Ο πρίγκιπας των ζωγράφων και ο ζωγράφος των πριγκίπων Peter Paul Rubens, 1577(Siegen,Βεστφαλία) (Αμβέρσα)
Peter Paul Rubens
Γεννήθηκε στο Siegen της Βεστφαλίας, γιος του δικηγόρου Γιαν Ρούμπενς. Σε ηλικία 10 ετών χάνει τον πατέρα του και μετακομίζει με τη μητέρα του στην Αμβέρσα, όπου ξεκινά σπουδές ζωγραφικής στο πλευρό επιφανών ζωγράφων της εποχής, όπως ο Adam van Noort και ο Octave van Veen. Το 1600 επισκέπτεται την Ιταλία και έρχεται σε επαφή με την τεχνοτροπία της ιταλικής αναγεννησιακής τέχνης. Εκεί εργάστηκε για το Δούκα της Mάντοβας, ο οποίος χρηματοδότησε και ένα ταξίδι του καλλιτέχνη στην Ισπανία. Βιογραφικά στοιχεία
Το 1605 ο συνάντησε στη Ρώμη τον ζωγράφο Adam Elsheimer, ο οποίος του δίδαξε την τέχνη της χαλκογραφίας. Το 1608, μετά τον θάνατο της μητέρας του, επέστρεψε στην Αμβέρσα, ανοίγει το δικό του εργαστήριο ζωγραφικής και παράλληλα εργάζεται στην υπηρεσία του Ισπανού κυβερνήτη των Κάτω Χωρών Αλβέρτου. Την περίοδο αυτή νυμφεύεται την Isabella Brandt, η οποία πέθανε το Ο καλλιτέχνης επιδίδεται σε διπλωματικά ταξίδια στην Ισπανία και την Αγγλία. Επιστρέφοντας στην Αμβέρσα νυμφεύεται την Helena Fourment. Πέθανε το 1640, σε ηλικία 63 ετών, στην Αμβέρσα.
Οικία στην Αμβέρσα, σήμερα λειτουργεί ως μουσείο
Ο κήπος του σπιτιού
Η εσωτερική αυλή της οικίας του καλλιτέχνη
Peter Paul Rubens και Isabella Brandt
Helena Fourment
Οι γιοι του καλλιτέχνη: Albert και Nicolás Rubens
Καλλιτεχνικές φάσεις: : Μαθητεία : Ιταλικές επιδράσεις : Περίοδος της Αμβέρσας : Περίοδος των μεγάλων συνθέσεων και παραγγελιών : Ύστερα χρόνια
Θρησκευτικά έργα
«Θρήνος», π. 1609, ελαιογραφία σε μουσαμά, 34 x 27 εκ., Staatliche Museen, Βερολίνο.
Καθεδρικός Αμβέρσας
Τρίπτυχο, «Η αποκαθήλωση» (κεντρικό θέμα), ελαιογραφίες σε ξύλο, , Καθεδρικός Αμβέρσας.
«Αποκαθήλωση», λεπτομέρεια
Τρίπτυχο, «Η ανύψωση του Σταυρού» (κεντρικό θέμα), 1610, ελαιογραφίες σε ξύλο, 460 x 340 εκ. (η καθεμία), Καθεδρικός Αμβέρσας.
Λεπτομέρεια
«Ο Χριστός στο Σταυρό ανάμεσα σε δύο ληστές», , ελαιογραφία σε ξύλο, 429 x 311 εκ., Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Αμβέρσα.
«Η προσκύνηση των Μάγων», περ – 29, ελαιογραφία σε μουσαμά, 355,5 x 493 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Η Ανάληψη της Παρθένου», 1637, ελαιογραφία σε μουσαμά, 501 x 351 εκ., Liechtenstein Museum, Βιέννη.
Λεπτομέρεια
Μυθολογικά έργα
«Μάχη για τη σημαία», 1602 – 05, ελαιογραφία σε μουσαμά, 83 x 117 εκ., Akademie der bildenden Künste, Βιέννη.
«Προμηθέας δεσμώτης», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 243 x 210 εκ., Μουσείο Τέχνης, Φιλαδέλφεια.
«Η αρπαγή του Γανυμήδη», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 203 x 203 εκ., Schwarzenberg Palace, Βιέννη.
«Ο Ερμής και η Καλλιστώ», 1613, ελαιογραφία σε μουσαμά, 202 x 305 εκ., Staatliche Museen, Κάσσελ.
«Ο Βοριάς απαγάγει την Ωρείθυια», 1615, ελαιογραφία σε ξύλο, 146 x 140 εκ., Akademie der bildenden Künste, Βιέννη.
«Οι τέσσερεις ήπειροι», 1615, ελαιογραφία σε μουσαμά, 209 x 284 εκ., Kunsthistorisches Museum, Βιέννη.
«Ο κήπος της Εδέμ και η πτώση του ανθρώπου», 1615, ελαιογραφία σε ξύλο, 74 x 115 εκ., Mauritshuis, Χάγη.
«Η Αφροδίτη στον καθρέπτη της», 1615, ελαιογραφία σε ξύλο, 124 x 98 εκ., Liechtenstein Museum, Βιέννη.
