Οι φοιτήτριες: Διαμαντάκη Μυρτώ Θεώνη Κλαιρ_ Αγραφιώτη Δήμητρα_ Κατερίνα Σταύρου_
ως αφορμή ένα περιστατικό που συνέβη σε μια οικογένεια. Το περιστατικό είναι το εξής: «Μια μέρα σε ένα σπίτι έγινε διακοπή ρεύματος με αποτέλεσμα να επικρατεί σκοτάδι μέσα σε αυτό. Η οικογένεια που ζούσε εκεί δεν ήξερε τι να κάνει για να μπορεί να δει στο σκοτάδι και απλά περίμενε να ξαναέρθει το ρεύμα». Θα αναφέρουμε στα παιδιά πως η οικογένεια αυτή ζητάει να της βρούμε τρόπο για να μπορεί να δει στο σκοτάδι αν ξαναγίνει διακοπή. Δείχνουμε στα παιδιά διάφορα αντικείμενα και όχι μόνο φωτεινές πηγές. Πιο συγκεκριμένα τους δείχνουμε διάφορες φωτεινές πηγές όπως φακό, κερί κ.α και διάφορα άλλα αντικείμενα που δεν σχετίζονται με το φως, όπως πλαστικά μπουκάλια, μαρκαδόρους κ.α. Ζητάμε από τα παιδιά να τα παρατηρήσουν, να τα επεξεργαστούν και να μας πουν ποια αντικείμενα θα χρησιμοποιούσαν για να δουν στο σκοτάδι και γιατί. Η πιθανή απάντηση που περιμένουμε από τα παιδιά, μιας και έχουν μια σχετική ιδέα για το ποιες είναι οι φωτεινές πηγές, είναι: «Θα χρησιμοποιήσουμε το φακό ή το κερί γιατί βγάζουν φως και μπορούμε να δούμε». Σε περίπτωση που επιλέξουν τα υπόλοιπα αντικείμενα θα τα ρωτήσουμε γιατί πιστεύουν πως με αυτά μπορούν να δουν στο σκοτάδι. Αφού συζητήσουμε για τις επιλογές τους, θα κάνουμε μια συζήτηση γύρω από το φως για να κατανοήσουν τα παιδιά καλύτερα τι συμβαίνει με αυτό. Πιο συγκεκριμένα, θα προσπαθήσουμε να συσκοτίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την αίθουσα και θα θέσουμε σε λειτουργία τις φωτεινές πηγές που δείξαμε στα παιδιά και θα τα ρωτήσουμε που υπάρχει φως στην αίθουσα. Τέλος όταν θα έχουμε πάρει τις απαντήσεις όλων των παιδιών, θα τους εξηγήσουμε πως μια πηγή φωτός, όπως ο φακός, δίνει φως και μπορούμε να βλέπουμε στο σκοτάδι. ΣΤΟΧΟΙ : μνα κατανοήσουν τα παιδιά πως το φως είναι μια ανεξάρτητη οντότητα από τις φωτεινές πηγές που το παράγουν και πως διαχέεται στο χώρο και μας κάνει να βλέπουμε
Περιγραφή: Έχοντας υλοποιήσει την πρώτη δραστηριότητα και αφού τα παιδιά έχουν γνωρίσει ποιές είναι οι φωτεινές πηγές, θα προχωρήσουμε στη δεύτερη δραστηριότητα στην οποία τα παιδιά θα πρέπει να ολοκληρώσουν αυτό που έχουν μάθει μέχρι τώρα για το φώς, ότι δηλαδή διαχεέται στο χώρο μέσω των φωτεινών πηγών και έτσι μας βοηθά να βλέπουμε. Έτσι λοιπόν παίρνουμε ένα κλειστό κουτί και ρωτάμε τα παιδιά αν νομίζουν ότι έχει κάτι μέσα. Το κουνάμε για να ακούσουν πως κάτι υπάρχει. Τότε τους ρωτάμε γιατί δεν μπορούμε να το δούμε. Τι μπορούμε να κάνουμε για να δούμε τι έχει μέσα. Ανάλογα με τις απαντήσεις τους ανοίγουμε μία τρύπα στο κουτί και στην πορεία σηκώνεται ένα ένα παιδί για να κοιτάξει μέσα από την τρύπα και να δεί τι υπάρχει μέσα. Αφού κοιτάξουν όλα τα παιδιά, τα ρωτάμε τι είδαν. Η απάντηση είναι αρνητική, καθώς δεν έχουν καταφέρει να δούν τι υπάρχει μέσα στο εσωτερικό του κουτιού. Έτσι, τα ρωτάμε γιατί δεν βλέπουμε τι υπάρχει μέσα στο κουτί. Η απάντηση που περιμένουμε από τα παιδιά είναι επειδή υπάχρει σκοτάδι. Τότε τους ρωτάμε τι χρώμα έχει το σκοτάδι. Αφού μας απαντήσουν ανοίγουμε το κουτί για να δούν τα παιδιά ότι μέσα έχει ένα αρκουδάκι. Τέλος, ρωτάμε τα παιδιά γιατί βλέπουμε τώρα μέσα στο κουτί. Αν δεν μας δώσουν την απάντηση που περιμένουμε, τους εξηγούμε πως το φώς δεν ‘έμπαινε’ στο κουτί για να μπορούν να δούν. Στόχος: Να αναγνωρίσουν το φώς ως οντότητα η οποία διαδίδεται και υπάρχει στο χώρο και αλληλεπιδρά με τα αντικείμενα που συναντά.
Περιγραφή: Για αυτή τη δραστηριότητα θα χρειαστούμε, μόνο, έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και μέσα από ένα λογισμικό προσομοίωσης θα αξιολογήσουμε αν τα παιδιά έχουν καταλάβει αυτά που τους μάθαμε για το φως. Πιο συγκεκριμένα, το λογισμικό αυτό παρουσιάζει κάποιες φωτογραφίες και ζητάει να βρουν τα παιδιά τις φωτεινές πηγές που βλέπουν. Συγκεντρώνουμε, λοιπόν, τα παιδιά στα τραπεζάκια τους και καλούμε το κάθε ένα ξεχωριστά να καθίσει στον υπολογιστή και να κάνει αυτό που του ζητάει το λογισμικό. Έτσι, θα αξιολογήσουμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για το φως.