Πολιτική Ορθοδοξία Beck, H. G. (1990). Η Βυζαντινή Χιλιετία. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, σσ. 119-146, (πρωτότυπο 1978). Τεχνικές κριτικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι γνώσεις, οι αξίες και οι δεξιότητες στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Advertisements

Κοινωνικές Δεξιότητες
Στην Καφετέρια - In the Coffee Shop

Διασύνδεση των σχολικών μονάδων με τις τοπικές κοινωνίες.
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Βέροιας και η συμμετοχή της σε ευρωπαϊκά προγράμματα : Δημιουργικότητα, Καινοτομία και Πειραματισμός, Ιωάννης Τροχόπουλος.
Στοιχειώδεις Δεξιότητες στην Οφθαλμολογία
Ασθενής με καρδιακή ανεπάρκεια & ………….. Ε. Δασκαλοπούλου-Βλαχογιάννη Πνευμονολόγος Μονάδα Ύπνου Γ.Ν. «’Αγιος Παύλος» Θεσσαλονίκη.
ΚΏΣΤΑΣ ΔΡΑΚΟΣ RAINBOW ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ – ΕΛΛΑΔΟΣ
Πολλαπλασιασμός κλασμάτων
Αλκοόλ ή οδήγηση Ι. Στ. Παπαδόπουλος.
Αυτοκτονικότητα και κατάθλιψη: Κατανόηση και θεραπεία
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Αποκοπή και Απόκρυψη. Το οπτικό μας πεδίο είναι περιορισμένο ενώ παράλληλα υπάρχει παρεμπόδιση μεταξύ αντικειμένων  βλέπουμε ένα πολύ μικρό κομμάτι των.
Η έννοια της πρωτοτυπίας στη βυζαντινή αρχιτεκτονική
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ
Λάμπρος Ζησιμόπουλος Ε΄ Τάξη 43ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Σχολή Νομικών Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Νομικής ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ Σεμινάριο.
Ψυχολογικές θεραπείες
Μελετώντας τη βυζαντινή αυτοκρατορία στο απόγειο της δύναμής της: πολιτική και πολιτισμός στα χρόνια των Μακεδόνων Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου ερευνούν.
Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική θεραπεία: Βασικές Αρχές και εισαγωγή στα βασικά θεραπευτικά εργαλεία Ντιάνα Χαρίλα Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας.
ΠΑΞΙΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡ.ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Η βυζαντινή αυτοκρατορία ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση: ερευνώντας πτυχές της ζωής στο Βυζάντιο στα χρόνια των Κομνηνών Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου ερευνούν.
ΑΤΟΜΙΚΟΙ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΦΟΒΟΙ ΚΑΙ ΕΝΟΧΕΣ Χ. Πουλόπουλος, Αν/της Καθηγητής Κ.Ε., Δ.Π.Θ.
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΉ ΕΚΣΤΡΑΤΕΊΑ Σ. Ηλιάδου-Τάχου Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Επιλογή Βιβλιογραφίας Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.
ΣΥΜΒΑΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΙΙ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΡΙΖΩΝ.
1 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων Ενότητα 4 : Αυτοκτονία Σιαφάκα Βασιλική Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Συμβουλευτική στην εκπαίδευση. ΝΤΡΟΠΉ Συχνά συναντάται στις σχέσεις Συχνά συναντάται στις σχέσεις Παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για τη χαμηλή αυτοεικόνα.
Ειδικές θεραπευτικές τεχνικές Δημητρίου Ανθή Εργοθεραπεύτρια.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ Αναπληρωτής Καθηγητής Αθλητικής Κοινωνιολογίας Τηλ
Αγγελική Γ. Θάνου Σχολική Σύμβουλος 48ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής Προσεγγίζοντας τα συναισθήματα και την συμπεριφορά των παιδιών.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Ενότητα 12 : Δευτερογενής έρευνα, Μετα-σύνθεση και Μετα-ανάλυση Δρ. Στέφανος Μαντζούκας Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό.
