Σχεδιασμός και Οργάνωση του μαθήματος
Ι. μακροπρόθεσμος-ετήσιος προγραμματισμός Τάξη, μάθημα, διδακτικές ώρες κατά εβδομάδα (πραγματικές διδακτικές ώρες, ώρες που ‘θα χαθούν’ λόγω εκδρομών, εξετάσεων κλπ) ΙΙ. Βραχυπρόθεσμος προγραμματισμός Δύο-τρεις μήνες (μέχρι τα Χριστούγεννα, μέχρι το Πάσχα, μέχρι τη λήξη) ΙΙΙ. Ημερήσιος προγραμματισμός
Σχεδιασμός- Εκτέλεση- αξιολόγηση της διδασκαλίας Σχεδιασμός- Εκτέλεση- αξιολόγηση της διδασκαλίας
*ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: μαθησιακά ενδιαφέροντα στυλ μάθησης Ο κάθε μαθητής έχει: *ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: μαθησιακά ενδιαφέροντα στυλ μάθησης Προηγούμενη γνώση τυχόν εσφαλμένες αντιλήψεις ή ελλιπείς γνώσεις εσωτερική παρώθηση (κίνητρα) ηλικία φύλο πολιτιστικό και γλωσσικό υπόβαθρο * διαφορετικές ικανότητες και προσδοκίες κάθε μαθητή -δυνατότητες ρυθμός μάθησης των μαθητών ως ομάδας
Πορεία διδασκαλίας Δημιουργία κινήτρων μάθησης με ερωτήματα και προβλήματα (σύνδεση με την καθημερινή ζωή και τον κόσμο του μαθητή) Πληροφόρηση για τον νέο στόχο (;) Κατεύθυνση της προσοχής των μαθητών Ανάκληση προηγούμενης γνώσης(Ποιες είναι οι προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών;) Οδηγίες και απαραίτητα στοιχεία για τη νέα μάθηση Ενίσχυση και Συγκράτηση
Πορεία διδασκαλίας Μεταφορά της Μάθησης (σύνδεση με άλλα μαθήματα και άλλες γνώσεις- σύνδεση με την καθημερινή ζωή και τον κόσμο του μαθητή) Μεταφορά της νέας γνώσης: δίνουμε ευκαιρίες, ώστε να συνδέσει τη νέα γνώση με προσωπικές εμπειρίες από την καθημερινή ζωή και με διδακτικό υλικό από άλλα μαθήματα και άλλες περιοχές. Έλεγχος και Επιβεβαίωση της Μάθησης
Σκοποί-Διδακτικοί Στόχοι-Στόχοι Στόχοι: διδακτική ενότητα Διδακτικοί Στόχοι: ευρύτερο κεφάλαιο Σκοποί: όλο το βιβλίο
Κατηγορίες στόχων Γνώσεις Ικανότητες Συμπεριφορά Γνώσεις Ικανότητες Συμπεριφορά (γνωστικοί στόχοι) (ψυχοκινητικοί στόχοι) (συναισθηματικοί στόχοι, στόχοι στάσεων) Να γνωρίσει… να χρησιμοποιήσει … να ευαισθητοποιηθεί…. Να κατανοήσει να εφαρμόσει να προσαρμοσθεί Να αναλύσει να αλλάξει να απομυθοποιήσει Να προσδιορίσει να συντάξει να δραστηριοποιηθεί Να ονομάσει να ελέγξει να αναλάβει πρωτοβουλία Να συγκρατήσει να διορθώσει να μετασχηματισθεί Να αναγνωρίσει να ενεργοποιήσει να προβληματισθεί Να διευκρινίσει να παρουσιάσει να αποκτήσει ενδιαφέρον Να αναφέρει να εκτελέσει (μια δραστηριότητα) να αποτιμήσει
Εκπαιδευτικές Τεχνικές: Εισήγηση ή Διάλεξη ή Μονολογική Παρουσίαση Συζήτηση ή Διάλογος Ερωταποκρίσεις Χιονοστιβάδα Καταιγισμός Ιδεών Επίδειξη Πρακτική άσκηση Ομάδες Εργασίας Παιχνίδι ρόλων Μελέτη Περίπτωσης
Μελέτη περίπτωσης: Μια περίπτωση είναι ένα πραγματικό ή υποθετικό παράδειγμα. Η Μελέτη Περίπτωσης αποτελεί πρόβλημα που αναζητεί λύση: σχεδιασμός κατάλληλων καθοδηγητικών ερωτημάτων για την ανάλυση και την επεξεργασία του προβλήματος που παρουσιάζει η περίπτωση Συνήθως οι μαθητές σε Ομάδες αναλαμβάνουν να επεξεργασθούν το πρόβλημα.
Μελέτη περίπτωσης: Δίνεται ένα παράδειγμα : περιγραφή του προβλήματος Τρόπος επίλυσης του προβλήματος από ειδικό ποια βήματα που ακολούθησε ο ειδικός για να λύσει το πρόβλημα Γιατί ακολούθησε αυτά τα βήματα; Λύθηκε, και σε ποιο βαθμό, το πρόβλημα; Επανεκτίμηση της κατάστασης-προτάσεις.
Παιχνίδι Ρόλων: βιωματική μάθηση Μια ομάδα μαθητών αναλαμβάνει την αναπαράσταση ενός γεγονότος, μιας διαδικασίας ή κατάστασης Ι. Προετοιμασία: Τι θέλουμε να πετύχουμε με τους μαθητές μας; ποιος θα είναι ο ρόλος μου; πόσος χρόνος θα διατεθεί για το παιχνίδι ποιος χώρος θα χρησιμοποιηθεί Προϋποθέσεις για να λειτουργήσει η δραστηριότητα (τι πρέπει να έχουμε πρόχειρα και τι πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές) ειδικοί ρόλοι των μαθητών αναλυτικές οδηγίες για κάθε ρόλο
Παιχνίδι Ρόλων: βιωματική μάθηση ΙΙ. Εκτέλεση: παρουσίαση του πλαισίου μέσα στο οποίο θα διεξαχθεί η δραστηριότητα (πώς θα διαμορφωθεί το πλαίσιο, ποιος θα τους ενημερώσει και πώς;) ανάθεση ρόλων σε συγκεκριμένους μαθητές, εθελοντική συμμετοχή μαθητών ΙΙΙ. Συζήτηση και αξιολόγηση : μπορεί να πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένες ερωτήσεις ή με ένα κατάλληλο φύλλο εργασίας