Συμβουλευτική και δια βίου ανά π τυξη “ Ο έφηβος που νοσεί ” Ανα π τυξιακά χαρακτηριστικά της εφηβείας Διδάσκουσα : Δρ. Θεανώ Τσακίρη Σ π ουδάστριες :

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η κοινωνική διάσταση της ΚτΠ ΑΘΗΝΑ, 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2004 « Ευ π αθείς Κοινωνικά Ομάδες και ΚτΠ » ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΟΛΥΒΑ ΕΥΔ ΕΠ ΚτΠ.
Advertisements

Μαθητής με π.ο. στο σχολείο μας. Τα κομμάτια του πάζλ.
Όταν χρειαζόμαστε βοήθεια,
Οικογενειακό δικαστήριο ως μέσο π ροστασίας της οικογένειας ειδικά για την π ροστασία των ανηλίκων, την ενδοοικογενειακή βία και η ανάγκη διαμεσολάβησης.
Υ π ουργός Οικονομικών Οκτώβριος 2011 Προϋ π ολογισμός 2012 Στοχεύσεις – Βασικές Πρόνοιες – Συνοδευτικές Πολιτικές 1.
Swansea University Καθηγητής Αντώνης Κ Σημηντήρας School of Business and Economics Swansea University « Η Καινοτομία στις Λειτουργίες και η Σύνδεσή της.
Η Ψυχολογία της άθλησης μελετά τον άνθρωπο και τη συμπεριφορά του σε σχέση με την άθληση. Εφαρμόζεται σε συμβουλευτικό επίπεδο (σε αθλητικούς ομίλους ή.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Μέσα επικοινωνίας Αιμιλία Αριστείδου.
Το μεγάλο ταξίδι προς την ανακάλυψη του εαυτού μας
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
5Ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Ανθρώπινα προβλήματα Καταστροφές - Κατακλυσμοί Από τον Διδάσκαλο Paramahansa Yogananda.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Τήρηση οδηγιών, κίνητρα και εμ π όδια στην άσκηση Σημειώσεις Bijal Ganatra FPP
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ‘ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ’ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ‘ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ’ τομεακό πρόγραμμα Erasmus HMΕΡΙΔΑ ΤΗΣ Ε.Μ.-Ι.Κ.Υ. Workshop 1: Αναγνώριση Παρασκευή, 27 Μαΐου 2011.
Ασθένειες και καταστάσεις που οφείλονται στην κακή διατροφή
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
– Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο. Εισαγωγή Υ π οθέστε ότι ενώ, για κά π οιο λόγο, α π ουσιάζετε α π ό τον χώρο εργασίας σας, χρειάζεστε ένα έγγραφο π.
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ – ΣΤΗΡΙΖΟΜΑΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ
1o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ
ΕΦΗΒΕΙΑ.
Με τον όρο βία στο σχολείο αποδίδεται στα ελληνικά ο αγγλικός school bullying, που αναφέρεται στην χρήση βίας, σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη, που ασκείται.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΜΑΘΗΜΑ 6. ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ Τι π εριλαμβάνει το μάθημα ; Τι π εριλαμβάνει το μάθημα ; Δεξιότητες ενός συμβούλου διατροφής Δεξιότητες.
Leadership Development Bonus για Directors Λαμβάνετε bonus σε μετρητά για κάθε νέο Manager π ου ανα π τύσσετε στην Προσω π ική σας Ομάδα : 12% x 3 καταλόγους.
Μαρία Παπαδάκη. Η αντιμετώπιση του προβλήματος πριν την εκδήλωσή του Μείωση της ζήτησης – Προαγωγή της υγείας WHO: Προαγωγή της υγείας αποτελεί η ανάπτυξη.
Ερευνητική εργασία Έγκλημα στο διαδίκτυο. Ανά π τυξη τεχνολογίας. Εύκολη και ανεξέλεγκτη χρήση διαδικτύου α π ο χρήστες όλων τον ηλικιών. Ανά π τυξη διαδικτυακού.
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
Ψυχολογία έφηβων Είμαι όμορφος; Είμαι άσχημος;
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΟΤΙ Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ «ΑΧΡΗΣΤΗ» Β’ ομάδα:Λιόλιου Αρετή, Ματσούκα Αντωνία,
1 Γ’ΛΥΚΕΙΟΥ Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών Κεφάλαιο 1 ο : ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ Ενότητα 1.5 : Α π οτελεσματικότητα των.
Βήματα και αρχές για τη διαμόρφωση της ομάδας Μείζον Πρόγραμμα Ε π ιμόρφωσης.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΓΡΑΦΗΜΑΤA ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ C.B.M. ΠΑΠΑΚΟΣΜΑ ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΣΤΕΛΛΑ ΚΑΡΑΔΗΜΟΥ.
Κεφάλαιο 8 Δειγματοληπτική έρευνα
Κεφάλαιο 7 Κοινωνικά πειράματα
Κεφάλαιο 1 Βασικές αρχές
Κεφάλαιο 13 Ανάλυση ποσοτικών δεδομένων
Κεφάλαιο 3 Δόμηση ενός ερευνητικού προγράμματος
Κεφάλαιο 4 Κοινωνική μέτρηση
Κεφάλαιο 5 Σύνθετα μέτρα
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων Λήψη ομαδικών αποφάσεων και ΣΥΟΑ.
Άσκηση και υγεία ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΤ΄ 2 ΝΤΑΙΑΝΑ ΣΥΜΕΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΣΥΛΒΙΑ ΓΑΒΡΙΗΛΟΒΑ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Εισαγωγή στη Λογοπαθολογία Εργαστήριο 3 Κωνσταντίνος Βασιλείου MSc. SLT.
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
Μια φορά ήταν ένα κοριτσάκι….
ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
εκπαιδευτικη μεταβαση
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Μάθημα 1ο ΥΓΕΙΑ - ΑΣΘΕΝΕΙΑ
Βία και μορφές βίας Χρυσάνθη Χ..
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΙΨΟΚΙΝΔΥΝΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ Αγκαζαριάν Μαρία Παπαδημητρίου Χριστίνα Πολυχρόνη Χαρά Μακρή Εύη Ρέτζιου Αθηνά.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
2η Κοινότητα Ανιχνευτών Αιγίου
ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ
Αποσυνδετικές διαταραχές
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμβουλευτική και δια βίου ανά π τυξη “ Ο έφηβος που νοσεί ” Ανα π τυξιακά χαρακτηριστικά της εφηβείας Διδάσκουσα : Δρ. Θεανώ Τσακίρη Σ π ουδάστριες : Νίκη Πα π αγιαννάκη Κυριακή Τζανο π ούλου

Ο έφηβος Μεταβαίνει σε μια ενήλικη ζωή και ταυτότητα Αναζητά αυτονομία - ανεξαρτησία Εντάσσεται και ταυτίζεται με την ομάδα συνομηλίκων Ανα π τύσσει σεξουαλική ταυτότητα Ανα π τύσσει π νευματική συνείδηση και ταυτότητα Εξελίσσει την ικανότητα λήψης α π οφάσεων Craig & Lidstone, 2012

Ο έφηβος και η ε μ φάνιση νόσου « Η εφηβεία είναι η π ερίοδος της ζωής π ου π ρέ π ει να βιωθεί. Κάθε άτομο είναι αφοσιωμένο σε μια εμ π ειρία ζωής, σε ένα π ρόβλημα ύ π αρξης και στην κατοχύρωση μιας νέας ταυτότητας »(Winnicott). Διανύοντας αυτή την π ερίοδο της ζωής του, ο έφηβος είναι π ιθανό να βρεθεί αντιμέτω π ος με κά π οιο σοβαρό π ρόβλημα υγείας, συγγενές ή ε π ίκτητο. Ένα ε π ίκτητο νόσημα ίσως υφεθεί και θερα π ευθεί. Υ π άρχουν όμως χρόνια νοσήματα, τα ο π οία είναι ισόβια και συμβατά με τη ζωή, ενώ άλλα ακολουθούν μια π ιο π ροοδευτική ε π ιδείνωση με θανατηφόρα κατάληξη.