Μεθοδολογία Έρευνας Εισαγωγή στην έννοια και αναγκαιότητα της έρευνας Προσεγγίσεις - είδη επιστημονικής έρευνας Δρ Σοφία Ζυγά Επίκουρη Καθηγήτρια Βασικής.
Σωματοποίηση του άγχους σε παιδί πρώτης σχολικής ηλικία. Ο ρόλος της Γνωσιακής Συμπεριφοριστικής Θεραπείας στην Οικογένεια. Αβαγιανού Πηνελόπη-Αλεξία.
Νοσηλευτική και Έρευνα Ιστορικές Τάσεις και Μελλοντικές Κατευθύνσεις στη Νοσηλευτική Έρευνα Δρ Σοφία Ζυγά Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου.
Γάιος, Εισηγήσεις (Institutiones)
Αδικήματα και ποινές στη Ρώμη
Δικαιο των προσωπων.
Δικονομία: πηγή ουσιαστικών δικαιωμάτων
Client Side Προγραμματισμός Javascript
ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ & ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
Εποπτεύων Καθηγητής: Ανδρέας Τσουρουφλής Άννα Αρναούτη
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης (Α’ μέρος)
Το ρωμαϊκο πολιτευμα τησ res publica ( π.χ.)
Η απονομη τησ δικαιοσυνησ στη ρωμη
ΣΤΟ ΡΩΜΑΪΚΌ ΔΙΚΑΙΟ ΑΘΗΝΆ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ
Διάλεξη 3: Θεωρίες για την ηθική ανάπτυξη των παιδιών
Από τη Βασιλεία στη Res Publica Αθηνά Δημοπουλου ΠΜΣ Ιστορίας Δικαίου
Όνομα φοιτητή : Ιωάννης Παυλίδης (U151N0311)
Σχολείο Ανοιχτού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Aναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της ύλης
ΙΣΤΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ-ΑΙΤΙΑ ΝΟΣΩΝ
This Week’s Menu Week 1 Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday
«Το επείγον στην Παιδιατρική» Ασθματική κρίση
Εκπαιδευτική πολιτική (ΕΚ)
ΡΩΜΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ 3ο ΓΕΛ ΚΟΡΩΠΙΟΥ Σχ. Έτος. : ΜΑΘΗΜΑ : ΙΣΤΟΡΙΑ
Διαταραχές διάθεσης (Διπολική διαταραχή Κατάθλιψη)
ΨΥΧΟΓΗΡΙΑΤΡΙΚΗ.
Anti–Phospholipase A2 Receptor Antibodies and Malignancy in Membranous Nephropathy  Sjoerd A.M.E.G. Timmermans, BSc, Rivka Ayalon, MD, Pieter van Paassen,
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πολιτική Ορθοδοξία Beck, H. G. (1990). Η Βυζαντινή Χιλιετία. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, σσ , (πρωτότυπο 1978). Τεχνικές κριτικής ανάγνωσης κειμένων

