Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
Θρησκευτικός Τουρισμός
ΕΛΕΝΗ.  Η Αγορά ήταν, στις αρχαίες ελληνικές και ρωμαϊκές πόλεις, το οικονομικό, διοικητικό, κοινωνικό και πνευματικό κέντρο του άστεως. Στην αγορά γινόταν.
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
ΡΟΤΟΝΤΑ-ΚΑΜΑΡΑ-ΓΑΛΕΡΙΑΝΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ
ΜΝΗΜΕΙΑ & ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΡΟΤΟΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
Μνημεία & Αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
Κατακόμβη Αγίου Καλλίστου στη Ρώμη.
Γρήγορη επανάληψη.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
Κώστας Μπάρτζης Ε2 1 Ο Πρόυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσ/νικης
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Αχειροποίητος: η εκκλησία της Θεοτόκου
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ: ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ, ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ
Δούρα Ευρωπός (~250μ.Χ.).
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΤΥΠΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
Πολιτιστικό πρόγραμμα 4 ου Γυμνασίου Ευόσμου Σχολικό Έτος Παλαιοχριστιανικοί Ναοί και Βυζαντινά Μοναστήρια,ένας θησαυρός στην πόλη μας Υπεύθυνες.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Μυρσίνη Μαλιόγκα Ε H Ροτόντα είναι κτίσμα το οποίο προοριζόταν για μαυσωλείο του Γαλέριου. Λόγω της μη χρήσης του αργότερα μετατράπηκε σε χριστιανικό.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
ΒΑΣΙΛΙΚΗ Η επιτυχία της βασιλικής έγκειται στο γεγονός της ευκολίας της διαπλατύνσεως των κλιτών της και της επιμηκύνσεως του κτιρίου για την κάλυψη των.
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ Η Περιστερώνα είναι ένα χωριό περίπου 32 χιλιόμετρα δυτικά από την πρωτεύουσα Λευκωσία, στους πρόποδες της.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Η παλαιοχριστιανική βασιλική Η καταγωγή. Οι τύποι.
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ΝΑΩΝ
Η Αγία Σοφία Αντρέας Χατζησταύρου.
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Θ.Ε.1 ΔΡ.7 Λουβουλίνα Μαρία Β1
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Οι Κατακόμβες ήταν υπόγεια νεκροταφεία και οστεοθήκες των χριστιανών και γενικά κάθε βαθύς και σκοτεινός υπόγειος χώρος. Η ονομασία αυτή χρησιμοποιήθηκε.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
ΒΑΣΙΛΙΚΗ Επίμηκες κτίριο με κεντρικό κατά μήκος άξονα
Χώροι λατρείας μέχρι το διάταγμα των Μεδιολάνων
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Πούλου-Παπαδημητρίου, Ν
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Μέρη της βασιλικής Περίβολος. Αίθριο. Πρόπυλο. Νάρθηκας. Διακονικό.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι

Χριστιανικά μνημεία μέχρι το 313μ.Χ. Ο χριστιανισμός και η χριστιανική τέχνη ξεκινά τα βήματά του τους τρείς πρώτους μ.Χ. αιώνες Η τέχνη των πρώτων χριστιανών δεν διέφερε από τη ρωμαϊκή τέχνη της εποχής παρότι η κοινωνική της λειτουργία άλλαξε. Η αλλαγή της κοσμοθεωρίας που έφερε ο Χριστιανισμός θα έχει αργότερα σοβαρά επακόλουθα στην τέχνη και την αρχιτεκτονική. Η χριστιανική λατρεία τους τρεις πρώτους αιώνες είχε άμεση σχέση με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και με την τιμή προς τους μάρτυρες της πίστεως. Οι χριστιανικές κοινότητες συγκεντρώνονταν σε ιδιωτικές οικίες και μετείχαν σε γεύματα (αγάπαι) όπου γίνονταν η Θεία Ευχαριστία σε ανάμνηση της Θυσίας του Χριστού. Πάνω στους Τάφους των μαρτύρων, κατά την επέτειο του θανάτου τους, συγκεντρώνονταν επίσης για να τιμήσουν τη μνήμη τους. Αντίθετα από τα αρχαία ιερά, τώρα έπρεπε όλοι να μπούν μέσα στο ναό και να συμμετάσχουν σε μια ιερή πράξη υπαγορευόμενη από ιερούς κανόνες. ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΑΠΟΚΤΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΜΝΗΜΕΙΑ Α) ταφικά μνημεία (κατακόμβες, κοιμητήρια, μαρτύρια) Β) χώροι λατρείας των πρώτων χριστιανών

