ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χημεία Α΄ Λυκείου 3ο κεφάλαιο Χημικές αντιδράσεις
Advertisements

FeAsS → FeS + As 2As2O3 + 6C → 4As + 6CO
ΧΗΜΕΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ Παρασκευή σαπουνιού
Χλωριούχο νάτριο Κοινό ή μαγειρικό αλάτι NaCl. HClNaOHH + Cl - Na + OH - H + Cl - Na + Cl - Η2ΟΗ2Ο Η + + Cl - + Na + + OH - → Na + + Cl - + H 2 O ΟΞΥΒΑΣΗΑΛΑΤΙΝΕΡΟ.
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
Κωστάκη Δέσποινα Θλιβίτης Δημήτρης Κρουσουλούδη Μαρία ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΗ ΧΗΜΕΙΑ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Λυκείου Διαλυτότητα ουσιών Παράγοντες διαλυτότητας.
1 Γεωργική Χημεία, Ανόργανη ποιοτική ανάλυση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΕΦΡΑΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Οργανική Χημεία Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
Ενότητα: Αγωγιμομετρικές Τιτλοδοτήσεις Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.I: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η ουσία Χ μπορεί να είναι η Α ή η Β. ΔΙΑΚΡΙΣΗ.
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Αξιολόγηση ποιότητας oινοποιήσιμου σταφυλιού ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ – Σ.ΤΕ.Γ. ΤΜΗΜΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ Εισηγητής: Δρ. Νίκη.
1 Γεωργική Χημεία - Βασικές εργαστηριακές τεχνικές - διαλύματα, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.2.Ζ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ είναι διαλύματα συζυγών ζευγών ΗΑ, Α - (ή Β, ΗΒ + ) που διατηρούν.
ΟΔΗΓΙΕΣ Σε κάθε διαφάνεια εμφανίζονται πέντε ονόματα χημικών ενώσεων. Σε ένα πρόχειρο προσπαθούμε να γράψουμε τους μοριακούς τύπους των ονομάτων που διαβάζουμε.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄Γυμνασίου Επίδραση των Διαλυμάτων Οξέων σε Μέταλλα Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
Α-Β + Γ-Δ  Γ-Β + Α-Δ. Οι αντιδράσεις διπλής αντικατάστασης γίνονται ανάμεσα σε ηλεκτρολύτες με ανταλλαγή ιόντων (συνήθως μέσα σε υδατικά διαλύματα).
Στις αντιδράσεις απλής αντικατάστασης ένα στοιχείο που βρίσκεται σε ελεύθερη κατάσταση αντικαθιστά ένα άλλο στοιχείο που βρίσκεται σε μία ένωσή του. Έτσι,
Χημικά φαινόμενα ή χημικές αντιδράσεις ονομάζονται οι μεταβολές κατά τις οποίες από ορισμένες αρχικές ουσίες (αντιδρώντα) δημιουργούνται νέες ουσίες (προϊόντα)
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
Κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού : Υπάρχουν τρεις κατηγορίες εμφιαλωμένου νερού, αναγνωρισμένες από την Ευρωπαϊκή Ένωση: το φυσικό μεταλλικό νερό, το επιτραπέζιο.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
Α. ΣΥΝΘΕΣΗΣ Α+Β → ΑΒ  π.χ. Η 2 + Cl 2 → 2HCl Στο Η ο αριθμός οξείδωσης αυξάνεται (από 0 γίνεται +1) και οξειδώνεται Στο Cl ο αριθμός οξείδωσης ελαττώνεται.
Ταξινόμηση ορυκτών.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΛΟΥΚΕΡΗ ΜΑΡΙΑ – ΕΥΤΥΧΙΑ
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημική Κινητική Εισηγητές
Οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις
Φωτογραφία από λίμνη – αλυκή (NaCl)
Τεχνολογία Δομικών Υλικών
Γεωργική Χημεία Ενότητα 8: Χημικές αντιδράσεις, θερμοδυναμική/κινητική
Κυριότερες οξειδωτικές και αναγωγικές ουσίες.
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ 3 & 4 ΜΑΡΙΝΑΤΑ ΑΛΙΕΥΜΑΤΑ.
ΕΚΦΕ ΝΙΚΑΙΑΣ Ακροπόλεως 53 Νίκαια.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Βρισκόμαστε σ’ ένα σχολικό εργαστήριο, όπου ο δάσκαλος της Χημείας μιλά για το Ουράνιο (U), μετά από απορία κάποιου μαθητή του. Είχε προηγηθεί το μάθημα.
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Διατροφή-Διαιτολογία
Παρουσίαση Πειραμάτων (1)
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
Όξινος χαρακτήρας καρβοξυλικών οξέων
Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
Οι φυσικές καταστάσεις.
Οξυγόνο.
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD 23 Νοεμβρίου 2017
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΙΟΝΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Σαπούνι από λάδι ελιάς Επιμέλεια: Λίνα Μαρματσούρη, 2ο ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου.
عنوان: سنتز کنترل شده نانو بلورهای فلزی
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 קרן לייבסון ורפאל פלג, פרוייקט "אורט אקדמיה",
М.Әуезов атындағы орта мектебі
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 h.m..
Παρασκευη φυτικου σαπουνιου
ΟΞΕΑ ΒΑΣΕΙΣ.
Χημεία Διαλυμάτων.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Электролиттік диссоциациялану теориясы тұрғысынан қышқылдардың, негіздердің және тұздардың қасиеттері.
Τι ώρα είναι; Coo-Coo μία ακριβώς εφτά ακριβώς εννιά ακριβώς Παίξε 12
Χημικός Εμπλουτισμός Χημικός εμπλουτισμός είναι η χημική επεξεργασία που στοχεύει στην εκλεκτική δράση χημικών αντιδραστηρίων στα στείρα που συνοδεύουν.
ΕΕΕΕΚ ΡΟΔΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ζυγός CuSO 4.5H 2 O Ποτήρι ζέσεως 100ml Νερό Ογκομετρική φιάλη των 100ml Ποτήρι ζέσεως 400ml Γυάλινη Ράβδος Ανάδευσης Γυάλινο Χωνί Κουταλάκι ή Σπάτουλα Υδροβολέας Σταγονόμετρο Ετικέτες 1 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Πειραματική Πορεία  Προσθέτουμε στο ποτήρι 2,5g CuSO 4.5H 2 O  Τοποθετούμε τα 2,5g σε ποτήρι ζέσεως και προσθέτουμε νερό (περίπου 70ml)  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο  Μεταφέρουμε με γυάλινο χωνί στην ογκομετρική φιάλη  Αραιώνουμε στα 100ml  Τοποθετούμε ετικέτα 1 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Ηλεκτρονικός ή Φαρμακευτικός Ζυγός;  Απαιτείται προσοχή στα όρια του ζυγού  Η χρήση του TARE (μηδενισμός) παραπλανά τον ασκούμενο  Οι εργαστηριακοί ζυγοί έχουν συνήθως όριο τα 200g 1 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Πειραματική Πορεία  Προσθέτουμε στο ποτήρι 3,95g KMnO 4  Τοποθετούμε τα 3,95g σε ποτήρι ζέσεως και προσθέτουμε νερό (περίπου 150ml)  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο  Μεταφέρουμε με γυάλινο χωνί στην ογκομετρική φιάλη  Αραιώνουμε στα 250ml  Τοποθετούμε ετικέτα 2 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Σιφώνιο Διάλυμα CuSO 4 0,1Μ Ογκομετρική φιάλη των 100ml Νερό Υδροβολέας Σταγονόμετρο Ετικέτες 3 ο Πείραμα Αραίωση Διαλύματος

