Ακοή Γρίβα Ευαγγελία Παιδίατρος – Νεογνολόγος Καθηγήτρια ΤΕΙ Ηπείρου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
10. Αισθητήρια Όργανα - Αισθήσεις
Advertisements

10. Αισθητήρια Όργανα - Αισθήσεις
Βασικές έννοιες της κυματικής
ΑΚΟΗ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ.
ΑΥΤΙ Τα μέρη του αυτιού Λειτουργίες ΕΚΦΕ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Ψυχοακουστική Διαταραχές επικοινωνίας
Εκπαίδευση Παιδιών με Απώλεια Ακοής Α’
Α κ ο ή Α κ ο ή.
Α΄Λυκείου, Πειραματικό Λύκειο Πατρών
ΉΧΟΣ.
Ο ΗΧΟΣ.
Τεχνολογία Επικοινωνιών
ΑΡΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΗΧΟ & ΕΙΚΟΝΑ
Αντικειμενικά – Υποκειμενικά – Αρμονικά /
1 Τεχνολογία Επικοινωνιών Κεφ.17 Συσκευές Ήχου & εικόνας σελίδες
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ
Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και Περιφερειακό Νευρικό Σύστημα
Πώς δουλεύει το αυτί μας;
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ιατρική του Ύπνου ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Νευροδιαβιβαστές και συνάψεις
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
Ακοή - Αυτί 1. Ποια είναι τα μέρη του αφτιού; Ακουστικό νεύρο
Τεχνολογία Επικοινωνιών Κεφάλαιο 16: Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα Εισηγήτρια: Αναστασία Κατρανίδου.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΕ ΘΟΡΥΒΟ
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Τα Συστήματα των αισθήσεων Ι
Αισθητήριο Όργανο Ακοής & Χώρου
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Το αισθητήριο της ακοής και της ισορροπίας – Το αυτί.
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Εισαγωγή στην κίνηση Μύες και μυϊκοί υποδοχείς Νωτιαία αντανακλαστικά
Ήχος και ομιλία Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής Π. Παπαγιάννης
Τμήμα Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνας Ηλεκτρισμός Διαφάνειες και κείμενα από: P Davidovic: Physics in Biology and Medicine Χ. Τσέρτος (Πανεπ. Κύπρου)
1 ΕΠΑΛ ΑΓΡΙΝΙΟΥ Ερευνητική Εργασία ΑΤ2 Καθηγητής: Τσαφάς Α. Σχ. Ετος Θέμα: Μετατροπή του ήχου σε ηλεκτρικά σήματα και αντίστροφα.
Ανάπτυξη Εμβρύου - Τοκετός
Αισθητήρια όργανα αισθήσεις
ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑ ΟΡΓΑΝΑ - ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
ΑΥΤΙ Τα μέρη του αυτιού Λειτουργίες.
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Διαταραχές ακοής.
Έτσι είναι ένα νευρικό κύτταρο
Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου Ακοολογία
Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου Ακοολογία
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Ακοή, επικοινωνία, ομιλία (b)
Κρανιοπροσωπικές διαταραχές
ΥΠΟΔΟΧΕΙΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΙΚΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΕΥΡΙΚΩΝ ΚΥΤΤΑΡΩΝ
Ιωάννης Ξενέλης Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017.
Κεντρικό νευρικό σύστημα Μεταβολές περιβάλλοντος
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΗΧΟΣ: Το αυτί μας.
Νευροανατομία (Πρόσθιος – Διάμεσος Εγκέφαλος)
ΣΥΝΑΠΤΙΚΗ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ.
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 13/10/ 2018.
Κανελλόπουλος Ιω.. 2 Κάθε νευρώνας αποτελείται από το …………… ………. και από τις…………… Οι τελευταίες διακρίνονται στους…………… και στον…………… ή…………… Οι νευρώνες,
Το όργανο της ακοής και της ισορροπίας
...things we need to know Σύναψη είναι η λειτουργική σύνδεση μεταξύ των νευρώνων -συναπτικό κενό (synaptic cleft), Οι νευρώνες μεταδίδουν σήματα, λαμβάνουν.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ακοή Γρίβα Ευαγγελία Παιδίατρος – Νεογνολόγος Καθηγήτρια ΤΕΙ Ηπείρου