ΤΑΦΟΙ ΥΠΟΓΕΙΟΙ και ΛΑΞΕΥΤΟΙ ΣΤΟ ΠΟΡΩΔΕΣ ΕΔΑΦΟΣ Λαξεύονταν στον βράχο σε σχήμα λάρνακος πάνω από την οποία διαμορφωνόταν ένα τόξο. ΑΡΚΟΣΟΛΙΑ .

. ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΥΠΟΓΕΙΑ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΑ (ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ) Κατακόμβη της Via Latina, Ρώμη Κατακόμβη Αγίου Καλλίστου, Ρώμη

3.ΥΠΕΡΓΕΙΑ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΑ & ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΜΑΥΣΩΛΕΙΑ 4. ΜΑΡΤΥΡΙΑ – κτήρια μικρά (κιβώρια) ή μεγάλα τα οποία στέγαζαν τον τάφο ενός μάρτυρα με σύμβολο τον σταυρό. ΙΧΘΥΣ

ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 313μ. Χ ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 313μ.Χ. ευκτήρια, πήραν το όνομα «εκκλησία» από την αρχή.

Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ Το μεγάλο οικουμενικό κράτος που διαμόρφωσε ο Μέγας Κωνσταντίνος είναι άμεσα συνδεδεμένο με την πρωτεύουσά του, με το θεσμό του αυτοκράτορα και με τη Χριστιανική Θρησκεία. Το δυτικό ρωμαϊκό κράτος διαλύεται από τους Γότθους και Ούνους, ενώ η Ανατολή ανασυντάσσεται και ξεπερνάει τη θρησκευτική κρίση. Παύει να υπάρχει αυτοκράτορας στη Ρώμη Οι βυζαντινοί αυτοκράτορες Κωνσταντίνος και Θεοδόσιος είναι αυτοί που δημιούργησαν τις δυνατότητες της επιβίωσής του αλλά και τα κίνητρα για μια νέα πολιτιστική και οικονομική ακμή. Η χριστιανική θρησκεία θριαμβεύει. Συστήνονται οι έδρες των Πατριαρχών. ΤΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΕΚΤΟΣ ΑΠΌ ΤΟ Ε{ΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟ ΓΟΗΤΡΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ ΕΞΕΦΡΑΖΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΘΡΙΑΜΒΕΥΟΝΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ.

Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ Η σημασία των καθαρά ελληνικών καταβολών στην παλαιοχριστιανική τέχνη είναι πολυσήμαντη και ουσιαστική. Βασικά χαρακτηριστικά κατά Μιχελή: (σε αντιπαράθεση με εκείνων της ελληνικής αρχιτεκτονικής) Η στροφή προς τα έσω. Η κλίμακα Η γραφικότητα της μορφής. Ο δυναμισμός της σύνθεσης

Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ Η στροφή προς τα έσω. Η κλίμακα Η γραφικότητα της μορφής. Ο δυναμισμός της μορφής .

