1 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Αθήνα, 5 Σεπτεμβρίου 2015 Annarosa Racca Πρόεδρος της Federfarma.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ενίσχυση της αξίας της Πολιτιστικής Κληρονομιάς μέσω Περιβαλλοντικής Σχεδίασης και Διαχείρισης 1 η Συνάντηση της Επιτροπής Παρακολούθησης.
Advertisements

11η Σύνοδος Ελληνικού Δικτύου LEADER+ Ξάνθη, 11 Δεκεμβρίου 2008 ΠΑΤΡΑΣ Παναγιώτης Πρόεδρος της ELARD Εκπρόσωπος Ελληνικού Δικτύου LEADER “ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ.
Μοντέλο μέτρησης καινοτομίας σε Ευρωπαϊκές Περιφέρειες Measuring INnovation among EURopean Subregions ΜΟΝΤΕΛΟ SHAPES Αναπτυξιακή Εταιρεία Περιφέρειας Νοτίου.
Aiolos Wines!.
Ιστορικές ελληνικές επιγραφές
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Περιβαλλοντικό ζήτημα και οικολογικό κίνημα ΜΑΘΗΜΑ 6.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ενότητα 7: ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΑ ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό.
Καθηγήτρια Νάνσυ Παπαλεξανδρή 1 Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στον Δημόσιο και Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.
Γήρανση του πληθυσμού παροχές Μακροχρόνιας Φροντίδας Η ηλικιακή σύνθεση του πληθυσμού της γης έχει μεταβληθεί σημαντικά τα τελευταία 30 χρόνια. Το ποσοστό.
Aνατολίζουσα κεραμική
GIANNI VERSACE. H ζωή του… Ο Gianni Versace, γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1946 στην Reggio Calabria της Ιταλίας. Εκεί μεγάλωσε με τον μεγαλύτερο αδελφό.
1. Τ Α Μ ΕΡΗ Τ ΗΣ Π ΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ  Κατ'αρχήν θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Λουράντο, τον κ. Μακρυγιάννη και φυσικά τον αγαπητό συνάδελφο από την PGEU τον.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
58 Ζητήματα Συγκριτικών Μελετητών της Εκπαίδευσης Η πορεία ανάπτυξης της Συγκριτικής Παιδαγωγικής κατέδειξε την απουσία συναίνεσης των Συγκριτικών Μελετητών.
Ανδρικές μονές  Ιερά Μονή Οσ ί ου Ίω ά ννου του Θεριστού, in Calabria  Ιερά Μονή Αγ ί ου Βασιλε ί ου του Μεγ ά λου, in Piemonte Γυναικείες μονές  Ιερά.
Διοίκηση Δικτύων Διανομής σε Β 2 Β αγορές Δρ. Παναγιώτης Ρεπούσης Διοίκηση Καναλιών Διανομής & Logistics.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Δρ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΡΗΜΝΙΑΝΙΩΤΗΣ
Αξιολόγηση επενδύσεων
Το κουτσομπολιό και η φήμη στην κλασική Αθήνα
ΘΕΡΜΑΛΙΣΜΟΣ ΥΓΕΙΑΣ – ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ : ΗΛΙΑΣ ΚΟΦΙΝΑΣ ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΕΝΙΚΟΣ.
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
Προδιαγραφές Αναλυτική περιγραφή μαθήματος
Α. Αρχή της προτεραιότητας
Βιοηθική Κατά το δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αναπτύχθηκε μια νέα τεχνολογία, η Βιοτεχνολογία, βασισμένη στην απίστευτα γοργή ανάπτυξη των Μοριακών.
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Θεσμοί προσχολικής αγωγής
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
Εξορθολογισμός της ύλης για την Άλγεβρα Α και Β Λυκείου
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Οικονομικά Εργαλεία & Περιβαλλοντική Προστασία στην Ελλάδα ΜΑΘΗΜΑ 10.
Διατροφή Ενότητα 22: Διατροφή και άθληση
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Εξορθολογισμός της ύλης για την Άλγεβρα Α και Β Λυκείου
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Η εκκλησιαστική τέχνη στη Δύση - αρχιτεκτονική -
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αξιολόγηση επενδύσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Για μια ευέλικτη, αποδοτική και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Πρώϊμες μεταβάσεις στην εκπαίδευση
Απολογισμός Συνεδρίου
ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗ Οι εκπρόσωποι των 18 χωρών των Φαρμακευτικών Συλλόγων και Οργανισμών, μελών της PGEU, που συμμετείχαν στο σημερινό συνέδριο, κάνουν την παρακάτω.
«Φυσικοθεραπεία - Η πρόκληση της αποδέσμευσης από τον αναπνευστήρα»
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤO ΑΓΓΕΙΑΚO ΕΓΚΕΦΑΛΙΚO ΕΠΕΙΣΟΔΙO
Σχέδιο Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Αθήνα, 5 Σεπτεμβρίου 2015 Annarosa Racca Πρόεδρος της Federfarma

