Εισαγωγή στη Ρομποτική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Advertisements

Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Εισαγωγή στη Ρομποτική
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 2
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 3: Το παράδειγμα της Τρέισι Λάτιμερ (συνέχεια) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART B): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Ρομποτική Ενότητα 1: Εισαγωγικές Έννοιες Τζες Αντώνιος Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών

Σκοποί ενότητας Παρουσίαση εισαγωγικών εννοιών ρομποτικής

Περιεχόμενα ενότητας Ρομποτικές διατάξεις Γνωστικό υπόβαθρο Η έννοια του ρομπότ Ορθή κινηματική Ανάστροφη κινηματική Κινηματική ταχύτητας

Ρομποτικές διατάξεις (1/5) Networked robotic systems Εικόνες 1, 2: The 2001 CMU Hammerheads aka Minnows Πηγή: http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science.

Ρομποτικές διατάξεις (2/5) Networked robotic systems Εικόνες 3, 4: The 2001 CMU Hammerheads aka Minnows Πηγή: http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science.

Ρομποτικές διατάξεις (3/5) Multiagent applications Εικόνα 5: LoCoRoBo Εικόνα 6: Sally and Shannon Πηγή: http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science.

Ρομποτικές διατάξεις (4/5) LEGO Robots Εικόνα 7: 25 dpi Scanner - LEGO Mindstorms Πηγή: https://interactiveartifacts.wordpress.com/2008/08/17/home-made-robots/.

Ρομποτικές διατάξεις (5/5) LEGO Robots Εικόνα 8: Rubik’s Cube Solver - LEGO Mindstorms Πηγή: http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2014/03/17/lego-robot-solves-rubiks-cube-in-3-253-seconds/.

Χρήσιμοι σύνδεσμοι Παρουσίαση ρομποτικών συστημάτων και νέων τεχνολογιών: http://www.sml.ee.upatras.gr/SML_gr/activities/seminars/r&a.htm Μερικά από τα συστήματα ρομποτικής στην σχολή Ηλεκτρολόγων: http://www.sml.ee.upatras.gr/SML_gr/labs/experiments.htm Ιστοσελίδες με συνδέσμους για ρομποτική: http://www.rdrop.com/~cary/html/robot_links.html http://www.euronet.nl/users/ragman/link_64.html Σύνδεσμοι για LEGO ρομπότ: http://www.idi.ntnu.no/grupper/ai/eval/lego_links.html

Γνωστικό υπόβαθρο Επιστημονικοί τομείς Επιστήμη ηλεκτρολόγων - μηχανολόγων Επιστήμη υπολογιστών Βιομηχανικά συστήματα Θέματα ρομποτικής που θα εξεταστούν Κινηματική ανάλυση Δυναμική ανάλυση Έλεγχος ρομποτικών συστημάτων

Η έννοια του ρομπότ (1/2) Ορισμός: Ο ελεγχόμενος από ηλεκτρονικό υπολογιστή βιομηχανικός μηχανικός χειριστής Πλεονεκτήματα της χρήσης ρομποτικών συστημάτων Μειωμένο κόστος εργατικών εξόδων Αυξημένη ακρίβεια και παραγωγικότητα Αυξημένη ευελιξία σε σχέση με μηχανές ειδικού σκοπού Ανάληψη κουραστικών, επικίνδυνων και επαναλαμβανόμενων εργασιών

Η έννοια του ρομπότ (2/2) Πλεονεκτήματα της χρήσης ρομποτικών συστημάτων (συνέχεια) Υποθαλάσσια και πλανητική έρευνα Ανάκτηση και επισκευή δορυφόρων Απενεργοποίηση εκρηκτικών μηχανισμών Εργασίες σε ραδιενεργό περιβάλλον

Ορθή κινηματική (1/2) Ορίζουμε ένα σύστημα συντεταγμένων βάσης Οι συντεταγμένες (𝑥,𝑦) του ρομποτικού βραχίονα εκφράζονται ως προς το σύστημα βάσης ως: Εικόνα 9: Σύστημα συντεταγμένων βάσης (base or world frame)

Ορθή κινηματική (2/2) Ο προσανατολισμός του ρομποτικού βραχίονα εκφράζεται ως προς το σύστημα βάσης ως: Οι εξισώσεις αυτές καλούνται εξισώσεις ορθής κινηματικής του ρομπότ

Ανάστροφη κινηματική (1/3) Ορθή κινηματική: προσδιορισμός των συντεταγμένων (𝑥,𝑦) του άκρου του ρομπότ δεδομένων των γωνιών των συνδέσμων 𝜃 1 , 𝜃 2 Ανάστροφη κινηματική: προσδιορισμός των γωνιών των συνδέσμων 𝜃 1 , 𝜃 2 δεδομένων των συντεταγμένων (𝑥,𝑦) στις οποίες επιθυμούμε να οδηγηθεί το άκρο του ρομπότ Εάν οι συντεταγμένες (𝑥,𝑦) είναι εκτός του χώρου κίνησης του ρομπότ τότε δεν υπάρχει λύση Για κάποια θέση στο χώρο κίνησης του ρομπότ μπορεί να υπάρχουν μία ή και περισσότερες λύσεις

