Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) 14-20 Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
Advertisements

Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
Η έννοια της πρωτοτυπίας στη βυζαντινή αρχιτεκτονική
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
12o. Η ναοδομία της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
Κώστας Μπάρτζης Ε2 1 Ο Πρόυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσ/νικης
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ: ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ, ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.
Χαβάνα –Άρτεμις Αχιλλέως
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΤΥΠΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ.
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
1 ο Γυμνάσιο Ν.Μουδανιών Ήθη και έθιμα του τόπου μου ΜΑΘΗΤΕΣ Αργυριάδου Κατερίνα Βαρβάρη Άννα Ιβάνοβιτς Βέρα Λουκά Κατερίνα Μοσχοπούλου Ελένη Ντάντου Βασιλική.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
Θωμάς Θεοδώρου Παναγία,Φιλιππιάδας Παναγία Φιλιππιάδας Είναι ενας από τους ιερείς ναούς που βρίσκονται εντος της περιοχής Φιλιππιάδας. Συνοπτική αναφορά.
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ Η Περιστερώνα είναι ένα χωριό περίπου 32 χιλιόμετρα δυτικά από την πρωτεύουσα Λευκωσία, στους πρόποδες της.
Η αρχική κοιτίδα των Βουλγάρων
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Θ.Ε.1 ΔΡ.7 Λουβουλίνα Μαρία Β1
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
ΚΟΡΩΝΗ.
Ιερός ναός Τιμίου Σταυρού Δολιανών Ξανθίππη Βρή - Τάξη Β’1
Ναοί στην περιοχή που ζω
Εκκλησίες στη Λακατάμεια
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ.
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Οι Νεομαρτυρεσ.
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Μέρη της βασιλικής Περίβολος. Αίθριο. Πρόπυλο. Νάρθηκας. Διακονικό.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών ναών, στο: Φλ. Καραγιάννη, επιμ., Αίμος-Εταιρεία μελέτης της Μεσαιωνικής Αρχιτεκτονικής των Βαλκανίων και της Προστασίας της, Κύκλος Σεμιναρίων: Μεσαιωνική Αρχιτεκτονική και Λειτουργία, Σεμινάριο 2ο : Προσκτίσματα των Παλαιοχριστιανικών, Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών ναών, Πρακτικά, Θεσσαλονίκη 2008, 86-99

Νέα Παναγία Θεσσαλονίκης (α’ φάση: 1727, β’ φάση: περ. 1833/4)

Τρίκλιτη βασιλική και τρισυπόστατος ναός Νέα Παναγία Θεσσαλονίκης (α’ φάση: 1727)Πορταριά, Άγιος Νικόλαος (1855)

Τρισυπόστατοι ναοί του βυζαντινού παρελθόντος Νέα Εκκλησία (περ ), ίδρυση επί Βασιλείου Α’ χαρακτικό του O. Panvinio (λεπτ.) και πρόταση αποκατάστασης (K.J. Conant)

Τρισυπόστατοι ναοί του βυζαντινού παρελθόντος

Th.F. Mathews, ‘Private’ Liturgy in Byzantine Architecture: Toward a Re-appraisal, Cahiers archéologiques 30 (1982)

Η συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (επί σουλτάνου Abd ūl-Hāmīd του Α’) πήρε το όνομά της από το ομώνυμο χωριό της σημερινής Βουλγαρίας (σήμερα ονομάζεται Kainarca ) κοντά στη Σιλιστρία, στο οποίο υπογράφηκε το 1774, που ήταν το αποτέλεσμα του πρώτου μεγάλου Ρωσοτουρκικού πολέμου ( ). Το σημαντικότερο άρθρο της Συνθήκης αυτής για τους Έλληνες ήταν το 7ο: « Η Πύλη υπόσχεται να παρέχει συνεχή προστασία στη Χριστιανική θρησκεία και τις εκκλησίες αυτής ». Χάττι Σερίφ του Γκιούλχανε (επί σουλτάνου Abdūlmecid του Α’, 1839): Συνθήκες και διατάγματα ευνοϊκά για την ανακαίνιση και ίδρυση ναών Χάττι Χουμαγιούν (επί σουλτάνου Abdūlmecid του Α’, 1856):

Συνθετικά προβλήματα στη διευθέτηση των κογχών

Τύπος Α πολύκογχου ιερού βήματος Θάσος, ναοί με πολύκογχα ιερά βήματα: Άγιοι Απόστολοι Μεγάλου Πρίνου(1803/4), Άγιος Αθανάσιος Κάστρου (1804) και Άγιος Γεώργιος Μικρού Πρίνου (1810)

Τύπος Β πολύκογχου ιερού βήματος: επιστροφή στα Βυζαντινά πρότυπα Πορταριά, Άγιος Νικόλαος (1855)

Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: χαγιάτι

Ζαγορά, ναός Αγίου Γεωργίου (1765)

Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: στοές και γυναικωνίτης Αγιάσος Λέσβου, ναός Υπεραγίας Θεοτόκου (1815)

Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: στοές και γυναικωνίτης Γιαννιτσά, Κοίμηση Θεοτόκου (1867) Θεσσαλονίκη, Άγιος Μηνάς (1852)

Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: νάρθηκας Εράτυρα, μονή Αγίου Αθανασίου (1797) Βήσσανη Πωγωνίου, καθολικό μονής Άβελ (μέσα 18 ου αι.)

Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: παρεκκλήσια Ζαγορά, Άγιος Ιωάννης