Πειραματική Πορεία  Λαμβάνουμε με σιφώνιο 10ml διαλύματος CuSO 4 0,1Μ  Τοποθετούμε τα 10ml διαλύματος CuSO 4 0,1Μ ογκομετρική φιάλη των 100ml.  Αραιώνουμε στα 100ml  Ανακινούμε  Τοποθετούμε ετικέτα «Διάλυμα CuSO 4 0,01Μ» 3 ο Πείραμα Αραίωση Διαλύματος

4 ο Πείραμα Το δέντρο της Αφροδίτης –Απλή Αντικατάσταση 2ΑgNO 3(aq) + Cu (s) → Cu(NO 3 ) 2(aq) + 2Ag (s) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 500ml Έλασμα Cu Κύλινδρος συλλογής αερίων Διάλυμα ΑgNO 3 Σπάγκος και ξυλάκι (3,4g σε 400ml) Παρατηρήσεις: Κόβουμε με το ψαλίδι το έλασμα σε σχήμα δέντρου, και κάμπτουμε τα «κλαδιά» ώστε να μην είναι επίπεδα. Προσαρμόζουμε το σπάγκο στο δέντρο το κρεμάμε στο ξυλάκι και το βυθίζουμε στο διάλυμα AgNO 3 στον κύλινδρο αερίων. Απαιτείται πλήρης ακινησία για να εμφανιστούν οι αποθέσεις.

5 ο Πείραμα Αντίδραση διάσπασης - Χημικό Ηφαίστειο (ΝΗ 4 ) 2 Cr 2 O 7(s) → N 2(g) + Cr 2 O 3(s) + 4H 2 O (g) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Πλέγμα Αμιάντου (ΝΗ 4 ) 2 Cr 2 O 7 στερεό Σταγονόμετρο Αιθανόλη Ογκομετρικός κύλινδρος Παρατηρήσεις: Ποσότητα (ΝΗ 4 ) 2 Cr 2 O 7 δύο κουταλιές Σχηματίζουμε ένα μικρό κώνο (ΝΗ 4 ) 2 Cr 2 O 7 πάνω στο πλέγμα αμιάντου Ρίχνουμε στη μέση του κώνου 2ml αιθανόλης Αναφλέγουμε και βλέπουμε το ηφαίστειο που σχηματίζεται κατά τη διάσπαση.

6 ο Πείραμα Αντιδράσεις Διπλής Αντικατάστασης ΑgNO 3 + HCl →AgCl + KNO 3 ΑgNO 3 + KBr →AgBr + KNO 3 ΑgNO 3 + KI →AgI + KNO 3 Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Δοκιμαστικοί σωλήνες ΑgNO 3 0,1Μ Σταγονόμετρα Διάλυμα HCl Ποτήρια ζέσεως Διάλυμα KBr Διάλυμα KI Παρατηρήσεις: Αναμιγνύουμε στο δοκιμαστικό σωλήνα τα διαλύματα των αντιδράσεων και παρατηρούμε τα ιζήματα Τα διαλύματα παρασκευάζονται με διάλυση 1 κουταλιάς στερεού σε 50ml H 2 O

7 ο Πείραμα Επίδραση ΚΙ σε (CH 3 COO) 2 Pb - Διπλή Αντικατάσταση (CH 3 COO) 2 Pb (aq) + 2KI (aq) → PbI 2(s) + 2CH 3 COOK (aq) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 100ml(2) Διάλυμα ΚΙ Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα (CH 3 COO) 2 Pb Γυάλινη Ράβδος Παρατηρήσεις: Αναμιγνύουμε στο δοκιμαστικό σωλήνα τα διαλύματα των αντιδράσεων και παρατηρούμε τα ιζήματα Τα διαλύματα παρασκευάζονται με διάλυση 1 κουταλιάς στερεού σε 50ml H 2 O

8 ο Πείραμα Επίδραση NaOH σε FeCl 3 - Διπλή Αντικατάσταση 3ΝaOH (aq) + FeCl 3 (aq) → Fe(OH) 3(s) + 3NaCl (aq) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 100ml(2) Διάλυμα FeCl 3 Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα ΝaOH Γυάλινη Ράβδος Παρατηρήσεις: Αναμιγνύουμε στο δοκιμαστικό σωλήνα τα διαλύματα των αντιδράσεων και παρατηρούμε τα ιζήματα Τα διαλύματα παρασκευάζονται με διάλυση 1 κουταλιάς στερεού σε 50ml H 2 O

9 ο Πείραμα Οξέα και Na 2 CO 3 Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 400ml Διάλυμα HCl πυκνό Κωνική φιάλη των 250ml (4) Διάλυμα HCl 0,1Μ Mπαλόνια (4) Διάλυμα HCl 1Μ Γυάλινη Ράβδος Ανάδευσης Ξύδι Na 2 CO 3 στερεό (*) Α)Διάλυμα HCl 0,1Μ: 1ml πυκνού και αραίωση στα 100ml B) Διάλυμα HCl 1Μ: 10ml πυκνού και αραίωση στα 100ml

