Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών ναών, στο: Φλ. Καραγιάννη, επιμ., Αίμος-Εταιρεία μελέτης της Μεσαιωνικής Αρχιτεκτονικής των Βαλκανίων και της Προστασίας της, Κύκλος Σεμιναρίων: Μεσαιωνική Αρχιτεκτονική και Λειτουργία, Σεμινάριο 2ο : Προσκτίσματα των Παλαιοχριστιανικών, Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών ναών, Πρακτικά, Θεσσαλονίκη 2008, 86-99
Νέα Παναγία Θεσσαλονίκης (α’ φάση: 1727, β’ φάση: περ. 1833/4)
Τρίκλιτη βασιλική και τρισυπόστατος ναός Νέα Παναγία Θεσσαλονίκης (α’ φάση: 1727)Πορταριά, Άγιος Νικόλαος (1855)
Τρισυπόστατοι ναοί του βυζαντινού παρελθόντος Νέα Εκκλησία (περ ), ίδρυση επί Βασιλείου Α’ χαρακτικό του O. Panvinio (λεπτ.) και πρόταση αποκατάστασης (K.J. Conant)
Τρισυπόστατοι ναοί του βυζαντινού παρελθόντος
Th.F. Mathews, ‘Private’ Liturgy in Byzantine Architecture: Toward a Re-appraisal, Cahiers archéologiques 30 (1982)
Η συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (επί σουλτάνου Abd ūl-Hāmīd του Α’) πήρε το όνομά της από το ομώνυμο χωριό της σημερινής Βουλγαρίας (σήμερα ονομάζεται Kainarca ) κοντά στη Σιλιστρία, στο οποίο υπογράφηκε το 1774, που ήταν το αποτέλεσμα του πρώτου μεγάλου Ρωσοτουρκικού πολέμου ( ). Το σημαντικότερο άρθρο της Συνθήκης αυτής για τους Έλληνες ήταν το 7ο: « Η Πύλη υπόσχεται να παρέχει συνεχή προστασία στη Χριστιανική θρησκεία και τις εκκλησίες αυτής ». Χάττι Σερίφ του Γκιούλχανε (επί σουλτάνου Abdūlmecid του Α’, 1839): Συνθήκες και διατάγματα ευνοϊκά για την ανακαίνιση και ίδρυση ναών Χάττι Χουμαγιούν (επί σουλτάνου Abdūlmecid του Α’, 1856):
Συνθετικά προβλήματα στη διευθέτηση των κογχών
Τύπος Α πολύκογχου ιερού βήματος Θάσος, ναοί με πολύκογχα ιερά βήματα: Άγιοι Απόστολοι Μεγάλου Πρίνου(1803/4), Άγιος Αθανάσιος Κάστρου (1804) και Άγιος Γεώργιος Μικρού Πρίνου (1810)
Τύπος Β πολύκογχου ιερού βήματος: επιστροφή στα Βυζαντινά πρότυπα Πορταριά, Άγιος Νικόλαος (1855)
Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: χαγιάτι
Ζαγορά, ναός Αγίου Γεωργίου (1765)
Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: στοές και γυναικωνίτης Αγιάσος Λέσβου, ναός Υπεραγίας Θεοτόκου (1815)
Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: στοές και γυναικωνίτης Γιαννιτσά, Κοίμηση Θεοτόκου (1867) Θεσσαλονίκη, Άγιος Μηνάς (1852)
Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: νάρθηκας Εράτυρα, μονή Αγίου Αθανασίου (1797) Βήσσανη Πωγωνίου, καθολικό μονής Άβελ (μέσα 18 ου αι.)
Προσκτίσματα μεταβυζαντινών εκκλησιών: παρεκκλήσια Ζαγορά, Άγιος Ιωάννης