Μάθηση Εμπειρία η οποία έχει ως αποτέλεσμα μια σχετικά μόνιμη αλλαγή της κατάστασης του μαθητή Απόκτηση γνώσης Σχηματισμός μνήμης Διαφορετικοί τρόποι Εξοικείωση – Προσαρμογή: παρατεταμένη έκθεση => μειωμένη απόκριση
(1) κλασική εξαρτημένη μάθηση classical conditioning: διεργασία μάθησης στην οποία ένα ουδέτερο ερέθισμα προκαλεί μια απόκριση αφού πρώτα συνδεθεί με ένα ερέθισμα που προκαλεί την απόκριση αυτή φυσιολογικά ανεξάρτητο ερέθισμα: το ερέθισμα το οποίο φυσιολογικά προκαλεί μια αυτόματη απόκριση σε έναν οργανισμό ανεξάρτητη απόκριση: η αντανακλαστκή απόκριση στο ανεξάρτητο ερέθισμα εξαρτημένο ερέθισμα: το ερέθισμα που αρχικά είναι ουδέτερο (δεν προκαλεί απόκριση) και σταδιακά συνδέεται με το ανεξάρτητο ερέθισμα εξαρτημένη απόκριση: μια απόκριση που μοιάζει με την ανεξάρτητη απόκριση αλλά έχει προκληθεί από το εξαρτημένο ερέθισμα
Η συσκευή του Pavlov
Η διαδικασία της κλασικής εξαρτημένης μάθησης
Πρόσκτηση – Απόσβεση – Αυθόρμητη Ανάκαμψη
οι ναρκoμανείς και η ανάγκη σταθερού περιβάλλοντος την ώρα της χρήσης εξαρτημένη μάθηση δεύτερης τάξης γενίκευση (και διαφοροποίηση) 9μηνος Άλμπερτ: μάσκες από ζωάκια -δυνατός ήχος – γενίκευση και σε άλλα ζωάκια ο αμυγδαλοειδής πυρήνας στον εγκέφαλο (αν μπλοκαριστεί στα ποντίκια, δεν έχουμε μάθηση φόβου) γνωστικά στοιχεία: προσδοκία (νοητική διεργασία) εξελικτικά στοιχεία: (1) απέχθεια (ή προτίμηση) τροφής: ταχεία μάθηση ανεπηρέαστη από μακρά διαλείμματα αποτελεσματικότερες η γεύση και η οσμή παρά π.χ. η όραση ταχύτερη σύνδεση με καινούργια ερεθίσματα (2) βιολογική προδιάθεση/ετοιμότητα: η κλασική εξαρτημένη μάθηση λειτουργεί καλύτερα με ερεθίματα που σχετίζονται βιολογικά με τον οργανισμό (π.χ. απέχθεια τροφής στα πουλιά με οπτικό ερέθισμα, φόβος μας για τα ύψη ή το σκοταδι)
Λειτουργική εξαρτημένη μάθηση νόμος του αποτελέσματος: οι συμπεριφορές που ακολουθούνται από ευχάριστα αποτελέσματα τείνουν να επαναλαμβάνονται ενώ αυτές που ακολουθούνται από δυσάρεστα όχι η συμπεριφορά αυτή μπορούσε να παρατηρηθεί, να ποσοτικοποιηθεί και ήταν ελεύθερη από εξηγήσεις που περιλάμβαναν το νου (συμπεριφορισμός) λειτουργική συμπεριφορά: η συμπεριφορά που αναπτύσει ένας οργανισμός και έχει κάποιο αντίκτυπο στο περιβάλλον ενίσχυση (πιο αποτελεσματική) και τιμωρία άρα: μάθηση = μεταβολλή της συμπεριφοράς που προκύπτει από την εμπειρία η μάθηση λαμβάνει χώρο μέσα σε πλαίσια γενίκευση και απόσβεση (πιο περίπλοκη εδώ) διαφορετικά προγράμματα ενίσχυσης λάθος συσχετισμοί – «προληπτικά» περιστέρια Γνωστική Ψυχολογία: κάτι συμβαίνει μεταξύ ερεθίσματος και απόκρισης, δημιουργούνται γνώσεις, πεποιθήσεις και προσδοκίες, και αυτές παράγουν την παρατηρούμενη συμπεριφορά π.χ. ενθουσιασμός ή απογοήτευση με αύξηση ή μείωση της αμοιβής επίσης: λανθάνουσα μάθηση, όπου αποκτάται γνώση (π.χ. λαβύρινθος) αλλά η αλλαγή στη συμπεριφορά εμφανίζεται κάποια στιγμή στο μέλλον δημιουργία γνωστικών χαρτών (χωρικών νοητικών αναπαραστάσεων) μάθηση μέσω παρατήρησης εξελικτικά στοιχεία, αντίθετα με τις προβλέψεις του συμπεριφορισμού εκτός από τη ρητή μπορούμε να έχουμε και άρρητη μάθηση (π.χ. γλώσσα)