κλίτος (& εγκάρσιο κλίτος) Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ Η καταγωγή του τύπου α) από την εξέλιξη των ρωμαϊκών βασιλικών β) από τα μαρτύρια και τα νεκρικά παρεκκκλήσια των κατακομβών γ) από τον «αιγύπτιον οίκον» των ρωμαϊκών μεγάρων δ) από το στεγασμένο atrium της παλιάς ρωμαϊκής οικίας ε) από τα μεταγενέστερα ρωμαϊκά σπίτια με περιστύλιο κλίτος (& εγκάρσιο κλίτος) Α.πεντάκλιτες βασιλικές Ρώμης Β.μονόκλιτο ή τρίκλιτο εγκάρσιο κλίτος Γ.μέσα στο εγκάρσιο κλίτος εισχωρούν οι κιονοστοιχίες της βασιλικής κατά 90 μοίρες Δ.4 ισχυρά στηρίγματα που σχηματίζουν τετράγωνο Ε. σταυρικές βασιλικές.

Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ τα μέρη: κόγχη πρόπυλα νάρθηκας τρίβηλο διακονικό κυρίως ναός

ΤΑ ΠΕΡΙΚΕΝΤΡΑ ΚΤΗΡΙΑ Ναοί Βαπτιστήρια Ταφικά μνημεία Κυκλικό σχήμα . αφετηρία η ελληνική αρχιτεκτονική : θόλοι Τονισμός του ύψους και δίδεται ένα αίσθημα συγκέντρωσης και ηρεμίας. .

Οκταγωνικό σχήμα Αγιος Γεώργιος στην Εσρα Συρίας .

Τρικογχα και τετράκογχα κτήρια Βόσρα Συρίας .

Σταυροειδή κτήρια Οσιος Δαυίδ - Θεσσαλονίκη

Παλαιοχριστιανική εποχή Υλικά και τρόποι δομής ρωμαϊκή παράδοση εγκατάλειψη των χυτών υλικών ελαφρά τούβλα

Παλαιοχριστιανική εποχή μορφές και στοιχεία κιονόκρανα (επιθήματα) παραστάδες και πεσσοί κοσμήτες στέγες (ξύλινες) οροφές θύρες& βήλα παράθυρα Αγία Τράπεζα κιβώριον σύνθρονο φράγμα πρεσβυτερίου (θωράκια & μήλον) σολέα άμβων

Παλαιοχριστιανικά κιονόκρανα α) απλοποιημένα κορινθιακά β) θεοδοσιανά δίζωνα

Θεοδοσιανό κιονόκρανο Θεοδοσιανό κιονόκρανο

κιβώριο

Φράγμα πρεσβυτερίου θωράκια & μήλα

Παλαιοχριστιανικό φράγμα πρεσβυτερίου

Σύνθρονο (Κατονταπολιανή Πάρου)

Αμβων (Αχειροποίητος Θεσσαλονίκης)

Ροτόντα Θεσσαλονίκης

Αχειροποίητος - Θεσσαλονίκη

Αχειροποίητος - Θεσσαλονίκη

Αχειροποίητος – Θεσσαλονίκη Αχειροποίητος – Θεσσαλονίκη

Αχειροποίητος – Θεσσαλονίκη Αχειροποίητος – Θεσσαλονίκη

Οσιος Δαυίδ - Θεσσαλονίκη

Βασιλική του Αγίου Δημητρίου - Θεσσαλονίκη Βασιλική του Αγίου Δημητρίου - Θεσσαλονίκη

Βασιλική Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη Βασιλική Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη

Βασιλική Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη Βασιλική Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη

Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη

. Βασιλική Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων

Βασιλική των Φιλίππων

Βασιλική στο Λέχαιο Κορίνθου

Βασιλική στο Λέχαιο Κορίνθου

Βασιλική του Αγίου Αχιλλέιου στις Πρέσπες

Βασιλική του Αγίου Αχιλλέιου στις Πρέσπες

Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα

Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα

Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα

Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα Αγιος Απολλινάριος Ραβέννα

Αγιος Βιτάλιος -Ραβέννα

Αγιος Βιτάλιος -Ραβέννα

Αγιος Βιτάλιος -Ραβέννα

Αγιος Βιτάλιος -Ραβέννα