Ανάστροφη κινηματική (2/3) Εικόνα 10: Ρομπότ 2 βαθμών ελευθερίας και δύο πιθανές λύσεις του προβλήματος ανάστροφης κινηματικής

Ανάστροφη κινηματική (3/3) Για την «κάτω» θέση ισχύει Επιπλέον, ισχύει ότι Εικόνα 11: Η γεωμετρία της «κάτω» θέσης Η τελευταία σχέση καλύπτει και τις δύο πιθανές λύσεις για αγκώνα «πάνω» ή «κάτω»

Κινηματική ταχύτητας (1/3) Σχέση ταχύτητας του άκρου του ρομπότ και γωνιακής ταχύτητας των συνδέσμων Ορίζουμε τα διανύσματα 𝑥= [ 𝑥 𝑦 ] 𝑇 , 𝜃= [ 𝜃 1 𝜃 2 ] 𝑇 άρα Ο πίνακας J καλείται Ιακωβιανή μήτρα του ρομπότ Οι ταχύτητες των συνδέσμων σε σχέση με την ταχύτητα του άκρου του ρομπότ δίνονται ως

Κινηματική ταχύτητας (2/3) Προσδιορίζουμε την αντίστροφη Ιακωβιανή μήτρα και καταλήγουμε στην εξίσωση Η ορίζουσα της Ιακωβιανής μήτρας είναι 𝑎 1 𝑎 2 sin⁡( 𝜃 2 ) Αν 𝜃 2 =0 τότε η Ιακωβιανή μήτρα δεν αντιστρέφεται οπότε και λέμε ότι το ρομπότ βρίσκεται σε ιδιάζουσα κατάσταση Στην κατάσταση αυτή ορισμένες κινήσεις δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν

Κινηματική ταχύτητας (3/3) Εικόνα 12: Ρομπότ 2 βαθμών ελευθερίας σε ιδιάζουσα (singular) κατάσταση

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Τζες Αντώνιος. «Εισαγωγή στη Ρομποτική. Εισαγωγή». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/EE662/index.php

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λπ., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ Σύμφωνα με αυτήν την άδεια ο δικαιούχος σας δίνει το δικαίωμα να: Μοιραστείτε — αντιγράψετε και αναδιανέμετε το υλικό Προσαρμόστε — αναμείξτε, τροποποιήστε και δημιουργήστε πάνω στο υλικό για κάθε σκοπό Υπό τους ακόλουθους όρους: Αναφορά Δημιουργού — Θα πρέπει να καταχωρίσετε αναφορά στο δημιουργό , με σύνδεσμο της άδειας Παρόμοια Διανομή — Αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς Το Σημείωμα Αδειοδότησης Τη Δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Εικόνα 1: The 2001 CMU Hammerheads aka Minnows, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science, Available on the web at the Internet Archive, http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html Εικόνα 2: The 2001 CMU Hammerheads aka Minnows, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science, Available on the web at the Internet Archive, http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html Εικόνα 3: The 2001 CMU Hammerheads aka Minnows, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science, Available on the web at the Internet Archive, http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html Εικόνα 4: The 2001 CMU Hammerheads aka Minnows, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science, Available on the web at the Internet Archive, http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html Εικόνα 5: LoCoRoBo, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science, Available on the web at the Internet Archive, http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html Εικόνα 6: Sally and Shannon, Tucker Balch's Robot Photos, Carnegie Mellon University School of Computer Science, Available on the web at the Internet Archive, http://www.cs.cmu.edu/~trb/robotphotos.html Εικόνα 7: 25 dpi Scanner - LEGO Mindstorms, Interactive Artifacts Wordpress, Available on the web at the Internet Archive https://interactiveartifacts.wordpress.com/2008/08/17/home-made-robots/ Εικόνα 8: Rubik’s Cube Solver - LEGO Mindstorms, Forbes Tech, Available on the web at the Internet Archive, http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2014/03/17/lego-robot-solves-rubiks-cube-in-3-253-seconds/

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (2/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Εικόνα 9: Σύστημα συντεταγμένων βάσης, Ίδιο έργο Εικόνα 10: Ρομπότ 2 βαθμών ελευθερίας και δύο πιθανές λύσεις του προβλήματος ανάστροφης κινηματικής, Ίδιο έργο Εικόνα 11 Η γεωμετρία της «κάτω» θέσης, Ίδιο έργο Εικόνα 12: Ρομπότ 2 βαθμών ελευθερίας σε ιδιάζουσα (singular) κατάσταση, Ίδιο έργο