Σας ευχαριστώ, σας ευχαριστώ θερμότατα, κ. Πρόεδρε Κωνσταντίνο, όλους εσάς. Η Ιταλία είναι πανέμορφη αλλά η Ελλάδα είναι εξαιρετικότατη ως χώρα για όλα όσα είπατε, λόγω της ιστορίας της, λόγω των τοποθεσιών. Είμαστε μια μεγάλη αντιπροσωπεία, πολυάριθμη η ιταλική σήμερα, διότι πέρα από τον Ρομπέρτο Τομπία που γνωρίζετε ότι είναι ο εκπρόσωπος της Ιταλίας στην PGEU που είναι Πρόεδρος της Federfarma στο Παλέρμο και μέλος της Εθνικής Συνέλευσης της Federfarma, ήρθαμε με την Πρόεδρο της Federfarma του Κάλιαρι, που είναι ελληνίδα όπως όλοι εσείς. Είναι η Μαρία Πία. Χθες βράδυ μας έδειχνε τις ομορφιές της χώρας σας. Χαιρετίζω εκ μέρους όλων των φαρμακοποιών της Ιταλίας και όλους εσάς και όλους τους συναδέλφους που βρίσκονται στα φαρμακεία και εργάζονται εδώ στην Ελλάδα και μας ακούν και μας παρακολουθούν μέσω διαδικτύου.. 2

3 Δύο πράγματα θα ήθελα να σας πω. Τα ελληνικά προβλήματα είναι πανομοιότυπα με αυτά που βιώνουμε κι εμείς στην Ιταλία. Αγαπητέ Πρόεδρε, έκλαψες μπροστά στη φρικιαστική εικόνα του νεκρού παιδιού στην παραλία και φυσικά είναι ο Ρομπέρτο εδώ παρών που περισσότερο από μένα μπορεί να μας αφηγηθεί αυτό που καθημερινά γίνεται στις ακτές της Σικελίας. Το πρόβλημα της μετανάστευσης απασχολεί περισσοτερο τις δύο χώρες, την Ιταλία και την Ελλάδα..

4

Θα ξεκινήσω μιλώντας γι αυτό που είχα την πρόθεση να πω στο τέλος της εισήγησης. Πρόκειται για ένα νέο νομοσχέδιο, σχέδιο νόμου, που αφορά στην αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ιταλικών φαρμακείων. Ηθελα όμως να πω αυτό που ασφαλώς όλοι εμείς οφείλουμε να κάνουμε, επαναλαμβάνω τα λόγια τουπροέδρου της PGEU και του προέδρου Λουράντου, να εξηγήσουμε στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και ίσως θα πρέπει να το κάνουμε αριθμητικά, τι σημαίνει το ευρωπαϊκό φαρμακείο σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση της κρατικής δαπάνης, γιατί μόνο με αριθμούς μπορούμε να πάμε μπροστά. Τα κράτη δεν μπορούν να κατανοήσουν, να καταλάβουν όχι μόνο το φάρμακο ότι δεν είναι ένα εμπορικό προϊόν, είναι μια αξία αλλά ασφαλέστατα οφείλουμε να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε το πόσο η πρόληψη που γίνεται στα φαρμακεία, μέσω των φαρμακείων, έχει επίπτωση στην εξοικονόμηση. Ολα αυτά οφείλουμε να προσπαθήσουμε να τα εξηγήσουμε, όπως επί παραδείγματι πρέπει να εξηγήσουμε σε όλες τις κυβερνήσεις, στις διεθνείς κυβερνήσεις ότι εάν ένα φάρμακο είναι ένα καινούριο σκεύασμα δεν θα καταλήξει μόνο στο νοσοκομείο. Δεν καταλαβαίνω γιατί το νέο φάρμακο πρέπει να καταλήξει μόνο στο νοσοκομείο, αλλά και πρέπει να περάσει μέσα από το ιταλικό φαρμακείο. 5

Εμείς μέσω των υπηρεσιών, Κωνσταντίνε, έχουμε δουλέψει πολύ. Είναι ένας νόμος που τον παλέψαμε από το 2009 και κερδίζει έδαφος. Δεν έχει ρυθμιστεί με μία εθνική σύμβαση ακόμα αλλά ρυθμίζεται με πολλές περιφερειακές συμβάσεις, με τις Περιφέρειες όπου κάνουμε κρατήσεις και πληρώνουν οι ιταλικές Περιφέρειες, τους δίνουμε στον κόσμο, κάνουμε κάποιες αναλύσεις, κάνουμε τηλεϊατρική. Αρα, κινούμεθα προς μία νομοθεσία παρεχομένων υπηρεσιών που όλοι οι πολίτες γνωρίζουν, προσπαθώντας να κινηθούμε προς μεγαλύτερη κάλυψη της επικράτειας των φαρμακείων, προσπαθώντας να οδηγηθούμε σε εξοικονόμηση. Η Περιφέρειά μου που είναι η Λομβαρδία για παράδειγμα, μία κράτηση, ένα εισιτήριο ήταν 5 ευρώ κι εμείς πληρώνουμε 2,5 ευρώ, χρεώνουμε 2,5 ευρώ. Αρα αυτό ήταν μεγάλη εξοικονόμηση για την Περιφέρεια. Ολα αυτά τα λέγω διότι εμείς με τους αριθμούς οφείλουμε να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε το πόσο το φαρμακείο συμβάλλει στην εξοικονόμηση. Δεν αρκούν τα λόγια. Χρειάζονται πραγματικά οι αριθμοί. 6

