Αρχάρια Τμήματα Κολύμβησης Διδακτική Κολύμβησης
Για τον δάσκαλο Κολύμβησης, η διδασκαλία αρχαρίων : Είναι δυσκολότερη από άλλα σπορ λόγω των επί διαφορετικών συνθηκών που δημιουργεί το νερό. Απαιτεί την δραστηριοποίηση όλων των στοιχείων μίας καλής Διδασκαλίας – ενθουσιασμός, υπομονή, πειστικότητα, ενθάρρυνση, και διδακτική επιδεξιότητα. Στοχεύει στην καταπολέμηση των φόβων και των αναστολών εστιάζοντας στην χαρά της επίτευξης και της επαφής με το νερό. Είναι πλέον αποτελεσματική όταν γίνεται υπό μορφή παιχνιδιού-παιχνιδιών και συναγωνισμού σε ζεύγη ή σε ομάδες.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΕΙΡΑ 1. ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ 2. ΕΙΣΟΔΟΙ-ΑΝΑΠΝΟΗ 3. ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ 4. ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΣΕΩΝ 5. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ
1. ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ : Στόχοι Προθέρμανση και προετοιμασία των δεξιοτήτων που θα ακολουθήσουν (έξω και μέσα στο νερό) Καταπολέμηση του φόβου του νερού Προσαρμογή στην πίεση του νερού Εξοικείωση με το στοιχείο του νερού και τον διαφορετικό τρόπο στήριξης και εφαρμογής της δύναμης.
2. ΕΙΣΟΔΟΙ-ΑΝΑΠΝΟΗ Όταν τηρούνται με ασφάλεια δημιουργούν τις απαραίτητες και καλύτερες προϋποθέσεις για την εξοικείωση των αρχαρίων Εάν δεν εφαρμοσθούν σωστά μπορούν να δημιουργήσουν πανικό και κίνδυνο στους αρχαρίους κολυμβητές
Τρόποι Εισόδου στο νερό
Σε πισίνες χωρίς σκαλοπάτια. Οι αρχάριοι μπορεί να χρειάζονται βοήθεια.
ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ Με περπάτημα έως ένα προκαθορισμένο βάθος Με το δάσκαλο προς το βαθύ μέρος της θάλασσας και με διαχωριστική διαδρομή προς τα βαθειά
ΌΧΙ Βουτιές-Εκκινήσεις στα τμήματα Αρχαρίων (το αίτιο πολλών ατυχημάτων και τραυματισμών στο κεφάλι και την σπονδυλική στήλη)
ΕΙΣΟΔΟΣ-ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ-ΚΑΤΑΔΥΣΗ ΣΤΟ ΝΕΡΟ -Για προοδευτική κλίση βυθού, πιάσιμο από τα χέρια και περπάτημα, με τον δάσκαλο στην μέση της διαδρομής. Σε βάθος έως την μέση του σώματος ο αρχάριος ανεβοκατεβαίνει συνεχώς στο νερό και βρέχεται έως το ύψος του σαγονιού. Εξάσκηση στο περπάτημα έως το βάθος του θώρακα. Ο δάσκαλος περιμένει όρθιος στο βαθύτερο σημείο που επιτρέπεται να φτάσει ο αρχάριος. Οι μαθητές στην σειρά, περπατάνε από τα ρηχά προς τα βαθειά, γυρνάνε και περπατάνε πίσω
ΚΡΑΤΗΜΑ ΑΝΑΠΝΟΗΣ -Εισπνοή, τοποθέτηση του προσώπου μέσα στο νερό, κράτημα της αναπνοής. Επαναλαμβάνει πολλές φορές για αύξηση του χρόνου κρατήματος της αναπνοής. -Μέτρημα από τους μαθητές τουλάχιστον έως το 10, με το πρόσωπο κάτω από το νερό. -Με το σύστημα του «ζευγαριού», εξάσκηση στο χρόνο ανοίγοντας τα δάχτυλα κάτω από το νερό για να κρατούν και τα μάτια ανοιχτά. -Κοίταγμα και μέτρημα αντικειμένων κάτω από το νερό. Σημείωση: οι ασκήσεις του κρατήματος της αναπνοής προηγούνται διότι το κράτημα είναι έμφυτη και ενστικτώδης επιδεξιότητα ενώ η εκπνοή κάτω από το νερό επίκτητη
ΑΝΑΠΝΟΗ ΜΕ ΕΚΠΝΟΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΤΟΜΑ Εξάσκηση για εισπνοή και εκπνοή, κυρίως από το στόμα, ενώ βρισκόσαστε στο βάθος του θώρακα (και τα μάτια έξω από το νερό). -Συνέχεια στην εξάσκηση της αναπνοής με ρυθμικό ανεβοκατέβασμα του σώματος έως το ύψος του στόματος. Εκπνοή προς τα κάτω με μπουρμπουλήθρες, εισπνοή προς τα πάνω .
ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΝΑΠΝΟΗ Στο βάθος του θώρακα, εισπνοή πάνω από την επιφάνεια του νερού, εκπνοή από το στόμα και τη μύτη με το κεφάλι κάτω από το νερό. Προοδευτικά αυξήστε μέχρι 25 φορές.
ΑΝΕΒΟΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΝΑΠΝΟΗ Με το ζευγάρι τους , στο βάθος του θώρακα τους, κρατούν χέρια και εναλλάξ ανεβοκατεβαίνουν μέχρι το ύψος του σαγονιού. -Εκτέλεση της ίδιας επιδεξιότητας αλλά με εκπνοή από το στόμα κάτω από το νερό
ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Τα ζευγάρια βοηθούν ο ένας τον άλλον να ανορθωθούν στα πόδια τους (Όλα τα παραπάνω προσαρμόστε τα σε μορφή παιχνιδιού) Παιχνίδια με μπάλες . Πάσες, Περάσματα κάτω από τα πόδια, Περάσματα μπάλας στον κύκλο, Γάτα και ποντίκι, Σκυταλοδρομίες με κουταλάκια και μπάλες του ping pong, σκυταλοδρομίες με τρέξιμο στα ρηχά ή με σανίδα σε απόσταση 15 μέτρων, κ.α.
3. ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ 3. ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΣΚΟΠΟΣ Να δώσει στο μαθητή επί πλέον εξάσκηση στον έλεγχο της αναπνοής και στην ρυθμική αναπνοή -Να δώσει την ευκαιρία στον μαθητή την εμπειρία της προσαρμογής στην επίδραση άνωσης του νερού -Να βοηθήσει τον μαθητή να χαλαρώσει ενώ είναι σε θέσεις επίπλευσης σε πρηνή και ύπτια θέση
ΠΡΗΝΗ ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ Προσπαθεί ο μαθητής να μαζέψει αντικείμενα από τον πάτο της πισίνας σε βάθος νερού που φτάνει στη μέση του, ενώ κοιτά προς τα ρηχά νερά. -Στο βάθος των γονάτων, ξεκινά την πρηνή επίπλευση με τα χέρια στο βυθό. -Στο βάθος του θώρακα, τα ζευγάρια βρίσκονται αντιμέτωπα, ο ένας εκτελεί κι ο άλλος βοηθάει. Τεντώνουν χέρια, εισπνέουν, σκύβουν, βάζουν το πρόσωπο μέσα, δίνουν ελαφρά ώθηση με τα πόδια. -Από την θέση επίπλευση της μέδουσας, τεντώνουν τα χέρια μπροστά, τεντώνουν τα πόδια πίσω, και κρατούν την πρηνή θέση για λίγα δευτερόλεπτα. Το ζευγάρι μπορεί να βοηθήσει λίγο. -Στις αρχικές φάσεις το ζευγάρι μπορεί να βοηθήσει στην επαναφορά στην όρθια θέση που επιτυγχάνεται με ανόρθωση του κεφαλιού και μάζεμα των ποδιών προς το στήθος.
ΥΠΤΙΑ ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ -Το ένα μέρος του ζευγαριού ή ο δάσκαλος μπορεί να βοηθήσει με ελαφρά υποστήριξη στις ωμοπλάτες. -Το ένα μέρος του ζευγαριού ή ο δάσκαλος βοηθά τον μαθητή να επανέλθει στην όρθια θέση που επιτυγχάνεται πάλι με κάμψη του κεφαλιού και μάζεμα των ποδιών στο στήθος -Οι επιδεξιότητες αυτές εκτελούνται καλύτερα σε ρηχά νερά σε βάθος στο ύψος των γονάτων.
4. ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΣΚΟΠΟΣ Να καταφέρει ο μαθητής να προωθήσει τον εαυτό του στην πρηνή και στην ύπτια θέση -Να βοηθήσει τον μαθητή να συνδυάσει τις κινήσεις των ποδιών και των χεριών -Να μάθει ο αρχάριος να συγχρονίζει την αναπνοή με τα πόδια και τα χέρια
ΓΛΙΣΤΡΗΜΑ ΣΕ ΠΡΗΝΗ ΘΕΣΗ Με ώθηση από τον βυθό ή το τοίχωμα της πισίνας. Συνεχίστε την εξάσκηση έως ότου ο μαθητής μπορεί να γλιστρά για 3-4 μέτρα. Σε ευθύγραμμη διάταξη, με μέτωπο είτε προς το τοίχωμα είτε το ρηχό μέρος της θάλασσας κάντε εξάσκηση στο γλίστρημα σε πρηνή θέση για αύξηση της απόστασης.
