ΚΕΙΜΕΝΟ Αχός βαρύς ακούεται, πολλά τουφέκια πέφτουν. Μήνα σε γάμο ρίχνονται, μήνα σε χαροκόπι; Ουδέ σε γάμο ρίχνονται ουδέ σε χαροκόπι, η Δέσπω κάνει.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ.
Advertisements

Η φωτογραφία είναι του Είναι τραβηγμένη γωνία Πανεπιστημίου και Όθωνος, μπροστά από το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία». Το τανκς είναι Γερμανικό,
Σουλιώτες Χρήστος Μ. Στ’ Τάξη
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΜΑΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
Το σπίτι μου.
Για σου. Σε σκεπτόμουν όλη μέρα!!!
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΕΣ: ΟΒΒΑΔΙΑ ΑΙΜΙΛΙΑ ΝΤΑΒΛΑΜΑΝΟΥ ΕΛΕΝΑ ΒΟΛΟΣ
Ο πραγματικός και ιδεατός κόσμος στην ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Αν μ’αγαπάς κι ειν’ όνειρο
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
Διονύσιος Σολωμός “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι” Σχεδίασμα Β΄ Απόσπασμα 1ο
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Τα Ουράνια Σώματα Στη Λογοτεχνία και στη Λαϊκή Παράδοση
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΒΑΤΡΑΧΟΥ Να την διαβάσετε, να την σκεφτείτε και να την διαδώσετε. είναι ωμή μα πραγματική …
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
ΦΩΣ - ΣΚΟΤΑΔΙ Μαρία Ιγγλέζου Β Λυκείου
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ( ) ( ) ( )
Εργασία Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Διδ/ων Καθ/της: Μαγαλιού Λ.
Τα κάστρα της λευτεριάς
ΠΡΑΞΕΙΣ ΑΥΤΟΘΥΣΙΑΣ.
Νιάκαρος Κωστής Καθηγήτρια: Βασιλική Παπακίτσου
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ SPE305A
Φέρε με πάλι στους παλιούς καιρούς, καρδιά νοσταλγική, κι άσε με εκεί μονάχο σα ναυαγό που πρόφτασε την ώρα πόλαμψε η αστραπή κι' αρπάχτηκε στο βράχο.
Ομαδικη εργασια στα κειμενα Ομαδα ιστορικων Θεμα: δημοτικα τραγουδια
Από την Ιστορία στη Φιλοσοφία Ηθική και Πολιτική
«ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ» ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ… ΜΑΡΙΝΑ.

Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ρεθύμνου
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
ΈΚΤΟΡΑΣ.
Οι ηρωίδες του 1821 Ομαδική εργασία των μαθητών της ΣΤ’ 2 τάξης
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
Γ. Ρίτσος Ανυπόταχτη Πολιτεία. ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ για την ενότητα «Παράδοση και μοντερνισμός στην ποίηση» ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ - ΥΠΕΥΘΥΝΗ.
 Βουκουρέστι – παραδουνάβιες ηγεμονίες  Πάντοβα – ιατρική, νομικά, φιλολογία…  Έλαβε το αξίωμα του μεγάλου λογοθέτη  Γραμματική της Αιολοδωρικής.
 Το απόσπασμα του Ερωτόκριτου περιγράφει την συναισθηματική κατάσταση του ίδιου, δηλώνει τον έρωτα του και παρομοιάζει την επιθυμία του για έρωτα όπως.
Διονύσιος Σολωμός, ο εθνικός μας ποιητής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ
Μια εργασία των: Μαρία Μακρή Βάσω Αθανασίου Κατερίνα Μιχοπούλου Μιχαήλ-Βασίλειου Μπούφα.
ΤΟ ΧΡΥΣΟΨΑΡΟ Λαϊκα Παραμυθια Σοϊλεμεζιδης Ηλίας Β΄5.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ Μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης Ελληνικής Ποίησης.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 10: Χριστούγεννα! Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
Η ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΧ.ΜΟΝΑΔΑ: 6/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜ. ΣΧ. ΑΓΚΑΘΙΑΣ-ΚΥΨΕΛΗΣ ΣΧ.ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ: Α' ΜΑΘΗΤΕΣ: 15 ΔΑΣΚΑΛΑ: ΜΑΝΙΑ ΑΘΗΝΑ.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ-COMENIUS Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ ΟΠΩΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Γ΄ ΤΑΞΗ Αθανάσιος Παπίας Στόχος είναι να εμπεδώσουν οι μαθητές την αρχή, ότι με την παρέμβαση.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Το χρυσόψαρο ΛΑΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ.
Τα σημεία στίξης Β΄τάξη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ Στίχοι: Σπύρου Λάμπρου.
Σχολική γιορτή 25ης Μαρτίου | Δ.Σ. Λίμνης | ΣΤ’ Τάξη | 2016 – 2017
Πώς λέμε ΟΧΙ; Βιβλίο σελ.62-63
1.Βλέπω στα μάτια σου τη θλίψη. Νοιώθω την τελευταία σου χαρά.
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ ΜΕ ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ
Λογοτεχνία Αλίκη.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Η εξέλιξη της ποίησης.
Για σου. Σε σκεπτόμουν όλη μέρα!!!
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΕΙΜΕΝΟ Αχός βαρύς ακούεται, πολλά τουφέκια πέφτουν. Μήνα σε γάμο ρίχνονται, μήνα σε χαροκόπι; Ουδέ σε γάμο ρίχνονται ουδέ σε χαροκόπι, η Δέσπω κάνει πόλεμο με νύφαις και μ' γγόνια. Αρβανιτιά την πλάκωσε 'ς του Δημουλά τον πύργο. Γιώργαινα, ρίξε τ’ άρματα, δεν είν' εδώ το Σούλι. Εδώ είσαι σκλάβα του πασά, σκλάβα των Αρβανίτων. -Το Σούλι κι' αν προσκύνησε, κι’ αν τούρκεψε νη Κιάφα. Η Δέσπω αφέντες Λιάπηδες δεν έκαμε, δεν κάνει» Δαυλί 'ς το χέρι νάρπαξε, κόραις και νύφαις κράζει. «Σκλάβαις Τούρκων μη ζήσωμε, παιδιά μ', μαζί μου ελάτε». Και τα φυσέκια ανάψανε, κι' όλοι φωτιά γενήκαν.

Χαρακτηριστικά: ΔΔεν έχει ομοι ο καταληξία (π.χ. πέφτουν-χαροκόπι). ΟΟ τίτλος σχετίζεται με το περιεχόμενο (στο κείμενο παρουσιάζεται η Δέσπω, το όνομα της οποίας αναφέρεται και στον τίτλο). ΈΈχει σημεία στίξης (τελείες, κόμματα, ερωτηματικά). ΈΈχει δημοτική γλώσσα (π.χ. «Αχός βαρύς ακούεται»). ΈΈχει ποιητικό λεξιλόγιο. ΤΤοποθετείται χρονικά στα τέλη 18 ου - αρχές 19 ου αιώνα.

 Έχει λιτό και πυκνό λόγο, χωρίς μακρηγορίες και πολλά επίθετα (π.χ. Εδώ είσαι σκλάβα του Πασά).  Υπάρχει «αρχή της ισομετρίας» (π.χ. «Δαυλί στο χέρι άρπαξε»).  Το νόημα του πρώτου ημιστιχίου επαναλαμβάνεται ή ολοκληρώνεται στο δεύτερο (π.χ. «Αχός βαρύς ακούεται, πολλά τουφέκια πέφτουν»).  Υπάρχουν άσκοπα ερωτήματα (π.χ. «Μήνα σε γάμο ρίχνονται, μήνα σε χαροκόπι;»). Δημοτικό τραγούδι (10 ος αιώνας- σήμερα ).

 Υπάρχει «σχήμα του αδυνάτου» (π.χ. «Και τα φυσέκια ανάψανε κι’ όλοι φωτιά γενήκαν»).  Έχει προσωποποιήσεις (π.χ. Το Σούλι κι αν προσκύνησε»).  Αντλεί το θέμα του από την ιστορία (επανάσταση του 1821).  Έχει έντονο το «λαϊκό» ψυχισμό, καθώς παρουσιάζει μία λαϊκή φιγούρα, τη Δέσπω.  Έχει ιαμβικό μέτρο και δεκαπεντασύλλαβο στίχο).

ΚΕΙΜΕΝΟ Ήρχισε και μεγάλωνε το δροσερό κλωνάρι, και πλήθαινε στην ομορφιά, στη γνώση, και στη χάρη. Eγίνηκεν τόσο γλυκειά, που πάντοθ' εγρικήθη πως για να το'χου' θάμασμα στον Kόσμον εγεννήθη. Kαι τ' όνομά τση το γλυκύ το λέγαν Aρετούσα, οι ομορφιές τση ή[σα]ν πολλές, τα κάλλη τση ήσαν πλούσα. Xαριτωμένο θηλυκό τως το'καμεν η Φύση, και σαν αυτή δεν ήτονε σ' Aνατολή και Δύση. Όλες τσι χάρες κι αρετές ήτονε στολισμένη, ευγενική και τακτική, πολλά χαριτωμένη. K' ήτον και Bασιλιού παιδί, και Pήγα θυγατέρα, πόθο μεγάλον ήβανε στο γράμμα νύκτα-ημέρα. Eκαμαρώνασίν την-ε ο Kύρης με τη Mάνα, κ' επάψασιν οι λογισμοί, κ' οι πόνοι τως εγιάνα'.

ΚΕΙΜΕΝΟ Eίχεν ο Bασιλιός πολλούς με φρόνεψη και πλούτη, συμβουλατόροι του ήτανε οι μπιστεμένοι τούτοι. M' απ' όλους είχεν ακριβό πάντα στη συντροφιά του έναν οπού Πεζόστρατον εκράζαν τ' όνομά του· του Παλατιού ήτο θαρρετός, ξεχωριστός παρ' άλλο, και διχωστάς του ο Bασιλιός δεν ήκανε ένα ζάλο. Eίχε κι αυτός έναν υ-γιό πολλά κανακιασμένο, φρόνιμον κι αξαζόμενο, ζαχαροζυμωμένο. Ήτονε δεκοκτώ χρονών, μα'χε γερόντου γνώση, οι λόγοι του ήσανε θροφή, κ' η ερμηνειά το βρώση. Kαι τ' όνομά του το γλυκύ Pωτόκριτον ελέγα', ήτονε τσ' αρετής πηγή και τσ' αρχοντιάς η φλέγα· κι όλες τσι χάρες π' Oυρανοί και τ' ’στρη εγεννήσαν, μ' όλες τον εμοιράνασι, μ' όλες τον εστολίσαν.

Χαρακτηριστικά: ΈΈχει ζευγαρωτή ομοιοκαταληξία (π.χ. εγρικήθη-εγεννήθη). ΟΟ τίτλος σχετίζεται με το περιεχόμενο (γίνεται αναφορά στον έρωτα του Ερωτόκριτου με την Αρετούσα, το όνομα του οποίου υπάρχει στον τίτλο). ΈΈχει σημεία στίξης (τελείες, άνω τελείες, κόμματα). ΗΗ γλώσσα του έχει κρητικούς ιδιωματισμούς (π.χ. «το όνομά τση το γλυκό»).

 Έχει ποιητικό λεξιλόγιο.  Τοποθετείται χρονικά γύρω στον 15 ο αιώνα.  Το θέμα του ποιήματος είναι ηθικοδιδακτικό, μιας και μιλάει για τον έρωτα.  Έχει θεατρική μορφή, όπως φαίνεται σε άλλα αποσπάσματα του έργου από τους συνεχείς διαλόγους.  Βασίζεται σε δυτικά πρότυπα, κυρίως σε ιταλικά έργα της εποχής που έχουν ως θέμα τους τον έρωτα.

Αθανάσιος Μάνος Θάλεια Βόρρη Αμαλία Κόμνου Αλεξάνδρα Μαγγίτα Πέγκυ Παπαδοπούλου ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!!