Σύντομη Παρουσίαση Τόμος 2. Κεφάλαιο 2 «Στοιχεία Επικοινωνίας» Σύντομη Παρουσίαση Τόμος 2. Κεφάλαιο 2 «Στοιχεία Επικοινωνίας»
Στόχοι κεφαλαίου Απαρίθμηση, περιγραφή στοιχείων επικοινωνίας Αναφορά ικανοτήτων που χρειάζονται για αποτελεσματική επικοινωνία Βελτίωση προσωπικών ικανοτήτων επικοινωνίας
Ενότητα 1. Η σημασία της επικοινωνίας Ενότητα 1. Η σημασία της επικοινωνίας Η Επικοινωνία είναι καθοριστική για την ανάπτυξη ‘σχέσεων’ Προβλήματα στις προσπάθειες επικοινωνίας οφείλονται σε λανθασμένους χειρισμούς στη διάρκεια της επικοινωνιακής σχέσης Η σημασία της επικοινωνίας προσεγγίζεται μέσα από παραδείγματα
Δραστηριότητες Ενότητας 1. Δραστηριότητα 1. Μελέτη δύο παραδειγμάτων αναποτελεσματικής επικοινωνίας και εντοπισμός των αιτίων Δραστηριότητα 2. Σχολιασμός ενός συνόλου θετικών και αρνητικών σχολίων για ένα διδάσκοντα, με βάση τις εμπειρίες μας
Ενότητα 2. Η διεργασία της επικοινωνίας Ενότητα 2. Η διεργασία της επικοινωνίας Δομή επικοινωνίας. Πομπός-Μήνυμα-Δέκτης Στοιχεία Επικοινωνίας Ευκρίνεια και Πληρότητα των μηνυμάτων Τα λεκτικά και τα μη λεκτικά μηνύματα Το σύστημα αντιλήψεων της πραγματικότητας Το πλαίσιο της επικοινωνίας Χώρος, χρόνος, συνθήκες, παρουσία άλλων, προηγούμενα γεγονότα 5. Η σημασία των συναισθημάτων (συγκ. αντιδράσεις του εσωτ. μας κόσμου απέναντι σε σκέψεις καταστάσεις κλπ) 6. Τα δύο επίπεδα των μηνυμάτων (πληροφορίες και σχέσεις) 7.Αυτοεκτίμηση και αλληλοεκτίμηση
Δραστηριότητες Ενότητας 2. Δραστηριότητα 3. Εξέταση σημασίας της πληρότητας και σαφήνειας μηνυμάτων μέσα από την περιγραφή μιας εμπειρίας μας σε φίλους και παρατήρηση του τι κατάλαβε ο καθένας Δραστηριότητα 4. Παρατήρηση και σχολιασμός εικόνων που αφορούν καταστάσεις επικοινωνίας Δραστηριότητα 5. Περιγραφή τριών άγονων περιπτώσεων επικοινωνίας, από προσωπικές μας εμπειρίες που προκλήθηκαν από προσκόλληση των πρωταγωνιστών σε στερεότυπες αντιλήψεις Δραστηριότητα 6. Επανεπεξεργασία της δραστηριότητας 2 (σχολιασμός σχολίων για διδάσκοντα), υπό το πρίσμα του πλαισίου επικοινωνίας
Ενότητα 3. Ικανότητες που χρειάζονται για την επικοινωνία Ενότητα 3. Ικανότητες που χρειάζονται για την επικοινωνία Εδραίωση της αυτοεκτίμησης Έκφραση των συναισθημάτων Αποδοχή και κατανόηση του άλλου Εξοικείωση με τη ‘γλώσσα του σώματος’ και τα επίπεδα των μηνυμάτων Ενεργητική ανταλλαγή μηνυμάτων Εναρμόνιση μηνυμάτων – σκέψεων – συναισθημάτων - πράξεων
Δραστηριότητες Ενότητας 3. Δραστηριότητα 7. Εντοπισμός των συναισθημάτων που διακατέχουν τους πρωταγωνιστές σε 2 περιστατικά που δίνονται Δραστηριότητα 8. Ακρόαση διαλόγου τριών συναδέλφων στο χώρο εργασίας και σχολιασμός σημείων και προβλημάτων στην επικοινωνία. Δραστηριότητα 9. Προβολή επιλεγμένης παλιάς ελληνικής ταινίας και μελέτη της σημασίας της ‘γλώσσας του σώματος’ Δραστηριότητα 10. Σχολιασμός μιας σκηνής σε χώρο εργασίας για μελέτη των δύο επιπέδων επικοινωνίας (πληροφορία-σχέση)
Ενότητα 4. Διαπραγμάτευση - Εμψύχωση Ενότητα 4. Διαπραγμάτευση - Εμψύχωση Διαπραγμάτευση Η Επικοινωνία αξιοποιείται στη διαπραγμάτευση με τους παρακάτω τρόπους: Συνύπαρξη Θεώρηση δυσκολιών σαν προβλημάτων προς επίλυση Πρωτοβουλία συνδιαλλαγής Εμψύχωση Η επικοινωνία βοηθά στην εμψύχωση με τους παρακάτω τρόπους: Συμβάλλει στη διαμόρφωση δημιουργικών σχέσεων Υποκινεί προς επίτευξη στόχων Συμβάλλει στη συνειδητοποίηση της δυναμικής της αλληλοεκτίμησης
Δραστηριότητες Ενότητας 4. Δραστηριότητα 11. Επανεξέταση της δραστηριότητας 5 (3 περιπτώσεις άγονης επικοινωνίας) κάτω από το πρίσμα των εννοιών της διαπραγμάτευσης και της εμψύχωσης. Πως η επικοινωνίας θα μπορούσε να γίνει επιτυχής.