Ψυχοκοινωνική προσαρ μ ογή του εφήβου που νοσεί Η ψυχοκοινωνική π ροσαρμογή του εφήβου π ου νοσεί, ε π ηρεάζεται α π ό α ) το ίδιο το π αιδί ( ιδιοσυγκρασία, ανα π τυξιακό στάδιο π ου διανύει το π αιδί όταν τίθεται η διάγνωση της νόσου ) β ) την οικογένεια ( σχέσεις, π ροσω π ικότητα των γονέων, ύ π αρξη άλλων υγιών π αιδιών κλ π.) γ ) το κοινωνικό π εριβάλλον, ( σχολείο, ευρύτερο υ π οστηρικτικό σύστημα ) δ ) τις ιατρικές υ π ηρεσίες ( εξειδικευμένα κέντρα π ολύ π λευρης αντιμετώ π ισης ) και ε ) τη νόσο ( την φύση και την π ορεία της )

Βιολογικές επιπτώσεις του χρόνιου νοσή μ ατος  Ο χρόνος έναρξης της εφηβείας και η εξέλιξή της μ π ορεί να διαφέρει ανάλογα με την ασθένεια  Ε π ηρεάζεται το ύψος και το βάρος και εκφράζεται ανησυχία γι αυτό  Εκδηλώνεται π ολύ μεγαλύτερη ανησυχία για τη γενική υγεία σε σχέση με τα υγιή π αιδιά  Διαταράσσονται οι φυσιολογικές λειτουργίες  Βιώνεται συχνά π όνος  Τα φάρμακα έχουν π αρενέργειες

Ψυχολογικές Επιπτώσεις του χρόνιου νοσή μ ατος Οι ψυχολογικές ε π ι π τώσεις καθορίζονται α π ό 5 π αράγοντες  Είδος και βαθμός φυσικής ανα π ηρίας  Ορατότητα και μη ορατότητα της χρόνιας ασθένειας  Αβεβαιότητα για την εξέλιξη του νοσήματος  Μόνιμα συμ π τώματα ή Ακανόνιστες υ π οτρο π ές  Μεγάλο Κόστος και Αρκετός Πόνος

Συναισθη μ ατικές αντιδράσεις εφήβων Οι έφηβοι, π αρουσιάζουν διάφορες συναισθηματικές αντιδράσεις π ου τους βοηθούν να κυριαρχήσουν στη νέα τους κατάσταση : Άρνηση της αρρώστιας Παλινδρόμηση ( ε π ιστροφή σε π ροηγούμενη φάση της ζωής τους ) Ε π αναστατικότητα ( εναντίον εκείνων π ου τους φροντίζουν - μη συνεργασία κατά τη διάρκεια της θερα π είας ) Διανοητικο π οίηση ( ερωτήσεις στους ΕΥ και ενημέρωση α π ό βιβλία / διαδίκτυο ) Συναισθηματική ένταση ( φόβος, θυμός, αγωνία, λύ π η, ε π ιθετικότητα στους ΕΥ και στους γονείς, α π ομόνωση, κατάθλιψη ) Ανασφάλεια και η αβεβαιότητα για το μέλλον (« θα κάνω π αιδιά ;», « θα έχω κανονική ε π αγγελματική ζωή ;»).

Τρόποι εκδήλωσης ψυχολογικής επιβάρυνσης Υ π άρχουν 4 τρό π οι με τους ο π οίους εκδηλώνεται η ψυχολογική ε π ιβάρυνση  Συμ π τώματα π ου δεν μ π ορούν να εξηγηθούν με οργανικά αίτια μόνο  Κακή συμμόρφωση με τις ιατρικές οδηγίες  Σχολική άρνηση  Ε π ικίνδυνες συμ π εριφορές

Αλλαγές στη ζωή του έφηβου που νοσεί Παρεμ π όδιση της ανεξαρτησίας και της αυτονομίας του Υ π ερ π ροστατευτική στάση των γονιών και των ΕΥ Τρο π ο π οιημένη εικόνα σώματος & εαυτού Ένταξη σε « ευάλωτη ομάδα » συνομήλικων Ματαιώσεις στην ε π ιθυμία για το άλλο φύλο Αβεβαιότητα για το μέλλον

Παλεύοντας για ανεξαρτησία 1 Ο αγώνας για ανεξαρτησία δεν είναι α π λά μια π λευρά των δραστηριοτήτων ενός εφήβου. Γίνεται αυτοσκο π ός. Αγώνας για ψυχολογική ελευθερία α π’ τους γονείς - ελευθερία να είναι ο εαυτός του, να έχει τις δικές του σκέψεις και συναισθήματα, να α π οφασίζει για τις αξίες του και να σχεδιάζει το μέλλον του σε ευρύτερο υ π αρξιακό ε π ί π εδο. Στην καθημερινότητά του, να ε π ιλέγει ο ίδιος τα ρούχα, τις π αρέες και τους τρό π ους διασκέδασης π ου π ροτιμά και να α π ολαμβάνει μόνος του το δικό του π ροσω π ικό χώρο.

Παλεύοντας για ανεξαρτησία 2 Ένα νόσημα - χρόνιο ή μη - μ π ορεί να ματαιώσει όλες αυτές τις φυσιολογικές λαχτάρες. Κατά ένα μεγάλο μέρος, οι έφηβοι μ π ορεί να νιώθουν ότι δεν έχουν τον έλεγχο του π αρόντος και του μέλλοντός τους και π ως η τύχη τους βρίσκεται στα χέρια των άλλων. Παρακολουθούν με λύ π η τους φίλους τους να α π ολαμβάνουν τη χαρά της αυτονομίας και τη δυνατότητα να βασίζονται στον εαυτό τους.

Παλεύοντας για ανεξαρτησία 3 Αυτή η π ραγματικότητα μ π ορεί να ε π ιφέρει ξεσ π άσματα θυμού και λογομαχίες ανάμεσα στους γονείς και τον έφηβο. Α π ό τη μια οι γονείς γίνονται όλο και π ιο π ροστατευτικοί, ενώ ο ίδιος γίνεται όλο και π ιο π ικρόχολος για την ασθένεια π ου τον κρατά εξαρτημένο α π τους γονείς του. Η κατάκτηση της αυτονομίας εξαρτάται α π ό π ολλούς π αράγοντες π ου π εριλαμβάνουν την θέληση της οικογένειας και των φίλων να ε π ιτρέψουν στον έφηβο να π άρει π ρωτοβουλία και να συνειδητο π οιήσει το π ροσω π ικό του δυναμικό.

Εικόνα σώ μ ατος 1 Στην εφηβεία η εικόνα του σώματος π ου μεταβάλλεται, ανατρέ π ει την εικόνα π ου ο ίδιος ο έφηβος έχει για το σώμα του, το ο π οίο μέχρι τότε ήταν ένα σταθερό σημείο αναφοράς και ένα μέτρο αξιολόγησης του π εριβάλλοντα κόσμου. Οτιδή π οτε μειώνει τη γοητεία των εφήβων, συμ π εριλαμβανομένων και των ε π ι π τώσεων μιας νόσου, μ π ορεί να κλονίσει την αυτο π ε π οίθησή τους. Κάθε σοβαρή αλλά ακόμα και ασήμαντη π ροσβολή του σώματος, διατρέχει όλα τα ε π ί π εδα οργάνωσης του ψυχισμού του εφήβου.

Εικόνα σώ μ ατος 2 Μια δυσλειτουργία ή μια ανα π ηρία, α π οτελούν συγχρόνως ένα είδος ναρκισσιστικού τραύματος, μια π αραμόρφωση της εικόνας σώματος ενώ ταυτόχρονα εγείρουν σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με την α π ώλεια και το θάνατο. Αλλά καθώς οι έφηβοι εστιάζουν π ερισσότερο στο π αρόν π αρά στο μέλλον, είναι π ιθανότερο να εκφράσουν φόβο π ου να σχετίζεται με τα συμ π τώματα της νόσου ( α π ώλεια μαλλιών, σ π ασμοί, κλ π) π αρά για τον ίδιο το θάνατο. Συνε π ώς κάθε σωματική βλάβη ή δυσλειτουργία α π αιτεί μια δι π λή ε π ούλωση, τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχικό ε π ί π εδο

Ο μ άδα συνο μ ηλίκων 1 Ένα ζήτημα π ου α π ασχολεί όλους τους εφήβους, η κοινωνική α π οδοχή, καθίσταται π ιο σημαντική για αυτούς με χρόνιο νόσημα μιας και π ερνούν μεγάλο χρονικό διάστημα α π ομονωμένα α π ό τους συνομηλίκους τους. Η συνειδητο π οίηση της αρρώστιας καθώς και των α π οτελεσμάτων της θερα π είας με τις π ιθανές σωματικές αλλαγές π ου π ροκαλεί, κάνουν τον έφηβο να νιώθει τον εαυτό του διαφορετικό και π ιο μειονεκτικό α π έναντι στους συνομηλίκους του, με α π οτέλεσμα να α π οσύρεται α π’ αυτούς.

Ο μ άδα συνο μ ηλίκων 2 Η έλλειψη της α π οδοχής των συνομηλίκων μ π ορεί να α π οβεί ε π ώδυνη για τον έφηβο με α π οτέλεσμα να βιώνει εντονότερο στρες. Για π ολλά π αιδιά με χρόνιο νόσημα, τα αρχικά στάδια της εφηβείας είναι το διάστημα με τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την ανά π τυξη κατάθλιψης λόγω της διαφορετικότητας α π ό τους συνομηλίκους τους, σε μία ε π οχή της ζωής τους ό π ου είναι π ολύ σημαντική η ταύτιση. Η ορατότητα της ασθένειας είναι π ολύ σημαντική για τις σχέσεις του εφήβου με τους συνομηλίκους του, μιας και η διαφορετικότητα συχνά ε π ηρεάζει την αντίδραση των άλλων.

Ο μ άδα συνο μ ηλίκων 3 Η ομάδα λειτουργεί υ π οστηρικτικά ως π ρος την ταυτότητα του νέου γιατί τον βοηθά : Να α π οκτήσει και μια συλλογική ταυτότητα π έρα α π την ατομική Να ε π ικοινωνεί, να κοινωνικο π οιείται, να π ειραματίζεται Να γνωρίζει τα όρια του εαυτού του και των άλλων Να ταυτίζεται με διαφορετικά μέλη της ομάδας Καθώς λοι π όν ο έφηβος π ου νοσεί, α π οσύρεται α π την ομάδα συνομηλίκων λόγω συναισθημάτων μειονεξίας, αναζητά την κάλυψη των αναγκών του μέσα α π ό την ένταξη σε μια « ευάλωτη ομάδα συνομηλίκων ».

Το άλλο φύλλο και η σεξουαλικότητα  Η π ροσέγγιση του άλλου φύλου α π οτελεί μια σκέψη αγχωτική καθώς συχνά συνοδεύεται α π ό το φόβο της α π όρριψης για λόγους π ου σχετίζονται με τη νόσο δημιουργώντας αισθήματα ανε π άρκειας και ματαίωσης των π ροσδοκιών.  Σεξουαλικά ζητήματα μ π ορούν ακόμη να π ροκαλέσουν άγχος, αν και π ολλές φορές η οικογένεια του εφήβου τα αρνείται ή και τα αγνοεί. Οι π ερισσότεροι έφηβοι ζητούν συγκεκριμένες π ληροφορίες για τις σεξουαλικές δυνατότητες τους, την ανα π αραγωγική τους ικανότητα και ιδιαίτερα για την π ιθανότητα να μεταφέρουν την ασθένεια στην ε π όμενη γενιά.

Η σχέση μ ε την οικογένεια Κάθε οικογένεια βιώνει με διαφορετικό τρό π ο τη νόσο του εφήβου. Τα χαρακτηριστικά της ε π ηρεάζουν τον ασθενή έφηβο και συνοψίζονται :  Στη συντροφική σχέση των γονέων ( στην π οιότητα της σχέσης τους )  Στην π ροσω π ικότητά τους (π χ. ώριμη ή ανώριμη, ύ π αρξη τυχόν ψυχο π αθολογίας σε κά π οιον α π ό τους γονείς ).  Στην π αρουσία ή όχι άλλων υγιών π αιδιών στην οικογένεια ( διευκολύνει συνήθως και μειώνει τα συναισθήματα άγχους και ανε π άρκειας )  Στον τρό π ο αντιμετώ π ισης του στρες ( διαφέρει στις οικογένειες )  Στην π αρουσία ή όχι άλλων ψυχο π ιεστικών καταστάσεων στη ζωή της οικογένειας (π χ ασθένειες σε άλλα μέλη της οικογένειας, οικονομικά π ροβλήματα κλ π.)

Η σχέση μ ε τους γιατρούς Οι γιατροί συνήθως αγνοούν τις ψυχολογικές συνέ π ειες και σ π ανίως π αρα π έμ π ουν για ψυχολογική στήριξη. Μια διε π ιστημονική θερα π ευτική ομάδα συνήθως είναι α π αραίτητη, π ροκειμένου να εστιάσει εκτός α π ό τη διάγνωση στην ενημέρωση, στην ειδική εκ π αίδευση του εφήβου, στην κινητικότητα, στον π ροσανατολισμό και στις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης, στην α π οκατάσταση μαθησιακών δυσκολιών και στην ψυχολογική υ π οστήριξη του π αιδιού και της οικογένειας. Η α π όκρυψη της αλήθειας δεν π ροστατεύει α π ό τον ψυχικό π όνο. Η καθιέρωση στενής και α π οτελεσματικής σχέσης των λειτουργών υγείας με τους ασθενείς τους, η ευαισθητο π οίηση και αντα π όκρισή τους μειώνει την ανησυχία και αβεβαιότητα και π ροσφέρει π οιότητα ζωής.

Ψυχολογική Παρέ μ βαση Ακόμα κι αν κά π οιος έφηβος έχει ολοκληρώσει το π ένθος και έχει α π οδεχθεί τη νόσο, μια α π ρόβλε π τη ε π ιδείνωση, ένα σοβαρό γεγονός ζωής ή α π λά το π έρασμα σ ’ ένα νέο ανα π τυξιακό στάδιο, π ροκαλεί κρίση και κινητο π οιεί εκ νέου τη διεργασία του π ένθους. Στόχος π ιθανής θερα π ευτικής π αρέμβασης είναι να βοηθήσει τον έφηβο να π ενθήσει την α π ώλεια του άτρωτου και π αντοδύναμου εαυτού π ου θα ήθελε να έχει και να διοχετεύσει τη δημιουργικότητά του σε ρεαλιστικούς π ροσω π ικούς και ε π αγγελματικούς στόχους.

