ΑΕΦΦ 100 Γ΄ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (7 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014). Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας)  Προφορική κοινωνία  Προφορική μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Advertisements

Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Ιλιάδα και Οδύσσεια Κωνσταντίνα Ντούρα.
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων
Χ. Βαμβούρη, σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 27/11/
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Από τη μακρινή αρχαιότητα, όλες οι ανθρώπινες κοινωνίες συνήθιζαν να χρησιμοποιούν διάφορες χειραψίες και χαιρετισμούς, τόσο ως συμβολική ένδειξη αναγνώρισης,
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
Ομήρου Οδύσσεια Α΄ Γυμνασίου Εισαγωγή
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
MYKHNAΪΚΗ ΚΑΙ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Η γεωμετρική εποχή είναι μία περίοδος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας που διαρκεί περίπου από το 1100 π.Χ. έως το 800 π.Χ.
ΑΡΧΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ Τα γράμματα. ΠΟΙΗΣΗ Οι ποιητές γράφουν για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων και τα προβλήματά τους. Οι ποιητές γράφουν για την καθημερινή.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Υποέργο Τουρκικής 08 Υποέργο Τουρκικής 08 Επιμόρφωση νέων αξιολογητών και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση εξεταστών της.
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
΄ `Milena Benovska-Sabkova Επιμέλεια: Βασιλική – Βεατρίκη Φύκα
HIP HOP  ΜΑΝΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΝΟΥΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΠΟΛΥΖΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ  ΤΣΙΠΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ.
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Σχέσεις Ελληνόφωνων χωρίων Ιταλίας- Ελλάδας Λάζαρος Συμεωνίδης Βασίλης Χατζιβασηλέιου.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Ο Μ Η Ρ Ο Σ Ο « θείος » π οιητής της Ιλιάδας και της Οδύσσειας α π ό τη Μ. Ασία και άλλων έργων Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς ( ) στο ποίημά του «Ραψωδία»
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΥΝΘΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΤΕΥΧΟΥ. ΟΝΟΜΑΣΙΑ Νόμος Βιβλίο του Νόμου Νόμος του Μωυσέως Βιβλίο του Μωυσέως Εβρ. Τωρά.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Κοινωνικό Ζήτημα
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Θ Ρ Η Σ Κ Ε Υ Τ Ι Α Β Γ Υ Μ Ν Α Σ Ι Ο ΒΕΡΑ ΚΑΡΥΩΤΗ Β1 Π.Γ.Ε.Σ.Σ.
ΥΛΗ 2017  1) Γενικά για το έπος (βασικά από το έγγραφο στο eclass με όνομα: 1.ΑΕΦ120.ΕΙΣΑΓΩΓΗ, Cambridge Companion to Homer, κεφ. 14 Α. Lesky, Iστορία.
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
«Ομήρου Ιλιάδα» Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθηγήτρια Αθανασία Ζωγράφου
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Μιχάλης Γκριτζάπης Γ1 Σελ.11 ασκ.2
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΕΦΦ 100 Γ΄ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (7 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014)

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας)  Προφορική κοινωνία  Προφορική μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών από άνθρωπο σε άνθρωπο από γενιά σε γενιά  Προφορική διάδοση της ιστορίας ενός τόπου (μιας οικογένειας, κλπ.), των θρησκευτικών παραδόσεων, των λατρευτικών κανόνων, των νόμων, κλπ.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας)  Επική ποίηση (έπος)  Μελική ποίηση, ελεγεία και ίαμβος (= λυρική ποίηση)

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) - έπος  (Εισαγωγή στην Αρχαιογνωσία, σελ )  Η επική θεματική: κοσμογονία, θεογονία, ιστορίες θεών και ανθρώπων, γενεαλογίες, ιδρύσεις πόλεων, γεωργία, φιλοσοφικός στοχασμός  Τα έπη του Ομήρου  Ιλιάδα και η Οδύσσεια  Μέτρο: δακτυλικό εξάμετρο

