Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΙΔΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ
ΠΟΙΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΦΟΙΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΝΟΜΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 3699/2008 Μαθητές με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών.
Μαθητές με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Μαθητές με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες νοητική αναπηρία αισθητηριακές διαταραχές όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση) αισθητηριακές διαταραχές ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) κινητικές αναπηρίες χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα διαταραχές ομιλίας-λόγου, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού) σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, ψυχικές διαταραχές πολλαπλές αναπηρίες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας ταλαντούχοι και χαρισματικοί μαθητές
Ενσωμάτωση και ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ Ενσωμάτωση και ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ Άλλος ένας σταθμός προς την κατεύθυνση της συνεκπαίδευσης αποτέλεσε και το Παγκόσμιο Συνέδριο για την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες, το οποίο έγινε στην Σαλαμάνκα της Ισπανίας το 1994 Τα πορίσματα του συνεδρίου, τα οποία επηρέασαν την πολιτική πολλών χωρών αναφέρονταν στα ακόλουθα: 1. Κάθε παιδί έχει το βασικό δικαίωμα για εκπαίδευση, 2. Κάθε παιδί έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, ενδιαφέροντα, ικανότητες και μαθησιακές ανάγκες, 3. Κατά την παροχή των εκπαιδευτικών υπηρεσιών θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη αυτά τα διαφορετικά χαρακτηριστικά και ανάγκες, 4. Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να έχουν πρόσβαση στο συνηθισμένο σχολείο, η πολιτική της ενσωμάτωσης στα σχολεία είναι η πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση του διαχωρισμού και του αποκλεισμού των παιδιών με ειδικές ανάγκες από τις συνηθισμένες διαδικασίες εκπαίδευσης
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΩΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
1927 2015
ΟΙ ΑΥΛΕΣ
ΟΙ ΑΥΛΕΣ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ
Πρόγραμμα ενσωμάτωσης μαθητών Ειδικού Σχολείου σε κοινά διαλείμματα με μαθητές Γενικών Σχολείων
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ Η ενσωμάτωση (συνεκπαίδευση/ένταξη) αφορά όλες εκείνες τις προσπάθειες που αποσκοπούν στην κοινή φοίτηση των μαθητών με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο ίδιο σχολικό πλαίσιο ( Zigmond, 2003)
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΣΚΟΠΟΣ: Η ασφαλής και δημιουργική ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ των μαθητών του Ειδικού σχολείου με τους μαθητές των Γενικών σχολείων κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Η αξιοποίηση του διαλείμματος για εκπαιδευτικές δράσεις μιας και θεωρούμε σημαντικότατο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας τα διαλείμματα για όλους τους μαθητές (γενικού και ειδικού σχολείου).
να αισθανθούν ισότιμοι με τους ομήλικους τους ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΣΤΟΧΟΙ : Οι στόχοι που φιλοδοξεί να επιτύχει αυτό το πρόγραμμα για τους μαθητές του ειδικού σχολείου είναι: να αισθανθούν ισότιμοι με τους ομήλικους τους να διασκεδάζουν με ασφάλεια την ώρα του διαλείμματος να εκτυλίξουν τις δικές τους δυνατότητες και ταλέντα να διευρύνουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ Οι στόχοι που φιλοδοξεί να επιτύχει αυτό το πρόγραμμα για τους μαθητές των συστεγαζόμενων σχολείων είναι: να βάλει τις βάσεις για την αποδοχή και τη συνύπαρξη με τη διαφορετικότητα
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ: 1) η ομάδα μαθητών του Ειδικού σχολείου 2) οι μαθητές των Γενικών Δημοτικών σχολείων 3) οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί των διαλειμμάτων των Γενικών Δημοτικών σχολείων 4) ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός και οι συνεργάτες του, του Ειδικού Δημοτικού σχολείου 5) η ομάδα των φοιτητών εθελοντών του Πανεπιστήμιου Αιγαίου 6) το προσωπικό του κυλικείου
Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ Σύνολο μαθητών Ειδικού Σχολείου: 18 Σύνολο εκπαιδευτικών Ειδικού Σχολείου: 14 Σύνολο μαθητών 3 Γενικών Σχολείων στην αυλή: 481 Σύνολο εκπαιδευτικών Γενικών Σχολείων: 48 Σύνολο εθελοντών φοιτητών: 20 Σύνολο μαθητών Ειδικού Σχολείου στην αυλή: 9
ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ - ΦΟΙΤΗΤΕΣ
9 μαθητές Ειδικού Σχολείου στην αυλή ΔΙΑΓΝΩΣΗ : Νοητική υστέρηση : 5 ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ 9 μαθητές Ειδικού Σχολείου στην αυλή ΔΙΑΓΝΩΣΗ : Νοητική υστέρηση : 5 Αυτιστικό φάσμα : 2 Σύνδρομο Down : 2
ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΑΥΛΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΘΥΡΩΝ ΧΡΗΣΗ ΝΕΑΣ ΘΥΡΑΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΛΑΚΩΝ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΜΕΘΟΔΟΣ Οι εκπαιδευτικοί του Ειδικού και οι φοιτητές, παρατηρούν και καταγράφουν τις συμπεριφορές των μαθητών. Δεν επεμβαίνουν στην αλληλεπίδραση των ομάδων, παρά μόνο αν απειλείται η ασφάλεια των μαθητών ή αν υπάρξει φαινόμενο σχολικού εκφοβισμού το οποίο απαιτεί άμεση παρέμβαση Παρατηρούμε συμπεριφορές, σχόλια, λεκτικές και μη λεκτικές αντιδράσεις, τήρηση κοινωνικών κανόνων. Μετά το πέρας του διαλείμματος, επικοινωνούμε με τους εφημερεύοντες, ώστε να καταγράψουμε τυχόν παρατηρήσεις τους και στη συνέχεια η ομάδα των εκπαιδευτικών του Ειδικού Σχολείου και οι φοιτητές συζητάμε και καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας και προγραμματίζουμε τις δράσεις για το επόμενο διάλειμμα
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ : ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ : Αναμένουμε η πλειοψηφία των μαθητών του Ειδικού Δημοτικού να είναι σε θέση να βγαίνει στην κεντρική αυλή, χωρίς να παρουσιάζονται συμπεριφορές, σε οποιονδήποτε από τους εμπλεκομένους, που να χαρακτηρίζουν την παρουσία των μαθητών με αναπηρία «προβληματική». Αναμένουμε από τους μαθητές των Γενικών σχολείων, να προσαρμοστούν στη νέα αυτή κατάσταση και να συμπεριφέρονται χωρίς αλλαγές και χωρίς να νιώθουν ότι διαταράχθηκε η απόλαυση του διαλείμματός τους. Αναμένουμε οι εφημερεύοντες να αισθάνονται ότι η ασφάλεια η διασκέδαση και η βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς και η κοινωνικοποίηση των μαθητών με αναπηρία δεν τους επιφορτίζει με βαριές ευθύνες και είναι εφικτή. Δεν αναμένουμε αντιδράσεις αρνητικές από τους Συλλόγους Γονέων
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑΜΕ 128 ΗΜΕΡΕΣ 256 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ Προκλητικές συμπεριφορές (κοινωνικά δυσλειτουργικές) → παρέμβαση από την ομάδα των εκπαιδευτικών του προγράμματος Συμπεριφορές Απόσυρσης → χρήση στρατηγικών αποθάρρυνσης
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ Εκφοβισμός συμμαθητή Βίαιο παιχνίδι Διαφωνία με χειροδικία Ένταση φωνής, ξάπλωμα στο έδαφος Προσκόλληση (κράτημα συνοδού από το χέρι, αγκαλιά συνοδού, πυρήνας εκπαιδευτικοί, απομόνωση, ντροπή, κουκούλα, δυσκολία στο κυλικείο)
ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ κορόιδεμα συμμαθητή, βίαιο παιχνίδι, καυγάς με χειροδικία, ένταση φωνής, ξάπλωμα στο έδαφος ΝΟΕΜΒΡ ΔΕΚΕΜΒΡ ΙΑΝΟΥΑΡ ΦΕΒΡΟΥΑ ΜΑΡΤΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΑΙΟΣ 22/12 20/10 20/17 14/11 15/9 17/3 20/5
Συμπεριφορές που αποθαρρύναμε ή δεν επεμβαίναμε πυρήνας εκπαιδευτικοί, δυσκολία στο κυλικείο, απομόνωση, ντροπή ΝΟΕΜΒΡ ΔΕΚΕΜΡ ΙΑΝΟΥΑΡ ΦΕΒΡΟΥΑ ΜΑΡΤΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΑΙΟΣ 22/380 20/362 20/320 14/201 15/209 17/212 20/288
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΝΕΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΩΘΕΙ ΤΟ ΜΗ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ ΕΥΡΗΜΑ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΚΟΙΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ (φυσική αγωγή, καλλιτεχνικά, ηλεκτρονικοί υπολογιστές ) ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΟΜΙΛΟ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΟΙΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ (φυσική αγωγή, καλλιτεχνικά, ηλεκτρονικοί υπολογιστές)
ΑΟΡΑΤΟΣ ΤΟΙΧΟΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΟΜΙΛΟ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 9 από 18 μαθητές συμμετείχαν (50 % ) Δεν υπήρξε διαρροή Παραβατικότητα αναμενόμενη και φθίνουσα Μηδαμινές αρνητικές αντιδράσεις από τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς Προσκόλληση υπερβολική και αμείωτη
Χαμηλή αυτοεκτίμηση Χρόνια απομόνωση Πλεόνασμα εξάρτησης ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ : Χαμηλή αυτοεκτίμηση Χρόνια απομόνωση Πλεόνασμα εξάρτησης
Πλεόνασμα εξάρτησης Σύμφωνα με τη φιλοσοφία της συνεκπαίδευσης, ακόμα και οι θετικές διακρίσεις (επιπλέον υπηρεσίες ή ποιοτικά καλύτερες υπηρεσίες) δημιουργούν διαχωρισμούς και πληγώνουν τα πρόσωπα προς τα οποία κατευθύνονται.
ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Έχουμε οπλοστάσιο : Δράσεις Γνώση Συνεργασία Διάθεση
Βιβλιογραφία Αγαλιώτης, Ι. (2006). Διδασκαλία παιδιών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής: Οικοπροσαρμοστική προσέγγιση. Τόμος Α. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Αντωνιάδης, Α. (1994). Το παιχνίδι. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Βογινδρούκας, Ι. & Sherratt, D. (2005). Οδηγός εκπαίδευσης παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Αθήνα: Ταξιδευτής. Βοσνιάδου , Σ. (2006) Παιδιά, σχολεία και υπολογιστές, Αθήνα: Gutenberg. Γερμανός, Δ. (1993). Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής: Η Παιδαγωγική Ποιότητα του Χώρου. Αθήνα: Gutenberg. Γκονέλα, Ε. (2006). Αυτισμός: Αίνιγμα και Πραγματικότητα. Από τη θεωρητική προσέγγιση στην εκπαιδευτική παρέμβαση. Αθήνα.: Οδυσσέας. Γουσίδης, Κ. (2007). Τυχαίος ο αυτισμός-Από μεταλλάξεις και όχι κληρονομικά τα περισσότερα κρούσματα, Αγγελιοφόρος της Κυριακής, ημερομηνία από 16/9/2007 Ματσαγγούρας, Η.Γ. (2003) Η σχολική τάξη. Αθήνα: Γρηγόρη Νόμος για την ειδική αγωγή 3699/14-03-2008 Παπαδόπουλος Ν., (1991.) Ψυχολογία: σύγχρονα θέματα: σπουδές, εφαρμογές, κοινωνικοποίηση, παιχνίδι, μάθηση, επιθετικότητα, ωριμότητα, κληρονομικότητα, περιβάλλον προσωπικότητα, εφηβεία, πειθαρχία, αυτοχειρία, ναρκωτικά. Αθήνα
Βιβλιογραφία Παπαναστασίου, Κ. & Παπαναστασίου Ε.Κ. (2005). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας.. Λευκωσία. Σιδέρη- Ζωνίου, Α. (2001) Ένταξη αμεα και αναλυτικά προγράμματα.. Συνοδινού, Κ. (1994). Παιδικός Αυτισμός-Θεραπευτική προσέγγιση. Αθήνα.: Πύλη. Τριλιανός, Θ. Α. (1992), Μεθοδολογία της διδασκαλίας. Αθήνα: Τολίδη. Τσαούσης (2001). Η Κοινωνία του Ανθρώπου: Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Αθήνα: Gutenberg 2001: Τζουριάδου Μ. & Μπιτζαράκη Π.,(1990). Μοντέλα Αντιμετώπισης Μαθησιακών Δυσκολιών Στο Ελληνική Εταιρεία Ψυχικής Υγιεινής Και Νευροψυχιατρικής Του Παιδιού Σεμινάριο Μαθησιακές Δυσκολίες Σύγχρονες Απόψεις Και Τάσεις Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα ΥΠΕΠΘ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2002). ΑΠΣ/ΔΕΠΠΣ Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης .ΥΠΕΠΘ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2004). ΑΠΣ/ΔΕΠΠΣ Ειδικής Αγωγής. ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2000). Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματα Ειδικής Αγωγής, Αθήνα ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2003). Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για Μαθητές με Αυτισμό. Αθήνα. Χαρούπιας Αριστείδης PhD Η ισότιμη Συνεκπαίδευση 2003 ΥΠΕΠΘ Zigmond, N. (2003). Where Should Students with Disabilities Receive Special Education Services? Is One Place Better Than Another? The Journal of Special Education, 37(3), 193-199.
ΠΗΓΕΣ: Διαδίκτυο: http://209.85.129.132/search?q=cache:s-_AIh5aHtAJ:1sek-volou.mag.sch.gr/Greek/EkpaideytikoYliko.html http://nrd02w3.nured.auth.gr/nuredvortal/files/17/1701/xwros_kai_sxoliki_apotixia.pdf http://www.makthes.gr/index.php?name=News&file=article&sid=11975 http://conf2007.edu.uoi.gr/Praktika/1236-1328.pdf http://www.specialeducation.gr/frontend/article.php?aid=321&cid=74 http://www.pee.gr/wp-content/uploads/praktika_synedrion_files/e21_11_03/sin_ath_mer_c/them_enot_vi/siriopoyloy.htm http://www.qualitynetfoundation.gr/displayITM1.asp?ITMID=7061&LANG=GR&CID=0&searchId=18&type=news http://imm.demokritos.gr/epeaek/library_attach/20041261621220.CharoupiasPart_2-1.pdf
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