“ Κάθε π αιδί και έφηβος με σοβαρή αρρώστια, π ρέ π ει να αντιμετω π ίζεται μέχρι την τελευταία στιγμή της ζωής του ως άτομο π ου ΖΕΙ, Που έχει ανάγκες, ε π ιθυμίες, ελ π ίδες... Που διαρκώς εξελίσσεται και π ου αναζητά να δώσει νόημα τόσο στις εμ π ειρίες του, όσο και στην ίδια τη Ζωή ”

Αμερικάνικη Παιδιατρική Ακαδημία (2003). Η φροντίδα του εφήβου α π ό 12 έως 21 ετών. Στο Κ. Πα π αδάτος ( Ε π ιμ.). Αθήνα : Ποταμός. Αμ π ατζόγλου, Γ.(1998). Θερα π ευτική υ π οστήριξη εφήβων με σωματική νόσο ή ανα π ηρία. Στο Ι. Τσιάντης,( Ε π ιμ.), Βασική π αιδοψυχιατρική « Εφηβεία ». Αθήνα : Καστανιώτη. Αναγνωστό π ουλος, Φ. & Πα π αδάτου, Δ.(1998). Η ψυχολογία στο χώρο της υγείας. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα. Βαλαμουτο π ούλου, Χ. & Βαλαμουτο π ούλου, Μ.(2014). Η Κρίση στη Χρόνια σωματική Ασθένεια του π αιδιού κι οι δυσκολίες π ροσαρμογής της οικογένειάς του. ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ, Τόμος 13, Τεύχος 1( Ιαν - Μαρ ). Ανακτήθηκε 5 Μαΐου 2016, α π ό asklipiou.gr/volumes/2014/VOLUME%2001 _ 14/VA _ REV _ 3 _ 13 _ 01 _ 14.pdfhttp:// asklipiou.gr/volumes/2014/VOLUME%2001 _ 14/VA _ REV _ 3 _ 13 _ 01 _ 14.pdf Εμμανουηλίδου, Ε.(2003). Το χρόνιο νόσημα στην εφηβεία. Ανακτήθηκε 10 Α π ριλίου,2016, α π ό Κηρο π ούλου, Α. & Πολυκανδριώτη, Μ. (2016). ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΗΣ ΑΙΜΟΠΟΙΗΤΙΚΩΝ ΚΥΤΤΑΡΩΝ ΚΑΙ ΣΤΡΕΣ - ΑΓΧΟΥΣ - ΚΑΤΑΘΛΙΨΗΣ - HEALTH AND RESEARCH J Ο URNAL HRJ, Τόμος 2, Τεύχος 1( Ιαν - Μαρ ). Ανακτήθηκε 4 Μαΐου 2016, α π ό Review-Kiropoulou.pdfhttp://healthandresearch.gr/wp-content/uploads/2016/04/ Review-Kiropoulou.pdf Βιβλιογραφία 1

Βιβλιογραφία 2 Κουρκούτας, Η.(2001). Η ψυχολογία του εφήβου, Θεωρητικά ζητήματα και κλινικές π ερι π τώσεις. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα. Ντούμου, Α.(2008 β ). Έφηβος με καρκίνο. Στο Ε. Βασιλάτου - Κοσμίδη,( Ε π ιμ.), Ψυχοκοινωνική στήριξη του π αιδιού με καρκίνο και της οικογένειάς του. Αθήνα : Ογκολογικό τμήμα νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού. Τάσση, Μ. & Μ π όλιας, Κ. (2016). Η Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή του Παιδιού με Αμφιβληστοειδο π άθειες κατά τα διάφορα στάδια της ανά π τυξης και ο ρόλος της οικογένειας. Ανακτήθηκε 4 Μαΐου 2016, α π ό Τσίτσικα, A. (2014). Η υγεία των εφήβων. Ανακτήθηκε 8 Α π ριλίου 2016 α π ό health.gr/thematikes-enotites/genika-gia-tin-efibeia/i-ugeia-ton-efibon#.VwflUsuLnIUhttp://youth- health.gr/thematikes-enotites/genika-gia-tin-efibeia/i-ugeia-ton-efibon#.VwflUsuLnIU Herbert, M.(1999). Ψυχολογικά π ροβλήματα εφηβικής ηλικίας. Στο Α. Καλαντζή - Αζίζι ( Ε π ιμ.). Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.