ΓΛΙΣΤΡΗΜΑ ΣΕ ΥΠΤΙΑ ΘΕΣΗ Με ώθηση από τον βυθό ή το τοίχωμα της πισίνας. Ελαφριά και ήπια ώθηση αρχικά για να παραμείνει το πρόσωπο πάνω από την επιφάνεια. Συνεχίστε την εξάσκηση έως ότου ο μαθητής μπορεί να γλιστρά για 3-4 μέτρα.
ΠΡΗΝΗ & ΥΠΤΙΑ ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ ΜΕ ΧΤΥΠΗΜΑ ΠΟΔΙΩΝ (στατικά) ΠΡΗΝΗ & ΥΠΤΙΑ ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ ΜΕ ΧΤΥΠΗΜΑ ΠΟΔΙΩΝ (στατικά) Εξάσκηση ασκήσεων για τα πόδια και στις δύο θέσεις χρησιμοποιώντας για στήριγμα είτε τον βυθό (σε βάθος έως τα γόνατα) είτε την υπερχείλιση στο πλάι της πισίνας. Διαφοροποιήστε τις ασκήσεις με την ένταση των χτυπημάτων και το πόσο έξω ή μέσα είναι τα δάχτυλα των ποδιών από την επιφάνεια του νερού.
ΓΛΙΣΤΡΗΜΑ ΣΕ ΠΡΗΝΗ ΘΕΣΗ ΜΕ ΧΤΥΠΗΜΑ ΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ (ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΑ) Προσθέστε το χτύπημα των ποδιών στην παραπάνω άσκηση. Αυξήστε την απόσταση εξάσκησης με λήψη αναπνοής και συνέχεια της άσκησης.
ΓΛΙΣΤΡΗΜΑ ΣΕ ΥΠΤΙΑ ΘΕΣΗ ΜΕ ΧΤΥΠΗΜΑ ΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ (ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΑ) Προσθέστε το εναλλακτικό χτύπημα των ποδιών αφού ολοκληρωθεί το γλίστρημα. Δώστε έμφαση στο ήπιο και χαλαρό χτύπημα γιατί το υπερβολικό χτύπημα μπορεί να κάνει το νερό να περνά πάνω από το πρόσωπο τους.
ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΧΕΡΙΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΣΕ ΠΡΗΝΗ ΘΕΣΗ Η κίνηση των χεριών μπορεί να εξασκηθεί αρχικά σε νερό στο βάθος του θώρακα. Δώστε έμφαση στην χαλαρή επαναφορά έξω από το νερό. Θα υπάρχει η τάση να διατηρούν τα χέρια πολύ σκληρά και άκαμπτα και να προσπαθούν να τα κινούν πολύ γρήγορα. Μπορεί να εξασκηθεί με το ζευγάρι να κρατά τα πόδια του η με στήριγμα των ποδιών, ή με το να σέρνουν τα πόδια καθώς εκτελούν μόνο τα χέρια.
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΤΥΛ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ Από πρηνή ώθηση με χτύπημα ποδιών , προσθέστε ένα πλήρη κύκλο χεριών, μετά δύο και άλλες. Αρχικά ο μαθητής μπορεί να πάρει αναπνοή όταν την χρειάζεται έτσι ώστε να αυξήσει την απόσταση εξάσκησης. Η ρυθμική αναπνοή μπορεί να εξασκηθεί ξέχωρα με τα πόδια και ξέχωρα με τα χέρια. Με ένα στήριγμα γύρω από την μέση ο μαθητής θα νιώσει ασφάλεια για να μπορέσει με ευκολία να συγχρονίσει τα χέρια με τα πόδια και να καλύψει μεγαλύτερη απόσταση εξάσκησης.
ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΧΕΡΙΩΝ ΣΕ ΥΠΤΙΑ ΘΕΣΗ Εξάσκηση της κίνησης στο βάθος του θώρακα. Προσθέστε την υποβρύχια κίνηση των χεριών μετά την ώθηση από ύπτια θέση. Δώστε έμφαση στην τεχνική των χεριών.
ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΕΝΟ ΣΤΥΛ ΥΠΤΙΟΥ Από ύπτιο γλίστρημα με χτύπημα των ποδιών, προσθέστε την σιγμοειδή κίνηση των χεριών. Δώστε έμφαση, στις χαλαρές κινήσεις.
5. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
ΣΚΟΠΟΣ Να παρέχουμε στους μαθητές τις επιπρόσθετες επιδεξιότητες ασφάλειας. Να δώσουμε την ικανότητα στους μαθητές να βοηθήσουν με ασφάλεια σε μία επείγουσα ανάγκη με την διδασκαλία και εξάσκηση απλών μη-κολυμβητικών διασώσεων.