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) - έπος  Διάλεκτος: Ιωνική με προσμείξεις από την Αιολική και τη μυκηναϊκή διάλεκτο και εμπλουτισμένη με λογότυπους, δηλ. είτε τυπικές φράσεις με σταθερή μετρική δομή (π.χ. πόδας ὠ κ ὺ ς Ἀ χιλλεύς ) είτε τυπικές σκηνές.  Ο λογοτυπικός πλούτος των επών δηλώνει ότι η ποίηση αυτή συνετέθη, απαγγέλθηκε και μεταδόθηκε προφορικά πριν αποκρυσταλλωθεί στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Το Ομηρικό ζήτημα στην αρχαιότητα  Στην αρχαιότητα δεν αμφισβητήθηκε ποτέ η ιστορικότητα του Ομήρου, παρά το γεγονός ότι οι ποικίλοι θρύλοι γύρω από αυτόν δείχνουν ότι τόσο η ταυτότητα όσο και η καταγωγή του ήταν στην πραγματικότητα άγνωστες.  Έρις 7 πόλεων για την καταγωγή του Ομήρου, επικρατέστερες η Χίος και η Σμύρνη

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Η μόνη αμφισβήτηση που διατυπώθηκε, με αφορμή τις διαφορές ανάμεσα στα δύο έπη, ήταν αν ο Όμηρος είχε συνθέσει και τα δύο έπη.  Οι χωρίζοντες, δηλ. ο Ξένων, ο Ελλάνικος, κά, υποστήριξαν ότι τα έπη είχαν συντεθεί από δύο διαφορετικούς ποιητές.  Ο Ψευδο-Λογγίνος ( Περί ὕ ψους, IV ) διατύπωσε μια εναλλακτική, συμβιβαστική άποψη, συγκεκριμένα ότι η Ιλιάδα ήταν έργο της νεότητας του Ομήρου, ενώ η Οδύσσεια ήταν έργο των γηρατειών του.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Το Ομηρικό ζήτημα στη σύγχρονη εποχή  Διάφοροι μελετητές του 17 ου και 18 ου αι. διατύπωσαν την άποψη ότι η Ιλιάδα και η Οδύσσεια προήλθαν από συρραφή μικρότερων σε έκταση επών.  Ο γνωστότερος μελετητής είναι ο Wolff ( Prolegomena ad Homerum, 1795) o οποίος θεώρησε ότι τόσο η Ιλιάδα όσο και η Οδύσσεια αποτελούνται από μια σειρά μικρότερων επών που συνετέθησαν από διάφορους ποιητές, ανάμεσα στους οποίους ήταν και ο Όμηρος, που διαδόθηκαν προφορικά και καταγράφηκαν τον 6 ο αι. κατ’ εντολήν του τυράννου της Αθήνας Πεισιστράτου.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Με αφετηρία τις απόψεις του Wolff αναπτύσσονται δύο διαφορετικές ερμηνευτικές τάσεις: (α) οι ενωτικοί ακολουθούν την παράδοση, θεωρούν ότι η Ιλιάδα και η Οδύσσεια είναι έργα του Ομήρου και αποδίδουν τις ποικίλες εσωτερικές αντιφάσεις και ασυνέπειες σε μεταγενέστερες παρεμβάσεις και (β) οι αναλυτικοί οι οποίοι εκκινώντας από τις αντιφάσεις και ασυνέπειες ανέλυσαν τα δύο έπη σε μικρότερα έπη, εκ των οποίων άλλα πίστωσαν στον Όμηρο και άλλα θεώρησαν είτε πρωϊμότερες είτε μεταγενέστερες συνθέσεις.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο αναπτύχθηκαν δύο παρόμοιες τάσεις: (α) οι νέο-ενωτικοί με κυριότερο εκπρόσωπο τον Schadewaldt ο οποίος μελέτησε προσεκτικά την αφηγηματική τέχνη των δύο επών, κυρίως την προοικονομία και τις θεματικές/λεκτικές απηχήσεις, με γνώμονα τη οποία επιχειρηματολόγησε εναντίον των θεωριών της μηχανιστικής συνένωσης ή διασκευής και υπέρ ενός ποιητή και (β) οι νέο-αναλυτικοί με κύριο εκπρόσωπο τον Ιωάννη Κακριδή οι οποίο προσπαθούν να ανιχνεύσουν τις υποκείμενες επικές παραδόσεις που τροφοδότησαν τα δύο έπη.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Η θεωρία της ‘προφορικής σύνθεσης’ που διατυπώθηκε από τον Milman Parry ο οποίος, με γνώμονα τον λογοτυπικό χαρακτήρα των επών και αντίστοιχα παραδείγματα από την σύγχρονή του σερβοκροατική προφορική παράδοση, επιχειρηματολόγησε υπέρ μιας μεγάλης παράδοσης ποιητών που συνθέτουν προφορικά οικειοποιούμενοι τον λογοτυπικό πλούτο εκφράσεων και σκηνών από άλλους προφορικούς ποιητές.