Λεπτομέρεια
«Απαγωγή των κορών του Λευκίππου», 1617, ελαιογραφία σε μουσαμά, 224 x 211 εκ., Alte Pinakothek, Μόναχο.
«Κεφαλή Μέδουσας», 1617, ελαιογραφία σε ξύλο, 69 x 118 εκ., Kunsthistorisches Museum, Βιέννη.
«Η μάχη των Αμαζόνων», 1618, ελαιογραφία σε ξύλο, 121 x 166 εκ., Alte Pinakothek, Μόναχο..
«Ο Περσέας απελευθερώνει την Ανδρομέδα», π. 1622, ελαιογραφία σε ξύλο, 100 x 139 εκ., Staatliche Museen, Βερολίνο.
«Αλληγορία πόλεμου και ειρήνης», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 203,5 x 298 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
«Η κρίση του Πάριδος», 1636, ελαιογραφία σε μουσαμά, 145 x 194 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
«Οι συνέπειες του πολέμου», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 206 x 342 εκ., Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Φλωρεντία.
Λεπτομέρεια
«Βάκχος», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 191 x 161 εκ., Μουσείο Hermitage, Αγία Πετρούπολή.
«Νύμφες και Σάτυρος», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 136 x 165 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Οι τρεις Χάριτες», 1639, ελαιογραφία σε ξύλο, 221 x 181 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Οι Τρεις Χάριτες», , ελαιογραφία σε ξύλο, 47 x 34 εκ., Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Φλωρεντία.
Προσωπογραφίες
«Ο Δούκας της Λέρμας», 1603, ελαιογραφία σε μουσαμά, 283 x 200 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Κάρολος Ε’ με πανοπλία», 1603, ελαιογραφία σε μουσαμά, 119 x 93 εκ., Ιδιωτική Συλλογή.
«Clara Eugenia», 1605, ελαιογραφία σε μουσαμά, 116 x 96 εκ., Galleria Palatina (Palazzo Pitti), Φλωρεντία.
«Δοκιμές για κεφάλι νέγρου», ελαιογραφία σε μουσαμά, 51 x 66 εκ., Musées Royaux des Beaux-Arts, Βρυξέλλες.
«Isabella Brandt», π. 1626, ελαιογραφία σε μουσαμά, 86 x 62 εκ., Galleria degli Uffizi, Φλωρεντία.
«Helene Fourment», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 97 x 69 εκ., Alte Pinakothek, Μόναχο.
«Helene Fourment με τα παιδιά της Clara, Johanna και Frans», , ελαιογραφία σε ξύλο, 115 x 85 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
Τοπιογραφία
«Τοπίο στο Laken», π. 1618, ελαιογραφία σε μουσαμά, Βασιλική Συλλογή, Λονδίνο.
«Φθινοπωρινό τοπίο», π. 1635, ελαιογραφία σε ξύλο, 137 x 235 εκ., Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
«Χορός Ιταλών χωρικών», 1636, ελαιογραφία σε ξύλο, 73 x 106 εκ., Πράδο, Μαδρίτη.
«Τοπίο με ουράνιο τόξο», 1636, ελαιογραφία σε μουσαμά, Alte Pinakothek, Μόναχο.
Μαρία των Μεδίκων
«Η Μαρία των Μεδίκων ως Αθηνά», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 276 x 149 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η εκπαίδευση της Μαρίας των Μεδίκων», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 394 × 295 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η παρουσίαση της προσωπογραφίας της Μαρίας των Μεδίκων στον Ερρίκο Δ’», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 394 x 295 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
Λεπτομέρεια
«Η άφιξη της Μαρίας των Μεδίκων στη Μασσαλία», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 394 x 295 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Ο γάμος της Μαρίας των Μεδίκων με τον Ερρίκο IV», 1622 – 25, ελαιογραφία σε μουσαμά, 394 × 295 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
«Η συμφιλίωση της Μαρίας των Μεδίκων με το γιο της», , ελαιογραφία σε μουσαμά, 394 × 295 εκ., Λούβρο, Παρίσι.
Σχέδια
«Ο Δούκας της Λέρμας», 1603, μαύρη κιμωλία και μελάνι, Λούβρο, Παρίσι.
«Το όραμα του Ιεζεκιήλ», , μολύβι και τέμπερα σε χαρτί, Μουσείο Horne, Φλωρεντία.
«Ο Άγιος Γεώργιος σκοτώνει το δράκο», μελάνι σε χαρτί, Λούβρο, Παρίσι.
«Nicolaas Rubens», , σχέδιο, 29 x 23 εκ., Graphische Sammlung Albertina, Βιέννη.
«Σπουδές γυναικών», 1628, κιμωλία σε χαρτί, 44,9 x 28,9 εκ., Getty Museum, ΗΠΑ.
«Η Αγία Αικατερίνη της Αλεξάνδρειας», π. 1620, χαλκογραφία, 30,8 × 19,7 εκ., Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, ΗΠΑ. Χαρακτικό
Ο άρχοντας της σκιάς του Mark Lamster, Rubens και λογοτεχνία
Rubens: Μια προσωπογραφία του Paul Oppenheimer, 2002.
Rubens: schilder en diplomaat (Rubens: ζωγράφος και διπλωμάτης), 1977, σκηνοθεσία Roland Verhavert Rubens και κινηματογράφος