Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Μαθησιακές Δυσκολίες: δυγλωσσία και πολυγλωσσικό περιβάλλον Ενότητα 3:Πρώιμη διάγνωση και χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών από την προσχολική.
Advertisements

1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Εκδιδόμενα Στοιχεία για Λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών Άρθρο 12 Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 1: Εισαγωγή στη Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων. Ασκήσεις Πράξεις Αναγνωστόπουλος Αχιλλέας Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό,
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
1 Γεωργική Χημεία - Βασικές εργαστηριακές τεχνικές - διαλύματα, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Εκτίμηση της κατάστασης του Ασθενή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Απλοποιημένο και Συγκεντρωτικό Τιμολόγιο Άρθρο 10 Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI Εξέλιξη των Λ.Π.Σ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Εισαγωγή στα Λογιστικά Πληροφοριακά Συστήματα (Λ.Π.Σ.) Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Χρόνος Έκδοσης Στοιχείων Λιανικής Πώλησης Άρθρο 13 Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 3: Ποιοτικός Έλεγχος στα Έπιπλα Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
1 Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Συμμετοχές - Χρεόγραφα Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
1 Κλαδικά Λογιστικά Σχέδια Ξενοδοχειακή Λογιστική Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
1 Μηχανογραφημένη Λογιστική Ι Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο Άρθρο 14 Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 1: Εισαγωγικά, σημασία σιτηρών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα Τεχνολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΔΑΣΟΚΟΜΙΑ ΠΟΛΕΩΝ Ενότητα 12: Μέτρα βελτίωσης συνθηκών ανάπτυξης αστικού πρασίνου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI
Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο
Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI
Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Ηλεκτροτεχνία Εργαστήριο Ι
Παρουσίαση ερευνητικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας... …. … Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 4

Περιεχόμενα ενότητας  Επικοινωνία Ορισμός. Επικοινωνία Ορισμός.  Παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία. Παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία.  Δεξιότητες Επικοινωνίας Δεξιότητες Επικοινωνίας  Τεχνικές θεραπευτικής Επικοινωνίας Τεχνικές θεραπευτικής Επικοινωνίας Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 5

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 6

Ορισμός Επικοινωνίας Επικοινωνία είναι η διαδικασία κατά την οποία ένα άτομο στέλνει ένα μήνυμα σε ένα άλλο άτομο το οποίο το λαμβάνει, το επεξεργάζεται και δείχνει ότι το μήνυμα έχει ερμηνευθεί. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 7

Ολοκλήρωση Επικοινωνίας Για να ολοκληρωθεί η επικοινωνία πρέπει ο παραλήπτης να βεβαιώσει τη λήψη κι την κατανόηση του μηνύματος. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 8

Πραγματοποίηση Επικοινωνίας Η επικοινωνία είναι μια συνεχής, κυκλική διαδικασία που πραγματοποιείται με δύο τρόπους. Α. Λεκτικά. Β. Μη λεκτικά. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 9

Λεκτική Επικοινωνία H λεκτική επικοινωνία αποτελείται από λέξεις  σε γραπτή.  ή προφορική μορφή. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 10

Μη Λεκτική Επικοινωνία Η μη λεκτική επικοινωνία γίνεται :  χωρίς λέξεις.  με χειρονομίες.  με εκφράσεις.  με τη στάση σώματος.  με τη χροιά της φωνής.  με τη γενική εμφάνιση. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 11

Αποτελέσματα μη λεκτικής επικοινωνίας (α) Φανερώνει περισσότερα για το τι αισθάνεται το άτομο και τι σκέφτεται σε σχέση με αυτά που εκφράζει με λέξεις. Μπορεί να βρίσκεται σε ασυμφωνία με τη λεκτική επικοινωνία. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 12

Περιπτώσεις μη λεκτικής επικοινωνίας Ένας μορφασμός καθώς τον γυρίζουν στο πλευρό. Μια σφιγμένη έκφραση. Νευρική ενασχόληση με τα καλύμματα του κρεβατιού. Η άκαμπτη στάση του σώματος. Οι αργές κινήσεις. συχνά υποδηλώνουν ΠΟΝΟ παρόλο που οι ίδιοι οι ασθενείς μπορεί να δηλώνουν ότι είναι καλά. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 13

Παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία Η κουλτούρα Η προηγούμενη εμπειρία Τα συναισθήματα Η διάθεση Η συμπεριφορά Οι αντιλήψεις του ατόμου Η εικόνα για τον εαυτό Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 14

Η κουλτούρα Κάθε κουλτούρα έχει τους δικούς της κανόνες. Προσωπικός χώρος. Οπτική επαφή. Τόνος φωνής. Χειρονομίες. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 15

Η Προηγούμενη Εμπειρία επηρεάζει: Τον τρόπο αντίληψης του μηνύματος. Την ερμηνεία του μηνύματος. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 16

Συναισθήματα Ένα αγχώδες άτομο μπορεί να μην ακούσει σωστά τι λέγεται. Ένα αγχώδες άτομο μπορεί να ερμηνεύσει το μήνυμα με τελείως διαφορετικό τρόπο από την πρόθεση του αποστολέα. Ένα άτομο με κατάθλιψη επικοινωνεί με ελάχιστες λέξεις. Ένα αναστατωμένο άτομο μιλά με έντονο ή σκληρό τόνο. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 17

Διάθεση Πρέπει να έχετε θετική διάθεση προς τον ασθενή. Ενδιαφέρον – Στοργή – Ανοικτό νοηματικό λόγο. Αν δεν εγκρίνετε τη συμπεριφορά του ασθενή μπορεί να χρησιμοποιήσετε άκαμπτη στάση σώματος, αυστηρή έκφραση και να είστε απόμακροι κατά τη διάρκεια των επαφών. Μη λαμβάνεται προσωπικά μη ευχάριστα σχόλια τα οποία μπορούν να ειπωθούν από έναν αναστατωμένο, φοβισμένο ασθενή. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 18

Επικοινωνία με ηλικιωμένους Όταν επικοινωνείτε με ένα ηλικιωμένο άτομο προσπαθείτε να μη μιλάτε με γρήγορο ρυθμό. Παραχωρείστε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στο άτομο για να επεξεργαστεί το μήνυμα και να σχηματίσει μια απάντηση. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 19

Δεξιότητες Επικοινωνίας Ενεργητική Ακρόαση. Ερμηνεία των μη λεκτικών μηνυμάτων. Αμφίδρομη σχέση. Εστίαση της προσοχής. Προσαρμογή του στυλ. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 20

Ενεργητική Ακρόαση Αυτοσυγκέντρωση Ερμηνεία λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων Προσοχή στα συναισθήματα και στις λέξεις Αποδέσμευση από σκέψεις Εκδήλωση ενδιαφέροντος Σχέση εμπιστοσύνης Οπτική επαφή Κλίση σώματος Επικέντρωση στο πρόσωπο του ομιλητή Νεύμα Άνετη στάση σώματος Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 21

Ερμηνεία μη λεκτικών μηνυμάτων Στάση σώματος Χειρονομίες Τόνος φωνής Εκφράσεις προσώπου Κίνηση ματιών Ένα χαμόγελο Εφίδρωση χεριών Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 22

Ερμηνεία μη λεκτικών μηνυμάτων Η ερμηνεία των μη λεκτικών μηνυμάτων πρέπει να γίνεται με βάση την κουλτούρα του ομιλητή και όχι του ακροατή. Π.Χ. η οπτική επαφή σε κάποιες κοινωνίες θεωρείται αγένεια. Εάν τα λεκτικά μηνύματα δεν ταιριάζουν με τα μη λεκτικά, τότε ο ακροατής πρέπει να αναζητήσει τι πραγματικά επιθυμεί να μεταδώσει ο ομιλητής. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 23

Αμφίδρομη Σχέση Ανατροφοδότηση του μηνύματος. Επαναδιατύπωση με άλλες λέξεις της σημασίας του μηνύματος. Διατύπωση ερώτησης π.χ. Ο πονοκέφαλός είναι ισχυρός; Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 24

Εστίαση της προσοχής Ομαλή επαναφορά της προσοχής του συνομιλητή εάν διαπιστωθεί ότι έχει αποσπαστεί η προσοχή του. Εξοικονόμηση χρόνου. Π.Χ. ¨ Νομίζω ότι συζητούσαμε για……¨ ¨ Θα επανέλθουμε αργότερα σε αυτό, αλλά τώρα χρειάζεται να μάθω …….¨ Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 25

Η προσαρμογή του στυλ Το στυλ και το επίπεδο επικοινωνίας του ασθενή πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Ο ασθενής μπορεί να είναι αργός, ήρεμος. Δώστε τον αναγκαίο χρόνο για επεξεργασία και απόκριση. Παρουσίαση – Έκφραση συναισθημάτων ασθενή. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 26

Τεχνικές θεραπευτικής Επικοινωνίας Η σιωπή. Ανοιχτές – Κλειστές ερωτήσεις. Αναδιατύπωση. Άγγιγμα. Διευκρινίσεις. Γενικές κατευθυντήριες δηλώσεις. Προσφορά του εαυτού. Ενθάρρυνση της λεπτομερούς ανάλυσης.. Παροχή πληροφοριών. Εναλλακτικές λύσεις. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 27

Η σιωπή Προσφέρει χρόνο στον ασθενή να σκεφθεί και να απαντήσει. Με μη λεκτικά μηνύματα υποδεικνύονται το ενδιαφέρον και η υπομονή. Είναι δύσκολη τεχνική επικοινωνίας γιατί ο νοσηλευτής συχνά δεν αισθάνεται άνετα και τείνει να της δώσει πολύ γρήγορα τέλος. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 28

Ανοιχτές Ερωτήσεις Μια ανοιχτή Ερώτηση είναι ευρεία. Υποδηλώνει μόνο το κεντρικό θέμα. Απαιτεί απάντηση με περισσότερες από μία ή δύο λέξεις. Επιτρέπει στον ασθενή να αναπτύξει το θέμα με λεπτομέρειες ή να επιλέξει κάποιες πτυχές του θέματος για συζήτηση. Βοηθούν στην έναρξη μιας συζήτησης ή στη συνέχιση με άλλο θέμα. Δημιουργούν θετική ατμόσφαιρα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 29

Κλειστές Ερωτήσεις Μονολεκτική απάντηση με ένα ¨ναι¨ ή ¨όχι¨. Ο ακροατής παραμένει μόνο στο θέμα και είναι συνοπτικός. Χρησιμοποιούνται για τη συλλογή πληροφοριών. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 30

Αναδιατύπωση Παράφραση του βασικού μηνύματος που μεταδίδει ο ασθενής. Αντανάκλαση: οι ίδιες οι λέξεις που χρησιμοποιεί ο ασθενής ανακλώνται. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 31

Άγγιγμα Θεραπευτικό μέσο. Υποδηλώνει υποστήριξη. Χρησιμοποιείται όταν είναι δύσκολο να βρεθούν οι κατάλληλες λέξεις Λαμβάνεται υπόψη το πολιτισμικό υπόβαθρο Απαιτείται προφορική άδεια και σύμφωνη γνώμη Επιδεικνύει ζεστασιά και ενδιαφέρον Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 32

Διευκρινίσεις Βοηθούν στην επιβεβαίωση της σωστής λήψης του μηνύματος. Βοηθούν όταν ο διάλογος είναι αναλυτικός. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 33

Γενικές Κατευθυντήριες Δηλώσεις Χρησιμοποιούνται για να οδηγηθεί η συζήτηση προς μια κατεύθυνση π.χ. Πως περάσατε τη νύχτα σας; Είναι ερωτήσεις που δεν μπορούν να απαντηθούν με ένα ναι ή ένα όχι π.χ. Ίσως θα θέλατε να μιλήσετε για τη χημειοθεραπεία σας… Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 34

Προσφορά του εαυτού Διαθέσιμος. Να απαντάτε σύντομα στις εκκλήσεις για βοήθεια. Να ελέγχετε κάτι αμέσως. Ενημέρωση για το χρόνο επιστροφής σας. Εκπλήρωση υποσχέσεων. ¨Θα καθίσω απλά εδώ μαζί σας για λίγο¨. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 35

Ενθάρρυνση λεπτομερούς ανάλυσης Πείτε μου και άλλα για αυτό. Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω τα όσα μου λέτε. Με τα σχόλια αυτά συγκεντρώνονται επιπλέον πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο θέμα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 36

Παροχή πληροφοριών Για φαρμακευτική αγωγή. Για επεμβάσεις. Για διαγνωστικές εξετάσεις. Για προσωπική υγιεινή φροντίδα και περιποίηση. Στο τέλος επιβεβαιώστε ότι ο ασθενής κατανόησε τις πληροφορίες που του δόθηκαν. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 37

Εναλλακτικές λύσεις Οι νοσηλευτές βοηθούν τους ασθενείς να λύσουν προβλήματα Τους βοηθούν να λάβουν υπόψη τις πιθανές εναλλακτικές λύσεις. Π.χ. Μπορείτε να λάβετε υπόψη σας ……. Έχετε σκεφθεί ότι……. Ποιες σκέφτεστε εσείς ως πιθανές λύσεις; Αποφεύγετε να δίνετε συμβουλές. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 38

Βιβλιογραφία Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 39

Τέλος Ενότητας