Η πρώιμη ανίχνευση της βαρηκοΐας είναι σημαντική. Αν το παιδί μείνει χωρίς θεραπεία θα παρουσιάσει διαταραχές λόγου, μαθησιακές διαταραχές και προβλήματα συμπεριφοράς λόγω δυσκολίας στην επικοινωνία

ΤΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Το ακουστικό σύστημα ανιχνεύει ήχους, τους μετατρέπει σε ηλεκτρικά σήματα και τους μεταδίδει στον εγκέφαλο, όπου γίνεται η σύνθετη διαδικασία της ερμηνείας του ήχου. Η διαδικασία αρχίζει στο έξω ους, το οποίο κατευθύνει τον ήχο στην τυμιπανική μεμβράνη. Αυτή η μεμβράνη ξεχωρίζει το έξω ους από το γεμάτο με αέρα μέσο ους, όπου ενισχύεται ο ήχος. Η δόνηση της τυμπανικής μεμβράνης μεταδίδεται στη σφύρα, τον άκμωνα και τον αναβολέα, τα μικρά οστά του μέσου ωτός γνωστά ως ακουστικά οστάρια. Ο αναβολέας είναι συνδεδεμένος με την ωοειδή θυρίδα, ένα από δυο "παράθυρα" μεταξύ του μέσου ωτός και έσω ωτός. Έτσι, οι δονήσεις των οσταρίων μεταδίδονται στο έσω ους μέσω του αναβολέα

Ακουστική οδός Περιφερικές οδοί για την αντίληψη του ήχου Πως ακούμε ;

έσω ους Το γεμάτο με υγρό έσω ους είναι μια σύνθετη δομή που περιλαμβάνει την αίθουσα, τον κοχλία και τους ημικυκλικούς σωλήνες.  Η αίθουσα και ο κοχλίας αποτελούν τον υμενώδη λαβύρινθο μέσα στον οστέινο λαβύρινθο  Ο υμενώδης λαβύρινθος του κοχλία περιλαμβάνει τρεις πόρους γνωστούς ως αιθουσαία κλίμακα, τυμπανική κλίμακα και κοχλιακό αγωγό.  Το υγρό του κοχλιακού αγωγού, η ενδόλεμφος (σαν ενδοκυττάριο υγρό), η περίλεμφος των άλλων δυο πόρων (σαν εξωκυττάριο υγρό),

Το όργανο Corti είναι η θέση μετατροπής του ήχου σε ηλεκτρικάσήματα  Μηχανοΰποδοχείς γνωστοί ως τριχοφόρα κύτταρα έχουν στερεοβλεφαρίδες με το τελικό τους άκρο να επεκτείνεται και να εισέρχεται στην καλυπτήρια μεμβράνη.  Όταν μεταδίδεται ο ήχος στο υγρό του έσω ωτός, η δόνηση της βασικής μεμβράνης καταλήγει σε κάμψη των στερεοβλεφαρίδων. Η ενδόλεμφος είναι ειδικής σημασίας κατά το ότι το ηλεκτρικό της δυναμικό είναι περιπου +80 mV σε σχέση με την περίλεμφο, καταλήγοντας έται σε διαφορά φορτίου διαμέσου της κορυφαίας μεμβράνης της τάξεως των 170 mV.