Ερωτήματα - προβλήματα Πώς και γιατί η δογματική ορθοδοξία γίνεται πολιτικό εργαλείο στη βυζαντινή κοινωνία; Πώς και γιατί η δογματική ορθοδοξία γίνεται πολιτικό εργαλείο στη βυζαντινή κοινωνία; Πώς εξελίσσεται διαχρονικά η σχέση και η ισορροπία δυνάμεων των δύο πόλων/θεσμών (αυτοκράτορα και εκκλησίας) στο πλαίσιο της πολιτικής ορθοδοξίας; (Ποιος έχει το πάνω χέρι;). Πώς εξελίσσεται διαχρονικά η σχέση και η ισορροπία δυνάμεων των δύο πόλων/θεσμών (αυτοκράτορα και εκκλησίας) στο πλαίσιο της πολιτικής ορθοδοξίας; (Ποιος έχει το πάνω χέρι;). Ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της εργαλειοποίησης; Τι συνέπειες είχε στη βυζαντινή κοινωνία διαχρονικά; Ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της εργαλειοποίησης; Τι συνέπειες είχε στη βυζαντινή κοινωνία διαχρονικά;

Έννοιες-λέξεις κλειδιά κειμένου Πολιτική ορθοδοξία Πολιτική ορθοδοξία Λατρευτική ενότητα Λατρευτική ενότητα Αυτοκρατορική λατρεία Αυτοκρατορική λατρεία Salus publica (δημόσια ευημερία) Salus publica (δημόσια ευημερία) Ομοθυμία: μία ψυχής πρόθεσις Ομοθυμία: μία ψυχής πρόθεσις Έξις: μια ομόθυμη συμπεριφορά/ έξις μια θρησκευτικής συμπεριφοράς Έξις: μια ομόθυμη συμπεριφορά/ έξις μια θρησκευτικής συμπεριφοράς Αυτοκρατορική ιδέα Αυτοκρατορική ιδέα Δογματικός & τελετουργικός φορμαλισμός Δογματικός & τελετουργικός φορμαλισμός Αντικομφορμισμός Αντικομφορμισμός

Δομή – οδικός χάρτης Έννοια ορθοδοξίας & αίρεσης. Έννοια ορθοδοξίας & αίρεσης. Η ορθοδοξία γίνεται πολιτικό εργαλείο με στόχο την λατρευτική ενότητα. Η ορθοδοξία γίνεται πολιτικό εργαλείο με στόχο την λατρευτική ενότητα. Τη λατρευτική ενότητα υπονομεύουν οι ενδοχριστιανικές διαμάχες. Τη λατρευτική ενότητα υπονομεύουν οι ενδοχριστιανικές διαμάχες. Έτσι γεννιέται η πολιτική ορθοδοξία και ο θεσμός της αυτοκρατορικής ιδέας. Έτσι γεννιέται η πολιτική ορθοδοξία και ο θεσμός της αυτοκρατορικής ιδέας. Σχέση πολιτείας/αυτοκράτορα και εκκλησίας στο πλαίσιο της πολιτικής ορθοδοξίας (αμφίρροπες). Σχέση πολιτείας/αυτοκράτορα και εκκλησίας στο πλαίσιο της πολιτικής ορθοδοξίας (αμφίρροπες). Η ολοκλήρωση του συστήματος πολιτικής ορθοδοξίας. Η ολοκλήρωση του συστήματος πολιτικής ορθοδοξίας. Το κόστος της πολιτικής ορθοδοξίας: Το κόστος της πολιτικής ορθοδοξίας: –α) Αιρέσεις (αίτια των αιρέσεων). Αντικομφορμισμός. –β) Ο δογματικός & τελετουργικός φορμαλισμός οδηγούν σε στασιμότητα. Τελετουργική ‘ορθοδοξία’ καταφύγιο ειδωλολατρικών στοιχείων. Τελετουργική ‘ορθοδοξία’ καταφύγιο ειδωλολατρικών στοιχείων. Το δίπολο αυτοκράτορας/εκκλησία στο πλαίσιο της πολιτικής ορθοδοξίας παύει να λειτουργεί. Το δίπολο αυτοκράτορας/εκκλησία στο πλαίσιο της πολιτικής ορθοδοξίας παύει να λειτουργεί.

Απαντήσεις/Συμπεράσματα Η ορθοδοξία ως πολιτικό εργαλείο στόχευε στην λατρευτική ενότητα που συνδέονταν άμεσα α) με την κοινωνική ενότητα και γαλήνη και β) με την νομιμοφροσύνη των πολιτών απέναντι σε κράτος και αυτοκράτορα. Οπότε, λατρευτική ενότητα σήμαινε δημόσια ευημερία. Η ορθοδοξία ως πολιτικό εργαλείο στόχευε στην λατρευτική ενότητα που συνδέονταν άμεσα α) με την κοινωνική ενότητα και γαλήνη και β) με την νομιμοφροσύνη των πολιτών απέναντι σε κράτος και αυτοκράτορα. Οπότε, λατρευτική ενότητα σήμαινε δημόσια ευημερία. Σε μια διαχρονική θεώρηση, φαίνεται πως αρχικά ο αυτοκράτορας εκμεταλλεύεται πολιτικά τη δογματική ορθοδοξία για να κατοχυρώσει την εξουσία του (θεολογικό γαρνίρισμα πολιτικής θεωρίας). Σταδιακά όμως το βάρος της εκκλησίας στη μεταξύ τους σχέση, αναδεικνύεται μεγαλύτερο από το βάρος του αυτοκράτορα. Αυτό γιατί είναι η εκκλησία που παρέχει στον αυτοκράτορα το ιδεολογικό της οικοδόμημα για να κατοχυρώσει την εξουσία του, καθώς το κράτος δεν διαθέτει το δικό του. Η Εκκλησία πρόβαλε τον μεσολαβητικό της ρόλο (δηλ. ότι τα εκκλησιαστικά δικαιώματα αυτοκράτορα, παραχωρήθηκαν από εκκλησία), και επέβαλε τους όρους της: τιμωρία αντιπάλων, αποκλεισμό τους από κοινωνία. Σε μια διαχρονική θεώρηση, φαίνεται πως αρχικά ο αυτοκράτορας εκμεταλλεύεται πολιτικά τη δογματική ορθοδοξία για να κατοχυρώσει την εξουσία του (θεολογικό γαρνίρισμα πολιτικής θεωρίας). Σταδιακά όμως το βάρος της εκκλησίας στη μεταξύ τους σχέση, αναδεικνύεται μεγαλύτερο από το βάρος του αυτοκράτορα. Αυτό γιατί είναι η εκκλησία που παρέχει στον αυτοκράτορα το ιδεολογικό της οικοδόμημα για να κατοχυρώσει την εξουσία του, καθώς το κράτος δεν διαθέτει το δικό του. Η Εκκλησία πρόβαλε τον μεσολαβητικό της ρόλο (δηλ. ότι τα εκκλησιαστικά δικαιώματα αυτοκράτορα, παραχωρήθηκαν από εκκλησία), και επέβαλε τους όρους της: τιμωρία αντιπάλων, αποκλεισμό τους από κοινωνία. ο τελικός απολογισμός για την πολιτική εργαλείο-ποίηση της ορθοδοξίας: Θετικά: η μακρόχρονη επιβίωση του κράτους. Η ανθεκτικότητα και επιβίωση της ορθοδοξίας ακόμη και κάτω από μη χριστιανούς ηγεμόνες. Αρνητικά: η πνευματική στασιμότητα εξαιτίας του φορμαλισμού και η δημιουργία των αιρέσεων με τον αποκλεισμό των διαφωνούντων. Και τα δύο στάθηκαν αιτίες της παρακμής του Βυζαντίου κράτους. Το σύστημα επεβίωνε όσο παρέμενε κλειστό. Όσο δεν υπήρχαν εξωτερικοί παράγοντες/προκλήσεις (π.χ εμπόριο βενετών, σχολαστικισμός) να κλονίσουν τα θεμέλιά του. ο τελικός απολογισμός για την πολιτική εργαλείο-ποίηση της ορθοδοξίας: Θετικά: η μακρόχρονη επιβίωση του κράτους. Η ανθεκτικότητα και επιβίωση της ορθοδοξίας ακόμη και κάτω από μη χριστιανούς ηγεμόνες. Αρνητικά: η πνευματική στασιμότητα εξαιτίας του φορμαλισμού και η δημιουργία των αιρέσεων με τον αποκλεισμό των διαφωνούντων. Και τα δύο στάθηκαν αιτίες της παρακμής του Βυζαντίου κράτους. Το σύστημα επεβίωνε όσο παρέμενε κλειστό. Όσο δεν υπήρχαν εξωτερικοί παράγοντες/προκλήσεις (π.χ εμπόριο βενετών, σχολαστικισμός) να κλονίσουν τα θεμέλιά του.

