Άσκηση 1η Παρασκευή – Αραίωση διαλύματος Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΡΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ
Advertisements

Πρακτική εξάσκηση στο κύκλωμα του γλυκού νερού ΒΕΝΕΤΗ ΝΑΤΑΣΑ.
1ο -2o ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Α) ΝΟΘΕΙΑ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ Β) ΟΞΕΙΔΩΤΙΚΟ ΤΑΓΓΙΣΜΑ ΣΤΑ ΦΥΤΙΚΑ ΕΛΑΙΑ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ – Σ.ΤΕ.Γ. ΤΜΗΜΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ.
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Αξιολόγηση ποιότητας oινοποιήσιμου σταφυλιού ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ – Σ.ΤΕ.Γ. ΤΜΗΜΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ Εισηγητής: Δρ. Νίκη.
1 Γεωργική Χημεία - Βασικές εργαστηριακές τεχνικές - διαλύματα, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΡΩΜΙΟ Μ. ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ-ΛΟΥΤΣΙΔΟΥ Καθηγήτρια Τοξικολογίας.
 Τ º C λουτρού -> 25 º C  Σφαιρική φιάλη όγκου 250 ml  5 gr για ξηρό δείγμα ή 10 gr για νωπό δείγμα καλά λειοτριβημένων φύλλων ρίγανης, θυμαριού ή.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Πρελορέντζου Μαρία (21128) 8 ος Παιδικός Σταθμός Δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης ( 25η οδός, πλατεία Αγίας Τριάδας )
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Α) ΝΟΘΕΙΑ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ Β) ΟΞΕΙΔΩΤΙΚΟ ΤΑΓΓΙΣΜΑ ΣΤΑ ΦΥΤΙΚΑ ΕΛΑΙΑ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ – Σ.ΤΕ.Γ. ΤΜΗΜΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ.
Αιμόπτυση και Δύσπνοια σε ασθενή με Καρκίνο του Πνεύμονα Κυριάκος Π Καρκούλιας Επίκ. Καθηγητής Πνευμονολογίας.
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ 2006 ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ  ΕΠΙΛΟΓΗ  ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ.
Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας Τμήμα Μαιευτικής ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ (ΜΑ0241) 3 η παράδοση.
Γεωργική Χημεία Ενότητα 1 : Βασικές εργαστηριακές τεχνικές - διαλύματα
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Σχεδιασμός μαθήματος στο Λύκειο
Αιμόπτυση και Δύσπνοια σε ασθενή με Καρκίνο του Πνεύμονα
ΟΣΜΩΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΑΡΚΑΣ ΑΛΙΕΥΜΑΤΩΝ-ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΑΛΙΕΥΜΑΤΩΝ ΜΕ ΑΛΑΤΙΣΗ
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΤ΄ 1 ΤΑΞΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
Διακυτταρική επικοινωνία
ΧΗΜΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ.
Μέτρηση όγκου Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
Το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
2.2.1– Μείγματα.
14ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΜΑΔΑ 6 ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΩΣΤΑΣ Ρ. ΝΙΚΗ Β.
Επίδραση ορμονών στο γλυκογόνο του ήπατος και τη γλυκόζη του αίματος
ΤΥΠΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΟΡΓΑΝΟΜΕΤΑΛΛΙΚΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ
Απομόνωση νουκλεικών οξέων
Άσκηση 4 Πηγή ενέργειας για τη μυϊκή σύσπαση.
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ - ΕΜΒΑΔΟΥ – ΟΓΚΟΥ.
Επίδραση της στέρησης τροφής στο μεταβολισμό του ήπατος
Θεοδώρα Μπάφα Ε2 1ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νικης
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 5) Ηλ. Μαυροματίδης.
5ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ… Β΄ Λυκείου 3ο ΓΕΛ Εχεδώρου.
Αιμόπτυση και Δύσπνοια σε ασθενή με Καρκίνο του Πνεύμονα
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ Ι
طرق التعبير عن التركيز Methods Expressing Concentration التعبير عن التركيز بـ g/L ويمثل بالعلاقة الآتية: التعبير عن التركيز بـ mg/mL ويمثل بالعلاقة.
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD 23 Νοεμβρίου 2017
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Ασφάλεια και υγιεινή στο εργαστήριο
Πειράματα Χημείας για το Γυμνάσιο Σχολ. έτος
Μέρος 5ο: Μέθοδοι Επαύξησης της Απόληψης Πετρελαίου
Για να προσθέσετε αυτήν τη διαφάνεια στην παρουσίαση
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Χημεία Διαλυμάτων.
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Για να εισαγάγετε αυτή τη διαφάνεια στην παρουσίασή σας
Χημεία Διαλυμάτων.
Για να προσθέσετε αυτήν τη διαφάνεια στην παρουσίαση
Τάξη Α΄λυκείου ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΚΑΛΤΣΑ ΧΗΜΙΚΟΣ
Για να εισαγάγετε αυτή τη διαφάνεια στην παρουσίασή σας
Χημεία Διαλυμάτων.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΣΧ0ΛΗ ΤΕΧΝ0Λ0ΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ & ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Άσκηση 4 Πηγή ενέργειας για τη μυϊκή σύσπαση.
Η ΑΝΑΠΝΟΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
Μέτρηση πυκνότητας Εργαστηριακή Άσκηση 2 B′ Γυμνασίου
ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Άσκηση 1η Παρασκευή – Αραίωση διαλύματος Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 1

Θεωρητικό μέρος Εισαγωγικές έννοιες  Η ύλη διαχωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες: o Τις καθαρές ουσίες (στοιχεία, χημικές ενώσεις) o Τα μίγματα (δύο ή περισσότερες καθαρές ουσίες)  Τα μίγματα με τη σειρά τους διαχωρίζονται σε: o Ετερογενή (π.χ. νερό-λάδι), δεν εμφανίζουν ομογενή σύσταση και ίδιες ιδιότητες σε όλη τη μάζα τους o Ομογενή, εμφανίζουν ίδια σύσταση και ίδιες ιδιότητες σε όλη τη μάζα τους  Διάλυμα ονομάζεται κάθε ομογενές μίγμα.  Η φυσική κατάσταση των διαλυμάτων μπορεί να είναι: o αέρια (ο ατμοσφαιρικός αέρας) o στερεή (τα κράματα) και o υγρή Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 2

Διαλύματα Τα υγρά διαλύματα, τα οποία είναι τα πλέον κοινά και με τα οποία θα ασχοληθούμε και εμείς εργαστηριακά, σχηματίζονται κυρίως:  Με ανάμειξη δύο υγρών (για παράδειγμα αιθανόλη και νερό)  Με διάλυση ενός αερίου σε υγρό (για παράδειγμα Ο 2 σε νερό ή CO 2 σε νερό)  Με διάλυση ενός στερεού σε υγρό (για παράδειγμα NaCl σε νερό) Τα διαλύματα αποτελούνται από το διαλύτη (δ/τη) και τη διαλυμένη ουσία (δ/ο). Στην πραγματικότητα ο διαλύτης είναι η ουσία η οποία έχει τέτοιες χημικές ιδιότητες (πολικότητα δεσμών) που της επιτρέπουν είτε να ενυδατώνει ιόντα είτε να δημιουργεί ιόντα (ιοντίζει) της διαλυμένης ουσίας. Ο πιο συχνά χρησιμοποιούμενος διαλύτης είναι το νερό. Κατά τη διάλυση στερεού σε υγρό ο διαλύτης είναι πάντα το υγρό. Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 3

