Μυθολογικά και Ιστορικά πρόσωπα στην ποίηση του Ιωάννη Γρυπάρη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κωνσταντίνος Καβάφης.
Advertisements

Οι μεγάλες Δυνάμεις απέναντι στον Ελληνικό Αγώνα - Φιλελληνισμός
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΕΣ: ΟΒΒΑΔΙΑ ΑΙΜΙΛΙΑ ΝΤΑΒΛΑΜΑΝΟΥ ΕΛΕΝΑ ΒΟΛΟΣ
Ο Έρωτας στις Τέχνες Εργασία στα πλαίσια του μαθήματος Καβούνη Σωσσάνα
Μαργαρίτα Λυμπεράκη
Κωνσταντίνος Καβάφης
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια. Μετά τον θάνατο του πατέρα του η οικογένεια του εγκαταστάθηκε στην Αγγλία.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη (Φιλόλογος-Ιστορικός, ΜΑ Βυζαντινής Ιστορίας) Ε-Mail:
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΦΗΒΩΝ
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
ΟΙ ΔΙΑΛΑΜΠΑΔΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Οδυσσέας Ελύτης 1ο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Η ΖΩΉ ΤΗΣ ΣΑΠΦΟΎΣ Ονόματα : Νάσος Κουγιουμτζόγλου, Μαρία Κεραμίδη, Αναστασία Κουνίου, Άλκης Κουλουμαργιέτος, Σοφία Μαντζουράνη.
Μανόλης Αναγνωστάκης.
Οδυσσέας Ελύτης Ο ποιητής του Αιγαίου
20/2/12 Μάριος Eυρυγένης Γιάννης Ελίζογλου Γ1
Οδυσσέας Ελύτης, «Πίνοντας ήλιο κορινθιακό», Ποίηση, Ίκαρος.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΩΜΑ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ
ΤΟ ΔΩΔΕΚΑΘΕΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΘΑΣΟ 1o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΑΣΟΥ
ΑΡΧΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ Τα γράμματα. ΠΟΙΗΣΗ Οι ποιητές γράφουν για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων και τα προβλήματά τους. Οι ποιητές γράφουν για την καθημερινή.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
 Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Πέθανε στην Αθήνα στις 27 Φεβρουαρίου 1943.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Γ. Ρίτσος Βασίλης Αθανασιάδης Τάξη Ε 2 ΠΤΔΕ - ΑΠΘ.
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
Διονύσης Καρατζάς Ο Διονύσης Καρατζάς είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους πατρινούς ποιητές.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ.
 Βουκουρέστι – παραδουνάβιες ηγεμονίες  Πάντοβα – ιατρική, νομικά, φιλολογία…  Έλαβε το αξίωμα του μεγάλου λογοθέτη  Γραμματική της Αιολοδωρικής.
Διονύσιος Σολωμός γεννήθηκε στις 8 Απριλίου του 1798 στη Ζάκυνθο. Σε πολύ μικρή ηλικία έμεινε ορφανός και το 1808 έφυγε για σπουδές στην Ιταλία, με τη.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
ΑΓΓΕΛΙΚΗ βαρελλα ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ.
Έλληνες Λογοτέχνες: Κωνσταντίνος Καβάφης
<< Το σποράκι πηγή ζωής >>
Οι Ιταλοί καλλιτέχνες τις Αναγέννησης
Τόμας Στερνς Έλιοτ Νόμπελ Λογοτεχνίας 1948 « Είναι σπουδαίο πράγμα όταν δύο ψυχές ενώνονται για να στηρίζουν η μία την άλλη στο έργο τους, στις επιτυχίες.
Καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν με το Μάνο Λοΐζο: Γιάννης Νεγρεπόντης Τάξη:ΣΤ’1 Αγγέλα Π. Άννα Κ.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
Μια εργασία των: Μαρία Μακρή Βάσω Αθανασίου Κατερίνα Μιχοπούλου Μιχαήλ-Βασίλειου Μπούφα.
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
Άλκη Ζέη 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π. Τ. Δ. Ε.- Α. Π. Θ. Σχολικό έτος Κατερίνα Γαλλιού Στ ’2.
Ζωρζ Σαρή Δημήτρης.Σ Σχολ. 1 ο Δημοτικό σχολείο Σκύδρας Τάξη Ε
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) : 1541 –1614 μ.Χ.
( ) Επιφανής ζωγράφος. Γεννήθηκε στην Τήνο, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Μετά την εγκατάσταση της οικογένειάς του στην Αθήνα (1850)
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ Μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης Ελληνικής Ποίησης.
Ένα εισαγωγικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης..  Η τέχνη, ως δημιούργημα του ανθρώπου, είτε υπηρετεί τη θρησκεία, τις πεποιθήσεις, τα ιδανικά είτε εξυπηρετεί.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Κλασικισμός ..εισαγωγικά.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ..
ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ.
Ενότητα # 4: (2) Αιλιάνα Μαρτίνη Τμήμα Ιστορίας
Η τέχνη του δρόμου. Η τέχνη του δρόμου Τι ονομάζουμε τεχνη; Τέχνη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να εκφράζεται χρησιμοποιώντας δεξιότητα, εμπειρία.
Ναπολέων Λαπαθιώτης Νυχτερινό
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
5o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΜΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Βασίλης Κ. Λευτέρης Μ . Γκόρικ Χ.
Εργασία του Αργύρη Εφταλιώτη
Μαρία Αμπατζή, Ε2, 1ο Π.Τ.Δ.Ε. – Α.Π.Θ.,
Δρόσου Μαρίνα Θεοδοσίου Ιωάννα Καμαργιάννη-Βασιλείου Άννα
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Σοφία Χαντζή.
Πηνελόπη Δέλτα ΙΩΑΝΝΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ Ε’2.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μυθολογικά και Ιστορικά πρόσωπα στην ποίηση του Ιωάννη Γρυπάρη.

