Χαλκίδα, Α. ΒΡΑΚΑΣ δρ φ. Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 02 * Έγγραφο ΥΠΠΕΘ / Δ 2/

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ι. Καραγιάννης,Σχ. Σύμβουλος ΠΕ03 Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ. Παρουσίαση του νέου Νόμου για τα ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Μια πρώτη.
Advertisements

Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΤΟ «ΝΕΟ» ΛΥΚΕΙΟ. 1.Το σχολείο πρέπει να μεταδίδει γνώση λειτουργική και όχι μνημονική. 2.Η γνώση δε μεταβιβάζεται αλλά χτίζεται με ενεργητικές διαδικασίες.
Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ.
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
ΚΕΣΥΠ ΧΑΝΙΩΝ Υπεύθυνοι : Μπαουράκη Αντωνία Μαρτίκας Δημήτρης
Ενημερώνομαι και γνωρίζω. 1ο Λύκειο Σπάτων / Οκτώβριος 2013
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ 2013 (Ν ΦΕΚ:193/ ) ΕΦΑΡΜΟΓΗ: για τους μαθητές της Α΄ τάξης Λυκείου Σχολικό Έτος: Επιμέλεια παρουσίασης :Νίκος Ασλάνης(ΠΕ03)
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Προγράμματα σπουδών Α΄,Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Α΄ Λυκείου 9 μαθήματα - 33 ώρες διδασκαλίας (κοινό πρόγραμμα) + 1 μάθημα επιλογής (από 4 μαθήματα) – 2 ώρες.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Tο Νέο Γενικό Λύκειο σύμφωνα με το νόμο 4186/ και τις τροποποιήσεις του, σύμφωνα με τους νόμους: 4264/ και 4275/ Λ Υ Κ Ε.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Νέο Λύκειο.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
Στρατικόπουλος Νικόλαος
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Ν.4186 – (ΦΕΚ193 Α΄ )
Τ Ο «Ν ΕΟ Λ ΥΚΕΙΟ Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4186/2013. Το νέο Γενικό Λύκειο σχηματικά Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥΒ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Η πορεία αύξουσας εξειδίκευσης των μαθητών
DEUTSCHE SCHULE ATHEN ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ Λ Υ Κ Ε Ι Ο Αλλαγές στο Λύκειο Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Πεδία Προσανατολισμού.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Δυναμικό του σχολείου μαθητές, Τμήματα Α=7,Β=6,Γ=5 33 Καθηγητές Κενά: 14 ώρες Γερμανικών 18 ώρες Καλλιτεχνικών 10 ώρες Φιλολογικών 15 ώρες.
1 ο Γυμνάσιο Ρέντη Πρόγραμμα μαθημάτων της Γ! Τάξης.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Τι ισχύει σύμφωνα με τις αλλαγές του Π.Δ. 126 ΦΕΚ 211/
1 Γυμνάσιο Τρικάλων Σχολικό έτος Αλλαγές στο Γυμνάσιο.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Εξορθολογισμός διαχείριση διδακτέας ύλης
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4327/2015.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ (Aρ. πρωτ /Δ2/ εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ Αρ. Πρωτ /Δ2/
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Ενημερώνομαι και γνωρίζω. 1ο Λύκειο Σπάτων / Οκτώβριος 2014
Διδακτικές ώρες – Ωράριο μαθημάτων
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Αλλαγεσ στο γυμνασιο
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΙΛΙΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Χαλκίδα, Α. ΒΡΑΚΑΣ δρ φ. Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 02 * Έγγραφο ΥΠΠΕΘ / Δ 2/

 Ποιότητα και ισότητα  Αριστεία : οργάνωση της κοινωνίας με τρόπο που να επιτρέπει την ανάδειξη και την βελτίωση των δυνατοτήτων εκάστου μέλους της με στόχο την συνολική πρόοδό της ( ΟΗΕ ) [ 9 October 1998, WORLD DECLARATION ON HIGHER EDUCATION FOR THE TWENTY- FIRST CENTURY: VISION AND ACTION. Article 1.b. ]  Κριτική ικανότητα : οργάνωση των θεσμών με τρόπο που να προάγει στο μέγιστο βαθμό την κριτική σκέψη, η οποία συναρτάται με την δημιουργικότητα [ib. Article 9.c.]  Το σχολείο του 21 ου αιώνα : ανθρωπιστικό, αντιτεχνοκρατικό - αντικορπορατιστικό

 Σχολικό έτος : 1.9 – 31.8  Διδακτικό έτος : 1.9 – 30.6  Α ’ τετράμηνο 12.9 – 20.1  Β ’ τετράμηνο  Μαθήματα. Α ’ ομάδα : Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία ( Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία ), Μαθηματικά, Φυσική, Ιστορία. Εξετάζονται τον Ιούνιο.

 Β ’ ομάδα : Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία ( Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση ), Χημεία, Βιολογία, Γεωλογία - Γεωγραφία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Θρησκευτικά, Αγγλικά, Β ’ ξένη γλώσσα και Οικιακή Οικονομία. Δεν εξετάζονται τον Ιούνιο.  Γ ’ ομάδα : Τεχνολογία - Πληροφορική, Μουσική - Καλλιτεχνικά, Φυσική Αγωγή.

 Συνολική συμμετοχή μαθητή  Ατομικές ή ομαδικές εργασίες στο σχολείο ή στο σπίτι  Ατομικές ή ομαδικές συνθετικές / διαθεματικές εργασίες  Ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ( ΩΓΔ ) [ α ) προειδοποιημένες· προϋπόθεση η ανακεφαλαίωση και η διάθεση έως 4 δ. ω. για την πραγμάτευση ευρύτερης ενότητας, β ) μη προειδοποιημένες· αφορούν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα ]  Ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες ( ΟΓΔ )

 Μία (1) ΩΓΔ στο Α ’ τετράμηνο για τα μαθήματα της ομάδας Α ’.  Μία (1) ΩΓΔ στο Α ’ τετράμηνο και μία (1) ΩΓΔ στο Β ’ τετράμηνο ή συνθετική δημιουργική εργασία μικρής έκτασης για τα μαθήματα της ομάδας Β ’.  Οι ΩΓΔ διεξάγονται σε ένα (1) μάθημα την ημέρα για κάθε τμήμα και μέχρι τρία (3) το πολύ μαθήματα την εβδομάδα για κάθε τμήμα [ καταγραφή σε ειδικό τετράδιο ]  Οι ΟΓΔ είναι μέχρι τρεις (3) για κάθε τετράμηνο σε κάθε τμήμα και διαρκούν το πολύ δέκα (10) λεπτά.

 Οι γραπτές ανακεφαλαιωτικές ( προαγωγικές ή απολυτήριες ) εξετάσεις διεξάγονται τον Ιούνιο κάθε διδακτικού έτους με την εξής μορφή : α ’ εξεταστική περίοδος για ομάδα Α ’ υποστηρικτική διδασκαλία για παραπεμπόμενους β ’ εξεταστική περίοδος για παραπεμπόμενους.  Ως εξεταστέα ύλη ορίζονται τα 2/3 της διδαχθείσας, αλλά αυτή δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό της διδακτέας.  Βαθμός Ετήσιας Επίδοσης στην ομάδα Α ’ είναι το 1/3 του αθροίσματος των βαθμών Α ’, Β ’, τετραμήνου και της προαγωγικής / απολυτήριας εξέτασης [ ΒΕΕ =1/3 του Α + Β + εξετάσεις ]  Βαθμός Ετήσιας Επίδοσης στην ομάδα Β ’ είναι ο μέσος όρος των βαθμών Α ’ και Β ’ τετραμήνου [ ΒΕΕ = Μ. Ο. Α ’ + Β ’ τετραμήνου ]

Η προαγωγή / απόλυση μαθητή γίνεται :  με βαθμό τουλάχιστον δέκα (10) σε κάθε μάθημα  με βαθμό τουλάχιστον οκτώ (8) σε κάθε μάθημα της ομάδας Α ’ και συνολικό Μ. Ο. ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δώδεκα (12).  Αλλιώς, παραπέμπεται σε επαναληπτική εξέταση στα μαθήματα στα οποία ο ΒΕΕ είναι μικρότερος του δέκα (10).  Τότε υλοποιείται υποστηρικτική διδασκαλία για παραπεμπόμενους με πρόγραμμα 5-10 δ. ω.  Εάν και μετά την επαναληπτική εξέταση δεν προάγεται, επαναλαμβάνει την Α ’ ή τη Β ’ τάξη, και, εάν δεν απολύεται, δύναται να προσέλθει σε επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο πριν από την έναρξη των μαθημάτων.

