SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου
Non-formal science teaching & learning 21 st century The period of knowledge Knowledge-based society information society learning society
Key concept: Integration Individuals Integration of Individuals I.The progress of the society is no more the matter of individuals and isolated teams II. Developed countries are aware of the necessity to integrate their effort to reach sustainable development III. Integration of countries into blocks is impossible without an adequate quality and “integration” of individuals Cap 2007
Formal versus Non-Formal education The maximum effectiveness of education desires high quality formal education on one side as well as a special non-formal one on the other side Cap 2007
Non-Formal Education: what to do – how to do it Scientific Projects Special courses, seminars, summer/winter schools Science competitions-olympiads Science exhibitions – Festivals (Fairs)
6 Scientific projects Experimentation Real contact with the matter of research Formulation of conclusions Presentation of results Very professional & well-educated teachers The main problem consists usually in the formulation of proper problem and attraction of interest of their solvers
Παραδείγματα Μη-Τυπικής Εκπαίδευσης Materials Science Project
Οικολογικό Περιβάλλον Μάθησης (ΟΠΜ) Στοιχεία της διδασκαλίας: Οι πειραματικές δραστηριότητες Το είδος των διαλόγων Τα διδακτικά υλικά & μέσα Στοιχεία της διδασκαλίας: Οι πειραματικές δραστηριότητες Το είδος των διαλόγων Τα διδακτικά υλικά & μέσα Ένα σύνθετο σύνολο αλληλεπιδρώντων στοιχείων, των οποίων η μελέτη χρήζει θεωρητικών ερμηνειών Μελέτη του ΟΠΜ «φωτίζει» τις ευκολίες- δυσκολίες ενός μαθήματος: δυσκολία να κρατούν οι μ. γραπτές σημειώσεις, να ξεπερνούν αντιφατικά πειραματικά αποτελέσματα… Μελέτη του ΟΠΜ «φωτίζει» τις ευκολίες- δυσκολίες ενός μαθήματος: δυσκολία να κρατούν οι μ. γραπτές σημειώσεις, να ξεπερνούν αντιφατικά πειραματικά αποτελέσματα… (Cobb et al. 2003) 7 ο ΚΟΔΙΦΕΕΤ
ΔΜΣ: χρονική διάρκεια, περιεχόμενο, διαδικασίες 1 η χρονική περίοδος 2 διδακτικές ώρες Τα υλικά γύρω μας Ηλεκτρική αγωγιμότητα Οπτική ίνα Jigsaw Κριτική ανάγνωση / Γραφή / Συλλογή Πληροφοριών 2 η χρονική περίοδος 2 διδακτικές ώρες Ηλεκτρική συμπεριφορά των υλικών/ηλεκτρονικών στοιχείων Jigsaw Κριτική ανάγνωση / Γραφή / Συλλογή Πληροφοριών 3 η διδακτική περίοδος 2 διδακτικές ώρες Επιστήμη & Τεχνολογία των υλικών - ΟΤΕ Προετοιμασία επίσκεψης Jigsaw 4 η διδακτική περίοδος 3 διδακτικές ώρες Επιστήμη & Τεχνολογία των υλικών-ΟΤΕ Επίσκεψη στον ΟΤΕ 5 η διδακτική περίοδος 2 διδακτικές ώρες Όλο το περιεχόμενο Αξιολόγηση επίσκεψης Προετοιμασία πολυτροπικών αναφορών Jigsaw 6 η διδακτική περίοδος εαρινή σχολική περίοδος Όλο το περιεχόμενο Προετοιμασία πολυτροπικών αναφορών Οργάνωση & Υλοποίηση Έκθεσης
ΟΣ1ΟΣ2ΟΣ3ΟΣ4 Α ΓΔ ΒΑ ΓΔ ΒΑ ΓΔ ΒΑ ΓΔ Β Β Β Β ΒΓ ΓΓ Γ Δ ΔΔ ΔΑΑ ΑΑ ΟΕ1ΟΕ2ΟΕ3ΟΕ4 1 ο & 3 ο στάδιο. Συνεργασία στην ομάδα σύνθεσης (ΟΣ) 2 ο στάδιο. Συνεργασία στην ομάδα ειδίκευσης (ΟΕ) Μέθοδος Jigsaw 10
Κριτική Ανάγνωση/Γραφή & Συλλογή Πληροφοριών Το ΟΠΜ της ΔΜΣ: Ιδιότητες Υλικών-ΟΤΕ Πειραματικές δραστηριότητες Η/Υ: e-book Επιστημονικά εγχειρίδια Συμμαθητής της τάξης Εκπαιδευτικός Προσωπικό του ΟΤΕ Η μέθοδος Jigsaw Οι ομάδες «ειδίκευσης» Οι ομάδες «σύνθεσης» Προετοιμασία επίσκεψης Επίσκεψη στον ΟΤΕ Αξιολόγηση επίσκεψης Προετοιμασία πολυτροπικών αναφορών Οργάνωση της έκθεσης Υλοποίηση της έκθεση Επίσκεψη σε χώρο εκτός του σχολείου Έκθεση αφίσας στο σχολείο 7 ο ΚΟΔΙΦΕΕΤ
Βιβλιογραφία 2011
Εφαρμογή και αξιολόγηση των 2 ΔΜΣ σε Φινλανδία - Ελλάδα
The sequence consists of the following: Preparing phase: inquiry and classification activities for helping students to understand the science content related to the site visit, searching for information over the internet, deciding about the perspective of the report, preparing questions to the personnel of the company 2–3 hours. Site visit phase: observations,interviewing the company personnel, gathering data 2–4hours Processing phase: preparing articles based on the data, employing process writing technique, evaluation (approximately 3 hours)
Πληροφορίες από τους/τις συμμαθητές/τριες των υπολοίπων ομάδων. Παρακάτω μπορείτε να γράψετε ό,τι σας φάνηκε ενδιαφέρον από τη συνολική τελική συζήτηση και τις πιθανές απορίες σας. Ποιος είναι ο βαθμός κριτικής γραφής πληροφοριών κατά την αλληλεπίδραση του κάθε μ. με την τάξη? 3 η Δραστηριότητα: «Ομάδα σύνθεσης» ΦΕΡ 1ΦΕΡ 2 Κατηγορία απαντήσεων ΣυχνότηταΚατηγορία απαντήσεων Συχνότητα Καμία σημείωση 17 Καμία σημείωση 15 Σημείωση για 1 υλικό 3 Σημείωση για 1 υλικό/τεχνολ. προιόν 5 Σημείωση για 2 ή 3 υλικά 8 Σημείωση για 2 ή 3 υλικά/τεχνολ. προιόντα 4 Σημείωση με ασαφές περιεχόμενο 1 5
Πολλαπλή αξιολόγηση της εφαρμογής
Το Εντατικό Πρόγραμμα Erasmus Άνθρωποι και Χώρος στη Δυτική Μακεδονία: ανιχνεύοντας ιστορικά, κοινωνικά και διαπολιτισμικά χαρακτηριστικά Συντονιστής: ΠΔΜ Συμμετέχοντες: 27 φοιτητές Χώρες: Ολλανδία, Κύπρος, Ελλάδα Τόπος: Δυτική Μακεδονία Χρόνος: 2011 ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας 2 ο Παράδειγμα Μη-Τυπικής ΔΜΣ Διπλωματική εργασία Πάρης Χρηστίδης
Tο δομικό μοντέλο STSE (Science- Technology- Society-Environment) Science-Technology-Society-Environment Approach
Η εμπλοκή των φοιτητών στη ΔΜΣ ΦΑΣΕΙΣ-ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Φ1: Διαδικασία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας 5,5 ώρες Επίσκεψη στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας (ΛΚΔΜ), τα ορυχεία και τα χωριά της ευρύτερης περιοχής Φ2: Κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές προεκτάσεις από τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας 2 ώρεςΣεμινάριο Φ3: Σχεδιασμός εκπαιδευτικού φιλμ1 ώραWorkshop Φ4: Ιστορία κινηματογράφου/animation1,5 ώραΣεμινάριο Φ5: Βασικές αρχές ηχητικού σχεδιασμού στην παραγωγή ενός φιλμ 1,5 ώραΣεμινάριο Φ6: Εκμάθηση τεχνικών υποστήριξης animation/Δημιουργία animation 2 ώρεςΣεμινάριο/Workshop Φ7: Καταγραφή ηχοτοπίων από το αστικό περιβάλλον 2 ώρεςΠεριπλάνηση στην πόλη της Φλώρινας Φ8: Συλλογή οπτικοακουστικού υλικού για το εκπαιδευτικό φιλμ 3 ώρεςWorkshop Φ9: Επεξεργασία υλικού και κατασκευή του εκπαιδευτικού φιλμ 10 ώρεςWorkshop Φ10: Τελικό εκπαιδευτικό φιλμ2 ώρεςΠαρουσίαση/ Συζήτηση
Η εφαρμογή του μοντέλου STSE S S T T S S E E Μελέτη διαδικασίας παραγωγής ΗΕ Εντοπισμός περιβαλλοντικών καταστροφών από την εξόρυξη λιγνίτη Ενίσχυση πληροφοριών από το διαδίκτυο Καύση λιγνίτη Συνειδητοποίηση συνθηκών εργασίας και εσωτερικής μετανάστευσης Πρόταση εναλλακτικών λύσεων για ανανεώσιμες πηγές Συζήτηση για συνθήκες ζωής & εργασίας στην περιοχή
Τα καινοτομικά χαρακτηριστικά της Δράσης
Ερευνητικά ερωτήματα
Στοιχεία της έρευνας Δείγμα: 5 φοιτητές (3 κορίτσια, 2 αγόρια) Ερευνητικά εργαλεία: Ατομική έκθεση Ημιδομημένη συνέντευξη Εκπαιδευτικό φιλμ Μέθοδος ανάλυσης: ανάλυση περιεχομένου ΜΑ: φράσεις-κλειδιά με αυτοτελές εννοιολογικό περιεχόμενο Φιλμ: Δομική μικροανάλυση σκηνών
Η τεχνολογία του εκπαιδευτικού φιλμ Παραδείγματα υλικού που δημιούργησαν οι φοιτητές
Συνολική εξέλιξη των συμμετεχόντων βάσει του μοντέλου STSE Μειωμένη εξέλιξη στο γνωστικό αντικείμενο (Science) Μέτρια εξέλιξη στην τεχνολογική γνώση (Technology) Αυξημένη ευαισθητοποίηση σε ζητήματα κοινωνικά (Society) & περιβαλλοντικά (Environment)