ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΜΠΕΛΙ: ΑΠΟ ΤΟN ΔΙΟΝΥΣΟ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ!!! ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΚΚΙΟΥ ΛΕΡΟΥ ΤΜΗΜΑ Δ2 Υπεύθυνη προγράμματος : Σοφία Ζερβού ΠΕ70
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 1.Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τη φύση και να προσεγγίσουν βιωματικά το οικοσύστημα του αμπελώνα γνωρίζοντας τα έμβια και τα άβια στοιχεία από τα οποία αποτελείται. 2.Να γίνει η προσέγγιση του θέματος διαθεματικά. 3.Να συνειδητοποιήσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που σχετίζονται με την καλλιέργεια του αμπελιού και τη σημασία της βιολογικής καλλιέργειας. Αμπέλι : από τον Διόνυσο μέχρι σήμερα!!!
4. Να γνωρίσουν οι μαθητές τα στάδια των δραστηριοτήτων από την καλλιέργεια του αμπελιού μέχρι την κατανάλωση των προϊόντων του. 5. Να αναπτυχθούν δεξιότητες παρατήρησης, συλλογής δεδομένων, καταγραφής, ταξινόμησης, υπόθεσης, πρόβλεψης και εξαγωγής συμπερασμάτων. 6. Να μάθουν να συνεργάζονται και να καλλιεργηθεί κλίμα ομαδικότητας. 7. Να γνωρίσουν ήθη και έθιμα, παραδόσεις, θρησκευτικές δοξασίες και συμβολισμούς που σχετίζονται με το κρασί και την αμπελοκαλλιέργεια. Αμπέλι : από τον Διόνυσο μέχρι σήμερα!!!
ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ Αμπέλι : από τον Διόνυσο μέχρι σήμερα!!! ΑΜΠΕΛΙ Ήθη - Έθιμα Μαθηματικά Μυθολογία -Ιστορία Μελέτη Περιβάλλοντος Γεωγραφία Θρησκευτικά Γλώσσα Τέχνη Τ.Π.Ε
Χρονική εξέλιξη του προγράμματος Αμπέλι : από τον Διόνυσο μέχρι σήμερα ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014 Διερεύνηση του θέματος Βιβλιογραφική έρευνα για το αμπέλι – Ντοκιμαντέρ - Εντοπισμός των όψεων του θέματος (Το αμπέλι ως φυτό- Τρύγος-Οινοποίηση-Οίνος και υγεία – Ήθη και Έθιμα) ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2014 Επεξεργασία του θέματος 1)Έρευνα για τις περιοχές της Λέρου στις οποίες υπάρχουν αμπέλια 2)Χαρτογράφηση αμπελώνων της Λέρου 3)Συνέντευξη από αμπελουργό Υλοποίηση επισκέψεων (Παρατήρηση – Έρευνα – Καταγραφή) 1)Επίσκεψη σε αμπελώνα 2)Επίσκεψη σε οινοποιείο ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2015 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2015 Δραστηριότητες μέσα στην τάξη Εικαστικά (Ζωγραφική (Αντίγραφα έργων διάσημων ζωγράφων –Καλαθοπλεκτική) ΤΠΕ (Ζωγραφική – Αναζήτηση στο διαδίκτυο παροιμιών, λαϊκών εκφράσεων και έργων τέχνης με θέμα το αμπέλι) Μαθηματικά (Δημιουργία και επίλυση προβλημάτων) Φιλαναγνωσία (ποιήματα, «Τσιριτρό», «Ο τρύγος»/ μύθοι του Αισώπου) Γλώσσα (Συνταγές με κρασί, σταφίδες, σταφύλι – σύνθετες λέξεις, περιεκτικά ) Μουσική (Τραγούδια με θέμα το αμπέλι και τον τρύγο / «Ο τρύγος» στ. Γ. Ρίτσου, «Πού πας αφέντη μέρμηγκα» παραδοσιακό) Μελέτη Περιβάλλοντος (Αναζήτηση πληροφοριών και συζήτηση για το σταφύλι και τα παράγωγά του. Η ανάπτυξη του φυτού. Καλλιεργητικές φροντίδες. Έθιμα της Λέρου που σχετίζονται με το αμπέλι) Ιστορία (Διόνυσος- Οινότροπες – Ανταλλακτικό εμπόριο μινωικού και μυκηναϊκού πολιτισμού – οινοποσία στα ομηρικά έπη και στα συμπόσια- κρατήρες ) Θρησκευτικά (Νώε, Θεία Κοινωνία, Εγώ ειμί η άμπελος, Ο γάμος στην Κανά, Άγιος Τρύφωνας) ΜΑΪΟΣ 2015 Αξιολόγηση-Συμπεράσματα-Προετοιμασία παρουσίασης Στη φάση αυτή έγινε ανακεφαλαίωση του θέματός μας και χωρισμός σε ομάδες. Οι ομάδες μας αξιολόγησαν και το υλικό που είχε συγκεντρωθεί αλλά και τις εργασίες τους. Ακολούθησε συζήτηση για την επιλογή υλικού που θα χρησιμοποιούνταν στην παρουσίαση. Στη συνέχεια ξεκίνησε η προετοιμασία για την παρουσίαση όλης της δουλειάς μας. ΙΟΥΝΙΟΣ 2015 Δράσεις ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Έχει προγραμματιστεί παρουσίαση στους γονείς στις 5 Ιουνίου (Ημέρα Περιβάλλοντος) ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΧΩΡΩΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ με τα έργα των ομάδων