ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΞΑΕΡΩΣΗΣ, ΤΗΣ ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΑΤΜΙΣΗΣ. Πανεπιστήμιο Πατρών Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία Μάθημα: Δραστηριότητες από τον κόσμο της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο Καθηγητής: Κώστας Ραβάνης Πιτερού Γεωργία: ΑΜ 5446
ΕΞΑΕΡΩΣΗ ΣΤΟΧΟΙ Να καταλάβουν ότι η εξαέρωση γίνεται με τη θέρμανση του νερού από κάποια πηγή θερμότητας. Να συνειδητοποιήσουν ότι το νερό δεν «εξαφανίζεται» αλλά μεταφέρεται στην ατμόσφαιρα Να μπορούν να περιγράφουν όσο καλύτερα γίνεται την όλη διαδικασία της εξαέρωσης.
ΠΡΩΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Ρωτάω τα παιδιά αν μπορούν να μου πουν τα βήματα που ακολουθούμε για να φτιάξουμε ένα τσάι. Αφού ακούσω τις απόψεις τους, θα οδηγήσω τη συζήτηση προς την εξαέρωση, λέγοντας στα παιδιά ότι μια φορά που ζέσταινα νερό για να φτιάξω το τσάι μου, ξεχάστηκα κι αυτό έβρασε. Σε εκείνο το σημείο θα ρωτήσω τα παιδιά να μου πουν αν γνωρίζουν τι πάει να πει ότι το νερό έβρασε. Στη συνέχεια, θα τους προτείνω να βράσουμε μαζί νερό για να δούμε τι θα γίνει, περνώντας έτσι στη δεύτερη δραστηριότητα.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΑ Νερό Ποτήρι ζέσεως Μάτι κουζίνας Μαύρο χαρτόνι
Βάζουμε σε ένα διαφανές ποτήρι ζέσεως νερό και το βάζουμε στο μάτι της κουζίνας και περιμένουμε να βράσει. Χρησιμοποιούμε διαφανές για να μπορούν τα παιδιά να βλέπουν τις φυσαλίδες αλλά και την κίνηση τους. Επίσης για να έχουν τα παιδιά καλύτερη ορατότητα των υδρατμών, θα κρατάμε πίσω από το ποτήρι ένα κομμάτι μαύρο χαρτόνι. Στη συνέχεια, θα ασχοληθούμε και με την κίνηση των φυσαλίδων αλλά και με την παρατήρηση των υδρατμών, έτσι ώστε μέσω της συζήτησης να καταλάβουν ότι το νερό δεν «εξαφανίζεται».
ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΧΟΙ Να γνωρίζουν την υγροποίηση ως αποτέλεσμα της επαφής των υδρατμών με "πιο κρύα" αντικείμενα Να περιγράφουν την διαδικασία της υγροποίησης
ΠΡΩΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΑ Ένα μπρίκι Camping gas Νερό Καθρέφτης Χαρτί
Ζεσταίνουμε νερό και όταν βγάλει υδρατμούς, βάζω το χέρι μου από πάνω για να υγρανθεί. Λέω στα παιδιά να ακουμπήσουν το χέρι μου και να εξηγήσουν γιατί συνέβη αυτό. Αφού ακούσω τις απόψεις τους, θα προσπαθήσω να τους εξηγήσω τη διαδικασία της υγροποίησης. Στο τέλος, μπορούμε να επαναλάβουμε το πείραμα βάζοντας τα ίδια τα παιδιά το χέρι τους πάνω από το μπρίκι. Έπειτα θα χρησιμοποιήσουμε με τον ίδιο τρόπο και άλλα αντικείμενα όπως καθρεφτάκι και χαρτί.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΑ: μαρκαδόροι, χαρτιά. Ζητάω από τα παιδιά να προσπαθήσουν να μου περιγράψουν μέσα από μία ζωγραφιά τη διαδικασία της υγροποίησης. Αφού όμως κάθε παιδί ολοκληρώσει τη ζωγραφιά του θα μου λέει να γράψω στο χαρτί, τι ζωγράφισε και γιατί, έτσι ώστε να μπορέσω να καταλάβω πόσα πράγματα έχουν καταλάβει.
ΕΞΑΤΜΙΣΗ ΣΤΟΧΟΙ Να γνωρίζουν ότι η διαδικασία της εξάτμισης είναι αποτέλεσμα έκθεσης στη "ζέστη" και τον άνεμο Να περιγράφουν την διαδικασία της εξάτμισης.
ΠΡΩΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΑ Φίλτρα του καφέ Μαρκαδόροι Νερό Μπουκαλάκι που ψεκάζει
Θα πω στα παιδιά να χρωματίσουν τα φίλτρα του καφέ και μετά θα τα ψεκάσουμε με λίγο νερό. Στη συνέχεια θα τα βάλουμε σε σημείο που θα τα χτυπάει ο ήλιος και ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα βλέπουμε σε τι φάση βρίσκονται. Αφού τα φίλτρα στεγνώσουν τελείως θα εξηγήσω στα παιδιά με απλά λόγια το φαινόμενο της εξάτμισης και θα αναφερθούμε και σε άλλες περιπτώσεις εξάτμισης από την καθημερινή μας εμπειρία, όπως το στέγνωμα των ρούχων και των μαλλιών.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Θα προσπαθήσω να αξιολογήσω το επίπεδο κατανόησης των παιδιών και για τα τρία φαινόμενα. Εδώ θα παίξουμε το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού. Σε όλη την τάξη θα έχω κρύψει χαρτάκια με ερωτήσεις. Με αυτή τη δραστηριότητα αξιολόγησης θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε κάποια παιδιά που δεν είχαν καταλάβει καλά τα φαινόμενα αλλά και να επαναλάβουμε όλα όσα είπαμε για να τα εμπεδώσουν ακόμα καλύτερα.
Οι ερωτήσεις θα είναι του τύπου: « Πώς λέγονται οι μπουρμπουλήθρες που υπάρχουν μέσα στο νερό όταν το βράζουμε» « Πώς κινούνται οι φυσαλίδες» « Πώς λέγεται το φαινόμενο που με αυτό μπορούμε και στεγνώνουμε τα ρούχα μας» και διάφορες άλλες τέτοιες ερωτήσεις.