Περιεκτικότητα διαλυμάτων Ως περιεκτικότητα ή συγκέντρωση ενός διαλύματος ορίζεται η ποσότητα της διαλυμένης ουσίας που υπάρχει σε μια ορισμένη ποσότητα διαλύματος. Μπορεί να εκφραστεί είτε με φυσικές είτε με χημικές μονάδες. Φυσικές μονάδες έκφρασης  Επί τοις εκατό κατά βάρος (%κ.β ή %w/w) Εκφράζει τα γραμμάρια της διαλυμένης ουσίας σε 100 γραμμάρια διαλύματος  Επί τοις εκατό βάρος κατ’ όγκο (% w/v) Εκφράζει τα γραμμάρια της διαλυμένης ουσίας σε 100 mL διαλύματος.  Επί τοις εκατό κατ’ όγκο (%v/v-%vol) Εκφράζει τα mL διαλυμένης ουσίας τα οποία περιέχονται σε 100 mL διαλύματος  Μέρη στο εκατομμύριο ppm (parts per million) Εκφράζει τα μέρη βάρους ή όγκου της διαλυμένης ουσίας σε 10 6 μέρη βάρους διαλύματος ή όγκου διαλύματος, όταν d = 1g/mL δηλαδή 1ppm = 1μg/g ή 1μg/mL  Μέρη στο δισεκατομμύριο ppb (parts per billion) Εκφράζει τα μέρη βάρους ή όγκου διαλυμένης ουσίας σε 10 9 μέρη βάρους ή όγκου του διαλύματος. 1ppb = 1ng/g ή 1ng/mL  Μέρη βάρους στο τρισεκατομμύριο ppt (parts per trillion) Εκφράζει τα μέρη βάρους ή όγκου διαλυμένης ουσίας σε μέρη βάρους ή όγκου του διαλύματος. 1ppt = 1pg/g ή 1pg/mL Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 4

Περιεκτικότητα διαλυμάτων Χημικές μονάδες έκφρασης  Γραμμομοριακή συγκέντρωση ή μοριακή συγκέντρωση κατ’ όγκο Μ (Molarity) Εκφράζει τον αριθμό γραμμομορίων (mol) της διαλυμένης ουσίας σε ένα λίτρο διαλύματος. (Ένα γραμμομόριο mole μιας χημικής ουσίας είναι η ποσότητα της ουσίας σε γραμμάρια που περιέχει ακριβώς 6, μόρια χημικής ουσίας. Συχνά ο όρος γραμμομόριο ή mole χρησιμοποιείται για να δηλώσει 6, ίδια σωματίδια είτε αυτά είναι μόρια, είτε άτομα ή ιόντα).  Κανονική συγκέντρωση ή κανονικότητα Ν (Normality) Εκφράζει τα γραμμοϊσοδύναμα (geq) μιας χημικής ένωσης ή ενός ιόντος που είναι διαλυμένα σε ένα λίτρο διαλύματος. Δ/μα 1 Ν είναι το διάλυμα που περιέχει σ' ένα λίτρο 1 geq από το διαλυμένο σώμα ή ιόν Δ/μα 0.1 Ν είναι το διάλυμα που περιέχει 0.1 geq από το διαλυμένο σώμα ή ιόν Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 5

Αραίωση διαλύματος Η αραίωση ενός διαλύματος μπορεί να γίνει με την προσθήκη διαλύτη ή με την ανάμειξη με διάλυμα άλλης ουσίας. Κατά την διαδικασία της αραίωσης με προσθήκη διαλύτη ο αριθμός moles της διαλυμένης ουσίας παραμένει σταθερός και στο αρχικό και στο τελικό διάλυμα. Δηλαδή ισχύει: n αρχ = n τελ  C αρχ V αρχ = C τελ V τελ Όπου C αρχ : συγκέντρωση αρχικού διαλύματος και V αρχ : όγκος αρχικού διαλύματος Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 6

Πειραματικό μέρος Α. Παρασκευή διαλύματος CuSO 4 και υπολογισμός της %w/v περιεκτικότητας  Όργανα - Σκεύη o Αναλυτικός ζυγός o Ογκομετρική φιάλη των 250ml o Ποτήρι ζέσεως των 100ml o Σπαθίδα ζύγισης o Ράβδος ανάδευσης o Υδροβολέας  Πειραματική πορεία  Ζυγίζουμε 0,5-1,0 gr CuSO 4  Διαλυτοποιούμε το CuSO 4 με προσθήκη νερού  Αποχύνουμε προσεκτικά το διαλυτοποιημένο CuSO 4 από το ποτήρι ζέσεως στην ογκομετρική φιάλη  Προσθέτουμε επιπλέον νερό στο ποτήρι ζέσεως και το αποχύνουμε στην ογκομετρική φιάλη έως ότου είμαστε σίγουροι ότι όλος ο CuSO 4 έχει προστεθεί  Προσθέτουμε νερό με τον υδροβολέα στην ογκομετρική φιάλη μέχρι την χαραγή των 250ml Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 7

Πειραματικό μέρος B. Αραίωση του αρχικού διαλύματος CuSO 4 10 φορές  Όργανα – Σκεύη o Το διάλυμα CuSO 4 που παρασκευάσατε στο προηγούμενο πείραμα o Ογκομετρική φιάλη των 100ml o Σιφώνι των 10ml o Πουάρ  Πειραματική πορεία  Εφαρμόζουμε το πουάρ στο σιφώνι  Αφαιρούμε από το αρχικό διάλυμα CuSO 4 την απαιτούμενη ποσότητα και την αποχύνουμε στην κενή ογκομετρική φιάλη  Προσθέτουμε μέχρι τη χαραγή νερό με τον υδροβολέα Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 8

Υπολογισμοί Βοηθητικοί τύποι-δεδομένα M wCuSO4 = (CuSO 4 x5H 2 O Ένυδρος Θειικός Χαλκός) n=m/M w C 1 V 1 = C 2 V 2 - Υπολογισμός περιεκτικότητας w/v Έστω ότι ζυγίσαμε 0.5gr CuSO 4 τα οποία βάλαμε σε ογκομετρική φιάλη των 250ml Σε 250ml διαλύματος περιέχονται 0,5 gr δ.ο. (CuSO 4 ) Σε 100ml x = ; x = 0,5 x 100 /250 = 0.2 Άρα το διάλυμα που παρασκευάσαμε είναι 0.2 %w/v. - Υπολογισμός Molarity Για τη μετατροπή από γραμμάρια σε mol και το αντίστροφο χρησιμοποιούμε πάντα τον τύπο: n=m/M w n = 0.5/249,68 = mol Σε 250ml διαλύματος περιέχονται mol 1000ml διαλύματος y = ? y = x 1000/250 = 0,008 Άρα C = 0,008 mol/L ή 0,008Μ Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 9

Υπολογισμοί Για την αραίωση: To αρχικό μας διάλυμα (1) έχει: C 1 = 0,008 M και πρέπει να το κάνουμε 10 φορές αραιότερο. Δηλαδή, 0,008 / 10 = 0.08M =C 2 C 1 V 1 = C 2 V 2  V 1 = C 2 V 2 / C 1  V 1 = 0.08x100/0.008 = 10ml Δηλαδή θα πάρουμε 10ml από το αρχικό διάλυμα, θα τα βάλουμε στην ογκομετρική των 100ml και θα τα αραιώσουμε μέχρι τα 100ml. Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 10

Ερωτήσεις 1.Να υπολογίσετε την περιεκτικότητα w/v και την Molarity του διαλύματος CuSO 4 που θα παρασκευάζατε αν είχατε ζυγίσει 5gr CuSO 4. 2.Να υπολογίσετε πόσα gr CuSO 4 θα πρέπει να ζυγίσετε για να φτιάξετε διάλυμα 0.016Μ. 3.Διαθέτουμε διάλυμα NaCl 0.5Μ. Πόσα ml πρέπει να χρησιμοποιήσετε από το διάλυμα αυτό για να παρασκευάσετε 100ml διαλύματος NaCl πέντε φορές αραιότερο; Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 11