 35 δ. ώ. 32 δ. ώ. (3 ώρες διαθέσιμες για πολιτιστικές δραστηριότητες, ομίλους, ενισχυτικές διδασκαλίες, εκδηλώσεις, συνεδριάσεις / επιλογή από τη σχολική μονάδα – αναμένεται ΥΑ για ακριβέστερο καθορισμό )  τετράμηνα : στόχος η ποιότητα της αξιολόγησης  β ’ τετράμηνο : εναλλακτική αξιολόγηση μέσω απλής εφικτού χαρακτήρα συνθετικής εργασίας, ατομικής για όλους τους μαθητές με ποικιλία παρόμοιων θεμάτων.  [ η ατομική συνθετική εργασία πρέπει να συνοδεύεται από ποσοτική, αριθμητική αξιολόγηση, αν και η διεθνής βιβλιογραφία επιβάλλει περιγραφική αξιολόγηση ]  Εξετάσεις : σε 4 μαθήματα, οι αποτυχόντες καλούνται σε επαναληπτικά μαθήματα το 2 ο δεκαήμερο του Ιουνίου κ στο 3 ο δεκαήμερο επανεξετάζονται ( οι εξετάσεις του Φεβρουαρίου για όσους δεν αποφοιτούσαν μεταφέρονται τον Σεπτέμβριο )

 ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ ( ΦΕΚ /303, τ. β΄ / , σελ )  ΠΣ ΦΕΚ Β ’ 2334 / ,  Στρατηγικές μάθησης και διδασκαλίας ( Γλώσσα - Λογοτεχνία / Οδηγός Νεοελληνικής Γλώσσας για Δημοτικό και Γυμνάσιο /pdf, σ.11 και Παράρτημα ).

 Στοχοκεντρικός προσανατολισμός ( όχι άθροισμα ενοτήτων αλλά ως σύνολο στόχων για την ενίσχυση της κατανόησης και της παραγωγής λόγου )  Ο εκπαιδευτικός διαμορφωτής του υλικού, όχι διεκπεραιωτής  Έμφαση στην κατανόηση των εισαγωγικών κειμένων  Επιλέγουμε θεματικούς άξονες, άρα επιλέγουμε κείμενα από διάφορες ενότητες με συναφή θέματα για συνεξέταση, αλλά πρέπει να υπάρχει ελάχιστος αριθμός ενοτήτων διακριτών και κοινών για όλα τα τμήματα της τάξης.

 Διδάσκουμε ( α ) γένη λόγου - κειμενικά είδη, ( β ) γραμματικά φαινόμενα και λεξιλόγιο, ( γ ) δεξιότητες γραπτού και προφορικού λόγου  Για το ( α ) διδάσκουμε : Περιγραφή, Αφήγηση, Επιχειρηματολογία με ποικιλία κειμενικών ειδών / ποικιλία προφορικών - γραπτών κειμένων, μονοτροπικών - πολυτροπικών, συνεχών - ασυνεχών  Για το ( γ ) κατανόηση : δραστηριότητες για εντοπισμό πληροφορίας, για σύνδεση πληροφορίας με επικοινωνιακό πλαίσιο, για συνεισφορά μορφοσυντακτικών δομών στην επικοινωνία, για ερμηνευτική κριτική προσέγγιση· παραγωγή λόγου : δραστηριότητες για διατύπωση προσωπικών απόψεων με αφορμή συγκεκριμένο κείμενο, περιγραφή τόπου - αντικειμένου κτλ, αφήγηση συμβάντος - δράσης κτλ  Για το ( β ) οπωσδήποτε κειμενοκεντρικά, έμφαση σε λόγια φαινόμενα ( ανοίκειες δομές )

 Για το ( β ) διερευνούμε στην αρχή του έτους τον βαθμό επικοινωνιακής ετοιμότητας σε συνάρτηση με το γλωσσικό γνωστικό επίπεδό τους  Εντάσσουμε τη διδασκαλία των Γ - Σ φαινομένων στα κείμενα  Αναδεικνύουμε τη λειτουργία των Γ - Σ φαινομένων  Διδάσκουμε τα Γ - Σ διατρέχοντας όλη την ύλη, ανεξάρτητα από τη διδακτική ενότητα στην οποία προγραμματικά είναι ενταγμένα  Δίνουμε έμφαση σε ανοίκειες δομές

 Στοχοθεσία : A112, καθώς και Γλώσσα - Λογοτεχνία.pdf  Υλικό για ΒΔ : ‘ Σχολική και Κοινωνική Ζωή ’, sxoleivn/gymnasia/1565-odhgies-mathimata- viwmatikes-draseis- gymnasio.html,  Επιλέγονται από κοινού για διδασκαλία οκτώ (8) διδακτικές ενότητες συνδυαζόμενες μεταξύ τους σε θεματικές ενότητες που μπορεί να είναι λιγότερες, και παράγονται 6-7 γραπτά κείμενα στο σχολείο, όχι στο σπίτι.  Για φέτος συνδιδασκαλία Εν. 1 και 2

 Στοχοθεσία : se=DSGYM-B110 και  Επιλέγονται από κοινού για διδασκαλία τουλάχιστον πέντε (5) διδακτικές ενότητες συνδυαζόμενες μεταξύ τους σε θεματικές ενότητες, και παράγονται τουλάχιστον πέντε (5) γραπτά κείμενα στο σχολείο, όχι στο σπίτι.

 Στοχοθεσία : YM-C107 και mnasiou.pdf.  Επιλέγονται από κοινού για διδασκαλία τουλάχιστον πέντε (5) διδακτικές ενότητες συνδυαζόμενες μεταξύ τους σε θεματικές ενότητες, και παράγονται τουλάχιστον πέντε (5) γραπτά κείμενα στο σχολείο, όχι στο σπίτι.

 Εμπλουτισμός με κείμενα εκτός σχολικού εγχειριδίου ( υπόμνηση : Ο εκπαιδευτικός διαμορφωτής του υλικού, όχι διεκπεραιωτής )  Σχεδιάζουμε δραστηριότητες κατανόησης αρχίζοντας από εντοπισμό πληροφορίας και φτάνοντας στην κριτική ανάγνωση - ερμηνεία  Δημιουργούμε ένα ΣΥΝΕΧΕΣ από την κατανόηση έως την παραγωγή λόγου  Ενισχύουμε δραστηριότητες παραγωγής λόγου μέσα στην τάξη και τη διόρθωση εντός τάξης  Αναθέτουμε αρκετές εργασίες για το σπίτι  Προωθούμε τον αναστοχασμό για το γνωρίζουν ήδη, τι θέλουν να μάθουν και τι έμαθαν

Οι μαθητές πρέπει να :  Εντοπίζουν πληροφορίες  Αναγνωρίζουν τα δομικά μέρη, να διακρίνουν τις βασικές από τις επουσιώδεις πληροφορίες, να ορίζουν τον σκοπό  Ερμηνεύουν το κείμενο ( εμβαθύνοντας σε αυτό και επισημαίνοντας τη συνοχή των πληροφοριών )  Κατανοούν κριτικά το κείμενο ( αξιολογώντας τις ιδέες κτλ., συγκρίνοντάς το με άλλα και εκφράζοντας δικές τους ιδέες κτλ.)  Κατανοούν και χρησιμοποιούν τα Γ - Σ, χωρίς εστίαση στην απομνημόνευση μεταγλωσσικών όρων  Χρησιμοποιούν το διδασκόμενο λεξιλόγιο στην πράξη· το λεξιλόγιο δεν διδάσκεται ούτε εξετάζεται αυτόνομα αλλά κειμενοκεντρικά  Παράγουν γραπτά και προφορικά κείμενα αφηγηματικού, περιγραφικού και αποδεικτικού χαρακτήρα, δόκιμα για την ηλικία τους

