ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ικανότητες Επικοινωνίας
Advertisements

Δέσμευση των ψυχωτικών ασθενών στη θεραπεία
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Αποτελεσματικές Τεχνικές Επικοινωνίας
Προσωπικές δεξιότητες
Έργο «Take Care»: Οδηγός Ορολογίας Ιατρικής Περίθαλψης για Μετανάστες Διάρκεια: από 1 Νοεμβρίου 2012 μέχρι 31 Οκτωβρίου 2014.
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
Δράσεις & Καλές Πρακτικές της Πνευμονικής Υπέρτασης Ελλάδος Hellenic Pulmonary Hypertension.
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Η ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Ορισμος ευθανασιας Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, ευθανασία σημαίνει το καλώς θνήσκειν . Ο όρος ευθανασία είναι αντιδάνειο από την αγγλική γλώσσα.
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΚΟΙΝΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ 4ου & 22ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΕΥΟΣΜΟΥ
Επικοινωνία σχολείου-οικογένειας
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Βίκυ Σμπαρούνη Accounting & Taxation Manager ΕΒΕΑ - 14/04/2010
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
«Ιατρική Εκπαίδευση και εξατομικευμένα ιατρικά συστήματα» Αντωνίου Θεοδώρα Κυριάκου Ελπίδα Παπαδοπούλου Ευθυμία Τορτούρη Κατερίνα.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Βοηθώ Πρώτος » Σχολικό έτος ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας.
Residency Database Residency Database Project IFMSA Transnational project Από τηv Ελληνική Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων και Ανταλλαγών Φοιτητών Ιατρικής (HelMSIC)
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
Μάθημα 3 Προσδοκίες και στάσεις ασθενούς πριν την επίσκεψη στο ιατρείο.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Μοντέλο Μακροχρόνια Φροντίδας κατά H.E. Wagner
Προώθηση / Επικοινωνία
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
….για πολλές ώρες…..
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Ph.D. ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΓΝΠ.
Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ 1.Καταθλιπτική διάθεση. 2.Απώλεια ενδιαφέροντος και ευχαρίστησης. 3.Μειωμένη ενέργεια.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
Genomic applications in the clinic: use in treatment paradigm of acute myeloid leukemia ASH 2013 Σιώρος Σπυρίδων-Αθανάσιος.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Πέτρος Κολοβός ΕΕΔΙΠ Κλινικής Νοσηλευτικής ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΙ ΡΟΛΟΙ & ΠΡΟΤΥΠΑ Η Περίπτωση της Νοσηλευτικής.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Γίνε ειδικός στις ΟΒΕΑ.
ΑΛΚΟΟΛ: Ο «αθώος» φίλος του ανθρώπου
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ
ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
«Ελπίδα Ζωής» Αγγελική Μπαβέλλα- Επιστημονικά Υπεύθυνη-ψυχολόγος
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ERASMUS+ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΣΠΟΥΔΕΣ (SMS) ΑΚ.ΕΤΟΣ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Διαδικασία επικοινωνίας
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΕΘΙΣΜΟΙ.
Ομάδα Εργασίας για τους Σπάνιους Καρκίνους
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Λήψη απόφασης για Ενεργειακό Σχεδιασμό
«Ιατρική Εκπαίδευση και εξατομικευμένα ιατρικά συστήματα»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ ΤΥΠΟΥ ΙΙ
ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ
Παθολόγος –Ογκολόγος, ΓΝΑ «Ο Ευαγγελισμός»
Εικονογράφηση: Πριάμη Ευγενία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Ph.D. ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΓΝΠ

Η εμφάνιση της ασθένειας είναι τραυματικό γεγονός που σε πραγματικό και συμβολικό επίπεδο εισάγει τον μέχρι τώρα υγιή στη Χώρα του Αγνώστου

Σε αυτό το ζοφερό και δυσάρεστο νέο περιβάλλον Σε αυτό το ζοφερό και δυσάρεστο νέο περιβάλλον

Η επικοινωνία με τον ογκολογικό ασθενή είναι αναπόφευκτη & αποτελεί μέσο για τη βελτίωση της Ποιότητας Ζωής

ΔΥΟ ΑΝΤΙΘΕΤΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΔΥΟ ΑΝΤΙΘΕΤΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΟΧΙ στην πληροφόρηση : Προφύλαξη του ασθενούς από δυνάμει ψυχοτραυματικές πληροφορίες ΝΑΙ στην πληροφόρηση : Ηθικό & Νομικό δικαίωμα του ασθενούς να γνωρίζει - Ο ενημερωμένος ασθενής συνεργάζεται καλύτερα με τον ιατρό

ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΔΙΕΘΝΩΣ ; ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΔΙΕΘΝΩΣ ; Υπέρ > 80% Αγγλοσαξονικές χώρες Αυστρία Ελβετία Ολλανδία Δανία Σουηδία Νορβηγία Κατά > 60% Γαλλία Ισπανία Πορτογαλία Ιταλία Ιαπωνία Παναμάς Ουγγαρία Σαουδική Αραβία Iconomou et al, 2002

Από πλήρη ενημέρωση έως πλήρη απόκρυψη Παρατηρείται ποικιλία στις πρακτικές ενημέρωσης των ασθενών σε διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα Από πλήρη ενημέρωση έως πλήρη απόκρυψη Οικογενειακό περιβάλλον συχνά ρυθμιστής ενημέρωσης αντί ιατρικού προσωπικού Οικογένεια υπεύθυνη για λήψη αποφάσεων Shahidi J, Eur J Cancer Care 2009

Σήμερα , ποια η επικρατούσα προσέγγιση στην Ελλάδα ; Σήμερα , ποια η επικρατούσα προσέγγιση στην Ελλάδα ;

Παραμένει αμφιλεγόμενο θέμα , αν και υπάρχει σαφής τάση για περισσότερη πληροφόρηση

ΕΠΙΔΡΑ ΘΕΤΙΚΑ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ; ΕΠΙΔΡΑ ΘΕΤΙΚΑ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ; Ανασκοπήσεις τυχαιοποιημένων μελετών κατέδειξαν : βελτίωση ποιότητας ζωής κατάθλιψης & άγχους αντιμετώπιση & προσαρμογή ικανοποίησης συνολικά με περίθαλψη κατανόησης & μνήμης Lancet Oncol 2002 ; Eur J Cancer 2002 ; J Natl Cancer Inst 2002

Ελληνικά & διεθνή δεδομένα συμφωνούν ότι ασθενείς αναφέρουν υψηλές ανάγκες ενημέρωσης τόσο γενικές όσο & συγκεκριμένες

ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ : ΔΙΕΘΝΗ & ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ : ΔΙΕΘΝΗ & ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΝΟΣΟΣ Διάγνωση Πιθανότητες ίασης Πρόγνωση Ενδείξεις υποτροπής ΘΕΡΑΠΕΙΑ Διαθέσιμες θεραπείες Δράση & τρόπος χορήγησης ΧΜΘ Πρόοδος θεραπείας Ανεπιθύμητες ενέργειες Μακροχρόνιες επιπτώσεις ΧΜΘ

ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ : ΔΙΕΘΝΗ & ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ : ΔΙΕΘΝΗ & ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΛΛΕΣ Αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων Κίνδυνος για μέλος οικογένειας να εμφανίσει κακοήθεια Meredith et al. 1996; Iconomou et al. 2002; Brokalaki et al 2005; Ankem 2006; Hawkins et al, 2008; Vogel et al 2008

ΠΟΛΛΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΛΛΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Πρόγνωση Διάγνωση Αιτιολογία 7% – 53% Θεραπεία Δοσολογία

ΠΟΛΛΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΔΕ ΣΥΓΚΡΑΤΟΥΝ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΛΛΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΔΕ ΣΥΓΚΡΑΤΟΥΝ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ξεχνούν ~ 50% των πληροφοριών λίγο μετά τη συνάντηση με το γιατρό Keller & Carroll , 1994

ΣΥΝΕΠΕΙΑ ( I ) : ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ Συνολικά ~ 10% – 56% αναφέρουν δυσαρέσκεια με την πληροφόρηση Ley, 1988 ; Brown et al. 1997

ΣΥΝΕΠΕΙΑ ( II ) : ΑΥΞΗΣΗ ΑΓΧΟΥΣ & ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑΣ Mohide E et al. 1996 Rutter et al. 1996 Iconomou G & Kalofonos HP, 1999 Ong L et al. 2000 McPherson C et al. 2001

ΣΥΝΕΠΕΙΑ ( III ) : ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ~ 50% ΔΕΝ ακολουθούν τις οδηγίες των γιατρών ή δε λαμβάνουν σωστά την αγωγή ( Butler et al 1996 ) Το κόστος της μη – συμμόρφωσης τεράστιο : — Ηνωμένο Βασίλειο : £ 300 εκατομμύρια ( Walton et al 1980 ) — Καναδάς : επιπλέον επισκέψεις , εξετάσεις , εισαγωγές , αύξηση θνητότητας $ 7-9 δισεκατομμύρια ( Coambs et al 1995 ) — ΗΠΑ : $ 100 δισεκατομμύρια ( Berg et al 1995 )

ΣΥΝΕΠΕΙΑ ( IV ) : ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΜΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ Lancet Oncol 2002; 3: 629-37

ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΓΝΩΣΗΣ (%) ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΓΝΩΣΗΣ (%) ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ Lavrentiadis G et al, 1988 Rutter D et al, 1996 Iconomou G et al, 2002 Brokalaki E et al, 2005 Papadopoulos A et al, 2010

ΠΟΙΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ; ΠΟΙΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ; Περισσότερο μορφωμένοι Νεώτεροι Ασθενείς με Ca μαστού Καλή πρόγνωση

Επομένως , ενημερώνουμε αδιακρίτως όλους τους ασθενείς ; Επομένως , ενημερώνουμε αδιακρίτως όλους τους ασθενείς ;

« Δε σημαίνει ότι πληροφορούμε όλους για όλα , αλλά αξιολογούμε πώς να δώσουμε αυτό που ο κάθε ασθενής χρειάζεται και που μπορεί να αντέξει » Iconomou et al 2002, Palliat Med 16 : 315-21

Εξατομικευμένη πληροφόρηση που εξαρτάται από την ψυχοδομή & τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε ασθενούς

Επικοινωνία : Σημαντική Κλινική Δεξιότητα Επικοινωνία : Σημαντική Κλινική Δεξιότητα Ο γιατρός κατά τη διάρκεια των 35 - 40 ετών της κλινικής του σταδιοδρομίας , πραγματοποιεί περίπου 150,000 - 200,000 συνεντεύξεις με ασθενείς και συγγενείς Λίγοι γιατροί έχουν εκπαιδευτεί επίσημα στην επικοινωνία Αναποτελεσματικό το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΣΥΝΘΗΚΗ Εγκαθίδρυση κλίματος εμπιστοσύνης ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΣΥΝΘΗΚΗ Εγκαθίδρυση κλίματος εμπιστοσύνης Θεραπευτική συμμαχία Ο ασθενής πρέπει να εμπιστευτεί πρώτα το ιατρό & μετά τη θεραπεία . . . Θεραπευτική ουδετερότητα - Υιοθέτηση μη κριτικής στάσης όσον αφορά στις συμπεριφορές, τις σκέψεις, τις επιθυμίες & τα συναισθήματα του ασθενούς

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΑΚΡΟΓΩΝΙΑΙΑ ΛΙΘΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΑΚΡΟΓΩΝΙΑΙΑ ΛΙΘΟΣ Ενσυναίσθηση ( empathy ) Ο γιατρός να μπαίνει στη θέση του ασθενούς

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΣΤΟΧΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΣΤΟΧΟΙ Ο γιατρός πρέπει να : Κερδίσει την εμπιστοσύνη Πληροφορήσει Τονώσει την ελπίδα

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Ενεργητική ακρόαση

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Το πλαίσιο ( context – setting ) : Ιδιωτικότητα ( privacy ) Επικοινωνία στο διάδρομο ή « στο πόδι » πρέπει να αποφεύγεται Δεν πρέπει να υπάρχουν εμπόδια μεταξύ γιατρού – ασθενούς ( Οθόνες κ.ά. )

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ Φιλικά σχόλια που «σπάνε τον πάγο» Οπτική επαφή Χαμόγελο Δε διακόπτουμε τον ασθενή Επανάληψη & παράφραση αυτών που μας λέει ο ασθενής

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑΤΡΟΥ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ : ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ Αργή ομιλία Σύντομες προτάσεις Σταδιακή πληροφόρηση Αποφυγή ιατρικής ορολογίας Απλή & κατανοητή γλώσσα Επανάληψη Παροχή συγκεκριμένων & λεπτομερών οδηγιών Ο ασθενής έχει το χρόνο να κάνει ερωτήσεις

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΥΣΑΡΕΣΤΩΝ ΝΕΩΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΥΣΑΡΕΣΤΩΝ ΝΕΩΝ Μόνο ένα πρόσωπο πρέπει να ανακοινώνει τα δυσάρεστα νέα Τα δυσάρεστα νέα ανακοινώνονται προσωπικά και ποτέ από το τηλέφωνο Εξασφαλίστε την ιδιωτικότητα του χώρου Ο ασθενής να νοιώθει άνετα χωρίς την άσκοπη παρουσία άλλων Δώστε αρκετό χρόνο στον ασθενή χωρίς να τον διακόπτετε Αξιολογήστε τι γνωρίζει ήδη ο ασθενής Αξιολογήστε τι και πόσο επιθυμεί να μάθει ο ασθενής Πληροφορήστε τον ασθενή σταδιακά και με απλή γλώσσα Ενθαρρύνετε τον ασθενή να εκφράσει τα συναισθήματά του Ανταποκριθείτε με κατανόηση στις αντιδράσεις του ασθενούς Ενθαρρύνετε τον ασθενή να κάνει ερωτήσεις Αποφεύγετε να δίνετε προγνωστικά δεδομένα & χρόνο επιβίωσης Τονώστε την ελπίδα Μην δείχνετε βιαστικός Αν χρειαστεί , κανονίστε μια επιπλέον συνάντηση για να ανακεφαλαιώσετε την κατάσταση και να συζητήσετε τις διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές Adapted from Girgis A. , JCO 1995 : 13

Πρωτίστως απαιτείται , εκπαίδευση φοιτητών ιατρικής σε δεξιότητες επικοινωνίας communication skills training Maguire P, Eur J Cancer 1999

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Ο Έλληνας ογκολογικός ασθενής επιθυμεί & δικαιούται περισσότερη προφορική & γραπτή πληροφόρηση Ποσοτική Ποιοτική Η εξατομικευμένη συστηματική πληροφόρηση δεν είναι επιβλαβής για τον ασθενή – Η πλαισιωμένη εκφορά λόγου είναι θεραπευτική Μέριμνα για ενσωμάτωση μαθήματος δεξιοτήτων επικοινωνίας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Ιατρικών Σχολών – επικοινωνία προϊόν μάθησης