Κριτική αξιολόγηση κειμένου Ο συγγραφέας αφού πρώτα απαντά στο πώς και το γιατί της πολιτικής εργαλειοποίησης της ορθοδοξίας, εξετάζει μέσα από αυτήν τη σκοπιά διεξοδικά τις σχέσεις πολιτείας-εκκλησίας διαχρονικά, καθώς και τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής στη βυζαντινή κοινωνία, απαντώντας έτσι και στα δυο άλλα βασικά ερωτήματά του. Ο συγγραφέας αφού πρώτα απαντά στο πώς και το γιατί της πολιτικής εργαλειοποίησης της ορθοδοξίας, εξετάζει μέσα από αυτήν τη σκοπιά διεξοδικά τις σχέσεις πολιτείας-εκκλησίας διαχρονικά, καθώς και τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής στη βυζαντινή κοινωνία, απαντώντας έτσι και στα δυο άλλα βασικά ερωτήματά του. Η επιστημονική συνεισφορά του ερωτήματος/των του είναι πολύ σημαντική γιατί α) φωτίζει περεταίρω ιστορικά φαινόμενα χαρακτηριστικά της βυζαντινής ιστορίας όπως π.χ. η αυτοκρατορική ιδέα, οι βυζαντινές αιρέσεις, ο δογματικός και τελετουργικός φορμαλισμός και β) δίνει μια νέα διάσταση στην ερμηνεία των αιτίων της παρακμής του βυζαντινού κράτους. Η επιστημονική συνεισφορά του ερωτήματος/των του είναι πολύ σημαντική γιατί α) φωτίζει περεταίρω ιστορικά φαινόμενα χαρακτηριστικά της βυζαντινής ιστορίας όπως π.χ. η αυτοκρατορική ιδέα, οι βυζαντινές αιρέσεις, ο δογματικός και τελετουργικός φορμαλισμός και β) δίνει μια νέα διάσταση στην ερμηνεία των αιτίων της παρακμής του βυζαντινού κράτους. Η δομή του κειμένου είναι ομαλή, συνεκτική (χωρίς τίποτε περιττό), ακολουθεί μια λογική σειρά, ενισχύοντας έτσι τη θέση και τα επιχειρήματα του συγγραφέα. Η επιχειρηματολογία του συγγραφέα είναι πλούσια, γόνιμη, λογική, σαφής και τεκμηριωμένη στις πηγές. Δεν αρκείται στο να παρουσιάσει τα δεδομένα των πηγών του αλλά προβαίνει σε δημιουργική ανάλυση και ερμηνεία τους. Σε σχέση με το Mango (Οι αιρετικοί) ο Beck είναι πιο δημιουργικός, δηλ. λιγότερο εξαρτημένος από τις πηγές του. Το μόνο του μειονέκτημα είναι πως συχνά δεν παραπέμπει στις πηγές του. Η δομή του κειμένου είναι ομαλή, συνεκτική (χωρίς τίποτε περιττό), ακολουθεί μια λογική σειρά, ενισχύοντας έτσι τη θέση και τα επιχειρήματα του συγγραφέα. Η επιχειρηματολογία του συγγραφέα είναι πλούσια, γόνιμη, λογική, σαφής και τεκμηριωμένη στις πηγές. Δεν αρκείται στο να παρουσιάσει τα δεδομένα των πηγών του αλλά προβαίνει σε δημιουργική ανάλυση και ερμηνεία τους. Σε σχέση με το Mango (Οι αιρετικοί) ο Beck είναι πιο δημιουργικός, δηλ. λιγότερο εξαρτημένος από τις πηγές του. Το μόνο του μειονέκτημα είναι πως συχνά δεν παραπέμπει στις πηγές του. Ένα νέο ερώτημα που θα μπορούσε να θέσει κανείς ως προέκταση των ιδεών του Beck είναι: «Οι επιπτώσεις του δογματικού και τελετουργικού φορμαλισμού της βυζαντινής πολιτικής ορθοδοξίας στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία». Ένα νέο ερώτημα που θα μπορούσε να θέσει κανείς ως προέκταση των ιδεών του Beck είναι: «Οι επιπτώσεις του δογματικού και τελετουργικού φορμαλισμού της βυζαντινής πολιτικής ορθοδοξίας στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία».