ΜΑΘΗΜΑ 4: Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
 για το ηπειρωτικό και το υποθαλάσσιο ανάγλυφο της Γης
Advertisements

ΣΤΟΝ ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΦιλανδIα Μαρία Ιωσήφ.
Η Μεσόγειος θάλασσα Οι άνθρωποι στη Μεσόγειο
Ο πλανήτης ΓΗ Ήπειροι, Ωκεανοί και Θάλασσες
Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ευρώπης
Για εξάσκηση κλικ εδώ! ( Πού βρίσκεται κάθε κράτος; Games by Tsampika )
Ισπανία Μαδρίτη Αλέξης Μάνος.
3ον Δρόμοι επικοινωνίας και ανταλλαγής αγαθών και πολιτισμού
Οριζόντιος διαμελισμός
Μάθημα 4: Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης
Η ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΣ ΔΙΑΜΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ
Μεσόγειος θάλασσα μια κλειστή θάλασσα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
3ο ΜΑΘΗΜΑ Μελετώντας τη θέση της Ευρώπης στον κόσμο
1ο ΜΑΘΗΜΑ Οι έννοιες «γεωγραφική» και «σχετική» θέση
1η εργασία: Χρησιμοποιώντας τον χάρτη πυκνότητας πληθυσμού στη Γη καταλήξτε σε συμπεράσματα για την πυκνότητα του πληθυσμού της Ευρώπης Απάντηση: Εκτός.
Ήπειροι και ωκεανοί υδρόγειος= γη +ύδωρ
Παγκόσμιος Χάρτης.
Οι Βαλκανικές χώρες.
Γεωγραφία Β’ τάξη Φύλλο εργασίας 4
Μάθημα 39: Η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι υδατοκαλλιέργιες στην Ευρώπη
Οριζόντιος διαμελισμός Ευρώπης Κάθετος διαμελισμός Ευρώπης
TA MEΓΑΛΥΤΕΡΑ ΒΟΥΝΑ ΚΑΙ ΟΡΟΣΕΙΡΕΣ ΤΗΣ ΓΗΣ
ΕΥΡΩΠΗ Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΗΠΕΙΡΟΣ.
ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ.
Ο όρος ήπειρος αναφέρεται στις μεγάλες περιοχές ξηράς που περιστοιχίζονται από ωκεανούς, στις οποίες διαιρείται γεωγραφικά ένας πλανήτης όπως η Γη.
Μάθημα 6: Η Γεωλογική ιστορία της Ευρώπης και η ορογένεση
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Γεωγραφία.
Κεφάλαιο 17ο : Το κλίμα της Ελλάδας Στο κεφάλαιο αυτό θα μάθετε:
ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ Βαγγέλης - Ορέστης.
ΓΑΛΛΙΑ.
MENU ΕΠΙΛΩΓΩΝ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΙΣΠΑΝΙΑ ΓΑΛΛΙΑ ΙΤΑΛΙΑ ΑΛΓΕΡΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
-MENU- ΧΩΡΕΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΙΤΑΛΙΑ ΚΥΠΡΟΣ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΝΑΚΟ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟ ΓΑΛΛΙΑ
ΜΑΘΗΜΑ 2: H σημασία της σχετικής θέσης για τους ανθρώπους
Από ποιες θάλασσες βρέχεται η Ευρώπη; Ποιο είναι το μήκος της ακτογραμμής της; Τι έχουν προκαλέσει οι πάγοι στις ακτές της Βόρειας Σκανδιναβίας;
Κεφάλαιο 26 Ο κατακόρυφος διαμελισμός της Ευρώπης.
Το κλίμα της Ευρώπης Παναγιώτης Αυγουστίδης 5 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου
Κεφάλαιο 37 Η θέση και το φυσικό περιβάλλον της Αφρικής.
Κεφάλαιο 39 Η θέση και το φυσικό περιβάλλον της Β. Αμερικής.
QUIZ.
Κλικ εδώ! ( Πηγή εκπαιδευτικού παιχνιδιού: Games by Tsampika )
Η Υδρόγειος Ήπειροι και Ωκεανοί.
Η ήπειρος που θα εξερευνήσουμε
Γεια σασ παιδια σημερα θα δειτε για τουσ ωκεανουσ και τισ θαλασσεσ
Κεφάλαιο 8 Ωκεανοί και θάλασσες.
Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ευρώπης
Κεφάλαιο 12 Το ανάγλυφο της Γης.
Παναγιώτης Αυγουστίδης Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου
ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Αυγουστίδης Παναγιώτης
Η Υδρόγειος Ήπειροι και Ωκεανοί.
ΜΑΘΗΜΑ 14 Η Μεσόγειος θάλασσα
Μεσόγειος θάλασσα μια κλειστή θάλασσα.
Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ευρώπης
Θα θέλατε να εξασκηθούμε στη γεωγραφία;
ΜΑΘΗΜΑΤΑ 19, 24 Το κλίμα και η βλάστηση της Ευρώπης
Μάθημα 12: Οι θάλασσες της Ευρώπης
Finland ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ Ε.Μ, Τ.Κ, Ζ.Σ, Τ.Γ, Ζ.Γ.
ΚΑΣΣΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Η διαμόρφωση του ανάγλυφου στην Ευρώπη.
Η Υδρόγειος Ήπειροι και Ωκεανοί.
3ον Δρόμοι επικοινωνίας και ανταλλαγής αγαθών και πολιτισμού
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
-MENU- Χώρες Μεσογείου Μάλτα Ισπανία Γαλλία Ελλάδα Ιταλία.
Οι μεγάλες οροσειρές, οι μεγάλες πεδιάδες
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΑΥΣΤΡΙΑ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ 4: Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης

ΜΑΘΗΜΑ 4: Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης Στόχοι μαθήματος Πώς αξιοποιούνται οι χάρτες στη μελέτη του φυσικού περιβάλλοντος της Ευρώπης (ανάγλυφο, κλίμα, βλάστηση κ.ά.). ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

Οριζόντιος διαμελισμός Ευρώπης Κάθετος διαμελισμός Ευρώπης Χερσόνησοι Νησιά Ισθμοί-πορθμοί Κλειστές θάλασσες Ανοικτές θάλασσες-ωκεανοί Βουνά-οροσειρές Πεδιάδες Ποταμοί Λίμνες

Χερσόνησοι Χερσόνησοι Νησιά Κλειστές θάλασσες Ανοικτές θάλασσες Σκανδιναβική Ιβηρική Ιταλική Βαλκανική Γιουτλάνδης (Δανία) Βρετανία Ιρλανδία Σαρδηνία Κύπρος Κορσική Κρήτη Νησιά Σκανδιναβική Ιβηρική Ιταλική Βαλκανική Γιουτλάνδης (Δανία) Κλειστές θάλασσες Μεσόγειος Βαλτική Εύξεινος Πόντος Ανοικτές θάλασσες Βόρεια θάλασσα Νορβηγική θάλασσα Θάλασσα Μπάρεντς

Ισθμοί-Πορθμοί Ωκεανοί Γιβραλτάρ Ελλήσποντος-Βόσπορος Ατλαντικός Αρκτικός

Πεδιάδες Βουνά-Οροσειρές Ρωσική πεδιάδα Βορειοευρωπαϊκή πεδιάδα Βορειοευρωπαϊκή πεδιάδα Πανονικό λεκανοπέδιο Πεδιάδα της Βλαχίας Πεδιάδα του Πάδου Βουνά-Οροσειρές Καύκασος Άλπεις Πυρηναία Καρπάθια Σκανδιναβικές Άλπεις Δειναρικές Άλπεις Αίμος (Βαλκανική) Απένιννα

Ποταμοί Λίμνες Λάντογκα Ονέγκα Πάιπους Ματζόρε Κόμο Βόλγας Ντον Δνείπερος Δνείστερος Δούναβης Σηκουάνας Τάμεσης Ρήνος Έλβας Βιστούλας Γουαδαλκιβίρ Πάδος Έβρος

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ Συνεργάζομαι στην τάξη 1. Στην εικόνα 16.1 φαίνεται ο γεωμορφολογικός χάρτης της Ευρώπης. Εργαστείτε ανά ομάδες και μελετήστε τον χάρτη, για να συλλέξετε πληροφορίες που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον της ηπείρου. Γεωμορφολογικός χάρτης Ευρώπης Γεωμορφολογικά στοιχεία Ευρώπης α. Επισημάνετε γεωμορφολογικά στοιχεία που αφορούν τον οριζόντιο διαμελισμό της Ευρώπης και σημειώστε τα στον πίνακα που ακολουθεί:       ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ Δύο χερσόνησοι Δύο μεγάλα νησιά Δύο ισθμοί-πορθμοί Δύο κλειστές θάλασσες Δύο μεγάλοι κόλποι Δύο ωκεανοί ή ανοικτές θάλασσες ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ β. Επισημάνετε γεωμορφολογικά στοιχεία που αφορούν τον κατακόρυφο διαμελισμό της Ευρώπης και σημειώστε τα στον πίνακα που ακολουθεί: Δύο βουνά ή οροσειρές Δύο πεδιάδες Δύο ποταμοί Δύο λίμνες ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ γ. Συζητήστε στην ομάδα σας για το ανάγλυφο της Ευρώπης. Πού βρίσκονται οι μεγάλες πεδιάδες της και πού οι ορεινές περιοχές της (βόρεια, νότια κτλ.); Ανάγλυφο, διαίρεση της Ευρώπης ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ 2. Διαβάστε τον ορισμό που ακολουθεί: «Χερσόνησος ονομάζεται ένα κομμάτι ξηράς που βρέχεται από τις τρεις πλευρές του από θάλασσα, ενώ η τέταρτη πλευρά συνδέεται με ένα άλλο μεγαλύτερο κομμάτι ξηράς». Παρατηρήστε τη θέση της Ευρώπης στον παγκόσμιο χάρτη της εικόνας 3.2 και, έχοντας κατά νου τον παραπάνω ορισμό, σκεφτείτε αν η ήπειρος μας μπορεί να θεωρηθεί χερσόνησος. Αν καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι η Ευρώπη μπορεί να θεωρηθεί χερσόνησος, σημειώστε ποιο είναι το μεγαλύτερο κομμάτι ξηράς με το οποίο αυτή συνδέεται ………………………………………………………………………………………………… 3. Παρουσιάστε με συντομία στην τάξη τα αποτελέσματα των παρατηρήσεων της ομάδας σας ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

Ενδεικτικές απαντήσεις α. Δύο χερσόνησοι Ιταλική, Βαλκανική Δύο μεγάλα νησιά Σικελία, Κρήτη Δύο ισθμοί-πορθμοί Ελλήσποντος, Γιβραλτάρ Δύο κλειστές θάλασσες Μαύρη Θάλασσα, Μεσόγειος Θάλασσα Δύο μεγάλοι κόλποι Κόλπος Φινλανδίας, Κόλπος Λέοντα Δύο ωκεανοί ή ανοικτές θάλασσες Βόρεια Θάλασσα, Ατλαντικός Ωκεανός

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ β. Επισημάνετε γεωμορφολογικά στοιχεία που αφορούν τον κατακόρυφο διαμελισμό της Ευρώπης και σημειώστε τα στον πίνακα που ακολουθεί: Δύο βουνά ή οροσειρές Άλπεις, Καρπάθια Δύο πεδιάδες Βορειοευρωπαϊκή, Ρωσική Δύο ποταμοί Δούναβης, Βόλγας Δύο λίμνες Λάντογκα, Ονέγκα ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ γ. Συζητήστε στην ομάδα σας για το ανάγλυφο της Ευρώπης. Πού βρίσκονται οι μεγάλες πεδιάδες της και πού οι ορεινές περιοχές της (βόρεια, νότια κτλ.); Ανάγλυφο, διαίρεση της Ευρώπης Οι μεγάλες πεδιάδες της βρίσκονται στο βόρειο τμήμα του ηπειρωτικού κορμού της. Οι ορεινές περιοχές της βρίσκονται στις νότιες περιοχές της κι ακόμα στις χερσονήσους που βρίσκονται στο βόρειο τμήμα της. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ 2. Διαβάστε τον ορισμό που ακολουθεί: «Χερσόνησος ονομάζεται ένα κομμάτι ξηράς που βρέχεται από τις τρεις πλευρές του από θάλασσα, ενώ η τέταρτη πλευρά συνδέεται με ένα άλλο μεγαλύτερο κομμάτι ξηράς». Παρατηρήστε τη θέση της Ευρώπης στον παγκόσμιο χάρτη της εικόνας 3.2 και, έχοντας κατά νου τον παραπάνω ορισμό, σκεφτείτε αν η ήπειρος μας μπορεί να θεωρηθεί χερσόνησος. Αν καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι η Ευρώπη μπορεί να θεωρηθεί χερσόνησος, σημειώστε ποιο είναι το μεγαλύτερο κομμάτι ξηράς με το οποίο αυτή συνδέεται. Η ήπειρός μας μπορεί να θεωρηθεί χερσόνησος γιατί βρέχεται από θάλασσα, εκτός από το ανατολικό τμήμα της, που ενώνεται με την Ασία. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι ξηράς με το οποίο αυτή συνδέεται. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ Ανακεφαλαίωση Με τη μελέτη χαρτών μπορούμε να συγκεντρώνουμε πλήθος χρήσιμων πληροφοριών και να καταλήγουμε σε συμπεράσματα, εκτός από τη θέση, για το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης. Ενδεικτικά, μελετώντας χάρτες, καταλήγουμε σε δύο πολύ βασικές διαπιστώσεις για το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης: α) Έχει πλούσιο οριζόντιο διαμελισμό, αφού διαθέτει μεγάλο αριθμό νησιών, χερσονήσων, θαλασσών, κόλπων κτλ., ενώ αποτελεί ουσιαστικά χερσόνησο της Ασίας. β) Έχει πλούσιο κατακόρυφο διαμελισμό, αφού διαθέτει περιοχές με σημαντικές διαφορές στη μορφολογία τους, καθώς και αρκετά μεγάλα ή μικρά ποτάμια, λίμνες κτλ. Επιπλέον, με τη μελέτη κατάλληλων χαρτών, μπορούμε να λαμβάνουμε πληροφορίες και να καταλήγουμε σε διαπιστώσεις σχετικά με το κλίμα διάφορων περιοχών της Ευρώπης, τη φυσική της βλάστηση, τη γεωλογική της ιστορία κ.ά. ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ

Αξιολογώ τι έμαθα Διαδραστικό τεστ αξιολόγησης ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