Ο Ιωάννης Γρυπάρης γεννήθηκε στη Σίφνο το 1872, από όπου καταγόταν και η οικογένειά του, πέρασε όμως τα παιδικά και μαθητικά του χρόνια στην Κωνσταντινούπολη. Αποφοίτησε από τη Μεγάλη του Γένους Σχολή και το 1888 γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1892 επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, όπου εργάστηκε ως Ελληνοδιδάσκαλος και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού Φιλολογική Ηχώ. Το 1897 και ενώ είχε προηγηθεί η σφαγή των Αρμενίων από τις τουρκικές αρχές, κατέφυγε στην Αθήνα, όπου πήρε τελικά το πτυχίο του στη φιλολογία. Από το 1897 έως το 1911 εργάστηκε ως καθηγητής μέσης εκπαίδευσης σε νησιά του Αιγαίου, στην Άμφισσα και το Αίγιο, ενώ το 1911 παντρεύτηκε και έφυγε με υποτροφία στην Ευρώπη ( Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία ) ως το Γυμνασιάρχης στο Γύθειο και το Μεσολόγγι (1914 – 1917), γενικός επιθεωρητής μέσης εκπαίδευσης στη Χαλκίδα (1917 – 1920), τμηματάρχης γραμμάτων και τεχνών στο Υπουργείο Παιδείας ( από το 1923), και διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (1930 – 1936), ο Γρυπάρης ανέπτυξε παράλληλα και λογοτεχνική δραστηριότητα, ποιητική, πεζογραφική και μεταφραστική. Το μοναδικό ποιητικό του βιβλίο είναι η συλλογή Σκαραβαίοι και Τερρακότε ς (1919), στην οποία συγκέντρωσε ποιήματα που είχε δημοσιεύσει παλαιότερα σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Πέθανε το 1942 από ασιτία κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής.

Ανάλογα με τους εναλλασσόμενους αισθητικούς προσανατολισμούς του Γρυπάρη, τα ποιήματά του εκφράζουν είτε την αναπαραστατική ζωγραφική θέληση του παρνασσισμού είτε τη μουσική αντίληψη του συμβολισμού. Ειδικά οι παρνασσιακές καταβολές της δημιουργίας του μπορούν να εντοπιστούν στον εξεζητημένο τίτλο Σκαραβαίοι και Τερρακότες της ποιητικής του συλλογής, στην αυστηρή τεχνική επεξεργασία του στίχου με στόχο την τελειότητα της μορφής και στην επιλογή θεμάτων από την ιστορία και τη μυθολογία. Αντίθετα, στα συμβολιστικά ποιήματα της συλλογής το μυθικό και ιστορικό πλαίσιο υποχωρεί αισθητά.

Στους παρνασσιακούς Σκαραβαίους ο Γρυπάρης φιλοτεχνεί ποιητικές συνθέσεις που συνδέονται άμεσα με τον υπαρξιακό κύκλο του ανθρώπου, όπως η ζωή, ο έρωτας ή ο θάνατος, αλλά και τα θεμελιώδη ερωτήματα που τον απασχολούν, όπως η δικαιοσύνη, η ομορφιά, η ηθική ή η πνευματική του τελείωση. Ο μύθος και σπανιότερα η ιστορία, χάρη στους αρχετυπικούς, εμβληματικούς πρωταγωνιστές τους, εικονογραφούν και εξωτερικεύουν την ουσία της ποιητικής του ιδέας.

Στην ποίηση του Γρυπάρη απαντούν τα εξής μυθολογικά και ιστορικά πρόσωπα :

Έρως και Ψυχή ( Jean Louis David)

Εστιάδες (Constantin Hölscher)

Θάνατος και Ύπνος (John William Waterhouse)

Αλκυόνη (Herbert James Draper)

Σαλώμη ( Τισιανός )

Ηλιογάβαλος (Lawrence Alma- Tadema)

Αφροδίτη (Jean Auguste Dominique Ingres)

Σαπφώ (Homer Lafond)

Δικαιοσύνη ( Ανώνυμου ζωγράφου )

Δαρείος και Απάμη

Ιησούς Χριστός ( Βυζαντινή εικόνα )

Η παραπάνω μυθολογική και ιστορική πινακοθήκη συμπληρώνεται και από άλλες μορφές, οι οποίες αποτελούν αποκυήματα της ποιητικής φαντασίας του Γρυπάρη. Τα επινοημένα αυτά πρόσωπα, που έρχονται άλλοτε από το παρελθόν και άλλοτε συνδέονται άμεσα με τις εμπειρίες του δημιουργού τους, είναι ο Τρύφων και η Χρυσόφρυδη, η Ζουχραέ, η Μανταλένια, οι ιερόδουλες της Ερυκίνης, η Ροδόπη και άλλα.

Η ποιητική κλίση του Γρυπάρη για το μυθολογικό και ιστορικό παρελθόν, που εκδηλώνεται άλλοτε χωριστά και άλλοτε αλληλένδετα με το ερωτικό στοιχείο, δεν αφορά τόσο στον ίδιο τον μύθο ή το ιστορικό γεγονός, όσο στο διακοσμητικό τους περίβλημα. Με άλλα λόγια ο μύθος και η ιστορία αποτελούν την αφορμή για το ποίημα, το σκηνογραφικό του ένδυμα, προκειμένου να προβληθούν βιωματικές καταστάσεις έντονα διαποτισμένες με την χρωστική της απώλειας, του ανεκπλήρωτου, της απαισιοδοξίας και της θλίψης. Οι ψυχικές αυτές ταλαντώσεις που αγγίζουν κάποτε τα όρια του παροξυσμού, αποτελούν έναν από τους πιο δραματικούς υπαρξιακούς πόλους μέσα στο σύμπαν της γρυπαρικής μούσας.