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  (John Miles Foley, A New Companion to Homer (ελλην. μτφρ.) εκδόσεις Παπαδήμα, σσ )  Πανάρχαια ποιητική τέχνη – συλλογική κληρονομιά όλων των αοιδών  Αφετηρία της θεωρίας του η μελέτη της παραδοσιακής τεχνικής (1925, 1928)  Εκτενέστατη επανάληψη οικείων φράσεων (=λογότυποι), π.χ. γοργοπόδαρος Αχιλλέας, γλαυκομάτα Αθηνά, κλπ.  Λογότυπος = μια έκφραση που χρησιμοποιείται συχνά, στις ίδιες μετρικές συνθήκες, για να δηλώσει μια βασική ιδέα

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Antoine Meillet - η πραγματική κατανόηση των ομηρικών επών είναι δυνατή μόνο με την πλήρη κατανόηση της φύσης της προφορικής ποίησης  Matija Murko (Σλοβένος φιλόλογος, ερευνητής της προφορικής ποίησης στη Γιουγκοσλαβία)  Σχέση ανάμεσα στην παράδοση και την προφορικότητα: η στερεότυπη φρασεολογία (λογότυποι) είναι η απάντηση στη συνεχή πίεση της διαδικασίας της προφορικής σύνθεσης που ασκούνταν στους αοιδούς κατά τη διάρκεια της απαγγελίας/σύνθεσης

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Η ομηρική γλώσσα είναι μια τεχνητή γλώσσα (Kunstsprache) που δεν μιλήθηκε ποτέ από κανέναν άνθρωπο – δυναμική της παραδοσιακής σύνθεσης  Εισαγωγή ποικίλου υλικού στη διάρκεια πολλών αιώνων υπό την πίεση του εξαμέτρου  Milman Parry – Albert Lord – αποστολή στη Γιουγκοσλαβία την περίοδο  Μια συναρπαστική ιστορία = Γιουγκοσλάβοι προφορικοί ποιητές (guslar)- άνευ προηγουμένου πείραμα

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Albert Lord, The Singer of Tales  Avdo Medjedovic Ο Γάμος του Smailagic Meho προφορική σύνθεση στίχων  η ενηλικίωση ενός νεαρού άνδρα, προξενιό, κοσμοϊστορική μάχη, γάμος που ενώνει δυο μεγάλες οικογένειες

Ο πολιτισμός του άσματος (8 ος -5 ος αιώνας) – έπος, το ομηρικό ζήτημα  Μετά τον πρόωρο θάνατο του Parry, το έργο του συνέχισε ο Albert Lord. Ο σημαντικότερος διάδοχος του Parry στις μέρες μας είναι ο Gregory Nagy, ο οποίος όπως και οι δυο μεγάλοι προκάτοχοί του διδάσκει επίσης στο Harvard.