ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ασυνέχειες: Μηχανική περιγραφή ΙI Νικόλαος Σαμπατακάκης Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α'
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Σοφία Παπαϊωάννου Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας

2 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Ορισμός του Μύθου (A) “The longer I occupy myself with the questions of ancient mythology, the more diffident I become of success in dealing with them, and I am apt to think that we who spend our years in searching for solutions to these insoluble problems are like Sisyphus perpetually rolling his stone uphill only to see it revolve again into the valley.” Sir James G. Frazer ( ), συγγραφέας του Golden Bough

3 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Ορισμός του Μύθου (B) Τι είναι μύθος; Πως ορίζεται ο αρχαίος ελληνικός μύθος; Ποια η σχέση του μύθου και της Θρησκείας στην Αρχαία Ελλάδα; Ποιες οι απαρχές του μύθου; Ποια η σημασία του μύθου στην αρχαιότητα; Υφίσταται εξέλιξη ένας μύθος; Γιατί; Γιατί επιβιώνει ένας μύθος;

4 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Ορισμός της Μυθολογίας Τι είναι μυθολογία; Γιατί μας ενδιαφέρει η μελέτη και η ερμηνεία των μύθων; Διάφορες Ερμηνευτικές Προσεγγίσεις – Σχολές των Μύθων. Η σημασία τους

5 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Πρόγραμμα Μαθημάτων (A) 1.Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες-Σύγχρονες Θεωρίες (?) 2.Θεωρίες-Σύγχρονες Θεωρίες. Κοσμογονία: Η Δημιουργία του Σύμπαντος και των Θεών 3.Η καταγωγή του ανθρώπου. Προμηθέας και Πανδώρα 4.Μύθος και Θρησκεία Α: Μαντεία 5.Μύθος και Θρησκεία Β: Μυστήρια* 6.Μύθος, Θρησκεία και Πόλις: Αθήνα ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ

6 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Πρόγραμμα Μαθημάτων (B) ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΠΑΣΧΑ Χρήση/Εξέλιξη του Μύθου (Λογοτεχνία-Πολιτική) 7.Μύθοι και Ήρωες: Οδύσσεια (Α) 8.Μύθοι και Ήρωες: Οδύσσεια (Β) 9.Μύθοι και Ήρωες: Οδύσσεια (Γ) (Διάλεξη του Καθ. Marko Marincic: «Apollo and Constantine») [ ] 10.Μύθος και Πολιτική: Ευμενίδες Θεωρητικές Προσεγγίσεις του Μύθου 11.Φεμινιστικές αναγνώσεις του μύθου 12.Ο ελληνικός μύθος στη Ρώμη 6

7 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (1); Επεισόδιο από τη Αρχαία Ελληνική Μυθολογία Ιστορία (=Αφήγηση) Θρύλος Παραμύθι Ψέμα

8 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (2); Σύμφωνα με το LSJ: I. οτιδήποτε λέγεται με το στόμα, η λέξη, ο λόγος, η ομιλία 2. λόγος ενώπιον συνέλευσης λαού 3. ομιλία, συζήτηση 4. συμβουλή, νουθεσία, μια εντολή, διαταγή, επίσης μια υπόσχεση 5. το θέμα μιας ομιλίας 6. μια απόφαση, ένας στόχος, ένα σχέδιο 7. μία παροιμία ή ρήση 8. μία φήμη, ένα ψέμα 9. Ιστορία, αφήγηση, παραμύθι Μετά τον Όμηρο είναι συνώνυμο του Lat. fabula: ιστορία, μύθος σε αντίθεση με τον λόγο, ‘μία ιστορικά επιβεβαιωμένη αφήγηση’.