Κάμψη της στερεοβλεφαρίδας καταλήγει σε μεταβολές της αγωγιμότητας των κατιόντων της μεμβράνης στην κορυφαία πλευρά της μεμβράνης των τριχοφόρων κυττάρων. Κάμψη προς μια κατεύθυνση προκαλεί υπερπόλωοη, και κάμψη στην άλλη πλευρά προκαλεί εκπόλωση. Ως αποτέλεσμα υπάρχει μια ταλαντευμενή απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών στις συνάψεις μεταξύ τριχοφόρων κυττάρων και προσαγωγών νευρικών ινών, με την εκπόλωση των τριχοφόρων κυττάρων να προκαλεί αυξημένη απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών και την υπερπόλωση να προκαλεί ελαττωμένη απελευθέρωση

Οι προσαγωγές νευρικές ίνες (κατά την εκπόλωση των τριχοφόρων κυττάρων), παράγουν δυναμικά δράσης. Στις περιοχές του οργάνου του Corti, η ένταση με την οποία η μεμβράνη εκτοπίζεται συνεχώς καθώς δονείται, εξαρτάται από τη συχνότητα του ήχου. Έτσι, το όργανο του Corti είναι οργανωμένο τονοτροπικά, με τους ήχους υψηλής συχνότητας να προκαλούν τη μεγαλύτερη εκτόπιση της βασικής περιοχής του κοχλία, και χαμηλής συχνότητας ήχοι να προκαλούν τη μεγαλύτερη εκτόπιση στις κορυφαίες περιοχές. Ως αποτέλεσμα, οι κοχλιακες νευρικές ίνες ανταποκρίνονται σε διαφορετικές συχνότητες ήχου, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά συχνότητας της κάθε ίνας

 Οι ωσεις διέρχονται μέσω του ακουστικού νεύρου στο εγκεφαλικό στέλεχος, όπου οι νευρώνες επεξεργάζονται διάφορες ηχητικές παραμέτρους. Για παράδειγμα, το σύμπλεγμα της άνω ελαίας ανιχνεύει διαφορές στο συγχρονισμό και την ένταση των ηχητικών σημάτων που παράγονται από τα δύο αυτιά, επιτρέποντας την ανίχνευση της θέσης μιας ηχητικής πηγής.  Με το που φτάσει μια πληροφορία στον υποθάλαμο ( έσω γονατώδες σώμα), υφίσταται επιπλέον επεξεργασία και μεταφέρεται προς την αμυγδαλή και στις ακουστικές περιοχές του κροταφικού λοβού. Άλλοι παράμετροι, όπως ύψος και ένταση του ήχου επεξεργάζονται επίσης σ' αυτές τις περιοχές.

Βαρηκοΐα Βαρηκοΐα νευροαισθητηριακή  Σπάνια 1 στα 1000 νεογνά 1 στα 100 στα πολύ χαμηλού βάρους  Υπάρχει από τη γέννηση  Οφείλεται σε ανωμαλίες ή καταστροφή του κοχλία και /ή κεντρικών νευρικών οδών  Μπορεί να είναι και πολύ σοβαρή Βαρηκοΐα αγωγιμότητας  Πιο συχνή,  Συνδυάζεται με λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού  Οφείλεται σε νόσο του μέσου ωτός  Συνήθως ήπιας ή μέτριας βαρύτητας

Τα αίτια της βαρηκοϊας

Δοκιμασίες ακουστικής λειτουργίας

Στα νεογνά η διαταραχή της ακοής μπορεί να αναγνωριστεί χρησιμοποιώντας ανιχνεύoυν την απάντηση του εγκεφαλικού στελέχους στους ήχους προκλητά ακουστικά δυναμικά Μέσω του ουδού ακουστικής απάντησης Στην ανίχνευση μιας ποικιλίας αντιδράσεων συμπεριφοράς στον ήχο, όπως έγρήγορση, στροφή της κεφαλής και μεταβολές της αναπνευστικής συχνότητας Δοκιμασία ωτοακουστικών εκπομπών Ένα ακουστικό τοποθετείται στον έξω ακουστικό πόρο και παράγει ήχο Ο οποίος προκαλεί μια ηχώ ή εκπομπή από το αυτί αν η λειτουργία του κοχλία είναι φυσιολογική Που βασίζεται