Ασκήσεις & Υποδείξεις
ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Έκταση του χεριού και αλλαγή της κατεύθυνσης του κεφαλιού αντίθετα από την πορεία που κολυμπούσε ή επέπλεε ο κολυμβητής. Διατήρηση της κίνησης – χτυπήματος των ποδιών για να διατηρηθεί η οριζόντια θέση.
ΡΟΛΑΡΙΣΜΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗ ΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ Το γύρισμα από την πρηνή στην ύπτια θέση γίνεται με την περιστροφή στο τεντωμένο χέρι, πτώση του ώμου από αυτή την μεριά και περιστροφή του κεφαλιού και πέρασμα του άλλου χεριού πάνω από το σώμα. Διατήρηση του χτυπήματος των ποδιών. Για το γύρισμα από την ύπτια προς την πρηνή θέση, αρχίστε ρίχνοντας τον ώμο και περιστρέφοντας το κεφάλι προς την κατεύθυνση της στροφής.
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΚΡΑΜΠΑΣ Εξασκηθείτε από την επίπλευση της μέδουσας στο βάθος του θώρακα και προοδευτικά εκτελέστε το σε βαθειά νερά.
ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ ΣΕ ΖΕΥΓΗ Η εξάσκηση με το ζευγάρι του καθενός ξεκινά από τα πρώτα μαθήματα.
TREADING (ΚΙΝΗΣΗ ΥΔΑΤΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ) Μοιάζει με την κίνηση των ποδιών των υδατοσφαιριστών (treading) με σιγμοειδείς κινήσεις των χεριών (sculling). Η κίνηση των χεριών εκτελείται σε όρθια θέση σε βάθος έως τον λαιμό. Τα πόδια μπορούν να ακολουθούν μία πλατύτερη και πιο αργή κίνηση του ελευθέρου. Ξεκίνημα της άσκησης στα βαθιά νερά ενώ ακουμπάει ο αρχάριος την υπερχείλιση της πισίνας. Η στήριξη πάνω σε μία σανίδα ή άλλο πλευστό βοηθά στην αρχή.
ΒΟΗΘΕΙΑ ΜΕ ΑΠΛΩΜΑ ΧΕΡΙΟΥ Η ΠΡΟΕΚΤΑΣΗΣ Με το ζευγάρι του στο ρηχό μέρος, ο μαθητής μαθαίνει να εκτείνει το χέρι του και το πόδι του ενώ βρίσκεται έξω από την πισίνα. Προοδευτικά εξασκείται σε βοήθεια προσεγγίζοντας τον άλλον σε βαθειά νερά. Εξάσκηση στα παραπάνω με την χρήση κονταριού, πετσέτας, πουκάμισου, σανίδας.
ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ Ο δάσκαλος επιδεικνύει την τεχνική της τεχνητής αναπνοής Σημείωση: Οι επιδεξιότητες της Προσωπικής Ασφάλειας και διάσωσης πρέπει να ενσωματώνονται καθ’ όλη την διάρκεια του τμήματος Αρχαρίων.
ΤΕΣΤ ΑΡΧΑΡΙΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗΣ ΣΤΟ ΝΕΡΟ Για να εκτιμήσει την πρόοδο των μαθημάτων. Για να την κατάταξη του σε επίπεδα. Για την επακόλουθη του ένταξη σε πιο προχωρημένα επίπεδα διδακτικής κολύμβησης. Για την απόκτηση βεβαίωσης ολοκλήρωσης του συγκεκριμένου επιπέδου εξοικείωσης.
Περιεχόμενο Τεστ Επιπέδου Εξοικείωσης Στο Νερό Περιεχόμενο Τεστ Επιπέδου Εξοικείωσης Στο Νερό Κράτημα Αναπνοής Ρυθμική Αναπνοή Πρηνή Επίπλευση Γλίστρημα σε Πρηνή θέση Ύπτια Επίπλευση Γλίστρημα σε Ύπτια θέση Γλίστρημα σε Πρηνή θέση με χτύπημα των ποδιών Γλίστρημα σε Ύπτια θέση με χτύπημα των ποδιών Κίνηση χεριών Ελευθέρου Κίνηση χεριών Υπτίου Αλλαγή Κατεύθυνσης Αλλαγή από Πρηνή σε Ύπτια θέση και από ύπτια σε πρηνή Αλλαγή από θέση επίπλευσης και προώθησης σε κάθετη θέση και το αντίστροφο Είσοδος στο νερό με τα πόδια πρώτα σε ρηχά νερά Είσοδος στο νερό σε βαθειά νερά Απλή εκκίνηση ελευθέρου Επιδεξιότητες Ασφάλειας στο νερό Συνδυασμένες επιδεξιότητες
Καλή Επιτυχία