Διοικητική Πρακτική 2 ο μάθημα Μαρία Μπατσικούρα
Δημόσιος τομέας Ιδιωτικός τομέας Στόχος κάλυψη αναγκών πληθυσμού κέρδος Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται με τον κατάλληλο συνδυασμό των παραγωγικών συντελεστών για οποιαδήποτε επιχείρηση ενώ στην περίπτωση του νοσοκομείου από τον τρόπο αξιοποίησης των ανθρωπίνων πόρων Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται με τον κατάλληλο συνδυασμό των παραγωγικών συντελεστών για οποιαδήποτε επιχείρηση ενώ στην περίπτωση του νοσοκομείου από τον τρόπο αξιοποίησης των ανθρωπίνων πόρων
Προσδιοριστές παραγωγικότητας Η αναγνώριση της σημασίας του ανθρωπίνου παράγοντα και η απόδοση οφειλόμενης αξίας σαυτόν
οι διοικήσεις των δημοσίων νοσοκομείων στελεχώνουν τις μονάδες καταλληλότερα πραγματοποιώντας τις ακόλουθες διαδικασίες Προγραμματισμός πλήρωσης θέσεων (ακριβής προσδιορισμός αναγκών σε ειδικότητες σε ετήσια βάση) Τρόπος πλήρωσης θέσεων( δημόσιοι διαγωνισμοί,προκηρύξεις) Βαθμολογική διάρθρωση και ιεραρχική εξέλιξη προσωπικού Αξιολόγηση προσωπικού Σύστημα ελέγχου (πειθαρχικός έλεγχος) Εκπαίδευση –κατάρτιση προσωπικού για την ενδυνάμωσή του
Προγραμματισμός πλήρωσης θέσεων Απαιτεί: Οριοθέτηση του εύρους των εργασιακών πεδίων και την αντιστοίχησή τους σε κάθε ειδικότητα επαγγελματιών υγείας Όγκο παραγωγής των προσφερόμενων υπηρεσιών και τη δυναμικότητα κλινών Τη γνώση των προτυποποιημένων σχέσεων μεταξύ κλινών και κατηγοριών επαγγελματιών υγείας δηλαδή σχέση γιατρών-κλινών, νοσηλευτών-κλινών Αναλογίες μεταξύ επαγγελματιών υγείας δηλαδή τη σχέση γιατρών-νοσηλευτών Τις παραγόμενες ποσότητες απεικονιστικών εξετάσεων ανά μηχάνημα ανά τεχνολόγο
Πλήρωση θέσεων προσωπικού εκτός γιατρών Στάδιο 1 ο : Επιλογή(Δημόσιος διαγωνισμός- προκήρυξη) Στάδιο 2 ο : Διορισμός και ορκωμοσία(δημιουργείται προσωπικό μητρώο στο Γραφείο Προσωπικού) Στάδιο 3 ο : Τοποθέτηση υπαλλήλου (το που το αποφασίζει ο Διοικητής του Νοσοκομείου)
Εξέλιξη προσωπικού πλην γιατρών Α. 1 ος κύκλος – βαθμολογική κατάσταση, εκπαιδευτικό επίπεδο Β. 2 ος κύκλος – ιεραρχική εξέλιξη, δια βίου μάθηση, μετεκπαίδευση, μεταπτυχιακό, χρόνια προϋπηρεσίας, αξιολόγηση
Πλήρωση θέσεων γιατρών Ανάλογα με τις ανάγκες και τις κενές θέσεις του εκάστοτε νοσοκομείου Η διαβάθμιση των θέσεων είναι: Α) Διευθυντής Β) Αναπληρωτής Διευθυντής Γ) Επιμελητής Α Δ) Επιμελητής Β Για τους οδοντίατρους έχουμε και Επιμελητή Γ Για έκτατες ανάγκες κατάλογος επικουρικών γιατρών Ειδικευόμενος γιατρούς
Εξέλιξη ιατρικού προσωπικού Α. ηλικία Β. συνολική διάρκεια απασχόλησης Γ. διάρκεια απασχόλησης στη συγκεκριμένη ειδικότητα
ΕΡΓΑΣΙΑ ΒΑΘΜΟΣ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΠΟ ΕΡΓΑΣΙΑ ΥΨΟΣ ΜΙΣΘΩΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗ ΤΑ ΩΡΑΡΙΟΥ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΥΓΙΕΙΝΗ & ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ ΕΙΔΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η ικανοποίηση του εργαζόμενου από την εργασία αποτελεί το κύριο παράγοντα της αποδοτικότητας του. Καλό εργασιακό περιβάλλον προτεραιότητα για τις νοσοκομειακές μονάδες
Επαγγελματική ικανοποίηση Αξίες Κίνητρα
Η θεωρία των ανθρώπινων κινήτρων (Maslow) Ο Maslow (1970) πίστευε ότι οι άνθρωποι δραστηριοποιούνται για την ικανοποίηση ορισμένων αναγκών, οι οποίες κυμαίνονται από τις βασικές ανάγκες επιβίωσης μέχρι σύνθετες ψυχολογικές ανάγκες και ότι οι άνθρωποι επιδιώκουν μία μεγαλύτερη ανάγκη μόνον όταν έχουν ικανοποιηθεί κατά πρώτο λόγο οι χαμηλότερες ανάγκες. Ιεραρχία αναγκών κατά Maslow Αυτοπραγμάτωση Εκτίμηση Κοινωνία/ Αγάπη Προστασία/ Ασφάλεια Σωματικές/ Βασικές ανάγκες Εξαιτίας της εργασίας του Maslow, οι προϊστάμενοι άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι οι άνθρωποι είναι όντα πολύπλοκα, όχι απλά και μόνο οικονομικά ζώα και ότι έχουν πολλές ανάγκες που τους δίνουν κίνητρο ανά πάσα στιγμή.
Στρατηγικές για τη Δημιουργία ενός Κλίματος Κινήτρων Να έχετε ξεκάθαρες προσδοκίες από τους υπαλλήλους και να τις γνωστοποιείτε με τρόπο αποτελεσματικό. Να είστε δίκαιος και συνεπής στην αντιμετώπιση του συνόλου των υπαλλήλων σας. Να είστε αυστηρός στη λήψη αποφάσεων χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλο στυλ λήψης αποφάσεων. Αναπτύξτε το πνεύμα της ομαδικής εργασίας. Αναπτύξτε ομαδικούς στόχους και σχέδια που θα χτίσουν ένα ομαδικό πνεύμα. Ενσωματώστε τις ανάγκες και τις επιθυμίες του προσωπικού στα ενδιαφέροντα και το σκοπό του οργανισμού. Να γνωρίζετε την μοναδικότητα κάθε υπαλλήλου. Δώστε του να καταλάβει ότι κατανοείτε την μοναδικότητά του. Παρακάμψτε τα παραδοσιακά εμπόδια που υπάρχουν ανάμεσα στον εργαζόμενο και τη δουλειά που πρέπει να κάνει.
Εργασιακό άγχος Επαγγελματική εξουθένωση