Εισαγωγή στην Γενική ψυχολογία Βρεφονηπιοκομιά-Εργοθεραπεία- Σκέψη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2-ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ
Advertisements

Το στυλ ζωής μας και πώς το υιοθετούν τα παιδιά μας
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Συλλογισμοί Οι σκέψεις μας τείνουν να είναι οργανωμένες.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Σκέψη Είδη σκέψης: Προτασιακή (εκφράζει μία πρόταση/ισχυρισμό)
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΆ - ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ - ΣΚΈΨΗ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc, Λάρισα 2014.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 13 : Σκέψη Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
Θεοδοσίου Φίλιππος Κουζέλη Αικατερίνη Λανάι Όλτα.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΜΑΘΗΜΑ:ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Υπολογιστική τεχνολογία και μαθησιακή διαδικασία
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Γενική ψυχολογία Βρεφονηπιοκομιά-Εργοθεραπεία- Σκέψη Εισαγωγή στην Γενική ψυχολογία Βρεφονηπιοκομιά-Εργοθεραπεία- Σκέψη Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη Δήμητρα Παπαστεργίου MSc, Λάρισα 2015

Νόηση είναι η διαδικασία της σκέψης (επεξεργασία πληροφοριών) που οδηγεί το άτομο στην απόκτηση γνώσης, αλλά και στην ανάπτυξη εννοιών. Η διαδικασία αυτή, περιλαμβάνει την αντίληψη, τη μάθηση, τη συσχέτιση/σύνδεση και την αιτιολόγηση. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Η σκέψη έχει απασχολήσει επιστήμονες και μη Η σκέψη έχει απασχολήσει επιστήμονες και μη Οι μη ειδικοί θεωρούν ότι η σκέψη περιλαμβάνει πολλές νοητικές διεργασίες οι οποίες έχουν κοινά χαρακτηριστικά. Εδρεύουν στον ανθρώπινο εγκέφαλο, αφορούν γνώσεις για πράγματα που είναι αναμνήσεις ή μη παρόντα, αφορούν συμπερασμούς, επιτρέπουν την επίλυση προβλημάτων, έχει αιτιακό χαρακτήρα. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Σχέση ανάμεσα στην σκέψη και την δράση Η σκέψη μεσολαβεί και καθορίζει την δράση. Από την στιγμή που η σκέψη έχει ως στόχο να κατανοήσει τα πράγματα και να λύσει προβλήματα, είναι φυσικό η σκέψη να θεωρείται ως ο κύριος διαμορφωτής της πράξης, καθώς μια δράση είναι πάντα ακολουθία ενεργειών που κατευθύνεται προς ορισμένο στόχο. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Είναι λύση προβλημάτων αλλά και μεσολαβητικές έννοιες και διεργασίες. Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι η σκέψη είναι η γνώση και διαδικασίες αλλά και εμπειρία ιδεών και νοερών διεργασιών. Είναι λύση προβλημάτων αλλά και μεσολαβητικές έννοιες και διεργασίες. Είναι ρυθμιστής της δράσης. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Σκέψη και νοημοσύνη Συχνά οι έννοιες αυτές θεωρούνται ταυτόσημες. Σκέψη είναι το ισχυρότερο εργαλείο για την αντιμετώπιση των αναγκών που προκύπτουν κατά την προσαρμογή στο περιβάλλον. Νοημοσύνη είναι η ικανότητα προσαρμογής. Η σκέψη παρόλο που δεν ταυτίζεται με την νοημοσύνη αποτελεί ουσιαστικά κομμάτι της. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Στο πλαίσιο της γνωστικής ψυχολογίας ο νους θεωρείται ότι είναι ένα γενικό σύστημα επεξεργασίας συμβόλων με κάποιους δομικούς περιορισμούς που οφείλονται στο νευρολογικό υπόστρωμα. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Ανάμεσα στις γνωστικές διεργασίες που παρακολουθήσαμε μέχρι τώρα, σημαντική αξία έχει η ίδια η γνωστική διεργασία, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο αναπαριστούμε τις πληροφορίες και πως σκεφτόμαστε. Υπάρχουν έρευνες που καλύπτουν πολλές εκφάνσεις της σκέψης και της αναπαράστασης. Επίσης, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όλες οι γνωστικές διεργασίες είναι αλληλένδετες μεταξύ τους. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Αυτό το σύστημα επεξεργασίας πληροφοριών λαμβάνει πληροφορίες αναπαριστά τις πληροφορίες με σύμβολα επεξεργάζεται αυτές τις αναπαραστάσεις. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Για να περιγραφούν καλύτερα οι γνωστικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα κατά την διάρκεια της γνωστικής δραστηριότητας, εξετάζεται ο τρόπος οργάνωσης και αναπαράστασης στην ΜΜ. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Οι ψυχολόγοι υποθέτουν ότι τα στοιχεία που αποτελούν την σκέψη είναι οι έννοιες Οι έννοιες είναι οργανωμένες σε εννοιολογικές δομές και μπορούν να πάρουν μορφές αναπαράστασης. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Μελέτη της σκέψης Αρχαίοι Έλληνες Κανονιστικά μοντέλα της σκέψης- ανάλυση των προϊόντων που καταλήγουν οι διεργασίες της σκέψης Στο πλαίσιο της ψυχολογίας – λύση προβλημάτων Υπολογιστική μέθοδος- στηρίζονται σε διαδικασίες Η/Υ. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Λύση προβλημάτων Αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της σκέψης. Πρόβλημα υπάρχει όταν η τρέχουσα κατάσταση πραγμάτων είναι διαφορετική από την επιθυμητή κατάσταση ή τον στόχο, οπότε χρειάζεται να ενεργήσει για να πετύχει τον στόχο. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Θεωρητικές προσεγγίσεις Μορφολογική σχολή: Το πρόβλημα υπάρχει επειδή οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τις περιστάσεις λαθεμένα. Συνειρμική άποψη: Προσέγγισαν την λύση προβλημάτων από την σκοπιά της μάθησης, θέλοντας να δείξουν την επίδραση της προγενέστερης γνώσης. Επεξεργασία πληροφοριών: Η λύση προβλημάτων είναι μια ακολουθία λήψης αποφάσεων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Κλασική άποψη Οι έννοιες είναι ένα σύνολο αναγκαίων και επαρκών καθοριστικών γνωρισμάτων , που ορίζουν σαφώς ποιες περιπτώσεις ανήκουν σε μια δεδομένη εννοιολογική κατηγορία και ποιες όχι. Π.χ. η έννοια πτηνό ορίζεται από τα εξής αναγκαία χαρακτηριστικά: είναι ζώο, έχει φτερά, έχει πούπουλα και μπορεί να πετάξει. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Κριτική της κλασικής θεωρίας Ορισμένες έννοιες δεν μπορούν να καθοριστούν με βάση αναγκαία και επαρκή γνωρίσματα. Wittgenstein: Έννοια παιχνίδι χαρακτηρίζεται από ένα διαφορετικό σύνολο γνωρισμάτων ανάλογα με το κάθε παιχνίδι για το οποίο μιλάμε. Ακόμη, προϋπόθεση είναι όλα τα μέλη μιας κατηγορίας πρέπει να την αντιπροσωπεύουν εξίσου καλά. Π.χ. τυπικά πτηνά. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Θεωρία προτύπων. Οι έννοιες αποτελούνται όχι από ορισμένα καθοριστικά γνωρίσματα αλλά οργανώνονται γύρω από συγκεκριμένα πρότυπα ή υποδείγματα. Η κατηγοριοποίηση ενός νέου αντικειμένου γίνεται με βάση την ομοιότητά του με τα πρωτοτυπικά μέλη της κατηγορίας. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Κριτική στην θεωρία προτύπων Έρευνες έχουν δείξει ότι δεν είναι δυνατόν να οργανωθούν όλες οι έννοιες γύρω από κάποια πρωτοτυπικά μέλη. Διαφορές από άτομο σε άτομο στο τι θεωρεί πρότυπο. Βασικό στοιχείο κατηγοριοποίησης αποτελεί η ομοιότητα. Είναι πιθανό να αλλάξουν οι κρίσεις για ομοιότητα χωρίς να επηρεαστούν οι κρίσεις για κατηγοριοποίηση. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Οι Myrphy& Medin, προτείνουν ότι αυτό που καθορίζει τα μέλη μιας κατηγορίας είναι ένα σύνθετο επεξηγηματικό πλαίσιο ή θεωρία που επεξηγεί τις πληροφορίες που έρχονται από το περιβάλλον. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Οργάνωση των εννοιών Ήδη έχουμε αναφερθεί σε συγκεκριμένους τρόπους οργάνωσης εννοιών στην μνήμη. Σημασιολογικά δίκτυα Σχήματα Παράλληλα κατανεμημένα δίκτυα( έχουν διαφορετικό τρόπο αναπαράστασης των γνώσεων). Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Σημασιολογικά δίκτυα Αποτελεί την αρχαιότερη πρόταση για οργάνωση των γνώσεων σε εννοιολογικές δομές. Βασίζονται στην ιεραρχία. Σε ένα σημασιολογικό δίκτυο οι έννοιες οργανώνονται σε ιεραρχικές δομές που άλλες είναι υπερκείμενες και άλλες υποκείμενες. Επίσης, κάθε έννοια έχει έναν αριθμό καθοριστικών γνωρισμάτων που κληροδοτούνται από τις υπερκείμενες. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Σχήματα Οι έννοιες οργανώνονται σε δομές που είναι γνωστές ως σχήματα. Οι έννοιες οργανώνονται σε δομές που είναι γνωστές ως σχήματα. Με αυτόν τον τρόπο οι άνθρωποι μπορούν να καταλάβουν σύνθετες αλληλουχίες γεγονότων. Είναι εννοιολογικές δομές που περιγράφουν την δομή καθημερινών δραστηριοτήτων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Μπορεί να υπάρχουν υπό-σχήματα που διασαφηνίζουν πως σχετίζονται συγγενικές ενέργειες . Έτσι, διαμορφώνουμε υποστρωματικές γνώσεις για στερεοτυπικές καταστάσεις. Περιγράφουν καλύτερα διαδικασίες από πάνω προς τα κάτω, όπου η προηγούμενη εμπειρία παίζει ρόλο. Είναι, ωστόσο, άκαμπτα, ενώ δεν ξέρουμε πως αποκτώνται τα αρχικά σχήματα. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Θεωρίες Συχνά χρησιμοποιείται όχι με την έννοια της επιστημονικής θεωρίας, αλλά ως ένα επεξηγηματικό πλαίσιο για την ερμηνεία ενός ή περισσότερων φαινομένων. Συχνά αποκαλούνται αφελείς θεωρίες ή θεωρίες του κοινού νου. Περιέχουν αφηρημένες έννοιες, που παρέχουν επεξηγήσεις σε φαινόμενα. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Νοημοσύνη Ο όρος ευφυΐα και νοημοσύνη χρησιμοποιούνται για να δηλώσουν διαφορετικά πράγματα. Αποτελεί σημαντικό ζήτημα με πολιτικές επιπτώσεις καθώς δεν είναι ζήτημα μόνο ακαδημαϊκό. Η βαρύτητα αυτή έχει να κάνει με το αν η μάθηση επηρεάζει τη νοημοσύνη ή αν καθορίζεται από την κληρονομικότητα. Κοινωνική διαστρωμάτωση, εκπαιδευτικά προγράμματα και ευγονική είναι οι 3 τομείς πολιτικής επίπτωσης. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Νοητικό πηλίκο Ανάπτυξη τεστ νοημοσύνης από Binet & Simon. Επινόησαν την παρακάτω τεχνική, για να εκφράσουν το κατά πόσο ένα παιδί ταιριάζει με τους συνομηλίκους του, χρησιμοποιώντας ένα νούμερα. Αυτό έγινε γνωστό ως Νοητικό Πηλίκο ή Δείκτης Νοημοσύνης. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

ΝΠ= νοητική ηλικία : χρονολογική ηλικία x 100 Έτσι, εάν έχουμε νοητική με χρονολογική ηλικία ίδιες τότε το ΝΠ θα είναι 100 . Ο Binet θεωρούσε αυτές τις ενδείξεις μόνο στο που βρισκόταν το κάθε παιδί στην δεδομένη στιγμή και σε καμία περίπτωση αμετάβλητες. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Νοητικά μοντέλα Έχουν χρησιμοποιηθεί με 2 διαφορετικούς τρόπους . Έχουν χρησιμοποιηθεί με 2 διαφορετικούς τρόπους . Αφενός, θεωρούνται ως μορφές γνωστικής δομής, οργάνωσης και αποθήκευσης των γνώσεων στην μνήμη. Αφετέρου, μεταβατικές αναπαραστάσεις που σχηματίζονται στην στιγμή για αντιμετώπιση καταστάσεων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Μπορεί να είναι χωρικά και να συλλαμβάνουν απόψεις του φυσικού κόσμου. Τα νοητικά μοντέλα, είναι αναλογικές αναπαραστάσεις που διατηρούν την δομή αυτού που αναπαριστούν. Μπορεί να είναι χωρικά και να συλλαμβάνουν απόψεις του φυσικού κόσμου. Μπορεί να είναι αναλογική αναπαράσταση της δομής της αλληλουχίας γεγονότων. Είναι υψηλά νοητικά κατασκευάσματα και για δομές που δεν έχουμε δει. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Μοντέλα παράλληλης κατανεμημένης επεξεργασίας. Περιγράφουν τις νοητικές διαδικασίες ως ενεργοποιημένους σχηματισμούς που ορίζονται πάνω στους κόμβους ενός πυκνού δικτύου αλληλεξαρτήσεων. Οι κόμβοι δεν συνδέονται με συγκεκριμένες έννοιες. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Γνώση παράλληλη και κατανεμημένη σε πολλές μονάδες. Γνώση παράλληλη και κατανεμημένη σε πολλές μονάδες. Ο ρόλος μιας μονάδας στις νοητικές διεργασίες ορίζεται από τη δύναμη των συνδέσεων με άλλες ενότητες. Γνώση βρίσκεται στις συνδέσεις. Άρα και η μάθηση είναι η αναθεώρηση της δύναμης των συνδέσεων μεταξύ των ενοτήτων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Μηχανισμοί σκέψης Συλλογιστική σκέψη είναι η διαδικασία εξαγωγής συμπερασμάτων από κάποια δεδομένα στην διάρκεια μιας διαλογικής διαδικασίας. Ο συλλογισμός διέπει την ανθρώπινη σκέψη και βάζει τις βάσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας π.χ. δήλωση μαθήματος. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Παραγωγικός συλλογισμός Εδώ ξεκινάμε από μια γενική πρόταση που θεωρείται αληθής και με την βοήθεια ενός ακόμη δεδομένου τερματίζουμε σε μια άλλη πρόταση που επιβάλλεται με την λογική αναγκαιότητα ως ακολουθία (λογικό προϊόν) των προηγούμενων προτάσεων. Παράδειγμα παραγωγικού συλλογισμού αποτελεί ο κατηγορικός. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Οι κατηγορικές προτάσεις ανήκουν σε 4 είδη: Ο κατηγορικός συλλογισμός αποτελείται από 2 κατηγορικές προτάσεις που χρησιμοποιούνται ως προϋποθέσεις και μια άλλη ως συμπέρασμα. Οι κατηγορικές προτάσεις ανήκουν σε 4 είδη: Όλα τα Α είναι Β: Γενική Καταφατική Κανένα Α δεν είναι Β: Γενική Αποφατική Μερικά Α είναι Β: Μερική Καταφατική Μερικά Α δεν είναι Β: Μερική Αποφατική Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Παράδειγμα: Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί Όλοι οι ψυχολόγοι είναι άνθρωποι ------------------------------------------------ Όλοι οι ψυχολόγοι είναι θνητοί Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Η συνεπαγωγή του συμπεράσματος που προκύπτει ως μια λογική αναγκαιότητα είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα του παραγωγικού συλλογισμού. Εξαγωγή λογικών συμπερασμάτων είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της ανθρώπινης σκέψης. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Υπάρχει περίπτωση να έχουμε λάθος κατηγορικό συλλογισμό όταν έχουμε ένα αληθές συμπέρασμα και μπερδεύουμε την εμπειρική αλήθεια. Διαφοροποίηση της τυπικής λογικής από την ψυχολογία της σκέψης. Η εμπειρική αλήθεια των συμπερασμάτων είναι σημαντική για την σκέψη. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Προκατάληψη των πεποιθήσεων Η τάση των ανθρώπων να κρίνουν την ορθότητα ενός συλλογισμού όχι με βάση τη λογική συνέπεια, αλλά με βάση τις πεποιθήσεις τους σχετικά με την αλήθεια ή όχι του συμπεράσματος. Ρόλος των προηγούμενων γνώσεων στην συναγωγή συμπερασμάτων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Επαγωγικός Συλλογισμός Εκκινεί από το ειδικό και το συγκεκριμένο και καταλήγει στο γενικό και το αφηρημένο. Θεωρείται ατελής συλλογισμός γιατί το συμπέρασμα δεν προκύπτει ως λογική αναγκαιότητα. Επιτρέπει τη γενίκευση των πληροφοριών και των γνώσεων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Στην περίπτωση του επαγωγικού συλλογισμού δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι οι γενικεύσεις μας είναι απόλυτα σωστές. Τα επαγωγικά συμπεράσματα αντανακλούν βαθμούς πιθανότητας και πρέπει να συνοδεύονται με όρους όπως ίσως, πιθανώς για μεγαλύτερη ακρίβεια. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Συνοπτικά σημειώνουμε, ότι ο επαγωγικός συλλογισμός επιτρέπει την γενίκευση. Βοηθάει στην ανακάλυψη της νέας γνώσης, και στην διαμόρφωση επιστημονικού τρόπου σκέψης. Η εγκυρότητα ενός συμπεράσματος μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο πιθανή, αλλά οι αληθείς προϋποθέσεις ενός επαγωγικού δεν εγγυούνται την ορθότητα των συμπερασμάτων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Προκατάληψη της επιβεβαίωσης Η τάση των ανθρώπων να ψάχνουν για αποτελέσματα που επιβεβαιώνουν τις υποθέσεις τους. Είναι πιο εύκολο και πιθανό να ψάχνουμε ενδείξεις που να επιβεβαιώνουν τις πεποιθήσεις μας παρά να ψάξουμε για ενδείξεις που τις διαψεύδουν. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Αναλογική Σκέψη Χρησιμοποιείται όταν κάποιος μεταφέρει πληροφορίες από έναν τομέα(τομέας- βάσης) με σκοπό να τον βοηθήσουν να σκεφτεί για έναν άλλον τομέα (τομέας- στόχος). Παράδειγμα : άτομο/ηλιακό σύστημα. Χρησιμοποιείται από επιστήμονες για την διαδικασία επιστημονικής ανακάλυψης. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Η αναλογία θεωρείται πλευρά της δημιουργικότητας. Η αναλογία θεωρείται πλευρά της δημιουργικότητας. Η αναλογική σκέψη εμπλέκει τις εξής πλευρές: Αναγνώριση αναλογίας χαρτογράφηση ομοιοτήτων και διαφορών μεταβίβαση λύσης αξιολόγηση Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Οι περισσότεροι άνθρωποι αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν κατάλληλες αναλογίες για ένα πρόβλημα. Ακόμη, αδυνατούν να εξάγουν την υποκείμενη δομή ενός προβλήματος και να μεταβιβάσουν την λύση στον τομέα- στόχο. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Σκέψη μέσω παραδειγμάτων Χρήση παραδειγμάτων σε προβλήματα φυσικής και μαθηματικών για την καλύτερη κατανόηση. Μπορούν καλύτερα να μεταβιβάσουν τις λύσεις μόνο σε πανομοιότυπα εξωτερικά προβλήματα. Οι μαθητές που χρησιμοποιούν την αυτο-εξήγηση δηλαδή, την η παραγωγή επεξηγήσεων στη λύση είναι καλύτεροι λύτες. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η ΣκέψηΑ

Σχέση σκέψης- γλώσσας Από τον Πλάτωνα ακόμη προσδιορίστηκε η σκέψη ως συνομιλία της ψυχής με τον εαυτό της. Γενικά, πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η πραγματικότητα μπορεί να υπάρχει ανεξάρτητα από τον τρόπο που προσδιορίζεται γλωσσικά. Η γλώσσα χρησιμοποιείται για την ερμηνεία των καταστάσεων. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Διαμόρφωση 3 προσεγγίσεων στην ερμηνεία της αλληλομετάφρασης των 2 διεργασιών. Η γλώσσα αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ύπαρξη και τη διαμόρφωση της σκέψης την οποία καθορίζει εξ ολοκλήρου( μπιχεβιορισμός) Η σκέψη αφενός προηγείται της γλώσσας και αφετέρου είναι απαραίτητη για την γλωσσική ανάπτυξη( γλωσσική σχετικότητα) Η γλωσσική και η νοητική-γνωστική ανάπτυξη παρουσιάζονται παράλληλη, ωστόσο με ανεξάρτητη και αυτεξούσια πορεία( εξάρτηση της γλώσσας από τη σκέψη) Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Μόνο η γλώσσα δεν αρκεί για μια ολοκληρωμένη γνωστική ανάπτυξη. Συνοπτικά πρέπει να πούμε ότι οι Whorf &Shapir υποστηρίζουν ότι η γλωσσική πραγματικότητα καθορίζει τον τρόπο σκέψης, δηλαδή, η εξωτερική λειτουργία της γλώσσας επηρεάζει την σκέψη. Ο Piaget αναφέρεται στην εσωτερική λειτουργία της γλώσσας, ο ρόλος της οποίας καθορίζεται από την σκέψη. Η άποψη του Vygotsky για τον εσωτερικεύμενο λόγο του παιδιού, υποστηρίζει ότι μάλλον η σκέψη επηρεάζεται από την γλώσσα και συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση του παιδιού. Μόνο η γλώσσα δεν αρκεί για μια ολοκληρωμένη γνωστική ανάπτυξη. Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη

Ευχαριστώ για την προσοχή σας!!! Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- 2015 Διάλεξη 5η Σκέψη