9 ο Πείραμα Οξέα και Na 2 CO 3 Πορεία: 1. Τοποθετούμε στα 4 μπαλόνια 15-20g Na 2 CO 3 (ίδια ποσότητα σε όλα). 2. Στις 3 κωνικές φιάλες τοποθετούμε αντίστοιχα 100ml ΗCl 0,1Μ, 1Μ, πυκνό, και στην τελευταία κωνική 100ml ξύδι εμπορίου. 3. Προσαρμόζουμε τα μπαλόνια στο στόμιο των κωνικών. 4. Αδειάζουμε τα μπαλόνια. 5. Παρατηρούμε τη διαφορετική έκλυση CO 2 από τον όγκο των μπαλονιών που φουσκώνουν

10 ο Πείραμα Επίδραση ΗCl σε Na 2 CO 3 -Διπλή Αντικατάσταση Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Σταγονομετρική χοάνη Διάλυμα HCl πυκνό Κωνική φιάλη των 250ml διήθησης Na 2 CO 3 στερεό Ποτήρι ζέσεως 100ml Λάστιχο Κερί Παρατηρήσεις: Αδειάζουμε το HCl από τη χοάνη στην κωνική που περιέχει Νa 2 CO 3 Το άκρο από το λάστιχο που έχουμε από πριν προσαρμόσει στο ακροφύσιο είναι μέσα στο ποτήρι ζέσεως για να συλλέξουμε το CO 2. Απόχυση του CO 2 στο αναμμένο κερί σβήνει τη φλόγα.

11 ο Πείραμα Επίδραση Fe σε S– Αντίδραση Σύνθεσης Fe (s) + S (s) → FeS (s) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ύαλοι ωρολογίου(3) Σίδηρος, Fe σε σκόνη Δοκιμαστικός σωλήνας Θείο, S σε σκόνη Λύχνος Ξύλινη λαβίδα Γυάλινη Ράβδος Ποτήρι ζέσεως Μαγνήτης

12 ο Πείραμα Αντίδραση διάσπασης – Ανίχνευση Οξυγόνου KClO 3(s) → KCl + 3/2 O 2(g) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Δοκιμαστικός Σωλήνας μεγάλος KClO 3 στερεό Μεταλλικό στήριγμα Λύχνος Ξυλάκι Παρατηρήσεις: Θέρμανση το χλωρικού καλίου οδηγεί σε διάσπαση και το οξυγόνο που εκλύεται ανιχνεύεται εντυπωσιακά με μισοσβησμένη παρασχίδα.

13 ο Πείραμα To κρασί γίνεται νερό Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 400ml Υδροχλωρικό Οξύ πυκνό Κωνική φιάλη των 250ml (4) NaOH 0,5%w/v Κωνική φιάλη των 500ml (1) Φαινολοφθαλεΐνη Γυάλινη Ράβδος Ανάδευσης

13 ο Πείραμα Το κρασί γίνεται νερό Πορεία: 1. Τοποθετούμε πέντε κωνικές φιάλες στον πάγκο εργασίας δίπλα-δίπλα. 2. Ρίχνουμε 2 σταγόνες δείκτη φαινολοφθαλεΐνη στην πρώτη και στην τρίτη κωνική. 3. Στη δεύτερη και την τέταρτη κωνική δεν ρίχνουμε τίποτα. 4. Στην πέμπτη κωνική ρίχνουμε περίπου 20ml πυκνό HCl. 5. Όλες οι προσθήκες έχουν γίνει από πριν ώστε να μην τις γνωρίζουν οι μαθητές. 6. Ρίχνουμε στις κωνικές ποσότητα (περίπου 80ml) διαλύματος ΝaΟΗ 0,5%w/v. 7. Βλέπουμε τα χρώματα και συζητάμε με τους μαθητές. 8. Αδειάζουμε το περιεχόμενο από τα 5 κωνικές στη μεγάλη κωνική όπου η τελευταία προσθήκη αποχρωματίζει λόγω του οξέος.

Βιβλιογραφία 1. Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Διδακτική Πειραμάτων Χημείας, Εκδόσεις Ζήτη ΣΙΔΕΡΗ ΜΗΤΣΙΑΔΗ, Οδηγός Πειραμάτων Χημείας, Σαββάλας ΛΙΟΔΑΚΗΣ, ΓΑΚΗΣ, Εργαστηρικός Οδηγός Χημείας Α΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ Αθήνα 4. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, Χημεία ένα συναρπαστικό παιχνίδι, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΠΠΕ 18, Διδασκαλία Πειραμάτων Χημείας, Αθήνα ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ, Χημεία και Καθημερινή ζωή, Εκδόσεις Κάτοπτρο