Σε ό,τι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες πολεμάμε ακόμα, διαθέτουμε όλες τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες μέσω των ιταλικών φαρμακείων όχι μόνο για την κράτηση, σε ό,τι αφορά την τηλεϊατρική, σε όλα αυτά που αφορούν την πλατφόρμα των νοσηλευτών, φυσικοθεραπευτών. Δίνουμε σε όλα τα φαρμακεία νέες ευκαιρίες, από τα μεγάλα στα μικρά, διότι η Ελλάδα είναι περίπου σαν την Ιταλία και εμείς έχουμε νησιωτικές, ορεινές περιοχές, δύσκολη κάλυψη, προσπαθούμε να βοηθήσουμε όλα τα φαρμακεία ώστε να μπορούν να παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές. Βεβαίως, η σύμβαση με το κράτος, που στην Ιταλία έληξε από το 1998 και από το '98 εξακολουθεί να ισχύει, είναι μία νέα σύμβαση, μπορεί να δώσει μία ομοιογένεια. Εχουμε 21 Περιφέρειες και έχουμε 21 πολιτικές Υγείας διαφορετικές. Αλλά αυτό νομίζω ότι το αντιμετωπίζουν όλοι. 7

8 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ: ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ Ιδιωτικό Φαρμακείο: ιδιοκτήτες μπορούν να είναι μόνο φαρμακοποιοί, εταιρικές σχέσεις φαρμακοποιών και συνεταιρισμοί φαρμακοποιών Δημοτικό Φαρμακείο (δημόσιο): ιδιοκτήτες είναι οι Δήμοι, ενώ τη διαχείριση μπορούν να αναλάβουν εταιρείες (συμπεριλαμβανομένων των χονδρεμπόρων) Στην Ιταλία το φαρμακείο, και αναφέρομαι στην ισχύουσα κατάσταση, μπορεί να ανήκει μόνο σε έναν φαρμακοποιό. Οι συνεργασίες μεταξύ φαρμακοποιών επιτρέπονται. Αλλά σ' αυτές τις συνεργασίες πρέπει να συμμετέχουν μάξιμουμ τέσσερις φαρμακοποιοί. Το δημόσιο φαρμακείο, public pharmacy, μπορεί να το διαχειρίζεται μία εταιρεία, αλλά επαναλαμβάνω ότι αυτό ισχύει μόνο για τα δημόσια φαρμακεία, όχι για τα ιδιωτικά φαρμακεία.

9 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ: Η ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Πληθυσμός της Ιταλίας:60 εκατομμύρια Φαρμακεία:περίπου Εκ των οποίων σχεδόν τα είναι δημόσια, δηλ. αποτελούν ιδιοκτησία των δήμων - Για περισσότερα από 300 δημόσια φαρμακεία τη διαχείριση (όχι την ιδιοκτησία) έχουν επωμισθεί χονδρέμποροι [Celesio (162), Phoenix, Alliance/Unichem] και άλλοι μικροί χονδρέμποροι Ο πληθυσμός της Ιταλίας είναι 60 εκατομμύρια και έχουμε φαρμακεία, εξ αυτών είναι δημόσια φαρμακεία, τα οποία ανήκουν στις Κοινότητες, municipalities. Πάνω από 300 φαρμακεία βρίσκονται υπό την διαχείριση των χονδρεμπόρων (wholesalers), όπως είναι η Celesio, η Phoenix, η Alliance, παρεμπιπτόντως η Celesio έχει αλλάξει όνομα αλλά δεν πειράζει, αυτό είναι μια λεπτομέρεια, καθώς και άλλους χονδρεμπόρους

10 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ: Η ΙΔΡΥΣΗ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ (“PIANTA ORGANICA”) Νομοθετικές διατάξεις σχετικά με την ορθή κατανομή των φαρμακείων στην εθνική επικράτεια, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:.. Εδώ και πολλά χρόνια συζητάμε για το πλαίσιο που αφορά την ίδρυση των φαρμακείων. Συζητάμε για τις νομοθετικές διατάξεις που αφορούν το δικαίωμα ίδρυσης φαρμακείου, καθώς και τη διάθεση συγκεκριμένων φαρμακευτικών σκευασμάτων. Στην Ιταλία έχουμε ένα φαρμακείο για κάθε κατοίκους. Αλλά μέσα σε λίγους μήνες θα έχουμε περισσότερα φαρμακεία. Θα έχουμε φαρμακεία επιπλέον και αυτό λόγω του καινούριου νόμου που ψηφίστηκε το Θα προστεθούν, λοιπόν, νέα φαρμακεία πριν το τέλος του έτους.

11 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ: ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΔΙΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ Τοπικός πληθυσμός (1 φαρμακείο ανά κατοίκους, από το 2012: νέα φαρμακεία θα ανοίξουν σύντομα) Ελάχιστη απόσταση ανάμεσα στα φαρμακεία (200 μέτρα) Το «τοπογραφικό» κριτήριο που διέπει την ίδρυση φαρμακείων υπερισχύει έναντι του δημογραφικού κριτηρίου σε περιοχές του εκάστοτε δήμου με προβληματικό οδικό δίκτυο, π.χ. που παρουσιάζουν δυσκολίες πρόσβασης Η απόσταση μεταξύ των φαρμακείων πρέπει να είναι τουλάχιστον 200 μέτρα, αλλά το επονομαζόμενο τοπογραφικό κριτήριο το οποίο χρησιμοποιούσαμε στο παρελθόν για να ανοίγουμε φαρμακεία, πέραν των δημογραφικών κριτηρίων, είναι ένα κριτήριο το οποίο πολλές φορές δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες συγκεκριμένων περιοχών της επικράτειας.

12 ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ: ΑΡΙΘΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ Επαναλαμβάνω, ένα φαρμακείο για κάθε κατοίκους. Ως συνέπεια των νέων φαρμακείων που θα προστεθούν θα φτάσουμε σε μία αναλογία της τάξεως 1 φαρμακείο για κατοίκους. Από τους κατοίκους που αντιστοιχούσαν σε ένα φαρμακείο τώρα θα φτάσουμε στους κατοίκους για κάθε ένα φαρμακείο. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΛΟΓΙΑ: 1 ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΑΝΑ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΝΕΩΝ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ, Η ΩΣ ΑΝΩ ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΘΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ: 1 ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΑΝΑ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ

Τώρα θα ήθελα να σας δείξω και κάποιες διαφάνειες που αφορούν διαφορετικές περιοχές και περιφέρειες της Ιταλίας. Αυτό που θα συμβεί σε 2-3 μέρες, από την επόμενη Τρίτη για να είμαι ακριβής, και αυτό το λέω διότι την επόμενη εβδομάδα στο Ιταλικό Κοινοβούλιο θα ληφθεί μία νέα απόφαση και θα προσπαθήσω να σας την περιγράψω εν συντομία 13

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΡΙΘΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΑΝΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΣΥΝΟΛΟΙΔΙΩΤΙΚΑΔΗΜΟΤΙΚΑ MOLISE VALLE D'AOSTA CALABRIA ABRUZZO LIGURIA PIEMONTE BASILICATA SARDEGNA MARCHE FRIULI-VENEZIA GIULIA TRENTO UMBRIA TOSCANA ΙΤΑΛΙΑ LOMBARDIA SICILIA EMILIA-ROMAGNA CAMPANIA VENETO PUGLIA LAZIO BOLZANO

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΕΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ Valle d’Aosta2 Piemonte147 Lombardia343 Veneto224 Friuli Venezia Giulia49 Liguria89 Emilia Romagna178 Toscana131 Umbria39 Marche62 Lazio274 Abruzzo85 Molise15 Campania209 Basilicata26 Puglia188 Calabria91 Sicilia222 Sardegna90 ITALY

16 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Τα τελευταία χρόνια η αρχή η οποία ήταν υπεύθυνη προκειμένου να λαμβάνει μέτρα κατά των τραστ, συμβούλευε την κυβέρνηση προκειμένου αυτή να απελευθερώσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς καθώς και τα κριτήρια που αφορούσαν την ίδρυση των φαρμακείων. Πριν από 6 χρόνια ψηφίστηκε ένας νόμος που αφορούσε θέματα ανταγωνισμού. Ο νόμος αυτός περιείχε και μία διάταξη η οποία ζητούσε, αν θέλετε, από την κυβέρνηση να παρουσιάσει επί ετήσιας βάσεως προσχέδιο νόμου προκειμένου να αυξάνεται ο ανταγωνισμός σε όλους τους οικονομικούς τομείς. Τα τελευταία χρόνια η ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού προέβη σε «συστάσεις» προς την κυβέρνηση, προκειμένου να απελευθερώσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τα κριτήρια ίδρυσης φαρμακείων. Πριν έξι χρόνια και σε συνέχεια των συστάσεων της Αρχής Ανταγωνισμού, εγκρίθηκε ένας νόμος για θέματα ανταγωνισμού. Ο νόμος περιέχει μια διάταξη βάσει της οποίας η κυβέρνηση οφείλει να καταθέτει ετησίως νομοσχέδιο που θα αποσκοπεί στην αύξηση του ανταγωνισμού σε όλους τους κλάδους της οικονομίας Το 2015 η κυβέρνηση αποφάσισε να καταθέσει για πρώτη φορά το νομοσχέδιο περί ανταγωνισμού ενώπιον του Κοινοβουλίου