Δοκιμασία απόσπασης προσοχής Η δοκιμασία είναι δύσκολο να διεξαχθεί διότι τα βρέφη με διαταραχή της ακοής μαθαίνουν να αντιρροπούν χρησιμοποιώντας σκιές, οσμές και μαντεύουν την πηγή του ήχου Δοκιμασίες ακουστικής λειτουργίας

Δοκιμασία διάκρισης ομιλίας Χρησιμοποιούνται μικροσκοπικά παιχνίδια για την ανίχνευση βαρηκοΐας σε παιδιά ηλικίας 15 μηνών έως 4 ετών

Δοκιμασίες ακουστικής λειτουργίας Δοκιμασία ακοομετρικής αντίστασης Μετρά την πίεση του αέρα στο μέσο ους και καθορίζει αν το μέσο ους λειτουργεί φυσιολογικά

Φυσιολογικό ακοόγραμμα Συχνότητα και ένταση φυσιολογικής ομιλίας Η ανοικτή γαλάζια περιοχή αντιπροσωπεύει τα σύμφωνα(ήχοι υψηλής συχνότητας) Η σκούρα περιοχή τα φωνήεντα (ήχοι χαμηλής συχνότητας)

Ακοόγραμμα ενδεικτικό αμφοτερόπλευρης βαρηκοϊας νευροαισθητηριακού τύπου Ακοόγραμμα ενδεικτικό αμφοτερόπλευρης βαρηκοϊας αγωγιμότητας Ακοόγραμμα ενδεικτικό βαρηκοϊας νευροαισθητηριακού τύπου σε ήχους υψηλής συχνότητας

Νευροαισθητηριακή βαρηκοΐα  Είναι μη αναστρέψιμη  Θα χρειασθεί από πολύ νωρίς ενίσχυση της ακοής με ακουστικά βοηθήματα  Κοχλιακά εμφυτεύματα όταν τα ακουστικά προσφέρουν ανεπαρκή ενίσχυση  Θα πρέπει να παρέχεται εντατική εκπαίδευση από ειδικούς  Θα πρέπει να κάθονται στα μπροστινά θρανία στο σχολείο να βλέπουν το δάσκαλο. Η κινήσεις των χεριών, η έκφραση των ματιών και οι κινήσεις των χειλιών, επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν αντίληψη της ομιλίας.  Παιδιά με μέτρια διαταραχή της ακοής μπορούν να εκπαιδευτούν στο κανονικό σχολείο  Η ομιλία μπορεί να είναι καθυστερημένη αλλά με την κατάλληλη θεραπεία μπορεί να έχει καλή ποιότητα  Η τροποποιημένη και απλοποιημένη γλώσσα σημάτων μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά που παρουσιάζουν ταυτοχρόνως προβλήματα ακοής και μαθησιακές διαταραχές.

Βαρηκοΐα τύπου αγωγιμότητας  Πολύ πιο συνηθισμένη  Σε συνδυασμό με λοιμώξεις του αναπνευστικού πολλά παιδιά παρουσιάζουν επεισόδια βαρηκοΐας τα οποία συνήθως είναι αυτοπεριοριζόμενα.  Σε ορισμένες περιπτώσεις χρόνιας καταρροϊκής μέσης ωτίτιδας η βαρηκοΐα μπορεί να διαρκεί για πολλούς μήνες ή χρόνια.  Τα παιδιά με σύνδρομο Down,λυκόστομα και ατοπία είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε βαρηκοΐα λόγω χρόνιας μέσης ωτίτιδας.

Κάθε παιδί με φτωχή ή καθυστερημένη ομιλία θα πρέπει να υποβάλλεται σε έλεγχο ακοής