9 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (3) " ἔ νθεν δ ᾽ ἐ νν ῆ μαρ φερ ό μην, δεκ ά τ ῃ δ έ με νυκτ ὶ ν ῆ σον ἐ ς Ὠ γυγ ί ην π έ λασαν θεο ί, ἔ νθα Καλυψ ὼ να ί ει ἐ υπλ ό καμος, δειν ὴ θε ὸ ς α ὐ δ ή εσσα, ἥ μ ᾽ ἐ φ ί λει τ ᾽ ἐ κ ό μει τε. τ ί τοι τ ά δε μυθολογε ύ ω; ἤ δη γ ά ρ τοι χθιζ ὸ ς ἐ μυθε ό μην ἐ ν ὶ ο ἴ κ ῳ σο ί τε κα ὶ ἰ φθ ί μ ῃ ἀ λ ό χ ῳ · ἐ χθρ ὸ ν δ έ μο ί ἐ στιν α ὖ τις ἀ ριζ ή λως ε ἰ ρημ έ να μυθολογε ύ ειν." Ομήρου, Οδύσσεια

10 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (4); – λόγος’ (Ἑκαταῖος Μιλήσιος ὧδε μυθεῖται: Τάδε γράφω, ἅ μοι δοκεῖ ἀληθέα εἶναι. Οἱ δὲ τῶν Ἑλλήνων λόγοι πολλοί τε καὶ γελοῖοι, ὡς ἐμοὶ φαίνονται εἰσι) Αφηγηματικός λόγος- Ἱστορίη Η αφήγηση ιστοριών είναι κοινό χαρακτηριστικό όλων των ανθρώπινων πολιτισμών.

11 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (5); Ιστορία είναι μια αφήγηση η οποία έχει πλοκή – αρχή, μέση, τέλος – ήρωες-δράστες – περιπέτεια, ‘λύση’ – σκηνικό – Απαρχές στο απώτερο παρελθόν, στην προφορική παράδοση < προφορικότητα Σημασία της προφορικότητας: πατρότητα

12 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (6); Buxton, The Complete World of Greek Mythology – “μια παραδοσιακή ιστορία η οποία έχει σημασία για ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.” Τι σημαίνει αυτό; Τι σημαίνει ‘παραδοσιακή’;

13 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Τι είναι μύθος (7); Οι μύθοι είναι παραδοσιακές ιστορίες. – < παραδίδωμι – <ιστορία –λόγος (προφορικότητα) Παραδίδει προφορικά και καλλιεργεί την αντίληψη που έχει ένας πολιτισμός για τον εαυτό του: τη σοφία, τις μνήμες και τα πρότυπα του παρελθόντος. Έτσι, οι μύθοι έχουν σημασία για το «ευρύτερο κοινωνικό σύνολο»

14 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Ποια τα Χαρακτηριστικά ενός μύθου Ένας μύθος δεν έχει επώνυμο συγγραφέα Ένας μύθος λογοτεχνικά καταγεγραμμένος βασίζεται σε μια προφορική ιστορία η οποία προηγείται χρονικά. Π.χ. Ο μύθος του Οιδίποδα και ο Οιδίπους του Σοφοκλής Η προφορική παράδοση τροποποιεί συνεχώς το περιεχόμενο ενός μύθου. Τροποποίηση με γνώμονα τα ενδιαφέροντα, κίνητρα, οπτική γωνία του αφηγητή Πολλές εκδοχές ενός μύθου Άρα: ένας «μύθος» είναι το σύνολο των εκδοχών

15 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΣ ΜΥΘΟΣ Ένας μύθος προσφέρει εξήγηση για τις απαρχές των όντων: φυσικές δυνάμεις και φαινόμενα, έθιμα, παραδόσεις και τελετουργίες, κλπ. Οι μύθοι που ερμηνεύουν απαρχές καλούνται αιτιολογικοί μύθοι. – Μια αιτιολογία είναι μια ιστορία ή αφήγηση που εξηγεί την απαρχή ενός πράγματος – Οι μυθολογικές δομές βοηθούν να οργανώσουμε ένα πολύ ανοργάνωτο κόσμο σε συγκεκριμένες κατηγορίες Οι μύθοι μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν ως ένας τρόπος για να δημιουργηθεί συνοχή σε μια κοινωνική ομάδα, μερικές φορές σε αντίθεση προς μια άλλη κοινωνική ομάδα. Ιδεολογικά (πολιτικά, πολιτισμικά κλπ) συνεκτικοί

16 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

18 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0

19 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Σοφία Παπαϊωάννου Σοφία Παπαϊωάννου Τίτλος μαθήματος: «Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία. Τίτλος ενότητας «Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: (

20 Ενότητα Α: Ορισμός του Μύθου και Θεωρίες Ερμηνείας του Μύθου. 1. Ορισμός του Μύθου. Αρχαίες Θεωρίες. Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.