7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

Η φωνολογική επίγνωση.
Γλωσσικές Διαταραχές σε Παιδιά με Αναπτυξιακές Δυσκολίες
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis)
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΤΟΥ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Μετά το πτυχίο: Ερευνητικές και επαγγελματικές διαδρομές
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Χαρακτηριστικά της ανθρώπινης γλώσσας (design features, Hockett 1963)
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ο μύθος της ομοιογένειας
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η Αξιολόγηση των Διαταραχών της Άρθρωσης και των Φωνολογικών Διαταραχών Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου.
Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.
1 Σύγχρονη γλωσσολογία 20 ου αιώνα Διαφοροποιείται εν μέρει σημαντικά από την ιστορική-συγκριτική του 19ου αιώνα (παρότι εξακολουθεί να υιοθετεί άλλες.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 6 : Φώνημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία Εισαγωγή στη Γλωσσολογία - Μέρος Α’ Γεώργιος Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Ψυχολογία της Γλώσσας και Νευρογλωσσολογία Μάθημα 1 - Εισαγωγή Σημειώσεις: κ. Χριστίνα Μανουηλίδου, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Δυϊκότητα/ διπλή άρθρωση Μεταθετότητα Απειρία Δημιουργικότητα
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Τπε και γλώσσα.
κυρίως μετά τη δεκαετία του ‘60
8. Φωνολογία.
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ 1. Αντικείμενο της φωνολογίας Η φωνητική ουσία
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Η έννοια της αξίας Τα στοιχεία της γλώσσας παίρνουν την αξία τους μέσα από τη σχέση τους με τα άλλα στοιχεία (πβ. Τα πούλια στο σκάκι)
Τι είναι η γλωσσολογία;
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου
5. Η γλώσσα ως δομή.
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Βασικές αρχές της σύγχρονης Γλωσσολογίας: Σωστό ή λάθος;
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική

Λόγος- γλώσσα- ομιλία Λόγος (langage): η καθολική συμβολική ικανότητα των ανθρώπων για επικοινωνία μέσω φυσικών γλωσσών. Παγκόσμιο, πανανθρώπινο χαρακτηριστικό.

Πολλές επιστήμες ασχολούνται με τον λόγο και τη μελέτη του: φιλολογία, επικοινωνιολογία, σημειολογία, μεταφρασεολογία, διδακτική γλωσσών ανθρωπολογία, ψυχανάλυση, φιλοσοφία, ιστορία, αρχαιολογία, φυσική, ιατρική, νευρολογία κ.ο.κ.

Γλώσσες (langues):  Τα επιμέρους συστήματα με τα οποία εκδηλώνεται και πραγματοποιείται η καθολική ανθρώπινη ικανότητα του λόγου: γαλλικά, αγγλικά, ελληνικά, κινέζικα, αραβικά, ρωσικά, σουαχίλι Η γλώσσα είναι η κοινή γνώση που μοιράζονται οι ομιλητές μιας γλωσσικής κοινότητας. Διαφοροποιείται από την Ομιλία

Γλώσσα: κοινωνικός χαρακτήρας, κώδικας, εσωτερική πλευρά, γνώση, μόνιμη πεπερασμένος αριθμός στοιχείων ΣΥΣΤΗΜΑ Ομιλία ατομικός χαρακτήρας, μηνύματα, χρήση του κώδικα, εξωτερική πλευρά, πράξη, πρόσκαιρη άπειρος αριθμός μηνυμάτων

Αντικείμενο του γλωσσολόγου, σύμφωνα με τον Saussure, είναι η γλώσσα (η κοινή γνώση για τη γλώσσα που μοιράζονται όλοι οι ομιλητές της) και όχι η ομιλία (οι επιμέρους πραγματώσεις της γλώσσας από τον κάθε ομιλητή χωριστά και σε κάθε περίσταση επικοινωνίας).

Διαφορετικοί τρόποι προφοράς ενός φωνήματος από διαφορετικούς ομιλητές. Η επικοινωνία είναι εφικτή γιατί αγνοούμε αυτούς τους διαφορετικούς τρόπους προφοράς και κρατάμε τη βασική πληροφορία, δηλαδή το φώνημα. Ο γλωσσολόγος-φωνολόγος δεν θα καταγράψει όλα τα διαφορετικά [s] που θα ακούσει, αλλά το κοινό αφηρημένο στοιχείο που κρύβεται πίσω από τους διαφορετικούς φθόγγους, το φώνημα /s/.

Ο Γιάννης μιλάει ελληνικά

α) ξέρει ελληνικά, έχει τη γνώση (γλώσσα), β) αυτή τη στιγμή μιλάει ελληνικά (εφαρμόζει αυτή τη γνώση και αυτή τη στιγμή μιλάει ελληνικά= oμιλία).

Ο Νoam Chomsky κάνει διάκριση μεταξύ γλωσσικής ικανότητας (competence)/ γλωσσικής επιτέλεσης (performance).

Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης

Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης (ΣΗΜΑΙΝΟΝ, ΜΟΡΦΗ) Niveaux d'analyse linguistique                 Μονάδες (Unités) Φωνητική          (phonétique)            φθόγγοι  (sons) Φωνολογία        (phonologie)          φωνήματα (phonèmes) Μορφολογία      (morphologie)     μορφήματα και λέξεις  (morphèmes, mots) Σύνταξη            (syntaxe)          σύνολα και προτάσεις (groupes, phrases)

Με το σημαινόμενο ασχολούνται:  η Σημασιολογία (λεξική ή προτασική (sémantique lexicale ou phrastique) η Πραγματολογία (pragmatique) και η Γλωσσολογία του Εκφερόμενου λόγου (énonciation). Η Κειμενογλωσσολογία (Linguistique textuelle) ασχολείται με τα κείμενα, δηλαδή με ενότητες που υπερβαίνουν τα όρια της πρότασης. 

ΦΩΝΗΤΙΚΗ-ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ Διάκριση μεταξύ φθόγγου και φωνήματος. Η φωνητική μελετά τους φθόγγους: Μελέτη των γλωσσικών ήχων ως φυσικών μονάδων, ανεξάρτητα από συγκεκριμένη γλώσσα. Οι ήχοι από την πλευρά της ύλης

Η φωνολογία μελετά τους ήχους όχι ως φυσικές μονάδες αλλά ως αφηρημένα στοιχεία, ως λειτουργικές μονάδες ενός συγκεκριμένου γλωσσικού συστήματος.

Κλάδοι της φωνητικής: Αρθρωτική φωνητική (μελετά την παραγωγή των φθόγγων από τον ομιλητή μιας γλώσσας) Ακουστική φωνητική (μελετά τη διάδοση των φθόγγων) Ακροατική φωνητική (μελετά την πρόσληψη των φθόγγων, τη φάση επεξεργασίας τους από τον εγκέφαλο του ακροατή).

Αρθρωτική φωνητική Από τα τέλη του 19ου αι. Τα φωνητήρια όργανα.

Το Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο (αγγλ. IPA, γαλλ Το Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο (αγγλ. IPA, γαλλ. ΑPI) (προκύπτει από την ευρύτερη περιγραφή φθόγγων). Καθιερώθηκε το 1888 από τον Διεθνή Φωνητικό Σύνδεσμο. 118 σύμβολα.

Σύμβολα από το ΔΦΑ για τους φθόγγους που απαντούν στην ελληνική γλώσσα

Περιγραφή φθόγγων σύμφωνα με τον τρόπο και τον τόπο άρθρωσης.