 Διαγνωστική αξιολόγηση ( όχι μόνο στην αρχή του έτους αλλά στην αρχή ενότητας )  Αυτοαξιολόγηση : (i) τι γνωρίζουν οι μαθητές (ii) τι θέλουν και τι πρέπει να μάθουν (iii) τι έμαθαν  Υπάρχει πρόβλεψη κειμένων για μεικτές τάξεις ( γηγενείς, αλλοδαποί, πρόσφυγες )  Γενικά, βλ. ΔΕΠΠΣ ( ΦΕΚ 303/ , σελ )  Τελική αξιολόγηση βλ. ΠΔ για την αξιολόγηση των φιλολογικών μαθημάτων

 Σχεδιάζει - προγραμματίζει, οργανώνει, καθοδηγεί,  παίρνει ο ίδιος αλλά και ενθαρρύνει πρωτοβουλίες  εμπλουτίζει συνεχώς το υλικό  ενισχύει κειμενοκεντρικές δραστηριότητες  προσπαθεί να ποικίλλει τους τρόπους προσέγγισης  επιμένει στην παραγωγή κειμένων γραπτού κ α ι προφορικού λόγου  Κάνει υπομονή ως προς το συνεχές πήγαινε - έλα στις σελ. του βιβλίου για να αναδιαρθρώσει την πορεία προσπέλασης της ύλης …

 Στοχοκεντρικός προσανατολισμός ( όχι άθροισμα ενοτήτων αλλά ως σύνολο στόχων για την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σχέσης των μαθητών με τα κείμενα και για την καλλιέργεια ποικιλίας αναγνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων )  βάση της οργάνωσης του μαθήματος η ανάγνωση των κειμένων ( οι δραστηριότητες οργανώνονται στα πριν, κατά και μετά την ανάγνωση ) με στόχο τη δημιουργία επαρκών αναγνωστών

 Σχολικό βιβλίο, κείμενα εκτός αυτού, ολόκληρο βιβλίο ( εάν οι συνθήκες το επιτρέπουν ), παραγωγή λόγου που δείχνει την κατανόηση του κειμένου ή δημιουργική γραφή  Αξιοποιούμε και τα διαδραστικά σχολικά εγχειρίδια  Αξιοποιούμε το αναγνωστικό παρελθόν μαθητών από το δημοτικό ( στην α ’ γυμνασίου )  Δέκα (10) τουλάχιστον κείμενα κατά τη διάρκεια των μηνών στους οποίους διεξάγονται τα μαθήματα

 Κύριο στοιχείο της διδασκαλίας είναι η ανάγνωση,  Ομάδες κειμένων με βάση το θέμα, το είδος, την ιστορική περίοδο κτλ., ( μπορούν να συμμετέχουν και οι μαθητές στην επιλογή των κειμένων )  Η μεθόδευση της εργασίας σε ομάδες κειμένων μπορεί να ακολουθήσει τη μεθοδολογία project  ΤΠΕ για διασύνδεση του γνωστικού αντικειμένου με άλλες τέχνες  Παραγωγή λόγου με δύο κατευθύνσεις : ( α ) κείμενο αναγνωστικής ανταπόκρισης, ( β ) κείμενο δημιουργικής γραφής ( π. χ. παράφραση - παρωδία ποιήματος, αλλαγή τέλους μίας ιστορίας κτλ.)

 Πρέπει να απομακρυνθούμε σταδιακά από την αναπαραγωγή έτοιμων απαντήσεων  Οι μαθητές πρέπει να αξιοποιούν το κείμενο και τις εισαγωγικές πληροφορίες με σύνθετο τρόπο κατά τις ΩΓΔ και ΟΓΔ  Συνεκτιμώνται οι εργασίες που εκπονούνται από τους μαθητές  Το βιβλίο / τα βιβλία που μελετήθηκαν ολοκληρωμένα δ ε ν εξετάζονται σε ΩΓΔ / ΟΓΔ και τον Ιούνιο

i. Αρχαία Ελληνική Γλώσσα  Να προωθηθεί η ανακαλυπτική - διερευνητική και η κοινωνική μάθηση καθώς και οι δημιουργικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη, που θα κινήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών / τριών και θα καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη  Να υπάρχει χρόνος για δραστηριότητες ανακεφαλαίωσης, αναπλαισίωσης της γνώσης και αναστοχασμού,  Να γίνει εφικτό οι μαθητές / τριες να μαθαίνουν στο σχολείο, χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουν σε εξωσχολική βοήθεια.