17 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Μάρτιος – Απρίλιος 2015: πριν την επίσημη κατάθεση του νομοσχεδίου προτάθηκε μια βαθειά απορρύθμιση, προκειμένου να επιτραπεί στα καταστήματα πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών να διαθέτουν μη αποζημιούμενα συνταγογραφούμενα φάρμακα (με ετήσιο κύκλο εργασιών 3 δις €). Ταυτόχρονα, τα κριτήρια ίδρυσης θα καθίσταντο πιο ελαστικά ή θα καταργούντο Κατά την άποψη της Federfarma, οι δύο εν λόγω επιλογές θα είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία των πολιτών και θα σηματοδοτούσαν το «τέλος» της υφιστάμενης κερδοφορίας των ιταλικών ανεξάρτητων φαρμακείων, όπως αναφέρει το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ιταλικό Συνταγματικό Δικαστήριο Και αυτό επαναλαμβάνω ήταν συμβουλή της αρχής η οποία ήταν αρμόδια να λαμβάνει μέτρα κατά των τραστ. Η κυβέρνηση, λοιπόν, παρουσιάζει επί ετήσιας βάσεως όπως σας είπα ένα νομοσχέδιο για την αύξηση του ανταγωνισμού και βρισκόμαστε λοιπόν Μάρτιο-Απρίλιο του 2015, πριν από την επίσημη παρουσίαση του νομοσχεδίου όπου προτείνεται μία βαθύτερη απελευθέρωση προκειμένου να επιτρέψουν στα επονομαζόμενα καταστήματα πώλησης παραφαρμακευτικών προϊόντων, τα parapharmacies. Επίσης, μία πρόταση ήταν να χαλαρώσουν τα κριτήρια για την ίδρυση των φαρμακείων.

18 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Πράγματι, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιβεβαίωσε (στην απόφαση της 5 ης Δεκεμβρίου 2013) την πλήρη νομιμότητα των κανόνων που προβλέπουν την αποκλειστική πώληση συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα φαρμακεία Το σκεπτικό της αποκλειστικότητας συνδέεται άμεσα με τους κανόνες ίδρυσης, καθώς με αυτούς ο νομοθέτης αποσκοπούσε να εγγυηθεί την ασφαλή και ποιοτική διανομή των φαρμάκων σε ολόκληρη την εθνική επικράτεια Εμείς θεωρούμε ότι αυτές οι δύο προτάσεις ουσιαστικά θα επέφεραν αρνητικές συνέπειες στην υγεία των πολιτών και ότι θα οδηγούσαν στην μείωση της κερδοφορίας των ιταλικών φαρμακείων. Αυτό τον ισχυρισμό τον κάναμε επί της βάσεως μίας απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, καθώς και του αρμόδιου ιταλικού δικαστηρίου. Μάλιστα, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δήλωσε το 2013 ότι οι κανόνες που αφορούσαν την αποκλειστική πώληση από τα ανεξάρτητα φαρμακεία των συνταγογραφούμενων φαρμάκων ήταν απολυτα νόμιμη και ότι αυτή η αποκλειστικότητα συνδέεται άρρηκτα με τους κανόνες ίδρυσης φαρμακείων, τα οποία βεβαίως ορίζει ο νομοθέτης και τα οποία διασφαλίζουν την ασφαλή και ποιοτική διανομή ιατρικών φαρμάκων σε όλη την εθνική επικράτεια..

19 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Η απώλεια αυτού του αποκλειστικού δικαιώματος με παράλληλο άνοιγμα της αγοράς στα καταστήματα πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών θα έπληττε την κερδοφορία του δικτύου των φαρμακείων Πράγματι, έτσι θα επιτρεπόταν στα καταστήματα αυτά να ανοίξουν σημεία πώλησης στις πιο κερδοφόρες περιοχές της χώρας με σκοπό τη διάθεση συνταγογραφούμενων φαρμάκων χωρίς την εφαρμογή κριτηρίων ίδρυσης Αυτό θα οδηγούσε σε επιδείνωση της ποιότητας των υπηρεσιών του δικτύου φαρμακείων και, τελικά, σε κίνδυνο διακοπής εργασιών για πολλά ανεξάρτητα φαρμακεία Συνεπώς, η απώλεια αυτής της αποκλειστικότητας θα ήταν ένα πολύ σοβαρό πλήγμα για την κερδοφορία των φαρμακείων. Η ουσία είναι ότι τα επονομαζόμενα "παραφαρμακεία" για να το πούμε έτσι εν συντομία, θα μπορούσαν να ανοίξουν ένα φαρμακείο προκειμένου να αντλήσουν πολύ μεγάλο κέρδος από συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Θα μπορούσαν π.χ. να αποφασίσουν να ιδρύσουν το φαρμακείο σε μία μεγάλη πόλη όπου υπάρχει πολύ μεγάλη κερδοφορία και αυτό βεβαίως θα επέφερε ως συνέπεια την επιδείνωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρονται από το δίκτυο των φαρμακείων και βεβαίως θα οδηγούσε αναμφίβολα στο κλείσιμο πολλών ανεξάρτητων φαρμακείων

20 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Σε συναφή συμπεράσματα κατέληξε το Ιταλικό Συνταγματικό Δικαστήριο (στην απόφαση της 18 ης Ιουλίου 2014) σε υπόθεση που είχε υποβληθεί από ιδιοκτήτες καταστημάτων πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών Καταρχάς, το δικαίωμα στην υγεία αποτελεί μία εκ των θεμελιωδών αρχών του Ιταλικού Συντάγματος Η εν λόγω αρχή έχει μεταφερθεί στο κοινό δίκαιο που ρυθμίζει την ορθή κατανομή των ανεξάρτητων φαρμακείων στην εθνική επικράτεια (κριτήρια ίδρυσης) Αναφέρθηκα στο Ιταλικό Συνταγματικό Δικαστήριο και στην απόφασή του της 18ης Ιουλίου του Το Συνταγματικό Δικαστήριο μέσω αυτής της απόφασης έφτασε σε παρόμοια συμπεράσματα με αυτά που είχε φτάσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και υπογράμμισε ότι το δικαίωμα στην Υγεία είναι θεμελιώδης αρχή του Ιταλικού Συντάγματος. Αυτή η αρχή έχει ενσωματωθεί στο Κοινό Δίκαιο που αφορά τη σωστή και ασφαλή διανομή των φαρμάκων στην εθνική επικράτεια. Τα κριτήρια ίδρυσης είχαν σχεδιαστεί προκειμένου να αποτρέψουν τη συγκέντρωση φαρμακείων και προκειμένου να διασφαλίσουν την εξυπηρέτηση των πολιτών με ποιότητα.

21 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Τα κριτήρια ίδρυσης σχεδιάστηκαν, ούτως ώστε να αποφεύγεται η συγκέντρωση σημείων πώλησης στις πιο κερδοφόρες περιοχές και να παρέχονται ορθά οι φαρμακευτικές υπηρεσίες τόσο στις μεγάλες πόλεις όσο και στις αγροτικές περιοχές. Τα καταστήματα πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών δεν έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με τα φαρμακεία, καθώς τα τελευταία ασκούν επίσης πολλαπλά καθήκοντα δημοσίου συμφέροντος για την προάσπιση της υγείας των πολιτών Κατά συνέπεια, δε μπορεί να θεωρηθεί ως παράλογη η διαφορετική ρύθμιση του καθεστώτος φαρμακείων και καταστημάτων πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών (ακόμη και αν η παρουσία φαρμακοποιού είναι υποχρεωτική για αμφότερα) Τα παραφαρμακεία και τα φαρμακεία δεν έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις αλλά η βασική υποχρέωση που θα έπρεπε να αφορά όλα τα φαρμακεία είναι η σωστή εξυπηρέτηση των πολιτών με ασφαλή και ποιοτικό τρόπο. Στην Ιταλία έχουμε παραφαρμακεία, ακόμα και αν δεν είναι εγγεγραμμένα φαρμακεία αυτού του είδους, που πουλάνε δηλαδή παραφαρμακευτικά προϊόντα, υπάρχουν και αυτά τα φαρμακεία δεν χρειάζεται να έχουν κάποια άδεια. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουν είναι να υποβάλλουν μία αίτηση στο Υπουργείο Υγείας, οπότε όπως καταλαβαίνετε αυτό είναι πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα.

Αριθμός καταστημάτων πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών 22 Τα καταστήματα παραφαρμακευτικών ειδών δεν οφείλουν να λαμβάνουν ρητή άδεια, παρά μόνο να υποβάλουν αίτηση στο Υπουργείο Υγείας

23 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Απρίλιος 2015: το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε επισήμως στο ιταλικό Κοινοβούλιο Η Υπουργός Υγείας κα. Lorenzin εναντιώθηκε στην πρόταση χορήγησης του δικαιώματος πώλησης μη αποζημιούμενων συνταγογραφούμενων φαρμάκων στα καταστήματα πώλησης παραφαρμακευτικών ειδών (την οποία, αντιθέτως, υποστήριξε η Υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης κα. Guidi) και η διάταξη αποσύρθηκε Ταυτόχρονα εισήχθηκε νέα διάταξη, που επέτρεπε σε εταιρείες και μεγάλες αλυσίδες να είναι ιδιοκτήτες φαρμακείου Και Και φτάνουμε σ' αυτό το νέο νόμο, Απρίλιος του Το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε επισήμως στην ιταλική Βουλή και ακολούθησε πολύ έντονη συζήτηση και μάλιστα σύγκρουση μεταξύ του Υπουργού Υγείας τον Λορεντσίνι, τον οποίο θα συναντήσετε όταν θα πάτε, όσοι δεν έχετε πάει στην Ρώμη, όσοι πήγατε στην Ρώμη πριν από δύο χρόνια τον συναντήσατε αναμφίβολα, και μεταξύ του Υπουργού Οικονομικών, την Υπουργό, την κα Γκουϊντι. Ο Υπουργός Υγείας ήταν κατά της πρότασης να δοθεί η δυνατότητα σ' αυτά τα φαρμακεία που πωλούν παραφαρμακευτικά προϊόντα να πωλούν ΜΗΣΥΦΑ. Επίσης, πέραν τούτου, προτάθηκε να γίνουν τα σωστά βήματα προκειμένου να διασφαλιστεί αυτό ακριβώς το αίτημα. Τώρα, την επόμενη βδομάδα όπως σας είπα η Βουλή θ' αρχίσει τις εργασίες της από την Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου. Καταλαβαίνουμε ποιοι είναι οι κίνδυνοι που αφορούν την λειτουργία αλυσίδων στην αγορά, αλλά ταυτόχρονα είμαστε πεπεισμένοι ότι έχουμε την ευκαιρία όπως σας είπα και πρωτύτερα, να οργανώσουμε ένα ισχυρό κύμα υποστήριξης προς τα ανεξάρτητα φαρμακεία. Πρέπει να κάνουμε αρκετά πράγματα.

24 Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ Κατανοούμε τους κινδύνους που μια τέτοια επιλογή εγκυμονεί, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες αποκτούν έτσι πρόσβαση στα μέσα που απαιτούνται για να διεισδύσουν στην αγορά φαρμάκου Ταυτόχρονα, είμαστε πεπεισμένοι ότι έχουμε την ευκαιρία να υποστηρίξουμε δυναμικά το δίκτυο των ανεξάρτητων φαρμακείων Οπωσδήποτε πρέπει να περιορίσουμε τη υπερβολική ισχύ των μεγάλων αλυσίδων. Ακολουθούν οι προτάσεις που προσπαθούμε να προωθήσουμε ως τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο περί ανταγωνισμού μας. Πρώτον, πρέπει να περιορίσουμε την υπερβολική δύναμη που έχουν στα χέρια τους οι αλυσίδες. Και προσπαθούμε να το πετύχουμε αυτό προτείνοντας τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο περί του ανταγωνισμού. Αυτό που θέλουμε να πούμε στην κυβέρνηση είναι, πρώτον, να διατηρηθούν οι κανόνες που διέπουν την ασυμβατότητα ακόμα και για τις εταιρείες. Δεύτερον, να δημιουργηθεί ένα αρχείο εταιρειών, το οποίο θα ελέγχεται από το Επιμελητήριο των φαρμακοποιών και τρίτον, να περιοριστούν οι μετοχές των μη φαρμακοποιών στις εταιρείες στο 49% μάξιμουμ, αλλά βεβαίως αυτό θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιτευχθεί θεωρούμε. Ταυτόχρονα, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να παρακολουθούμε στενά την κατάσταση διότι η πρόταση για την απελευθέρωση των μη αποζημιούμενων φαρμάκων δεν θα καταψηφιστεί σίγουρα, γι' αυτό και θα πρέπει να συνεχίσουμε τον αγώνα

25 ΠΙΘΑΝΕΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ Να διατηρηθούν οι ισχύοντες κανόνες περί «ασυμβίβαστου» για τους φαρμακοποιούς και για τις εταιρείες (παρασκευή και πρακτόρευση(brokerage) φαρμακευτικών προϊόντων, ιατροί) Να δημιουργηθεί ένα μητρώο εταιρειών, που να ελέγχεται από το Φαρμακευτικό Σύλλογο Να περιοριστεί το μερίδιο που μπορούν να κατέχουν σε κάθε εταιρεία οι μη φαρμακοποιοί στο μέγιστο ποσοστό του 49% Ταυτόχρονα πρέπει να παρακολουθούμε την κατάσταση, δεδομένου ότι η πρόταση απελευθέρωσης των μη αποζημιούμενων συνταγογραφούμενων φαρμάκων δεν έχει ανακληθεί οριστικά, παρά τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και του Συνταγματικού Δικαστηρίου ας. Και ο οδικός χάρτης τώρα. Οπως σας είπα την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει η συζήτηση για αυτό το νομοσχέδιο. Υποθέτουμε εμείς ότι τον Οκτώβριο το νομοσχέδιο θα μπορούσε να εγκριθεί στην Κάτω Βουλή προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει η διαδικασία έγκρισης από τη Γερουσία της Δημοκρατίας και το νομοσχέδιο θα έπρεπε να τύχει έγκρισης όχι αργότερα από το τέλος του έτους. Στην Ιταλία λοιπόν θα έχουμε μία πολύ σημαντική αλλαγή αλλά αν το νομοσχέδιο εγκριθεί με ένα βιώσιμο τρόπο για τα ανεξάρτητα φαρμακεία, τότε είμαστε πεπεισμένοι ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να επενδύσουμε σε ένα λαμπρό μέλλον για το επάγγελμά μας καθώς και για τις υπηρεσίες που προσφέρονται μέσω των φαρμακείων στους ασθενείς μας

26 Ο ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ Η συζήτηση και ψήφιση των πρώτων τροπολογιών στο νομοσχέδιο στο πλαίσιο των κοινοβουλευτικών επιτροπών θα ξεκινήσει στις 8 Σεπτεμβρίου Υποθέτουμε ότι το νομοσχέδιο ενδέχεται να εγκριθεί τον Οκτώβριο από τη Βουλή, προκειμένου να εκκινήσει η διαδικασία έγκρισής του από τη Γερουσία Το νομοσχέδιο πρέπει να εγκριθεί το αργότερο έως το τέλος του έτους

Φυσικά και στην Ιταλία υφιστάμεθα την μείωση των τιμών όπως ελέχθη προηγουμένως για όλα τα γενόσημα. Είμαστε μια υγιής αγορά, μια αγορά που ασφαλέστατα θέλει να το κατακτήσει η μεγάλη διανομή αν θέλετε που έχουν ισολογισμούς εντελώς αρνητικούς, οι μεγάλοι διανομείς στην Ιταλία είναι σε αρνητικό πρόσημο, ο κόσμος κατάλαβε ότι πηγαίνοντας και αγοράζοντας τα παλιοπροϊόντα από τα σούπερ μάρκετ, τα σπίτια έχουν γεμίσει από τέτοια, θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας. Ο αγώνας μας θα είναι απόλυτα να μην βγουν τα φάρμακα εκτός φαρμακείου, έχουμε όμως το πρόβλημα του φαρμακοποιού που είναι εκτός φαρμακείου και θα προσπαθήσουμε αυτές τις προσεχείς εβδομάδες όλη η Federfarma είναι ενωμένη. Δεν μπορούμε να εμποδίσουμε την είσοδο κεφαλαίων αλλά θα προσπαθήσουμε να την ρυθμίσουμε με όσα είπα προηγουμένως, προσπαθώντας να δούμε ότι θα είναι μια ιδιοκτησία, ένα καθεστώς ιδιοκτησιακό που θα διέπεται από κανόνες, από ρυθμίσεις όπου ο φαρμακοποιός θα μπορεί να έχει το λόγο. Αγαπητοί συνάδελφοι, μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλά και στην Ιταλία πιστεύουμε πολύ στην PGEU. Είναι χαρά μας που είμαστε όλοι εδώ μαζεμένοι, πιστέψαμε και πιστεύουμε και πιστεύω ότι μας πιστεύουν όλοι οι εκπρόσωποι χωρών που είναι στην αίθουσα αυτή. Ας προσπαθήσουμε πραγματικά, κάποιος χθες το βράδυ μου είπε ότι σε πολλές χώρες περνάει ο όρος "απελευθέρωση". Σε μας δεν ισχύει το ίδιο αλλά ας προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε, αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε, με τους αριθμούς πόσο το φαρμακείο συμβάλλει στην εξοικονόμηση του κρατικού προϋπολογισμού, γιατί στην Ιταλία τι συμβαίνει. Πολλά φάρμακα που αφαιρέθηκαν από τα φαρμακεία, ξέρετε ότι έχουμε μία πληρωμή που βασίζεται στην πληρωμή εκ μέρους του κοινού. Τα ακριβά φάρμακα δεν τα πουλάμε. Εχουμε μία νοσοκομειακή δαπάνη που είναι σε διαρκή αύξηση. Ας προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε το πόσο το φαρμακείο και πόσο η διανομή είναι μια εξοικονόμηση για το κράτος και μόνον με αριθμούς θα κερδίσουμε τον αγώνα αυτό. Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε όλους τους αριθμούς που αφορούν στην Ιταλία, γιατί μαζί μπορούμε να κάνουμε πολλά και μεγάλα πράγματα, διότι πιστεύουμε πολύ στην Ευρώπη, πιστεύουμε πολύ σ' αυτό που το PGEU μπορεί να κάνει για τα φαρμακεία τα δικά μας. 27

28 Συμπερασματικά Εφόσον το νομοσχέδιο υπερψηφιστεί χωρίς να πλήττεται η βιωσιμότητα των ανεξάρτητων φαρμακείων, είμαστε πεπεισμένοι ότι θα καταφέρουμε να επενδύσουμε στο άμεσο μέλλον τους επαγγελματικούς και οικονομικούς πόρους μας σε νέες φαρμακευτικές υπηρεσίες προς τους ασθενείς μας