Νεωτερικές προσλήψεις της κλασικής αρχαιότητας στην σύγχρονη Ελλάδα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προσωπικές δεξιότητες
Advertisements

Σ. ΔΡΟΥΓΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ. Α.Η Αρχαιολογία επεκτείνει τα όριά της Α. Η Αρχαιολογία επεκτείνει τα όριά της και πλουτίζει το αντικείμενό.
4Η ΔΙΑΛΕΞΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Ή ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Στρατηγικές Πρόσληψης των Μορφοσυντακτικών Φαινομένων
Η τέχνη βασίζεται στην εμπειρία και στο ταλέντο. Αποτελεί έναν ευρύτερης ερμηνείας όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψουμε την διαδικασία, της οποίας.
ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ.
Αναπτυξιακό Συνέδριο Περιφέρειας Κρήτης 2005
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
Πρόγραμμα Σπουδών Το Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας είναι κληρονόμος μιας μεγάλης παράδοσης που διαμορφώθηκε από προσωπικότητες της ελληνικής Αρχαιολογίας.
2ο Γενικό Λύκειο Κέρκυρας Σχ. έτ
 Aν και το διεθνικό έχει συνδεθεί με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε πολλές περιπτώσεις έχει συνδεθεί με απειλές.
ΤΟ ΔΩΔΕΚΑΘΕΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΘΑΣΟ 1o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΑΣΟΥ
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Ιστορία Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα έως την ανθρώπινη παρούσα εποχή.
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
Θεωρία και Ιστορία της Τεχνολογίας Ενότητα 1: Η Τεχνολογία ως Θεωρία και Ιστορία Δημήτρης Μπιλάλης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας,
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο
Προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος
Λαογραφικές σπουδές και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα και την Τουρκία
Έλληνες Λογοτέχνες: Κωνσταντίνος Καβάφης
ΣΙΑΜΕΤΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΘΗΜΑ : Λαϊκοί πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : Ευάγγελος Γρ. Αυδίκος.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Έργα των BOURDIEU BRAUDEL LEVI-STRAUSS
Παραδοσιακές τέχνες που χάνονται Xαρουλα Πανιοπουλου ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΣΙΜΕΝΤΕΡΙΔΟΥ ΣΤ’2.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου …  Καθηγήτρια.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ. Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
10 ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ!
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Τα μουσεία της Θεσσαλονίκης
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Σχολείο, αγωγή και κοινωνία Παλιά: με βάση τις κοινωνικές συνθήκες παραδοσιακές μορφές αγωγής: κάλυψη αναγκών Οικογένεια: σταθεροί ρόλοι. Διαιώνιση.
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
ΕθνικεΣ ιδεολογιεΣ 19ος αιώνας.
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Δημήτρης Φ. Παύλος Ν. Νικόλας Σουντουλίδης.
ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
Πληροφορική και νέες τεχνολογίες
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Νεοελληνική Ιστορία. Εισαγωγικά 1η Συνάντηση 5/10/20126
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ.
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας – Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Μάθημα 3.
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ- ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Επιστημονική ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νεωτερικές προσλήψεις της κλασικής αρχαιότητας στην σύγχρονη Ελλάδα Δημήτρης Πλάντζος ΕΚΠΑ

Οι τεχνολογίες της πρόσληψης: Τεχνοπολιτική (ποιητική της Ιστορίας) Ανάδειξη (ετεροπίες) Μνημειοποίηση (τόποι μνήμης) Αναβίωση (επιτελεστικότητα) Αποικιοποίηση (κρυπτοαποικιοκρατία)

(Απο-)αποικιοποίηση Herzfeld, M. (2002), ‘The absent presence: discourses of crypto-colonialism’, The South Atlantic Quarterly, 101:4, pp. 899-926. Hamilakis, Y. ‘Double colonization: the story of the excavations at the Athenian Agora (1924-1931)’. Hesperia 82(1), Έκτακτο τεύχος: Philhellenism, Philanthropy, or Political Convenience? American Archaeology in Greece, 153-177.

Michael Herzfeld: «κρυπτο-αποικία» Όταν μία χώρα δομεί την εικόνα της με βάση τα στερεότυπα που έχουν κατασκευάσει άλλοι (δηλ. η Δύση) Όταν αυτή η εικόνα συνεπάγεται μία τάση συστηματικού ορισμού και καθορισμού των φυσικών και ιδεολογικών ορίων της Όταν η εικόνα αυτή εκδηλώνεται με βίαιες τάσεις χειραφέτησης, αλλά με βάση εισηγμένες ιδέες και αξίες

Ενσώματες αναβιώσεις του κλασικού: «προς αναβίωση και θαυμασμό»… οι ετεροτοπικές τεχνολογίες μετατρέπουν το ελληνικό τοπίο σε χώρο αναβίωσης της κλασικής αρχαιότητας, όπου το τουριστικό βλέμμα (κατά κανόνα Δυτικό) καλείται να αναγνωρίσει την εθνική συνέχεια με το επιβλητικό παρελθόν βιωμένες εμπειρίες στο παρόν, που γεννούν νέες αναμνήσεις στους συμμετέχοντες και τους θεατές τους φαντασιακό πεδίο όπου συγκλίνουν οι λόγοι, οι διαθέσεις και τα συναισθήματα που συναποτελούν αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως την κουλτούρα μιας κοινωνικής ομάδας παρόμοιες επιτελέσεις έχουν ως αποτέλεσμα να εμφανίζεται το έθνος ως η διχασμένη εικόνα του εαυτού του: «μια μορφή ζωής πιο σύνθετη από την ‘κοινότητα’, πιο συμβολική από την ‘κοινωνία’»

J. Jacobsen, «An Absence of Slaves» (1965-1970) The Greek guide said: ‘I want you to remember one thing.’ With her deep voice and curly hair and small shocked shoes, she said, ‘This is our pride […]’

Άρτεμις Λεοντή: 1995 Νεωτερική Ελλάδα: «έτερος τόπος» που καθορίζεται από το γεγονός ότι «διαθέτει κλασικές αρχαιότητες». Ετεροτοπική ενσάρκωση νεοκλασικού ιδεώδους στο σημερινό ελληνικό τοπίο όπου η φαντασιακή συγκρότηση του ελληνισμού γνωρίζει τη φυσική της υπόσταση μέσω της αρχαιολογικής έρευνας και της συστηματικής αναστήλωσης – ανασύνθεσης των αρχαίων ερειπίων που τη συνοδεύει.

Γιάννης Χαμηλάκης, 2007 Η υλικότητα της ετεροτοπίας και ο ουτοπικός της χαρακτήρας την καθιστούν, πέρα από μέσο αναπαράστασης του έθνους και των επιδιώξεών του, και απόλυτη, πέρα για πέρα πραγματική, απόδειξη της εθνικής συνέχειας. Οι εθνικές ετεροτοπίες λειτουργούν και ως πύλες εισόδου μέσω των οποίων, μυημένοι και μη, γνωρίζουν τον εθνικό κορμό και ενσωματώνονται σε αυτόν.

Ο κλασικός πολιτισμός σήμερα: Προϊόν εκλεκτικής συγγένειας με το παρελθόν Αντικείμενο αναβίωσης – όχι επιβίωσης Εκφραστής σημερινών – πολυσυλλεκτικών, έκκεντρων ή περιθωριακών – αφηγημάτων Καθοριστική αναφορά στο παρόν Σταθερός παράγοντας πολιτισμικής διάδρασης

Κλασικό παρελθόν: Προϊόν εκλεκτικής συγγένειας με την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα

Αντρέας Καρκαβίτσας, Ο Αρχαιολόγος (1903): -Αχ, πώς ήθελα να σκότωνα τον πατέρα! Να μπορούσα να τον σκότωνα. Να σκότωνα τον πατέρα για να ζήση το παιδί. Αυτός ο Παρθενώνας μας στέρεψε όλες τις βρύσες της ζωής. -Ενώ μπορούσε να τις πληθύνη. -Μπορούσε, δε λέω τ’ όχι. Μα δεν το ’καμε.

Κλασικό παρελθόν: Προϊόν εκλεκτικής συγγένειας με την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα Επίδικο ζήτημα αλληλοσυγκρουόμενων «αποικισμών»

Λονδίνο, Λέσχη Κυρίων Athenaeum (1824).

Αντίστροφη αρχαιολογία

Κλασικό παρελθόν: Προϊόν εκλεκτικής συγγένειας με την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα Επίδικο ζήτημα αλληλοσυγκρουόμενων «αποικισμών» Συνισταμένη συλλογικών και ατομικών ταυτοτήτων: Εθνικών Τοπικών Κοινωνικών Πολιτικών Έμφυλων

Η ακαταμάχητη γοητεία του νεοκλασικισμού: 1887

1894 Τέλη 19ου αι.

Ο νεοκλασικισμός ως «ελληνική», «λαϊκή» τέχνη

Απο-αποικιοποίηση…

Απο-αποικιοποίηση…

Απο-αποικιοποίηση…

Διεκδίκηση και επανοικειοποίηση

Διεκδίκηση και επανοικειοποίηση

Κλασικό παρελθόν: Προϊόν εκλεκτικής συγγένειας με την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα Επίδικο ζήτημα αλληλοσυγκρουόμενων «αποικισμών» Συνισταμένη συλλογικών και ατομικών ταυτοτήτων: Εθνικών Τοπικών Κοινωνικών Πολιτικών Έμφυλων