη-κατειλημμένα επίπεδα, ονομάζονται οπές.

Ενεργός μάζα αδρανειακή μάζα Ενεργός μάζα m* Γενική περίπτωση Εξαρτάται από το κ αλλά Και από τη κατεύθυνση Μπορεί να πάρει και αρνητικές τιμές.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ. http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1284 .

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκων: Καθηγητής Γεώργιος Α. Ευαγγελάκης. «Φυσική Στερεάς Κατάστασης. Ημι - κλασσική θεωρία. Ηλεκτρόνια σε περιοδικό δυναμικό». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1284 .

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1] https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/