 Ειδικά για την Α΄ τάξη δόθηκε έμφαση ώστε οι μαθητές / τριες να έλθουν σε επαφή με την α. ε. με ομαλό και παιγνιώδη τρόπο, αρχικά μέσα από κείμενα της λόγιας παράδοσης, από τα σύγχρονα στα παλαιότερα ( οπισθοχωρητική μέθοδος ).  Εκεί όπου διαπιστώθηκε ότι τα κείμενα του ανθολογίων ήταν δύσκολα για την αντιληπτική ικανότητα των μαθητών, υιοθετήθηκε η μέθοδος από τη μετάφραση στο πρωτότυπο ( Βοσκός - Παπακωνσταντίνου ). [ βλ. διδακτική πρόταση στο « Η αμφίδρομη πορεία : Διδακτική Πρόταση για τον συνδυασμό μεταφρασμένου και πρωτότυπου κειμένου στην διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας [ στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ]» Πλάτων τ. 54 ( Παράρτημα ), ( ) ]  οι μαθητές / τριες πρέπει να γνωρίζουν κείμενα ( κειμενοκεντρική μέθοδος ) κατά την προσέγγιση ενοτήτων.

Επιδιώκεται οι μαθητές / τριες :  να αναζητούν σε ένα κείμενο τις χρονικές και αιτιακές σχέσεις, τον τόπο, τις μετοχικές και απαρεμφατικές φράσεις.  να ωθηθούν, βαθμιαία, στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οργανώνεται το κείμενο.  να προσεγγίζουν τα γλωσσικά φαινόμενα μέσα από την αναγνώρισή τους στα κείμενα.  να ανιχνεύουν, για παράδειγμα, τη λειτουργία των γραμματικοσυντακτικών φαινομένων μέσα στο κείμενο.  να αναζητούν τις βασικές δομές της αρχαίας γλώσσας, εστιάζοντας σε όσα διαφέρουν από τη σύγχρονη.  να δημιουργούν, με τη βοήθεια κατάλληλων ερωτήσεων, το διάγραμμα του κειμένου.  να διορθώνουν τις ασκήσεις οι ίδιοι με τη βοήθεια των βιβλίων αναφοράς.

επιδιώκεται οι μαθητές / τριες :  να αντιληφθούν ότι τα κείμενα από μετάφραση ανήκουν στην αρχαία ελληνική γραμματεία και όχι στη νεοελληνική.  να αποκτήσουν επίγνωση της ιδιοτυπίας που παρουσιάζει η αρχαία γραμματεία και στη μορφή και στο ιδεολογικό της περιεχόμενο.  να μυηθούν σταδιακά, στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οργανώνεται το κείμενο και να προχωρήσουν στην ερμηνεία του.  να προσεγγίζουν τα κείμενα σε όσο γίνεται μεγαλύτερη έκταση, με τη βοήθεια του απολύτως απαραίτητου υπομνηματισμού.  να ανακαλύψουν τις ενδιάμεσες γέφυρες που ενώνουν την εποχή μας με την εποχή των κειμένων.  να δημιουργούν ομαδοσυνεργατικά το διάγραμμα του κειμένου, εννοιολογικούς χάρτες κ. ά.  να αξιοποιούν κριτικά τα κείμενα αναφοράς ( τα κείμενα των σχολικών εγχειριδίων ) αλλά και κείμενα υποστηρικτικά τα οποία φιλοξενούνται στο διαδίκτυο ( κριτικός γραμματισμός ).

 Θέματα εξετάζονται μέσω χαρτών κ πηγών  Οτιδήποτε διδάσκεται συνοπτικά δεν εξετάζεται στο τέλος  ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ : κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους προγραμματίζεται επιμορφωτική ημερίδα για την διδασκαλία της Ιστορίας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο