n Γκόλμπολ n Goalball)
Ένας καινούριος μαθητής στο σχολείο (Γ.) n Ο Γ. έχει σοβαρούς περιορισμούς στην όρασή του. Δεν έχει νοητικούς περιορισμούς αλλά οι κινητικές του εμπειρίες φαίνεται να είναι περιορισμένες. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο δημοτικό, αλλά το ‘ειδικό’ γυμνάσιο βρίσκεται πολύ μακριά από τη κατοικία του και αδυνατεί να συνεχίσει εκεί τις σπουδές του. Ως εκ τούτου, γράφτηκε και θα φοιτήσει στην Α’ Γυμνασίου στο ‘γενικό’ σχολείο που εργάζεσθε. n Πώς θα τον βοηθήσετε να ενταχθεί στο μάθημα της φυσικής αγωγής;
Ορισμοί Ιατρικός ορισμός Για τη χώρα μας (νόμος 958/79) «‘τυφλό’ είναι κάθε άτομο, που η οπτική του οξύτητα είναι μικρότερη από το 1/20 της φυσιολογικής στο μάτι, που βλέπει καλύτερα και με την καλύτερη δυνατή διόρθωση». Για τη χώρα μας (νόμος 958/79) «‘τυφλό’ είναι κάθε άτομο, που η οπτική του οξύτητα είναι μικρότερη από το 1/20 της φυσιολογικής στο μάτι, που βλέπει καλύτερα και με την καλύτερη δυνατή διόρθωση». Εκπαιδευτικός ορισμός Οπτική ανεπάρκεια, περιλαμβάνοντας την τύφλωση, σημαίνει ανεπάρκεια της όρασης, που ακόμη και όταν διορθωθεί, αντίστοιχα επηρεάζει την ακαδημαϊκή απόδοση του παιδιού. Ο ορισμός περιλαμβάνει μερική όραση και τύφλωση (PL , Individuals with Disabilities Education Act, 1997).
Ορισμοί Στις Η.Π.Α. ‘τυφλό’ θεωρείται το άτομο, που με το καλύτερο μάτι βλέπει σε απόσταση 20 μέτρων, ή και λιγότερο, εκείνο που το μάτι ενός κανονικού ατόμου βλέπει σε απόσταση 200 μέτρων (Kirk, 1973, σ. 356) (Kirk, 1973, σ. 356)
Συχνότητα Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας / WHO (2002): 161 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο με διαταραχές όρασης (περίπου το 2,6% του συνολικού πληθυσμού)
Βίντεο (1)
Αθλητές n n International Blind Sport Association – I.B.S.A. n n Αγώνισμα των Παραολυμπιακών Αγώνων n n Άτομα με μερική η ολική απώλεια όρασης (τύφλωση). n n 9 Χ 18μ n n Δύο ομάδες, με τρία άτομα η κάθε μία n n Μάσκες – σκίαστρα n n Ανάγλυφη διαγράμμιση n n Πλάγιες πτώσεις δεξιά ή αριστερά n n Επίθεση, ρολάροντας (σουτάροντας) τη μπάλα στο αντίπαλο τέρμα
Αθλητές n n Όλοι όσοι έχουν μερική η ολική απώλεια όρασης μπορούν να παίξουν goalball. n n Η ισοτιμία στον περιορισμό όρασης εξασφαλίζεται με τα οπτικά σκίαστρα n n Classification: n n B1: Η Β1 περιλαμβάνει άτομα με ολική απώλεια όρασης και από τα δυο μάτια ή απουσία αντίληψης φωτός (αδυναμία αντίληψης μέρας ή νύχτας). Δεν υπάρχει οπτική δυνατότητα να αναγνωρίσουν αντικείμενα σε οποιαδήποτε κατεύθυνση ή από οποιαδήποτε απόσταση. n n B2: Η Β2 περιλαμβάνει άτομα που μπορούν να αναγνωρίσουν στα δύο μέτρα αντικείμενα που οι συνάνθρωποι τους χωρίς απώλεια όρασης βλέπουν στα 60 μέτρα (π.χ. όραση κάτω του 2/60), άτομα που έχουν πεδίο όρασης μικρότερο από 5 μοίρες ή και τα δύο.
Αθλητές n n B3: Η Β3 περιλαμβάνει άτομα που μπορούν να αναγνωρίσουν αντικείμενα σε απόσταση μεταξύ 2 και 6 μέτρων. Μπορούν να δουν στα δύο μέτρα αυτά που οι συνάνθρωποι τους χωρίς απώλεια όρασης βλέπουν στα 60 μέτρα (π.χ. όραση από 2/60 ως 6/60), έχουν πεδίο όρασης μεταξύ 5 και 20 μοιρών ή και τα δύο. n n B4: Η Β4 περιλαμβάνει άτομα που μπορούν να αναγνωρίσουν αντικείμενα σε απόσταση μεταξύ 2 και 7 μέτρων. Μπορούν να δουν στα δύο μέτρα αυτά που οι συνάνθρωποι τους χωρίς απώλεια όρασης βλέπουν στα 70 μέτρα (π.χ. όραση από 2/20 έως 2/70). Το πεδίο όρασης είναι μεγαλύτερο από 20 μοίρες στο ‘καλύτερο’ μάτι με την χρήση διορθωτικών φακών των ματιών.
Αγωνιστικός χώρος n n 9 Χ 18μ n n Τρεις τομείς n n Το μέσο του γηπέδου καλείται ουδέτερη ζώνη και εκτείνεται σε απόσταση 6 μέτρα γύρω από την κεντρική γραμμή (σε δύο μέρη) n n Μπροστά από το κάθε τέρμα βρίσκεται η περιοχή της κάθε ομάδας, με μήκος 6μ (και πλάτος 9μ.) (προσανατολισμού και προσγείωσης) n n Για να προσανατολίζονται οι αθλητές στο χώρο, όλη η διαγράμμιση του γηπέδου είναι ανάγλυφη, με τη βοήθεια ενός κορδονιού που καλύπτεται από αυτοκόλλητη ταινία
Αγωνιστικός χώρος n n Οι γραμμές που οριοθετούν τις περιοχές προσανατολισμού των ομάδων είναι παράλληλες και 3μ. από τις τελικές γραμμές τερμάτων n n Επιπλέον, μικρά κομμάτια σχοινιού καλύπτονται με ταινία για να βοηθήσουν τους αθλητές να ‘σημαδέψουν’ το κέντρο, την αριστερή ή την δεξιά πλευρά της αντίπαλης εστίας
Εξοπλισμός n n Τα επίσημα τέρματα μοιάζουν με τα αντίστοιχα του ποδοσφαίρου. Έχουν πλάτος 9 μέτρα, ύψος 1.30 μέτρα και τοποθετούνται στην τελική γραμμή, στο χώρο που αμύνεται η κάθε ομάδα. n n Αν αποφασίσετε να κατασκευάσετε δικά σας τέρματα με σωλήνα PVC, ξύλινα η μεταλλικά, είναι σημαντικό για λόγους ασφαλείας και αποφυγής τραυματισμών να καλύψετε τις γωνίες και τις άκρες με απορροφητικό υλικό.).
Εξοπλισμός n n Η μπάλα έχει περίπου το μέγεθος μιας μπάλας καλαθοσφαίρισης, και είναι φτιαγμένη από ανθεκτικό ελαστικό υλικό (π.χ. καουτσούκ). Μέσα στην μπάλα υπάρχουν 2 κουδουνάκια, που κυλάνε ελεύθερα στο εσωτερικό της όταν κυλάει από τη μια άκρη του γηπέδου στην άλλη. n n Προστατευτικά γοφού, θώρακα, στους αγκώνες καθώς και επιγονατίδες (βουτιά - μπλοκ)
n n 10 δευτερόλεπτα για επίθεση (μόνο με τα χέρια) n n Δεν ακουμπούν τα σκίαστρα n n Τα σουτ (ρολαρίσματα) ακουμπούν την περιοχή της επιτιθέμενης ομάδας n Τα σουτ ακουμπούν στην ουδέτερη ζώνη n Παράβαση (high ball) n n Αν η μπάλα σταματήσει μέσα στην ουδέτερη ζώνη και κανένας αθλητής δεν προσπαθήσει να την ελέγξει, θεωρείται κοντή μπαλιά – ‘short ball’ (επιστροφή στην αμυνόμενη ομάδα) n Αν σταματήσει στην ουδέτερη ζώνη, δίνεται πάλι στην επιτιθέμενη ομάδα n Το ίδιο αν χτυπήσει στο δοκάρι Κανονισμοί - ποινές
n Παραδείγματα από penalty n Αν δεν έρθει σε επαφή με την ουδέτερη ζώνη, είναι προσωπική παράβαση (long ball) και έχουμε penalty n Παράνομο άγγιγμα του σκίαστρου n Αντικανονική άμυνα n Αντιαθλητική συμπεριφορά n Θόρυβος Κανονισμοί - ποινές
n Ρίψη – σουτ (ρολάρισμα) n Απόκρουση – μπλοκ n Μεταβίβαση - πάσα n Ρίψη – σουτ με το ένα χέρι: Προσαρμόστε αν χρειαστεί τον κανονισμό (2 χέρια, με ή χωρίς βήμα) n n Αριστερό, δεξί, αριστερό βήμα προσέγγισης n n Απόκρουση – μπλοκ: ξαπλωμένος π.χ. στη δεξιά πλευρά με τα χέρια εκτεταμένα, τα πόδια μαζί τεντωμένα και τον αριστερό βραχίονα του χεριού μπροστά από το πρόσωπο n Προσαρμόστε τις διαστάσεις του γηπέδου ή το τέρμα n ‘Ζωγραφίστε’ στον τοίχο του γυμναστηρίου αν χρειαστεί Απαραίτητες δεξιότητες
Βίντεο (4,5)
Βίντεο (2,3)
Οδηγίες n Μετακίνηση με βοηθό n Κορδόνι n Εξοικείωση με χώρο (εμπόδια) n Τρέξιμο στις πλαϊνές γραμμές (σχοινιά, τοίχος) n Θόρυβοι n Ακανόνιστα πρότυπα – τυφλισμοί n Στάση σώματος – ισορροπία (δύναμη) n Προσαρμογή εξοπλισμού (ήχοι – ραδιόφωνο)
Οδηγίες n Κυνηγητό σε ζευγάρια (με πλαστικό ρόπαλο) n Εμπόδια και εξερεύνηση χώρου n Διαδρομές με εμπόδια n Σκυταλοδρομίες (δυο μαθητές στις άκρες που ειδοποιούν) n Σκυταλοδρομίες με εξοπλισμό n Μπάλα με κορδόνι στον καρπό ή το πόδι n Λάκτισμα και χειρισμό μπάλας n Πατίνια
Δραστηριότητες n 1.Μη πας εκεί Ι (Don’t go there I, p. 182) n 2.Μη πας εκεί ΙΙ (Don’t go there II, p. 183) n 3.Μη πας εκεί ΙIΙ (Don’t go there III, p. 184) n 4.DVD: Σκυταλοδρομία ζιγκ ζαγκ (Zig zag relay, p. 185) n 5.Βήμα για ρίψη – σουτ Ι (Step to throw I, p. 186) n 6.Βήμα για ρίψη – σουτ ΙΙ (Step to throw II, p. 187) n 7.Μπλόκαρε το (Block it, p. 189) n 8.Τέσσερις στο τετράγωνο (Four square, p. 189)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΣΥΖΗΤΗΣΗ